olie lekkage Zafira 2001 zijkant bij distributie

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen olie lekkage Zafira 2001 zijkant bij distributie

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Walter K

Hallo allemaal. Mijn Opel Zafira lekt olie. Eerst dacht ik dat het de pakking was van het kleppen deksel. Helaas. :swear Nu is de olie als eerste zichtbaar aan de (passagiers) kant waar ook de distributieketting zit.
      Iemand enig idee.

erwin78

Mogelijk een keerring van van 1 of beide nokkenassen.

ackuijt
        Deelnemer

Grote kans, vandaag bij mijn zafira 2.2 ook de keerring aan de poelie zijde vervangen…..was inderdaad een smerige boel aan de onderkant.
          Was wel voor een kleine 125 euro vervangen met een nieuwe V-snaar erbij….kan weer effies mee. :D :D

OPC Turbo

Komt de lekkage van onder of boven?

Heb je al goed gekeken? het olie filter zit op een nogal lullige plaats bij een 2.0Turbo die willen nog wel eens doorrotten…

tijgetje57
            Deelnemer

@OPC Turbo wrote:

Heb je al goed gekeken? het olie filter zit op een nogal lullige plaats bij een 2.0Turbo die willen nog wel eens doorrotten…

Vertel mij eens hoe een oliefilter, die ik tenminste bij iedere 15 dkm vervang, met goed onderhouden van de auto moet gaan doorrotten?? Heel bijzonder, nog nooit gezien eerlijk gezegd…..

Martijn1981
              Deelnemer

Hoogst waarschijnlijk zijn de leidingen die naar de warmtewisselaar lopen doorgerot……
                Ik heb het bij de mijne ook gehad 3 dagen na m’n motorrevisie, deze leidingen zitten boven het oliefilter gemonteerd met wartels….. En omdat ze hun hele leven in het spatwater hangen krijg je put corrosie waar nu een klein gaatje in zit….. Nieuwe leidingen zijn 130 euro p-stuk. En tevens móet het inlaatspruitstuk er ff vanaf, voor dat geld heb ik ze eraf gehaald en gesoldeerd, ontroest en in de primer gezet rij nu al 15 duizend zonder problemen.. ik hoop dat je wat aan m’n uitleg heb…. Ik zou namelijk niet zo snel in een krukas keering geloven want dan zweet hij meestal en loopt de olie er niet zomaar uit…

CarloAstra
                Deelnemer

om wat voor motor gaat het? als ik het zo lees de z22se motor. lekkage zal wel de krukaskeerring zijn. voor de rest geen keerring die kunnen lekken aan die zijde.

OPC Turbo

@tijgetje57 wrote:

@OPC Turbo wrote:

Vertel mij eens hoe een oliefilter, die ik tenminste bij iedere 15 dkm vervang, met goed onderhouden van de auto moet gaan doorrotten?? Heel bijzonder, nog nooit gezien eerlijk gezegd…..

Juist ja, die JIJ tenminste elke 15.000 km vervangt… maar er zijn hele volksstammen (ja zelfs met een OPC) die dat niet nodig achten…

Bij een OPC hangt hij naast het blok boven de rechter draagarm en daar kan ook een steentje tegenaan komen die de lak van het filter aantast waardoor hij door kan roesten…

Heb ruim 7 jaar als 1e monteur bij Opel gewerkt en je wil niet weten hoeveel mensen met een filter rijden die 30 jaar geleden al vervangen had moeten worden…

Heb de blauw zaf van de plaatselijke poetser al eens gezien met heel de zijkant zwart en nog maar 1 liter in het carter omdat het filter doorgerot was…

rinus747
                    Deelnemer

Effe een vraagje van een newbee

Zo’n krukaskeerrring aan de passagierskant, is die van buitenaf te vervangen, of moet dan het motorblok gesplitst worden?

Ik neem aan dat het een grotere klus is dan de distributieset zelf vervangen. Klopt het dat het plastic huis van de distributieriem er af moet, en dat dus alle looprollen, waterpomp en de nokas wielen er ook af moeten, om er bij te komen?

Groeten Rinus

OPC Turbo

@rinus747 wrote:

Effe een vraagje van een newbee

Zo’n krukaskeerrring aan de passagierskant, is die van buitenaf te vervangen, of moet dan het motorblok gesplitst worden?

Ik neem aan dat het een grotere klus is dan de distributieset zelf vervangen. Klopt het dat het plastic huis van de distributieriem er af moet, en dat dus alle looprollen, waterpomp en de nokas wielen er ook af moeten, om er bij te komen?

Groeten Rinus

Klopt helemaal…

Je moet de complete distributie eraf halen evenals alle tandwielen en kunstof kappen, waterpomp kan b lijven zitten, maar je kan beter alles in een keer vervangen als je toch bezig bent is dat niet zo veel extra werk.

rinus747
                        Deelnemer

Ik hoor heel vaak zeggen “als je de distributieriem vervangt kun je beter de hele set inclusief waterpomp vervangen”

Mij aanvullende stelling is dan “als je de hele set vervangt kun je ook maar beter gelijk de oliekeerring vervangen als je de 120000 bereikt hebt”

Of overdrijf ik nu? Ben ik misschien iets te pessimistisch? Wat is jullie ervaring?

groeten Rinus

OPC Turbo

De waterpomp is een bekend zwak punt, die olie kering niet…

De waterpomp wordt met een nieuw gespannen riem vaak zwaarder belast waardoor hij kan gaan lekken vandaar het preventief vervangen ervan…

De keering lijkt mij niet nodig, tenzij hij al wat zweet…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.