Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie lekkage, allen kleppendekselpakking? Astra F CC 1993
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2016 om 08:05 #17277338
Beste iedereen, ik heb daar eens een probleem met mijn Astra F CC uit 1993 met 175000km erop. Ik laat overal olie plekken achter. Ik heb nu het motorblok schoon gemaakt om te kijken waar het eruit komt.
Maar ik heb nog iets ontdekt, n.l. is het uiterste van de uitlaat zwart, denk dus er wordt olie verband. Heb nu de kap boven de carburateur (of hoe heet dat ding waar de slang vanuit de luchtfilter op aangesloten is) losgemaakt en dat was vol olie (zie foto’s). Ik denk dus dat er olie via deze weg in de motor komt en daardoor deze ook niet lekker loopt. De luchtfilter is noch schoon.
Bij mij gaat ook altijd het gele motorlampje aan na c.a. 10km rijden. Heb hem uiteraard al bij diverse garages gehad vanwege dit, maar ze konden niets vinden. Aan hand van de foutcode hebben ze dan de ontstekingseenheid vervangen (350 euro) maar dat loste het niet op. De Kleppendekselpakking heb ik twee jaar geleden laten vervangen voor de APK, 35 euro, maar ik heb zo het gevoel dat hij het niet vervangen heeft, alleen maar schoon gemaakt of kan die na die tijd alweer defect zijn? En zelf heb ik dan luchtfilter, bougies, bougiekabels, lambdazonde en rotor vervangen, dus zo een beetje de slijt producten.
Is dit nu de alleen de Kleppendekselpakking die voor de olie in de carburateur zorgt of komt die ergens anders vandaan? Kan ik de Kleppendekselpakkingzelf vervangen, dus met dop 10 de 8 bouten loshalen, schoonmaken, nieuwe ertussen en weer vastschroeven? Of moet dat met een bepaalde druk (N) worden vastgeschroefd? Heb wel een momentsluitel, maar in dat geval zou ik het wel door een monteur laten doen. En dan uiteraard niet bij die waar ik het twee jaar geleden heb laten doen.
/edit: heb een howto gevonden (okee wel van een VW maar moet niet veel anders zijn) http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=1211.0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
13 juli 2016 om 12:36 #18322945dat komt daar door de carterventilatie, dat zijn de slangen die 1 links en, 1 achter op je kleppendeksel zitten, die zitten aangesloten op de lucht inlaat en, zuigen oliedampen op, dit kan komen door een te hoge carterdruk, helemaal brandschoon zal die niet vaak zijn maar deze is wel erg nat.
maak je gasklephuis en, de slangen is goed schoon, neem aan dat je geen overdreven olie verbruik heb?dit heeft niks met je kleppendeksel pakking te maken.
13 juli 2016 om 13:02 #18322946Heb juist wel groot olieverbruik, zoals geschreven laat ik overal olieplekken achter. Dit moet ik ook eerst nog opgelost krijgen. Kan dus niet zeggen of het verbruik op de lekage na groot is. Wel heb ik bij de uitlaat ook zwarte aanslag, en de uitlaat is net een jaar oud.
13 juli 2016 om 13:29 #18322947als je kleppendekselpakking lek is dan moet je die vervangen maar, dat heeft niks te maken met olie op je gasklep, een hogen carterdruk zorgt daar wel voor en, dan heb je ook olie verbruik en, dan word inderdaad je uitlaat zwart
13 juli 2016 om 13:38 #18322948Hoge Carterdruk betekend toch lekke/versleten zuigerveren? Ik heb een druktestapparaat voor de cylinders, zou eens een test kunnen maken.
Vervangen heb ik zoiets nog nooit, tenminste niet bij een auto, en laten doen is volgens mij ook niet zo goedkoop.
13 juli 2016 om 14:41 #18322949als dit een 1.4 of 1.6 8v motor is zou je gewoon een motor over kunnen hangen van een corsa B, astra F etc en is goedkoper dan het blok laten reviseren.. bovendien kun je dat met een dagje wel gedaan hebben ( met het juiste gereedschap.. motortakel etc)
oude opels zijn met de 8v motoren best simpel om aan te werken… en de blokjes kun je overal vinden13 juli 2016 om 15:55 #18322950Zo ben weer thuis en heb meteen gekeken. De pakking is iig beetje lek. Maar erger nog, ik heb weer de luchttoevoer naar de gasklep losgehaald en daar is nu naast olie ook zo gele-beige smeurie. Uiteraard had ik deze gisteren geheel schoon gemaakt. En te zien is ook dat de olie blijkbaar eruit spuit, want ik heb aan de rechter kant overal olie druppels zitten.
13 juli 2016 om 16:01 #18322951Kvs of water bij de olie gekomen.. Of korte afstanden rijden krijg je sludge.. Dat drapje wat je op de foto hebt..
Kleppendekselpakking lijkt te strak aangedraaid. Die is er tussenuit geperst…
Dus die is sowieso aan vervanging toe..13 juli 2016 om 16:22 #18322952Okee, maar hoe zit dat op foto 4? Daar is veel olie en ik kan niet direkt opmaken waar het vandaan komt, maar lijkt er op alsof het ergens met hoge druk uit wordt geperst. Zelfs op de rotor zitten oliedruppels. En op foto 1 ziet men ook overal olie.
13 juli 2016 om 16:26 #18322953Een keer een compresie meting laten doen kijken of je ringen om de zuigers nog goed zijn.. Zoals eerder gezegd. Kan zijn dat je een te hoge carterdruk hebt
13 juli 2016 om 16:52 #18322954Compressiemeting kan ik doen, meetapparaat heb ik ooit eens van een hobby garage gekocht die ermee stopte.
Moet ik even opzoeken. Even voor de zekerheid nog eens de stappen:
– Beetje warm rijden
– zekering eruit van de ontsteking en brandstof pomp
– bougie eruit, meetapparaat erin, 3 keer starten en resultaat noteren
– meetapparaat eruit, wd40 in spuiten
– meetapparaat er weer in en weer 3 keer starten, tevens ook noteren
– de laatste 3 stappen herhalen voor elke cilinder.Ben ik nog wat vergeten? Is al een tijd geleden dat ik dat gedaan heb, toen had ik nog een Swift, is zeker 10 jaar geleden.
/edit: Zou het kunnen zijn, dat de ontsteking fout staat? Omdat de ontstekingseenheid vervangen is of deze goed is ingesteld. Heb wel met een timinglight gekeken, maar kon niet echt een scala zien waarop ik moest afstellen, dus heb ik een beetje naar gevoel ingesteld.
Morgen ga ik naar de garage en zal hem dat ook eens vertellen.
13 juli 2016 om 16:55 #18322955Klopt.. Als je de zekering voor je pomp niet kan vinden kun je onder de achterbank ook gewoon de stekker los halen… Dan is je pomp en vlotter uit..
13 juli 2016 om 16:57 #18322956Oja.. Je hoeft geen wd40 erin te spuiten.. Als je je motor rond laat draaien draait je olie pomp mee.. Dus wd40 is niet nodig..
13 juli 2016 om 17:24 #18322957Hoge carterdruk kan je vaak ook makkelijk zien, als je de oliedop losdraait en, hij vliegt er af of ,gaat stuiteren met draaiende motor dan is de druk te hoog.
Haal je peilstok eruit ,hoor of voel je em uit dat gat blazen is de druk ook te hoog.
Dacht dat je met compressie meten ook volgas moest geven en, zou em wat meer slagen laten maken 8 of 10 , het is een 4 takt dan heb je zeker alle slagen gehad
14 juli 2016 om 15:58 #18322958We hebben een lek gevonden en dat in een slangetje. Die gaan we morgen vervangen samen met de kleppendekselpakking. Tenminste als deze morgen binnen zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.