Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › olie koeler.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 februari 2015 om 14:27 #17270656
hallo allemaal,
ik heb mij net aangemeld op jullie forum. de reden hiervan is dat ik een vraag heb over mijn auto.
ik heb een corsa uit 2001, deze is een beetje opgetuned, en nu wil ik gaar een olie koeler laten installeren, maar op internet kom ik maar geen goede garages tegen die dit kunnen doen. graag stel ik deze vraag aan jullie , weten jullie een garage die hierin gespecialiseerd is in zuid holland?
ik hoor graag van jullie! :D
met vriendelijke groet,
roel van den berg
20 februari 2015 om 15:13 #18274467Welkom!
Iets meer info over je wagen zal handig zijn… (specs)
Bij een beetje “opgetuned” auto is een oliekoeler totaal overbodig en een eigenlijk weggegooid geld. Kan zelfs averechts werken.20 februari 2015 om 15:50 #18274468hallo KRSA 2000
ik heb niet meteen alles neergezet vandaar de ontbrekende info:)
is een standaard eco 1.4 motor, met een dbilas turbo. er zijn nog wel meerdere dingen vervangen en getunend maar niet direct van toepassing op mijn vraag.
het probleem is, als de motor warmer word dan 96 graden dan loopt de turbo niet meer optimaal, vandaar dat ik een oliekoeler wil installeren, maar kan geen goede garage vinden die dit kan doen op internet. vandaar mijn vraag;)groeten roel
20 februari 2015 om 17:15 #18274469Ff een paar vraagjes:
Is 96gr. de olie temp?
Hoe bedoel je dat de turbo niet meer optimaal loopt?
Welke olie gebruik je? Je hebt andere olie nodig voor turbo toepassingen dan voor n/a. (Smering turbolader)
Hoe loopt je luchtfilter/toevoer?En natuurlijk… waar blijven de plaatjes! ;)
20 februari 2015 om 17:22 #18274470Installeer eerst eens een olietemp meter.
20 februari 2015 om 19:19 #18274471hallo,
ik heb al gekeken hoe ik plaatjes kan uploaden, maar kan niet goed zien hoe en waar…
als ik een paar x flink optrek dan loopt de temp van de olie omhoog, en komt de temp hoger dan 96 graden dan merk je dat de turbo minder goed loopt.
ik gebruik 10w60 olie voor de motor. de lucht toevoer komt direct van de turbo, en om de motor te koelen een extra lucht koel installatie. net als een luchtfilter systeem.
ik heb al een olie temp meter in de auto:)groeten roel
20 februari 2015 om 20:58 #18274472Dan loopt de turbo minder goed zeg je.
Wat ik eerder denk is dat de temperatuur onder de motorkap te warm word, waardoor je teveel warme lucht de motor in pompt.
Het mooiste is dat de lucht zo koud mogelijk binnenkomt.
Dit kan je aanpassen door heatwrap om het uitlaatspruitstuk te wikkelen, een hitteschild om de turbo. En een goed luchtfilter systeem die zijn lucht van buiten weg pakt, zonder dat het ook maar ergens warm word richting de inlaat.
20 februari 2015 om 21:14 #18274473zit er wel een intercooler op?
en als je al denkt dat de turbo minder goed werkt als de motor warmer word hoop ik niet voor je dat turbo aan aan het lijden is , zon ding maakt makkelijk 100000 toeren en als die te weinig/niet goed gesmeert word is het al gauw over.
heb je het zelf ingebouwd?
20 februari 2015 om 22:25 #18274474is het een complete dbilas turbokit??
21 februari 2015 om 16:59 #18274475Heel bijzonder verhaal.. Ik snap het ook niet helemaal wat er nu gebeurd.
Ik kan me niet voorstellen dat de auto minder goed gaat lopen als de olietemperatuur hoger wordt, dat weet de ECU helemaal niet.
Daarnaast ben ik bijna zeker dat DBilas Castrol Magnatec 10w40 voorschrijft voor hun ombouw (zou ik even met hun checken om de boel lange termijn heel te houden, ik zou mijn garantie verloren hebben op mijn omgebouwde Z22SE)Als je het niet erg vind een stukje te rijden, kan je ook gewoon een afspraak bij DBilas maken en dat ze even ter plekke kijken. Dan zetten ze hem op de testbank en kunnen ze direct alles checken.
Ik zou in ieder geval maar eens beginnen met een turbodrukmeter plaatsen, om te kijken of je wastegate nog wel goed functioneert en je niet met veel te hoge druk rijdt. Als je een beetje technisch bent, liefst ook gelijk een lambda wideband sensor, zodat je kan zien of je mengsel wel goed is. Zonder deze 2 dingen (naast de inderdaad belangrijke olietemperatuurmeter) rijd je eigenlijk blind rond en als er dan iets mis is, rijd je een motor waar het dubbele vermogen uitkomt zo kapot.Succes en ik ben benieuwd wat je ontdekt,
The Duke21 februari 2015 om 17:03 #18274476En de olie mag prima 100 graden worden 120 graden mag ook nog geen probleem vormen.
Ook wel afhankelijk van de olie.21 februari 2015 om 18:33 #18274477hallo,
bedankt voor jullie tips,
ik heb idd al wel een turbo druk meter, en een olie temp meter. om de componenten die warm worden zit al een hittenbestendig rubber, folie. ik rijd op 10w60 ivm dat de auto is omgebouwd naar 98 ongelood. voor betere smeer van de motor. het is een volledige dbilas turbo set. het is ingebouwd door een bedrijf die ook autos race klaar maakt voor timeattack races.
hoe kan ik een foto plaatsen? dan kunnen jullie me blok zien en wat er allemaal omheen zit, dat beantwoord misschien ook een paar vragen vanuit jullie kant?!
fijn dat jullie zo meedenken! dat waardeer ik enorm!
groeten roel
21 februari 2015 om 19:24 #18274478ik rijd op 10w60 ivm dat de auto is omgebouwd naar 98 ongelood.
Dat heeft niet met elkaar te maken hoor, de ECU mapping van DBilas (en dan vooral de ontstekingsmap) is gebaseerd op Euro 98 en daarom moet je dat tanken.
Als het in Nederland is gedaan, zal het Speed Equipment uit Uithoorn wel zijn geweest die de ombouw heeft gedaan denk ik.. Goed gegokt ?
Maar goed, niet lullig bedoeld, maar je bent niet erg technisch / ervaren op technisch autogebied denk ik te lezen uit je antwoorden.
Ik zou zeggen: dan terug naar dat autobedrijf die het heeft ingebouwd, niet technisch praten, maar zeggen wat je voelt dat niet goed is en laat de technische gasten het oplossen. Het kan van alles zijn, dat mis is, een temperatuursensortje, brandstofpomp die half gaar is, bobinebrug, ontluchting van je brandstoftank etc. etc..
Een DBilas ombouw moet zonder problemen onder alle omstandigheden prima kunnen presteren, zij geven zelf niet voor niks 2 jaar garantie als ze het voor je inbouwen.Gr,
The Duke21 februari 2015 om 19:46 #18274479Via http://nl.tinypic.com/” onclick=”window.open(this.href);return false; kan je ,je foto,s plaatsen
Het wijst zichzelf :kewlpics21 februari 2015 om 20:53 #18274480hallo,
het is idd gedaan door speed Equipment, en ja ik heb er niet alle verstand van ;P kom uit de zorg en welzijn ;p
maar bedankt voor je tips duke en het meedenken:)ik zal dan idd eens langsgaan. want mijn eigen garage komt er ook niet achter, is ook een tuning garage.
groeten roel
22 februari 2015 om 18:41 #18274481Om je vraag simpel te beantwoorden, ja je kan een oliekoeler plaatsen.
Neem een goede set van Mocal met een thermostaat erin die rond de 80 / 85 graden olietemperatuur gaat werken.
Dit moet elke goede garage voor je kunnen monteren.Daarnaast is het rijden met 10w60 soms hooglijk overdreven, heb het vroeger ook gebruikt (zowel in mijn “beetje” opgevoerde x16xe, als in mijn phase 2 c20let), maar ben later toch weer overgestapt op 5w30.
Zeker omdat je de laatste makkelijker ergens koopt en een stuk goedkoper is.Daarnaast houdt ik persoonlijk mijn olietemperatuur graag onder de 100 graden.
Overigens heeft het type olie niets te maken met welke benzine type je moet rijden.
*edit*
En ik rij nu zelf met 20w50 Kendall GT1 Racing Green olie in een “beetje” getunede C20LET motor, welke afgestemd is op Nederlandse V-Power.22 februari 2015 om 20:49 #1827448280/85 graden vind ik erg laag…
Komt het blok lastig (of helemaal niet) op temp.
+/-110gr is normaliter de openingstemp. van een oliekoeler thermostaat.22 februari 2015 om 20:51 #18274483Hoe warm de olie ook word….als de motor warm is loopt ie anders…
Dat lijkt me duidelijk iets mis in de afstelling van de computer.22 februari 2015 om 21:35 #18274484“Heat soak” lijkt me…
23 februari 2015 om 12:35 #18274485Kwestie van opnieuw afstellen op de rollerbank denk ik.
23 februari 2015 om 16:07 #18274486hallo,
ik gebruik de olie omdat mijn eige garage dat heeft aanbevolen en de vorige eigenaar dit ook gebruikte. dus ging er van uit dat dit dan ook te vertrouwen is, ik zal eens langs gaan bij speed om om advies te vragen over het probleem dat ik heb. bedankt voor jullie feedback en advies:) daar ben ik erg blij mee:)
groeten roel
23 februari 2015 om 18:59 #18274487@KRSA2000 wrote:
80/85 graden vind ik erg laag…
Komt het blok lastig (of helemaal niet) op temp.
+/-110gr is normaliter de openingstemp. van een oliekoeler thermostaat.Het is zo laag, omdat ik de temperatuur in bedwang wil houden onder de kap.
Geloof me als je op een dag een 10 / 15 runs maakt op de dragstrip en het is ook nog 25 tot 30 graden vol in de zon, dan wordt het echt warm.
Dan liever een eerder openende thermostaat en de boel koel en heel houden.
De bedrijfstemperatuur van de olie na enkele runs snel achter elkaar loopt dan alsnog op tot rond de 100graden.Daarnaast werkt je olie echt niet meer zo goed als hij boven de 125 graden gaat komen en geloof tijdens wat rondjes op de Nordschleife heb ik hem daar regelmatig boven gehad zonder oliekoeler.
22 maart 2016 om 19:53 #18274488En zijn de problemen al opgelost?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.