Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Olie peilen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2011 om 14:28 #17242452
Zie in het ecotec deel een mooi topic over hoe je olie moet peilen bij een 2.2, maar hoe gaat het bij de V6?
Ik doe het eigenlijk altijd ongeveer 10 minuten tot een kwartier na het uitzetten van een goed warme motor (minimaal 10 km gereden).
En dan nog vind ik die nieuwerwetse peilstokken :argue om af te lezen, vind die oude toch beter.
21 oktober 2011 om 14:48 #17930225Raadpleeg het instructie boekje is.
Verder denk ik dat oliepeilen over het algemeen bij vrijwel alle verbrandingsmotoren voor civiel gebruik dezelfde is.
koude motor, of iig 10 á 15 min wachten na rit/warme motor, auto op vlakke ondergrond, en zo horizontaal mogelijk.
Peilstok eruit halen, onderzijde afdrogen met schone en niet pluizende doek of papier, terugsteken, weer eruit halen, aflezen, en dat is het peil.Overigens, het is dus trouwens ‘olie peilen’, niet pijlen.
succes !
22 oktober 2011 om 07:10 #17930226Een perfecter antwoord bestaat niet Jeroen. :jerry
23 oktober 2011 om 09:35 #17930227Peilstokken:
– Als het goed is heb jij al een stok met grijze uiteinden Servaas, die met de rode uiteinden zijn helemaal ruk af te lezen…
heb er nu ook een met grijze uiteinde, en deze is opzich goed af te lezen, zelf met verse olie.
willem
23 oktober 2011 om 09:39 #17930228@wim-v6 wrote:
Peilstokken:
– Als het goed is heb jij al een stok met grijze uiteinden Servaas, die met de rode uiteinden zijn helemaal ruk af te lezen…
heb er nu ook een met grijze uiteinde, en deze is opzich goed af te lezen, zelf met verse olie.
willem
Dat dacht ik wel, ik vind het prima peilstokken.
Alleen is een warme motor nou wel zo betrouwbaar om af te lezen? Ik denk dat een uur afkoelen betrouwbaarder is.
Gr Colin
23 oktober 2011 om 09:43 #17930229koude motor is voor dit type het meest betrouwbaar.
de 2.2 ketting motoren (USA) moeten inderdaad warm gepeild worden..
Willem
24 oktober 2011 om 14:31 #17930230Haha heb het ff aangepast van pijlen naar peilen :jerry
Heb inderdaad zo’n metalen uiteinde erop, dat gaat nog wel.
Heb ook diverse auto’s gehad met zo’n plastic ding eraan, wat een mega drama :swearDus voor de V6, Wim, moet je koud peilen…., maar wat is dan koud? Na een kwartier of zo of voordat je gaat rijden ‘s ochtends :hmmz
24 oktober 2011 om 15:46 #17930231S’ochtens voordat je wegrijdt.
Wlllem
24 oktober 2011 om 16:04 #17930232je oliepeil moet altijd tussen minimum en maximum zitten en daar tussen zit een liter verschil.
maar hoeveel kan je oliepeil dan afwijken tussen warme en koude motor ?24 oktober 2011 om 16:11 #17930233zomaar een kwart tot halve liter..
Mijn 2.0i Astra-F stond warm altijd boven max
De V6 staat eigenlijk altijd wel gelijk, warm of koud.
Willem
24 oktober 2011 om 17:39 #17930234en als je nou een beetje van doorrijden houd en daarbij geregeld hoog in de toeren rijd, kan het peil dan beter op de min of op de max staan, of maakt dat geen reet uit?
24 oktober 2011 om 21:47 #17930235Max is altijd het beste, meer olie is meer koeling…
Willem
25 oktober 2011 om 15:27 #17930236oke. heeft dus geen invloed op meer druk in het carter ofzo.
26 oktober 2011 om 12:42 #17930237@wim-v6 wrote:
S’ochtens voordat je wegrijdt.
Wlllem
Mooi dan gaan we dat maar aan houden in de toekomst :thumbup
26 oktober 2011 om 22:58 #17930238@rooiepeet wrote:
oke. heeft dus geen invloed op meer druk in het carter ofzo.
Niet tot weinig, in ieder geval een veilige marge.
het beste is om m altijd strak op max te houden, en dat moet met een V6 geen probleem zijn, er zijn er maar weinig die olie verbruiken.
Willem
27 oktober 2011 om 15:29 #17930239Verbruiken misschien niet, (weg)lekken wel. Daar kunnen ze best in uitblinken.
Ik noem; inferieure carterpakkingen, kunststof klepdeksels, klepsteelrubbers, verrotte ww’s, verrotte keerringen (gevolg van te véél olie bijv.)28 oktober 2011 om 23:15 #17930240Haha, daar heb je wel een punt Jeroen, daar zijn ze zeker Spuperieur in.
Ik heb ook al het een en ander lek gehad bij de v6:
– Carterpan pakking
– Krukaskeerring Distrizijde
– Krukaskering Bakzijde (slechts een druppie in de zoveel tijd.
– Rubber dichting oliedop
– en bij de motorwissel bleek ook het achterste kleppendeksel wel wat te lekken naar buiten (niet in de bougiegaten)Olieverbruik is op de keer dat de Distrizijde krukaskeering lekkage na, altijd miniem geweest (1 liter op 12.000km)
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.