Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Olie temperatuur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2011 om 10:26 #17236196
Voor degene met een olie temp meter aan boord..
Hoe warm wordt jullie olie als je een beetje doorgast? Met dit warme weer stond ie op 113gr, kan dit kwaad of is het nog acceptabel? Koelvloeistof temp staat rond 98gr (fan draait).
9 mei 2011 om 10:29 #17863402Op mn Raid Hp nightflights de olie met gassen op Assen zon 120/130 graden. Zonder oliekoeler.
Nu vertrouw ik die meters eigenlijk ook niet, want bij extreem stroom wegtrekken dmv kachel aan oid dan zakt de oliedruk……op de meter….
Heb zelfs al de draden veranderd zodat ie van dikkere draden stroom trekt…..9 mei 2011 om 18:03 #17863403Als je een goede kwaliteit olie hebt (liefst syntheet) zijn dergelijke
temperaturen (en hoger) en zware belasting geen probleem.
Echter een minerale olie heeft niet die kwaliteiten en breekt dan ook sneller
af vooral als de temp. stijgt vaak door zware belasting.9 mei 2011 om 20:57 #17863404Inderdaad, ligt geheel aan de olie. Maar 113 met lekker doorgassen (mits betrouwbare meter) kan absoluut geen kwaad hoor. Bij 130 zou ik wel een oliekoeler in gaan bouwen ;)
9 mei 2011 om 21:52 #17863405Z20let heeft standaard oliekoeler op t blok zitten, geen plek voor extra koeler wegens fmic.
Ik gebruik overigens Kroon 5w30 vol syntheet.
Ik maakte me een beetje zorgen omdat die raid hp bij 113gr al bijna in t rood staat, vandaar.
10 mei 2011 om 17:44 #17863406Kroon olie is een bekend en goed merk.
Anders zou je als je niet lekker in je stoel zit bij de temp.
kunnen overwegen een externe oliekoeler te plaatsen.
Een radiateurmodel zeg maar (al zul je niet veel ruimte meer
voor hiervoor hebben denk ik) ze koelen wel goed maar zijn niet zo
efficient als het fabrieks warmtewisselaar model al kun je er ook
een thermostaat tussen plaatsen zodat hij alleen koelt indien nodig
net zoals de fabrieksversie dus..10 mei 2011 om 17:55 #17863401113gr is niet overdreven hoog ik heb wel eens de 130 aangetikt, maar dan wel na langetijd vollast rijden. Normaal zit die zo rond de 100 graden bij mij.
16 mei 2011 om 17:19 #17863407Raid HP Nightflight
sensor in sandwhichplaat tussen blok en filter in en geen oliekoeler:
Flink doorgassen 130 graden of meerZelfde met sensor achterop het blok en een Mocal oliekoeler met 85 graden thermostaat:
95 graden -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.