Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Olie filter en koelvloeistof wisselen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2013 om 08:27 #17255807
Geachte lezer,
Ik wil bij mijn Zafira A 1.6 XEL olie en koelvloeistof wisselen.
Weet iemand of er een aftapplug is voor de koelvloeistof en of je deze er dan gewoon kan laten uitlopen of zijn er nog speciale handelingen voor nodig?
Ik moet mijn temperatuursensor vervangen waarvan de stekker defect is en dan vervang ik ook gelijk maar de koelvloeistof.Ook de olie met oliefilter moet gewisseld worden. Moet je het oliefilter vooraf nog vullen met een kleine hoeveelheid olie of kan deze “leeg” gemonteerd worden.
Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Een tevreden Opel Zafira A rijder.2 maart 2013 om 08:34 #18112041Oliefilter kun je leeg monteren, nadat je de olie bij hebt gevuld en de eerste keer gestart hebt weer olie bijvullen. Oliepomp heeft dan de olie rond gepomp en het filter gevuld. Wel even de ring insmeren met olie voordat je hem monteert.
Op je radiateur zit een plug onderaan met een stekker erop, deze kun je losdraaien en dan loopt de vloeistof eruit. Als ik het goed heb is die plug met stekker ook je temperatuur sensor. Bij een corsa is het makkelijk om de voorbumper te demonteren. Weet niet of dat bij een zafira ook zo is.
2 maart 2013 om 08:52 #18112042Super!! Wat een snelle reactie…
Mijn temperatuursensor zit boven op het motorblok in de thermostaat geschroefd.
Dus zal ik waarschijnlijk onderaan de radiateur eerst de koelvloeistof moeten aftappen.2 maart 2013 om 09:47 #18112043Als je alles wil vervangen krijg je op die manier de meeste vloeistof uit je systeem. Ik vul hem altijd een keer met water, warm laten draaien totdat thermostaat opent en dan weer aftappen. Komt er nog wat meer zooi uit. Een vaatwaspil erin schijnt het gebeuren intern ook goed schoon te maken, heb ik zelf nog nooit getest. Spoot het vaatje altijd vol met dreft.
2 maart 2013 om 12:47 #18112044Bedankt voor de tip.
Net interieurfilter en luchtfilter vervangen. Dat ging goed en alles paste keurig.
Wil straks ook nog de bougies vervangen. Is het verstandig om de bougies met een momentsleutel vast te zetten?
Vroeger deed ik dat op gevoel…..2 maart 2013 om 14:12 #18112045Ik doe het wel altijd, de eerste keer zonder gedaan maar toen zaten ze te los. Sindsdien maar met de momentsleutel. Als je het vroeger zonder hebt gedaan zal nu ook nog prima gaan :thumbup
7 maart 2013 om 12:56 #18112046Toch de bougies maar vastgezet met de moment sleutel. Is inderdaad wel zo veilig. Ging overigens erg goed.
Nu volgende week de temperatuursensor met koelvloeistof en de olie met bijbehorend filter vervangen.
Alles bij elkaar voor € 110,=. De garage rekent voor deze onderhoudsbeurt € 350,=. (exclusief de temperatuursensor en koelvloeistof).
En aangezien de auto elk jaar APK gekeurd wordt en meedoet aan de jaarlijkse Opel testdagen komen verborgen gebreken hier wel aan het licht….28 juni 2013 om 08:39 #18112047@J.W. Kramer wrote:
Toch de bougies maar vastgezet met de moment sleutel. Is inderdaad wel zo veilig. Ging overigens erg goed.
Nu volgende week de temperatuursensor met koelvloeistof en de olie met bijbehorend filter vervangen.
Alles bij elkaar voor € 110,=. De garage rekent voor deze onderhoudsbeurt € 350,=. (exclusief de temperatuursensor en koelvloeistof).
En aangezien de auto elk jaar APK gekeurd wordt en meedoet aan de jaarlijkse Opel testdagen komen verborgen gebreken hier wel aan het licht….Apk en test dagen is geen onderhoud !!
30 juni 2013 om 09:37 #18112048waar zit oliefilter meriva cosmo 1.3cdti
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.