Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Olie koeler
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2011 om 22:04 #17901943
aan het vliegwiel/motor het koppel is gek genoeg niet hoger geworden vreemd wel moet ik er bij zeggen met loodvrije normale euro 95 daar de motor dan via de klopsensors de ontsteking terug zet rij ik momenteel weer op super 98 en zal als het goed is weer in oktober terug op de testbank staan om te kijken hoe groot het verschil is
nog even terug op de verschillende temp ben van de week door Duitsland gereden naar oberhausen met mijn tweede rekord e2 caravan daarin een c 2.0 ne motor naar zoon uurtje rijden rond de 5500 toeren zat de motor temp bij 80 graden een half jaar tevoren zonder de oliekoeler nog rond de 100 graden. de versnellingsbak temp ook zo rond de 80 graden maar de achteras toch afkomstig uit een commodore c limo bij de 100 graden
2 augustus 2011 om 00:33 #17901944daarin een c 2.0 ne motor naar zoon uurtje rijden rond de 5500 toeren zat de motor temp bij 80 graden een half jaar tevoren zonder de oliekoeler nog rond de 100 graden. de versnellingsbak temp ook zo rond de 80 graden maar de achteras toch afkomstig uit een commodore c limo bij de 100 graden
Wacht ff ik begrijp deze tekst niet zo heel goed dit is wat ik ervan begrijp:
Met daarin een C20NE (2 liter OHC) motor naar een uurtje rijden rond de 5500toeren lag de motor temp rond de 80 graden maar een half jaar ervoor zonder oliekoeler was dat nog rond dicht bij de 100 graden. De versnellingsbak temp was ook ongeveer 80 graden maar de achteras afkomstig van een commodore C 4 deurs was rond de 100 graden.
Dit kan ik deruit opmaken,verbeter me als ik fout zit…..
Vertel eens Herm een uurtje lang 5500 toeren maken met een C20NE wat is dan de snelheid bij 5500 toeren met een Rekord met Commodore achteras?
Hoeveel kilometer heb je dan afgelegd????Ik heb zo het vermoeden dat dat veel veel hoger ligt als 120km..
Aangezien 2400rpm met 0.69 als hoogste gang met 3.45 achteras en 205/60-15 banden 120km is.En ik heb het vermoeden dat een OHC motor anders is als een CIH,maar goed als jij denkt dat een olie koeler een must be is…..
2 augustus 2011 om 08:36 #17901945http://www.imotecgmbh.de/LeistungsTeile/vergrosserte_Olpumpen/vergrosserte_olpumpen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Die oliepomp met die deksel lossen de problemen van lage olie druk op bij een CIH 6.
Ik heb dezelfde pomp,en deksel en ben meer als te spreken over mijn oliedruk,die gemeten is achteraan de motor,druk met warme motor rond de 1,5/2 bar stationair…
2000 toeren is max oliedruk van 4,5 bar..
Als je oliedruk problemen hebt,neem dan zo,n pomp ipv die belachelijke koelers..
Stel dat zo,n koeler de olie koeler krijgt waardoor je 0,5 bar meer druk zou hebben,dan moet die kleine pomp weer zo hard werken om de olie door de koeler te persen dat je druk winst weer verloren gaat….25E is dezelfde motor als de 30E met alleen 2 of 3mm kleiner cilinders maar toerentallen enz zijn gelijk…en die dingen hebben geen oliekoeler en oliepomp enz is allemaal gelijk carter oliepomp krukaslagers enz enz…..Waarom heeft opel daar geen koeler op gebouwd kwa warmte ontwikkeling is dat ding hetzelfde als een 30E
Maar goed ieders doet maar wat ie wil,dit is mijn ervaring,de fout komt vanaf de pomp en verder nergens..en de koeler is maar een nutteloos ding op een serie blok zoals een 30E..
2 augustus 2011 om 13:13 #17901946:cry
2 augustus 2011 om 15:51 #17901947Zielig dat der weer zo,n commentaar komt zonder bijgevoegde waarde,altijd komt der zo,n opmerking die iemand neer moet halen,maar iets fatsoenlijks toevoegen dat blijf altijd uit..
:wtf2 augustus 2011 om 19:21 #17901948Ik gooi nog even wat olie op het vuur…. Als de oliedruk bij een frisse motor wel goed is en bij een motor met al een hele geschiedenis kwa kilometers, zou het dan niet zo zijn dat er sprake is van redelijke slijtage van lagers e.d en dat daardoor dan de oliedruk minder wordt? Die grotere oliepomp is er eigenlijk voor om meer olie te verplaatsen en dus hierdoor indirect ook om te zorgen dat de olie z’n temp. haalt en dus ook z’n kwaliteit blijft behouden.
Bij het monteren van die grotere pomp los je de basis van het probleem niet op, het wordt alleen minder.En aangezien ik ook een aantal 24v motortje heb wil ik proberen om in Oktober ook de bank op te gaan met zo’n ding. Ben toch wel benieuwd geworden….
2 augustus 2011 om 20:46 #17901949ik hoop wel dat de olie die je op het vuur gooit een 10w 40 is :jerry
voor de topicstarter : een oliekoeler is een goede optie als door de olietemp stijging de druk zakt, zorg wel dat je een nieuwe koopt en geen gebruikte….
tis een betere oplossing als die langere pomp die nogal eens tot problemen leidt…
en daarmee probeer je het probleem te maskeren, je lost het niet op….
eventueel een 10w60 is ook een optie als de motor niet teveel olie gebruikt (anders loopt het nogal in de papieren)verder ga ik er geen woorden aan verspillen, dat is zonde van mijn tijd
@m400, heb jij nog wat leuks voor lelystad ?2 augustus 2011 om 21:14 #17901950Zeker zeker M-400 als een 6cil wat gedraait heeft worden de lagers enz enz slechter en dan krijg je al zeker problemen met de oliedruk..
Maar nogmaals:
De pomp op een 6 cil is een 4 cil pomp kwa oorsprong.
De 4 cil CIH was ontwikkeld met een oliepomp die zeker niet krap bemeten is voor een 4cil,toen heeft Opel der 2 cil aangezet maar de oliepomp van de 4 cil is gewoon mee overgenomen en die is in feite voor de 6 cil 30% te klein.Als alles nieuw is geeft dit geen problemen,dwz lager speling klein,pomp 100% op orde,maar namate alles slijt beginnen dingen als lagerspeling ingelopen pomp deksel lekkent overdruk ventiel de druk zodanig omlaag te trekken dat je lampje oplicht.
Als je zoals M400 zegt je een 30% meer volume pomp neemt los je wel het probleem op,je hebt dan in verhouding dezelfde pomp als een 4cil zit en je oliedruk problemen zijn opgelost,tenzij je blok echt richting einde gaat..
En wat betreft een oliekoeler plaatsen…..
Als dat zo,n must is waarom heeft opel die dan niet op een 20E gezet dat is dezelfde motor als de 30E alleen zonder 2 cil,maar wel met een fatsoenlijke pomp ivm wat ie moet smeren…de 4 cil kregen geen drup problemen de 6 wel en of het nu 2500/2800/3 liter is problemen krijgen ze vroeg of laat allemaal vanwege die pomp motor groote verhouding..Bij de later Omega Sennie B,s heeft opel het iets anders opgelost,daar is men gaan meten net na de pomp tussen pomp en filter,met als gevolg je hebt geen goed beeld hoe je druk echt is,als je filter dicht zit,krijg je volgens het daschbord meer druk…
Maar de ellende van oplichtende olie lampjes was wel afgelopen….Opel heeft in feite de pompen niet veranderd bij de C26NE en C30NE C30LE maar de sensor verzet zodat deze altijd wel meer als 1 bar aangeeft….2 augustus 2011 om 22:18 #17901951aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .
3 augustus 2011 om 07:21 #17901952Hey Ben, waarom heb je de text gewijzigd, en die filmpjes verwijderd??
Vond ik wel een leuk filmpje, vooral die met boottrailer.3 augustus 2011 om 08:20 #17901953@rekordherm wrote:
aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .
Dat is geen vergelijking meer Rekordherm, :hmmz
Een Lotus motor ( 3.6 ) heeft een heel andere opbouw en de oliepomp is ook anders ! :vertag
Heb er bij 2 onderhoud aan gedaan van een man uit breda, wel leuk werken alleen je kunt nergens goed bij. :wors3 augustus 2011 om 10:43 #17901954hey
ik heb nog een opel rekord in mijn bezit van 1985, het betreft een belgische auto.
Heeft u interesse?
http://www.2dehands.be/autos/autos/opel/opel-record-94878664.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
mvg
erik moonen
3 augustus 2011 om 19:07 #17901955-offtopic
@ Mr-Turbo, nee, heb niks klaar buiten de B1-24V. Maar aangezien ik deze vorig jaar bij de Heuvelklim al aardig heb mishandeld ga ik dat denk ik niet nog een keer doen.
Heel misschien kom ik wel kijken, maar dat is heeeeeel misschien.3 augustus 2011 om 20:21 #17901956Nou nou nou zeg, mishandeld??? kom op nou.
Maar goed we dwalen af, laten we verder gaan met de nuttige oliekoeler. Begon net interessant te worden.3 augustus 2011 om 22:50 #17901957Nou mijn standpunt is:
4cil pomp op 4 cil is goed 4 cil pomp op een 30% grotere motor gaat goed als alles nieuw is,bij het minste of geringste kwa slijtage begint de druk al enorm te zakken,daarom is een 30% meer volume pomp op een motor die ook 30% groter is al een 4 cil hetzelfde als de gewone pomp op een 4 cil..
Als je de tandwielen van een 4 cil pomp 30% kleiner zou maken heb je in principe hetzelfde als de serie olie pomp motor verhouding op een 6 cil..eens kijken hoeveel 4 cil in de oliedruk problemen zouden komen….
Daarom vind ik het andwoord van M400 niet correct..zo,n 30% meer volume pomp is wat Opel standaard op een 6 cil had moeten zetten,teminste 2 cil derbij zetten is ze geluk,voldoende smering kwa pomp groote voor die 2 extra cil zijn ze in achtergebleven met alle ellende nadien..
(Sensor verzetten was een goed idee maar dat heeft het probleem echt niet verholpen)Speciaal voor Jo:
http://www.youtube.com/watch?v=8QHs2gY-dAw&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit drijft zorgt voor de power voor dit:
http://www.youtube.com/watch?v=csA-FOAQR5k&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zonder oliekoeler en zelf op de 300 pk versie de Holden V8 215 injection/5.7L zit geen olie koeler…En het best is die V8,s hoef je niet tot de ruim 7000 toeren op te winden om 225pk te krijgen dat hebben die al bij rond de 3500..met het dubbele koppel en zonder olie koeler…
4 augustus 2011 om 10:43 #17901960Goed bezig Ben. Lopen doet ie dus al, nu nog inbouwen.
4 augustus 2011 om 11:18 #17901961Lol dat is niet mijn motor..
Ik heb eigenlijk alles zover klaar dwz alleen nog spruitstukken vinden die plus minus overeen komen met de kanalen in de kop LS1/2 enz V8 van chevy komt redelijk overeen..
De plaat die tegen de kop komt heb ik klaar,die heb ik laser laten snijden,ik moet der gewoon een spruitstuk tegen lassen (laat ik doen) wat kort is en dicht tegen het blok aan loopt..Als ik de spruitstukken klaar heb,kan ie in principe derin,maar ik heb gewoon simpelweg geen tijd het is nu hoog seizoen hier ik heb gewoon met de kermis hier gewerk afgelopen weer..
Ben dagelijks van 8 tot 21:30 bezig en daarna zoek ik het ook niet meer om wat te hobbyen..Maargoed back on topic ik zeg dat een oliekoeler bij een 30E zinloos is,anders hadden ze die ook op een 2500S/E 2800S/E 30S/ en eerste E,s moeten zetten,die blokken maken net zoveel hitte/toeren en hebben dezelfde oliepomp en carter inhoud als de 30E,s….
Feit blijft dat de oliepomp na mijn idee een klote constructie is 30% te klein bemeten is..
4 augustus 2011 om 18:17 #17901962@Jo1 wrote:
Goed bezig Ben. Lopen doet ie dus al, nu nog inbouwen.
:jerry
nounou Jo, bespeur ik daar toch enig cynisme …..
4 augustus 2011 om 18:55 #17901963Ik weet ook niet meer hoe ik je van die 30% kan afhelpen… Omdat er twee cillinders meer aan zitten wil nog niet zeggen dat de oliepomp dan ook maar 30% groter moet zijn.Dan zou dat ook voor b.v de waterpomp gelden.
In een ouder topic is er ook al eens een stevige discussie over geweest. toen heb ik ook vermeld dat die grotere pompen bij mij geen succes waren. Let wel, in een 4 cilinder. Twee keer zo’n ding in gebouwd( de zelfde motor) op advies van de “kenners” en twee keer vast gelopen met veel schade als gevolg. Hierna Nieuwe kleine oliepomp gemonteerd met stalen deksel en nooit geen problemen meer gehad. Trouwens, hoe meet jij de oliedruk?? Lees jij je metertje af in het dashboard of hang je er ook wel eens een echte meter aan?4 augustus 2011 om 19:47 #17901964Wat je zegt van de waterpompen is wel gedaan door Opel je hebt pompen die hebben minder schoepen en zitten standaard op 4 cil en met 3 schoepen meer zitten op de 6 cil.
Nogmaals de olie pompen die op een 4cil goed zijn worden op een 6 cil gezet en het is toch simpel,dat die pomp dan ook meer moet smeren nl langere krukas nokkenas kop drijfstang lagers en wat ik vergeten ben..
Dat kan die pomp aan als alles nieuw is,word alles ouder dan is de pomp al snel onderbemeten..Wat zo,n pomp op een 4 cil te zoeken heeft weet ik niet,en jammer dat ie kapot gelopen is,ik heb zelf een goede ervaring met de stalen deksel en de langere tandwielen op een 6 cil.
Maar ff terug on topic:
Hang der maar een oliekoeler aan op advies van Herm en MR-Turbo en vertel dan eens na een lange rit autobaan hoe veel je druk verbetert is..Of hang der een 30% meer volume pomp onder en vertel dan een of je dan verschil merkt in de druk..
En om nu te zeggen dat je blok gaar is wat nu weer gaat komen:
Ik heb hier de handleiding van een Opel Monza/Senator liggen en wil je best opzoeken hoe het 100% geschreven staat,maar de staat iets van:
Na een rit met last op de autobaan of in extreme hitte is het mogelijk dat tijdens het stationair lopen de olielamp oplicht…
Opel heeft nieuw geen gare blokken afgeleverd neem ik aan,maar het als normaal gezien dat de olielamp soms aangaat…wtfEn waar en hoe je meet is zeker belangrijk,maar als je achteraan meet waar bij een 30E de druk sensor zit heb je een goed beeld van wat der nog aan druk over is,als de olie al door 90% van de smeer punten is geweest…
4 augustus 2011 om 20:25 #17901958interessante discussie, eerlijk waar. Maar wat maakt het uit wat voor oliepomp erin zit als zo’n blok probleemloos de 3 ton haalt?
4 augustus 2011 om 20:29 #17901959Effe off-topic;
Hoe ga je het doen, of heb je het gedaan met het stuurhuis??4 augustus 2011 om 20:33 #17901965Jong luister, het gaat me niet om goed of slecht, gelijk of geen gelijk. Druk is druk, voor ,achter, boven of onder. Tuurlijk helpt die pomp, maar het is een meer volumepomp en niet een die gemaakt is voor meer druk. De druk wordt bepaalt door je drukventiel en de olietemperatuur.
Maar hoe dan ook, ieder zijn mening en ieder z’n gelijk. Als je er een koeler op wil zetten dan moet je dat doen, wil je de pomp aanpassen dan moet je dat doen.En wat die pomp dan in een 4 cil. doet, dat was een redelijk getuned 4cilindertje van bij Risse…. Wij dachten dus wel dat die man weet waar ie het over had( en dat weet ie ook wel). Echter wat de oliepomp betreft hadden we of pech of verkeerd advies gekregen.
4 augustus 2011 om 22:01 #17901966M-400 ik geloof dat we der dan toch uit zijn:
Ieder zijn ding..Sommige denken dat de oliekoeler op een 6 cil CIH de uitkomst bied en ik zeg de pomp,omdat de serie pomp gewoon te klein is voor de 6cil..Uit ervaring ken ik die klote 30E koelers en weet ik dan ze niet open gaan en als ze dat al doen ze geen merkbaar verschil brengen 0.0 in druk…Maar laat goodoldopel maar een koeler plaatsen op advies van Herm en MR-Turbo en laat um dan zelf maar vertellen wat het resultaat is….
De 30% meer volume pomp brengt een eind aan de druk problemen de koeler verre van,dus
goodoldopel luister naar Herm en MR-Turbo en plaats die koeler en je druk zal weer normaal zijn….7 augustus 2011 om 10:53 #17901967Even een berichtje na mijn vakantie.
Had niet gedacht dat dit zoveel reactie zo opleveren.
Ben hier wel blij om,want ik weet nu dat ik een andere olie pomp moet hebben.
bedankt voor de reacties.
gr good old opel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.