Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Olie lampje gaat branden.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2015 om 17:48 #17272770
Hallo mede opel rijders.
Al een aantal jaren heb ik er last van dat af en toe het olie lampje (amber kleurig met golfjes eronder) gaat branden tijdens het rijden. Maar dit gebeurde eigenlijk maar 1 keer per 4 maand (gemiddeld). Na motor uitzetten en weer aanzetten kwam de melding niet meer terug.
Maar de laatste week lijkt het wel een blijvende storing te zijn. Vandaag op een rit van 180 Km zeker 4 keer een brandend lampje gezien, deze gaat alleen maar uit na een herstart van de motor. Ik heb het olie pijl gecontroleerd en hier is niets mis mee, het peil staat op 3/4 tussen min en max. En deze stand heeft hij eigenlijk altijd, geen last van olieverbruik. Al jaren niet. Vorig jaar oktober is er nog nieuwe olie opgekomen en ook het olie filter vervangen. Hoewel ik niet denk dat de storing iets met de leeftijd van de olie te maken heeft noem ik het toch maar.
Wat is er de laatste tijd veranderd aan de auto:
Ik heb er een eibach b12 pro kit onder laten zetten, dit veranderd de stand van de auto iets. Maar lijkt me toch geen storing met het olie pijl te kunnen veroorzaken.
Wat ook iets van de laatste weken is dat bij het starten het “insp” teken gaat branden bij starten op de dag teller. Deze had ik nog niet gereset tot na vanavond. Maar ook dit lijkt mij geen verband te houden met de storing. De auto krijgt gewoon netjes zijn onderhoud.Ik lees op dit forum dat het lampje met het rode olie kannetje iets te maken heeft met de oliedruk en het amber kleurige lampje met de golfjes het olie pijl aangeeft. Voor de duidelijkheid, het rode lampje brand niet bij mij.
Hebben jullie misschien een idee wat de veroorzaker zou kunnen zijn van het branden van het lampje?
Waar zou ik kunnen beginnen met fout zoeken?Alvast bedankt voor het meedenken.
Mark.
15 juli 2015 om 18:35 #18290660Na wat lezen op het forum begin ik toch de olie niveau sensor te verdenken. Weet iemand van jullie waar de sensor zit op een ZDTH blok? En is deze makkelijk te vervangen?
Mark.
16 juli 2015 om 09:07 #18290661Die verdenk ik ook
Waar die precies zit weet ik niet maar bij diverse motoren opel vectra C zit ie vooraan op het blok. Hier een afbeelding van waar ie zit bij de DTI.
In die buurt moet ie volgens mij zitten. Gaat om nr 13Groet jraaf
16 juli 2015 om 10:34 #18290662Net even met Pieter van KCP gesproken. En hij geeft aan dat de sensor achter het blok bij aandrijfas zit. Net even de auto op oprijbokken gezet en ik vond in die buurt wel een stekker waarvan ik vermoed dat dat de sensor is, de haynes manual is hier ook niet echt duidelijk over. Wat ik inmiddels al wel vernomen heb is dat het subframe eronder uit moet, Carter demonteren en dat de sensor zich in het Carter bevind met een stekker buiten het Carter uiteraard. 5 uur sleutelen en dan weer uitlijnen. :swear
Ik merkte dat ik de stekker er wat verder in kon duwen en ga er de komende dagen eens een paar kilometers mee maken om te zien of het een verschil heeft gemaakt, anders aanstaande woensdag naar KCP om het te leren repareren.
Ik ben niet zo blij, zo vlak voor de vakantie. Aan de andere kant is het geen acuut probleem.
Bedankt voor je reactie Jürgen.
Mark.
16 juli 2015 om 10:41 #18290663Pfff, weer een onhebbelijkheidje van het ZDTH blok :puke Lekker idd dat je er niet gewoon bij kan :swear
Maar zo als je zegt, hij verbruikt al jaren geen olie en dan is alleen die sensor kaduuk. Dus niet echt noodzaak om te vervangen maar ik snap dat je met een opgelicht controle lampje niet lekker ‘zit’. Dat zou ik ook hebben.Succes er mee groet jraaf
16 juli 2015 om 11:24 #18290664Kan je het niet meepakken met toekomstige onderhoud of reparaties. 5 uur werk voor een sensor die vals afgaat is natuurlijk niet helemaal optimaal. Weet je ook zeker dat het de olieniveau sensor is en niet oliedruk? En wie weet lost het verversen van olie het al op. Wat zou het vervelend zijn om dat ding te vervangen en het ligt ergens anders aan. Misshien dat uitlezen iets meer zekerheid kan geven ten tijde van het lampje?
16 juli 2015 om 11:34 #18290665Je zou kunnen proberen om iets olie bij te vullen. De sensor van mijn Signum (ander blok, dat wel) is ook behoorlijk overijverig. Iets voorbij de helft tussen min en max en het lampje brand al. Als ik iets meer olie gebruik (op 2/3 houden) geen melding.
Overigens kwam bij mij de melding vaak pas na 20 minuten rijden ofzo, niet direct. Herstarten en het bleef weer 20 minuten weg. Zal wel iets te maken hebben met de controlecyclus.
Noodoplossing: stekker loshalen en doorlussen. Dan zul je af en toe handmatig moeten peilen.
16 juli 2015 om 12:13 #18290666Beste Johan,
Bij staat het oliepijl op 3/4 tussen min en max, ik kan eens proberen er 100 ml toe te voegen. Wat je trouwens beschrijft, na 20 minuten een storingslampje dat heb ik ook precies zo. Dan auto uit en weer aan, dan is het lampje uit. Je zegt 20 minuten, en dat is bij mij ook zo, maar het duurt soms ook ongeveer 40 minuten. Misschien dat het pijl net opmde grens zit van de sensor (wel of niet lampje aan).
Ik ga er eens 100 ml bij gooien.
Bedankt!
Mark.
16 juli 2015 om 12:53 #18290667Vul hem gewoon netjes tot aan max en kijk hoe het gaat. De sensor in mijn Meriva is ook nogal overspannen met iets te weinig olie.
16 juli 2015 om 13:24 #18290668@ simpleface : ik had over je bericht heen gelezen , maar ik weet voor 99% zeker dat het niet de olie druk is. Dan gaat er bij een Vectra een rood olie lampje branden en neit de Amber kleurige met het golfje onder het oliekannetje.
Ik zit zelf ook te denken om er mee door te rijden en bij een volgend onderhoudt moment dit mee te nemen.
Twijfel twijfel……
Mark.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.