Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Olie kwaliteit sensor
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 mei 2024om 19:19 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2024 om 13:18 #18552764
Goedemiddag,
Heeft een opel vivaro (bj 2014, laatste serie van vorige model) een sensor die oliekwaliteit meet, of wordt deze berekend door de computer adhv andere sensoren?
Krijg P253F (icm met DPF codes, ook nadat een nieuwe DPF is geinstalleerd) en de garage twijfelt aan de sensor die oliekwaliteit meet. Maar volgens mij bestaat die helemaal niet. Gebeld met Autodoc en de TD geeft mij het artikelnummer voor een olieDRUK sensor. Maar die meet niet ook olie kwaliteit toch?
Alvast bedankt.
Groet Niels
20 mei 2024 om 19:23 #18552769Bestaat ook niet.
Berekend hij aan de hand van de hoeveelheid regeneraties (daardoor ontstaat olie verdunning) dus te slechte kwaliteit.
Roetfilter zal dus te snel vol raken, waardoor er dus te veel geregenereerd moet worden.
Dit kan diverse oorzaken hebben, meestal te veel korte ritjes, en vaak zit de pijp van de voorste druk sensor( voor de turbo, in het uitlaatspruitstuk) verstopt.
En als het filter vervangen is, dient dit d.m.v diagnose software te worden aangegeven in de motor ECU!
21 mei 2024 om 03:54 #18552773Bedankt Opeltje. Word er langzamerhand gek van. Ben hier nu al een klein jaar mee bezig en de garage (inmiddels een andere) heeft geen idee. Hij heeft alles gefontroleerd, pas een week met mn bus gereden, en geeft aan dat hij niks kan vinden. Waardes zijn allemaal goed en roet loopt heel langzaam op wanneer hij de computer er aan heeft hangen. Maar dan zit de filter op eens helemaal vol. Dat is elke keer na zo’n 1000km. Dan kan hij geregeld nog een geforceerde regeneratie uitvoeren waardoor die weer ‘goed’ is (maar na 1000km weer vol zit). Maar zoals nu zit de filter zo vol dat hij hem niet eens meer zo open krijgt. Olie is 6500km geleden vervangen maar nu dus al weer slecht. Zoals aangegeven DPF in januari vervangen (door vorige garage) maar dus al weer snel vol.
21 mei 2024 om 03:58 #18552774<p style=”text-align: left;”>Ik ben zelf een leek. De pijp van de turbo waar je het over hebt, gaat die naar de DPF sensor of zijn dit andere leidingen die er op uitkomen?</p>
21 mei 2024 om 07:58 #18552775Is een andere sensor, pijpje zit op het uitlaatspruitstuk en loopt naar een losse sensor, op het eind zit nog een klein dun slangetje(vlak voor de sensor)
Als deze verstopt zit krijg je dit, dat ie steeds vol zit.
Wordt meestal omschreven in de diagnose software als “druk voor turbine”
22 mei 2024 om 08:01 #18552783Hmm oke bedankt. Die melding krijg ik niet.
Wel ‘controleer inspuiting’ oid maar volgens de garage is dat een generieke code die al heel snel opkomt bij een verstopt DPF. Of moet ik daar toch iets mee? Hij heeft hem zelf gereden en geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat er iets met de inspuiting is. De vorige garage (die ik niet vertrouwde, maar dat is een ander verhaal) had wel een testje gedaan op de injectoren met zo’n cilinders die vol lopen en 1 zat voller dan de anderen. Kon er nog mee door zei ie maar dat ‘sproeien ipv vernevelen’ van brandstof kon wel tot een minder goede verbranding en meer roet leiden. Moet ik daar dan toch wat mee als het vervangen van de DPF sensor niets oplevert?
22 mei 2024 om 19:19 #18552801Die druk voor turbine is ook geen melding die je kan krijgen, maar dat is een parameter die je kan uitlezen met een diagnose tester. Deze moet meelopen met het toerental met gas geven en vooral ook goed mee zakken( mag niet blijven hangen) dat duid namelijk op verstopping van het pijpje.
Inspuiting controleren is inderdaad een algemene storingsmelding en kan een heleboel betekenen.
Dat van die verstuivers is een retour lek test dat zegt niet altijd alles, dan zul je ze allemaal moeten laten demonteren en laten testen, alleen een verstuiver met meer de 2ton valt al gauw buiten de waarde, en dan zit je aan 4 nieuwe vast en misschien nog niets opgelost.
Roetfilter problemen kunnen lastig zijn, en de kennis in de garage ontbreekt vaak m.b.t roetfilter diagnose.
Zomaar sensoren v.v. is erg zonde en ook kostbaar, wellicht anders anders eens naar een roetfilter diagnose specialist.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.