olie lekken en verbruik

Forumindex Forums Modellen Astra olie lekken en verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274364
    tinuss01
      Lid sinds:
      4 September 2015

      Goedemorgen,

      mijn astra g verbruikt al enige tijd ontzettend veel olie en het lekt ook ergens. Ik heb een paar weken terug de olie vervangen en de carterpan afgeveegd, een week later stond ik weer onder de auto om aan de uitlaat te werken en toen zag ik weer olie aan die aftap bout maar ook hoger opzij van de carterpan. Ik heb het idee dat ie alleen lekt als ik rij want ik parkeer thuis bijna altijd voor de deur maar er ligt geen olie..
      Ik heb samen met twee collega’s het kleppendekselpakking bekeken en dat zag er goed uit, de garage heeft op mijn verzoek de koppakking nagekeken en die was ook prima..Nu weet ik ff niet meer waar ik verder nog naar kan kijken, hier heb ik ook van alles gelezen over carterpakkingen en carterventilatie…
      Gisteravond ben ik mijn blok wezen schoonmaken omdat er echt overal olie opzit, heb per ongeluk een paar keer vergeten die oliedop terug te plaatsen.. :(
      Heb ook even wat foto’s gemaakt terwijl ik bezig was, hopelijk kan iemand mij uitleggen waar ik naar kijk zeg maar..

      #18302966
      tinuss01
        Lid sinds:
        4 September 2015

        [img]20151126_191000_zps2kittprg.jpg

        die kap heb ik eraf gehaald, links zit je interieurfilter? dat kleine losse slangetje was vies,

        [img]20151126_191421_zpsowq2hiwn.jpg

        zo ziet het er uit onder die kap, kan niet de bedoeling zijn volgens mij??

        #18302967
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Lekt hij uit de naad van de carterpan zelf? Dan NIET aan de schroeven draaien want dan kan het erger worden, en ook kun je de pan vervormen, maar gewoon een nieuwe pakking kopen.

          Kijk ook eens of hij niet langs het olie filter lekt.

          Of langs de as van de olie pomp

          Of kijk eens of het langs een krukas lekt. Keeringen zijn niet duur, maar het kost wel wat tijd om ze te plaatsen. Ik heb wel eens gezien dat er middeltjes in de handel zijn om bij de olie te gooien om de ringen weer soepel te maken, maar ik heb daar geen ervaring mee.

          Bij die laatste twee komt de olie dan onder de doos met de distributieriem uit

          #18302968
          tinuss01
            Lid sinds:
            4 September 2015

            er zit pas een nieuwe krukaskeerring op..
            maar dat ding onder die kap op de foto, wat is dat en is het normaal dat er zoveel smeer in zit?
            maandag ga ik verder met schoonmaken, van boven naar beneden,

            #18302969
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Ik weet niet waar je je interieurfilter ziet maar die zie ik in ieder geval niet. Ik zie wel een 1.6 8 klepper met zichtbaar de monopoint injectie. Vervuiling zal waarschijnlijk komen vanaf je carterventilatie: de motor verbrandt waarschijnlijk de olie voor een deel.
              Lekkages kun je opsporen door het blok goed te reinigen en dan na een tijdje kijken waar de oliesporen beginnen.

              #18302970
              tinuss01
                Lid sinds:
                4 September 2015

                links buiten de foto bedoelde ik eigelijk…waar vind ik die carterventilatie?

                #18302971
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
                  maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….

                  die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass

                  en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen

                  maar het zijn maar verdenkingen

                  #18302972
                  b07
                    Lid sinds:
                    24 February 2009

                    ja dat is inderdaad de slang op de eerste foto die los hangt, zolang die aangesloten zit zal er altijd wat oliedamp opgezogen worden naar de gasklep dus, dat het daar niet brandschoon is is ook niet zo raar, er zit ook nog een dun slangetje achterop de kleppendeksel die gaat meestal als eerste dicht zitten en, die zit aangesloten onder de gasklep.

                    er zijn mensen die een olie catch tank op die slang (die jij los heb op de foto) zetten dan komt die troep niet meer op je gasklep

                    je zegt dat je olie heb ververst misschien zit de aftapplug niet goed vast, je kan proberen em iets strakker te zetten, heb je er ook een nieuw ringetje op gezet soms gaat de oude lekken als die hergebruikt worden

                    #18302973
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      @bart-gsi wrote:

                      volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
                      maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….

                      die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass

                      en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen

                      maar het zijn maar verdenkingen

                      Watte? Er moet flink olie naar de kop worden gepompt, dit is carterontluchting daardoor gaat die echt geen olie pompen naar je gasklephuis. Dan moet je kop vlak vol met olie staan.

                      #18302974
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        @Haasje17 wrote:

                        @bart-gsi wrote:

                        volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
                        maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….

                        die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass

                        en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen

                        maar het zijn maar verdenkingen

                        Watte? Er moet flink olie naar de kop worden gepompt, dit is carterontluchting daardoor gaat die echt geen olie
                        pompen naar je gasklephuis. Dan moet je kop vlak vol met olie staan.

                        Die slang de los hangt op foto 1 zit zo te zien aan de kleppendeksel.. Daar dan dan olie doorheen lopen maar als er veel olie door gepompt wordt en het verbruik van olie erg omhoog gaat lijkt me dat niet zo moeilijk te vedenken… Ik heb bij me 1.4tje van een corsa nooit zo’n vette gasklep gehad… Hooguit een paar drupjes… Maar als olie boven in gepompt wordt en naar beneden loopt en ergens de boel verstopt dan lijkt het mij dat dan de kop volloopt…

                        #18302975
                        midnight black
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2011

                          Die slang is voor het ventileren van het carter, je wilt niet dat daar olie door gepompt wordt, dan is er iets goed mis….

                          #18302976
                          tinuss01
                            Lid sinds:
                            4 September 2015

                            @midnight black wrote:

                            Die slang is voor het ventileren van het carter, je wilt niet dat daar olie door gepompt wordt, dan is er iets goed mis….

                            ok, duidelijk, maar waar begin ik? ik las ook al ergens iets over ontluchtingspijpje doorboren?? sat had iets te maken met bokken en verlies van vermogen dacht ik..wat ie trouwens ook heeft..

                            #18302977
                            basss27
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 February 2013

                              Draai eens een keer je oliedop los en leg die eens los erop als de motor draait. Danst ie er vanaf, dan heb je een te hoge carterdruk. Dat kan wijzen op kapotte zuigerveren.

                              Je kan ook eens testen om direct na koude start het blok een seconde of 10 op 3500 toeren te houden. Geeft ie dan een blauw walmpje, kan dat ook wijzen op de zuigerveren/onderblok.

                              Het lijkt erop dat je een te hoge carter druk hebt. Daardoor komt er veel olie in de carterventilatie. Nu nog de oorzaak achterhalen…

                              #18302978
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @tinuss01 wrote:

                                ok, duidelijk, maar waar begin ik? ik las ook al ergens iets over ontluchtingspijpje doorboren?? sat had iets te maken met bokken en verlies van vermogen dacht ik..wat ie trouwens ook heeft..

                                dat gaat je doorboren is niet bij jouw motor van toepassing…
                                dat is meet bij de x18xe , x20xev etc motoren met een andere gasklep en multipoint injectie

                                #18302979
                                tinuss01
                                  Lid sinds:
                                  4 September 2015

                                  waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?

                                  #18302980
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    @tinuss01 wrote:

                                    waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?

                                    Bart heeft verkeerde info verstrekt, dat er een te hoge druk zal zijn is onzin.
                                    Druk loopt op met het toerental en kan hoog oplopen, hierdoor gaat er echt geen olie in dat slangetje komen.

                                    Olie daarin komt door slechte carter ontluchting.

                                    Controleer de kleine slang op het klepdeksel, die zit waarschijnlijk verstopt, waar deze op zit aangesloten schoonmaken.

                                    #18302981
                                    basss27
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 February 2013

                                      @Haasje17 wrote:

                                      @tinuss01 wrote:

                                      waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?

                                      Bart heeft verkeerde info verstrekt, dat er een te hoge druk zal zijn is onzin.
                                      Druk loopt op met het toerental en kan hoog oplopen, hierdoor gaat er echt geen olie in dat slangetje komen.

                                      Olie daarin komt door slechte carter ontluchting.

                                      Controleer de kleine slang op het klepdeksel, die zit waarschijnlijk verstopt, waar deze op zit aangesloten schoonmaken.

                                      Het lijkt erop dat de olie door de carterontluchting heen komt zetten Ron.

                                      #18302982
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        viewtopic.php?f=5&t=181316

                                        of zie deze link…

                                        #18302983
                                        tinuss01
                                          Lid sinds:
                                          4 September 2015

                                          wat ik ook nog zag toen ik de olie deed was dat er 1 bougie helemaal zwart was, het kopje met die twee pinnetjes zat helemaal vol prut, heb er 4 nieuwe in gedaan, zal vanavond anders ook wel ff die ene weer nakijken

                                          #18302984
                                          tinuss01
                                            Lid sinds:
                                            4 September 2015

                                            gisteren weer even bezig geweest, kleppendekselpakking vervangen en verder schoongemaakt. collega heeft me geholpen met een compressiemeting? cilinder 1,3 en 4 kwamen net aan 8 bar, nummer twee op 10. ook waren de bougies weer ontzettend vies, collega zei dat dat duidt op slechte verbranding?
                                            ook heeft ie met een soort lasergun de timing gemeten? was niet helemaal zoals het hoorde meende hij (hier weet ik echt helemaal niks van :wtf ) hij had het ook nog over de lambdasonde maar waar die nou mee te maken had weet ik ff niet meer…vanmiddag van het werk weer naar huis (140km) ,kan ik thuis mooi ff kijken of er weer olie gelekt is rond kleppendeksel…verder weet ik zo niet wat nu de volgende stap moet zijn..iemand een idee?

                                            #18302985
                                            bart-gsi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 July 2012

                                              @tinuss01 wrote:

                                              wat ik ook nog zag toen ik de olie deed was dat er 1 bougie helemaal zwart was

                                              was die zwart van een slechte verbranding of was die zwart van de olie??
                                              als die zwart is van de olie dan zul je eerder kunnen denken aan klepseals…
                                              als je klepseal verslijt dan drupt je olie zo je motor in op de verkeerde plek.. en krijg je een slechte verbranding
                                              als je koppakking kapot is kun je o.a. je kvs zien borrelen en in sommige gevallen dat je olie bij je kvs komt… ( hoop dat dit klopt.. ik pik dit zo nu en dan ook op van dit forum)
                                              klepseals kunnen lastig zijn om te monteren want de nokkenassen moeten er uit maar zijn wel een stuk goedkoper dan een nieuwe koppakking

                                              een slechte ontbranding kan vaak door een slechte lambda sonde.. die snuffelt je uitlaat gassen en laat je ecu dan je brandstof lucht mix aanpassen of een slecht onstekings mechanisme… o.a. slechte bougie kabels , slechte bobine of in beide gevallen imitatie zooi die je opeltje de eerste paar weekjes (of dagen) goed loopt en daarna een storing geeft en je weer terug bij af bent

                                              #18302986
                                              tinuss01
                                                Lid sinds:
                                                4 September 2015

                                                is zo’n lambda sonde iets wat je kunt meten of nakijken? of gewoon eruit en een nieuwe erin? zelfde vraag geldt eigenlijk ook voor bobine en bougie kabels..

                                                #18302987
                                                bart-gsi
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  7 July 2012

                                                  Lambda kun je met opcom waardes meten… Met je bobine krijg je enkeld volgens mij een foutcode dat 1 cilinder niet ontsteekt… Verder geen waardes zover ik weet…

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.