Forumindex › Forums › Modellen › Astra › olie lekken en verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 november 2015 om 09:48 #17274364
Goedemorgen,
mijn astra g verbruikt al enige tijd ontzettend veel olie en het lekt ook ergens. Ik heb een paar weken terug de olie vervangen en de carterpan afgeveegd, een week later stond ik weer onder de auto om aan de uitlaat te werken en toen zag ik weer olie aan die aftap bout maar ook hoger opzij van de carterpan. Ik heb het idee dat ie alleen lekt als ik rij want ik parkeer thuis bijna altijd voor de deur maar er ligt geen olie..
Ik heb samen met twee collega’s het kleppendekselpakking bekeken en dat zag er goed uit, de garage heeft op mijn verzoek de koppakking nagekeken en die was ook prima..Nu weet ik ff niet meer waar ik verder nog naar kan kijken, hier heb ik ook van alles gelezen over carterpakkingen en carterventilatie…
Gisteravond ben ik mijn blok wezen schoonmaken omdat er echt overal olie opzit, heb per ongeluk een paar keer vergeten die oliedop terug te plaatsen.. :(
Heb ook even wat foto’s gemaakt terwijl ik bezig was, hopelijk kan iemand mij uitleggen waar ik naar kijk zeg maar..27 november 2015 om 09:51 #1830296627 november 2015 om 13:12 #18302967Lekt hij uit de naad van de carterpan zelf? Dan NIET aan de schroeven draaien want dan kan het erger worden, en ook kun je de pan vervormen, maar gewoon een nieuwe pakking kopen.
Kijk ook eens of hij niet langs het olie filter lekt.
Of langs de as van de olie pomp
Of kijk eens of het langs een krukas lekt. Keeringen zijn niet duur, maar het kost wel wat tijd om ze te plaatsen. Ik heb wel eens gezien dat er middeltjes in de handel zijn om bij de olie te gooien om de ringen weer soepel te maken, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Bij die laatste twee komt de olie dan onder de doos met de distributieriem uit
27 november 2015 om 20:26 #18302968er zit pas een nieuwe krukaskeerring op..
maar dat ding onder die kap op de foto, wat is dat en is het normaal dat er zoveel smeer in zit?
maandag ga ik verder met schoonmaken, van boven naar beneden,27 november 2015 om 20:36 #18302969Ik weet niet waar je je interieurfilter ziet maar die zie ik in ieder geval niet. Ik zie wel een 1.6 8 klepper met zichtbaar de monopoint injectie. Vervuiling zal waarschijnlijk komen vanaf je carterventilatie: de motor verbrandt waarschijnlijk de olie voor een deel.
Lekkages kun je opsporen door het blok goed te reinigen en dan na een tijdje kijken waar de oliesporen beginnen.27 november 2015 om 20:53 #18302970links buiten de foto bedoelde ik eigelijk…waar vind ik die carterventilatie?
28 november 2015 om 04:16 #18302971volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass
en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen
maar het zijn maar verdenkingen
28 november 2015 om 13:19 #18302972ja dat is inderdaad de slang op de eerste foto die los hangt, zolang die aangesloten zit zal er altijd wat oliedamp opgezogen worden naar de gasklep dus, dat het daar niet brandschoon is is ook niet zo raar, er zit ook nog een dun slangetje achterop de kleppendeksel die gaat meestal als eerste dicht zitten en, die zit aangesloten onder de gasklep.
er zijn mensen die een olie catch tank op die slang (die jij los heb op de foto) zetten dan komt die troep niet meer op je gasklep
je zegt dat je olie heb ververst misschien zit de aftapplug niet goed vast, je kan proberen em iets strakker te zetten, heb je er ook een nieuw ringetje op gezet soms gaat de oude lekken als die hergebruikt worden
28 november 2015 om 13:58 #18302973@bart-gsi wrote:
volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass
en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen
maar het zijn maar verdenkingen
Watte? Er moet flink olie naar de kop worden gepompt, dit is carterontluchting daardoor gaat die echt geen olie pompen naar je gasklephuis. Dan moet je kop vlak vol met olie staan.
28 november 2015 om 14:10 #18302974@Haasje17 wrote:
@bart-gsi wrote:
volgens mij die slang in foto 1 die naar je gasklephuis toe loopt…
maar ik denk dat je olie druk klep, plunjer, bypass… (whatever) vast kan zitten.. dan gaat er te veel olie naar de kop en pompt het zo je gasklephuis in….die zit als ik me niet vergis bij je oliefilter.. zo`n soort by-pass
en anders een keer flushen.. wil ook nog wel eens helpen
maar het zijn maar verdenkingen
Watte? Er moet flink olie naar de kop worden gepompt, dit is carterontluchting daardoor gaat die echt geen olie
pompen naar je gasklephuis. Dan moet je kop vlak vol met olie staan.Die slang de los hangt op foto 1 zit zo te zien aan de kleppendeksel.. Daar dan dan olie doorheen lopen maar als er veel olie door gepompt wordt en het verbruik van olie erg omhoog gaat lijkt me dat niet zo moeilijk te vedenken… Ik heb bij me 1.4tje van een corsa nooit zo’n vette gasklep gehad… Hooguit een paar drupjes… Maar als olie boven in gepompt wordt en naar beneden loopt en ergens de boel verstopt dan lijkt het mij dat dan de kop volloopt…
28 november 2015 om 14:12 #18302975Die slang is voor het ventileren van het carter, je wilt niet dat daar olie door gepompt wordt, dan is er iets goed mis….
28 november 2015 om 19:17 #18302976@midnight black wrote:
Die slang is voor het ventileren van het carter, je wilt niet dat daar olie door gepompt wordt, dan is er iets goed mis….
ok, duidelijk, maar waar begin ik? ik las ook al ergens iets over ontluchtingspijpje doorboren?? sat had iets te maken met bokken en verlies van vermogen dacht ik..wat ie trouwens ook heeft..
28 november 2015 om 19:59 #18302977Draai eens een keer je oliedop los en leg die eens los erop als de motor draait. Danst ie er vanaf, dan heb je een te hoge carterdruk. Dat kan wijzen op kapotte zuigerveren.
Je kan ook eens testen om direct na koude start het blok een seconde of 10 op 3500 toeren te houden. Geeft ie dan een blauw walmpje, kan dat ook wijzen op de zuigerveren/onderblok.
Het lijkt erop dat je een te hoge carter druk hebt. Daardoor komt er veel olie in de carterventilatie. Nu nog de oorzaak achterhalen…
28 november 2015 om 20:24 #18302978@tinuss01 wrote:
ok, duidelijk, maar waar begin ik? ik las ook al ergens iets over ontluchtingspijpje doorboren?? sat had iets te maken met bokken en verlies van vermogen dacht ik..wat ie trouwens ook heeft..
dat gaat je doorboren is niet bij jouw motor van toepassing…
dat is meet bij de x18xe , x20xev etc motoren met een andere gasklep en multipoint injectie30 november 2015 om 11:52 #18302979waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?
30 november 2015 om 12:15 #18302980@tinuss01 wrote:
waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?
Bart heeft verkeerde info verstrekt, dat er een te hoge druk zal zijn is onzin.
Druk loopt op met het toerental en kan hoog oplopen, hierdoor gaat er echt geen olie in dat slangetje komen.Olie daarin komt door slechte carter ontluchting.
Controleer de kleine slang op het klepdeksel, die zit waarschijnlijk verstopt, waar deze op zit aangesloten schoonmaken.
30 november 2015 om 12:34 #18302981@Haasje17 wrote:
@tinuss01 wrote:
waar kan ik die oliepomp vinden? en hoe ziet zo’n olie druk klep eruit? is dat net als je aftapplug, zo’n bout?
Bart heeft verkeerde info verstrekt, dat er een te hoge druk zal zijn is onzin.
Druk loopt op met het toerental en kan hoog oplopen, hierdoor gaat er echt geen olie in dat slangetje komen.Olie daarin komt door slechte carter ontluchting.
Controleer de kleine slang op het klepdeksel, die zit waarschijnlijk verstopt, waar deze op zit aangesloten schoonmaken.
Het lijkt erop dat de olie door de carterontluchting heen komt zetten Ron.
30 november 2015 om 12:42 #18302982of zie deze link…
30 november 2015 om 12:43 #18302983wat ik ook nog zag toen ik de olie deed was dat er 1 bougie helemaal zwart was, het kopje met die twee pinnetjes zat helemaal vol prut, heb er 4 nieuwe in gedaan, zal vanavond anders ook wel ff die ene weer nakijken
8 december 2015 om 08:53 #18302984gisteren weer even bezig geweest, kleppendekselpakking vervangen en verder schoongemaakt. collega heeft me geholpen met een compressiemeting? cilinder 1,3 en 4 kwamen net aan 8 bar, nummer twee op 10. ook waren de bougies weer ontzettend vies, collega zei dat dat duidt op slechte verbranding?
ook heeft ie met een soort lasergun de timing gemeten? was niet helemaal zoals het hoorde meende hij (hier weet ik echt helemaal niks van :wtf ) hij had het ook nog over de lambdasonde maar waar die nou mee te maken had weet ik ff niet meer…vanmiddag van het werk weer naar huis (140km) ,kan ik thuis mooi ff kijken of er weer olie gelekt is rond kleppendeksel…verder weet ik zo niet wat nu de volgende stap moet zijn..iemand een idee?13 december 2015 om 04:51 #18302985@tinuss01 wrote:
wat ik ook nog zag toen ik de olie deed was dat er 1 bougie helemaal zwart was
was die zwart van een slechte verbranding of was die zwart van de olie??
als die zwart is van de olie dan zul je eerder kunnen denken aan klepseals…
als je klepseal verslijt dan drupt je olie zo je motor in op de verkeerde plek.. en krijg je een slechte verbranding
als je koppakking kapot is kun je o.a. je kvs zien borrelen en in sommige gevallen dat je olie bij je kvs komt… ( hoop dat dit klopt.. ik pik dit zo nu en dan ook op van dit forum)
klepseals kunnen lastig zijn om te monteren want de nokkenassen moeten er uit maar zijn wel een stuk goedkoper dan een nieuwe koppakkingeen slechte ontbranding kan vaak door een slechte lambda sonde.. die snuffelt je uitlaat gassen en laat je ecu dan je brandstof lucht mix aanpassen of een slecht onstekings mechanisme… o.a. slechte bougie kabels , slechte bobine of in beide gevallen imitatie zooi die je opeltje de eerste paar weekjes (of dagen) goed loopt en daarna een storing geeft en je weer terug bij af bent
14 december 2015 om 11:16 #18302986is zo’n lambda sonde iets wat je kunt meten of nakijken? of gewoon eruit en een nieuwe erin? zelfde vraag geldt eigenlijk ook voor bobine en bougie kabels..
14 december 2015 om 12:33 #18302987Lambda kun je met opcom waardes meten… Met je bobine krijg je enkeld volgens mij een foutcode dat 1 cilinder niet ontsteekt… Verder geen waardes zover ik weet…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.