Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Olie in 2.4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2009 om 10:00 #17209543
Volgens kroon en brezan hoort er 0W30 of 5w30 in,
en dat kost een een paar centen.
Ik deed in mijn andere CIH blokken altijd 15w40
Kan dit ook in de c24ne?18 april 2009 om 10:25 #17478541Ja en een 0w30 hoort er niet in af fabriek zit er in
10W40
15W40 beide zijn normaal goed.
10W60 kan ook20W50 is voor warme landen aanbevolen aldus de handleiding van een Monza A2 en of je nu een 16S of 2400 hebt de lagers en oliepomp zijn grotendeels gelijk.
0W30 is te dun voor een CIH liever een wat dikkere soep.
Ik heb persoonlijk nooit kunnen volgen dat bv bij een Senator A 30E er een minerale olie inzat (in 78 was er geen/amper syntheytische olie) en de latere Omega A/Senator B blokken moet dan plotseling een half synthetische olie in op minerale olie zou ie dan kapot kunnen lopen aldus de oliehandel,tenminste dit hebben zij in hun boeken staan.
Nu zijn de onderblokken van een A1 30E en een Sennie B 12V bijna gelijk…….Ook de oliepompen en lagers zijn meestal identiek….
18 april 2009 om 13:31 #17478542In de winter 10 w 40 en in de zomer 20 w 50.
Het idee hierachter is dat de 10w40 lekker dun is in koude toestand en dus de smering sneller op gang komt.
En de 20w50 zorgt er voor dat bij hogere temperaturen je oliedruk beter blijft.22 april 2009 om 18:10 #17478543origineel gepost door GSE
Ik heb persoonlijk nooit kunnen volgen dat bv bij een Senator A 30E er een minerale olie inzat (in 78 was er geen/amper syntheytische olie) en de latere Omega A/Senator B blokken moet dan plotseling een half synthetische olie in op minerale olie zou ie dan kapot kunnen lopen aldus de oliehandel,tenminste dit hebben zij in hun boeken staan.Nu zijn de onderblokken van een A1 30E en een Sennie B 12V bijna gelijk…….Ook de oliepompen en lagers zijn meestal identiek….
Lagerwerk zal hetzelfde zijn maar misschien is de belasting hoger dus betere olie noodzakelijk?
22 april 2009 om 19:21 #17478544Nee ook dat nog niet echt,als ik bv naar de C30LE kijk dan zie ik een stuk minder vermogen uit het blok komen als de 30E mede door de verlaagde compressie,8:6 ipv 9:4 en toch moet die nieuwere motor de C30LE op half systheet lopen en de 30E op minerale olie volgens de olie handel hier terwijl de ingewanden van het blok grotendeels hetzelfde zijn,en ook dezelfde nummers hebben.
23 april 2009 om 17:14 #17478545dus 15w40 kan zonder problemen?
23 april 2009 om 20:05 #17478546Yep, die dure onzin er niet in gooien.
23 april 2009 om 20:09 #17478547Heb jaren zonder problemen met 15/w40 gereden in de 2,4.
En ga het binnenkort ook terug doen…23 april 2009 om 20:12 #17478548:hmmzik gooide er altijd 10w40 in
23 april 2009 om 21:33 #17478549Ik heb 20W50 en 10W40 in mijn CIH,s zitten met beide goede oliedruk en vele km,s dus laat die dunne dure saus maar achterwege.
Na mijn idee kan het meer kosten dan opleveren.
23 april 2009 om 21:57 #17478550Heb even wat verder gezocht, in de zomer/warme motor hebben alle oliën dezelfde viscositeit
(dikte of stroperigheid voor de leek)
Daar staat het laatste getal 40 voor.Het eerste getal is voor de winter/koude motor:
0W is olie met een kleinere viscositeit en getest tot -35
10W is olie met de viscositeit iets hoger en getest tot -30
enz.Aangezien ik toch alleen zomers rijdt en met koude motor nooit gekke dingen doe gooi ik er nu gerust 15W40 in
maar 0W40 zou dus ook wel kunnen, dat smeert gewoon wat beter bij koude motor en in winter,bij warme motor zijn alle bovengenoemde oliën hetzelfde.
24 april 2009 om 19:49 #17478551origineel gepost door boyanka
:hmmzik gooide er altijd 10w40 inOok goed:thumbup
25 april 2009 om 17:23 #17478552en maakt het nou nog wat uit of je er mineralen in gooit of half synteet
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.