Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie in koelvloeistof probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2014 om 15:39 #17267604
Hallo,
Ik heb al een jaar een Opel Astra G 1.7DTI van 2000 en ik ben er best blij mee.
Ik heb nog geen grote kosten aan de wagen gedaan tot nu toe, alleen is 3 maanden geleden de olie ververst en alle filters zijn vervangen.Maar gisteren deed ik de motorkap is open om de oliepijl en koelvloeistof te controleren en dan zag ik dat er heel veel olie in het koelvloeistoftankje zat. Ik deed er mijn vinger in en mijn vinger zag helemaal zwart en het plakte ook, dus het ik zeker olie dat bij koelvloeistof zit. Wanneer de motor warm is, dan zit er wel wat minder olie in, maar het lijkt me niet veilig, want olie zal al die slangen doen scheuren.
Wat is nu het beste dat ik kan doen? Ik heb de wagen echt nodig, ik moet er elke dag mee naar het werk rijden… :???:
Zijn er grote kosten aan?Alvast bedankt!
21 augustus 2014 om 16:23 #18249029Lijkt me de Koppakking ?
21 augustus 2014 om 16:37 #18249030Kan het niet de warmtewisselaar zijn?
21 augustus 2014 om 16:44 #18249031Ahjah, grotere kans dat die stuk is dan je koppakking (Is van staal)
Dit vond ik nog op i-net ;)
Indien je niet 100% zeker bent kan je de koeler afkoppelen en de waterleidingen verbinden met een buisje en de motor zo laten draaien. Als er tijdens het draaien olie uit de openingen van het water komt is de koeler lek21 augustus 2014 om 20:06 #18249032Volgens mij wordt de olie koeler gekoeld door lucht en niet door koelvloeistof.
er zitten olie leidingen aan en geen koelvloeistofslangen.
dus even compressie meten en of cilinders afpersen.21 augustus 2014 om 21:18 #18249033Warmtewisselaar P.rutser.
Hierbij word de olie versneld verwarmd door de koelvloeistof bij opwarmen van de motor, en omdat olie warmer mag en kan worden word het zelfde element weer gebruikr om de olie te koelen op bedrijfs temperatuur.
Daarom heet het een warmte wisselaar en geen oliekoeler.
Deze gaan bij de Isuzu 1.7-16v diesels helaas wel eens inwendig lekken.
Door de hogere druk in de olie komt dan de olie in de koelvloeistof, en niet andersom.Zo’n warmte wisselaar zot al op mijn OER Isuzu diesel ( corsa 1.5td 1999).
Deze 1.5td werd al geleverd met de warmtewisselaar op deze motor in de Corsa-A.verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
21 augustus 2014 om 21:44 #18249034Sorrie verkeert gelezen oliekoeler en warmtewisselaar zijn twee verschillende dingen
dus het kan wel dat die lek is.22 augustus 2014 om 07:41 #18249035In de engelse omschrijvingen spreken ze bij de warmtewisselaar ook van een “oilcooler” erg verwarrend.
Het gaat in elk geval om deze vriend
25 augustus 2014 om 05:26 #18249036Bovenstaande afbeelding is dus een oliekoeler, geen warmtewisselaar toch?
En de Y17DT(L) hebben dus een warmtewisselaar (met koelvloeistof) dus als ik het goed begrijp?
Of zijn die twee pijpjes voor de KVS, en zit de oliecirculatie op de achterkant?
Ik zie namelijk anders niet hoe en de KVW én de olie circuleert25 augustus 2014 om 09:46 #18249037Dit is de warmtewisselaar, maar hij wordt op engelse sites ook wel “Oil Cooler” genoemd
Op de twee pijpjes gaan idd slangen met koelvloeistof.
Deze kant zit op het oliefilterhuis
Zie:
25 augustus 2014 om 10:51 #18249038:thumb Duidelijk, thanks!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.