Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › olie-druk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 juli 2012 om 19:35 #17250445
hoi, ik heb een probleem met mijn senatora1 3LE motor.
Als ie goed heet is gaat het olie-lampje aan, drukmeter in de auto geeft ongeveer 1 bar aan.
koud geen probleem, verder heeft ie geen rare geluiden of zo, zal dit eerder in de olie-pomp zitten of de olie-drukschakelaar?
ik vertrouw deze niet helemaal nl, als de auto stationair loopt bij jullie beweegt die wijzer van de meter dan?of staat deze stil?
hoe kom ik eventueel aan een pomp en of oliedruk-schakelaar?frank :D
11 juli 2012 om 19:51 #18046282Mijn Monza heeft ongeveer 2.5 – 3 bar druk op zen meter als hij rijdt en de motor warm staat. Koud durft hij naar de 4 bar gaan
hier kan je het op het filmpje zien :)
[youtube:123qgh47]http://www.youtube.com/watch?v=NOhPNW97md0[/youtube:123qgh47]
11 juli 2012 om 22:14 #18046283Is geen probleem der is niks kapot bij die Sennie dit is nl normaal door die klote 50% te licht uitgevoerde oliepompen..
Ik kan je wel wat tips geven om de druk weer wat op te krikken:
Je haalt je oliepomp maar eens ff los:
Dit zijn 6 m6 boutje dan vallen der 2 tandwielen omlaag als je de deksel los hebt (soms blijven ze plakken door de olie)Reinig dan de deksel 100% en schuur deze 100% vlak der zitten 90% zeker groeven in,dan haal je die kop met sleutel 24 dacht ik los daar zit een veer achter met een plastic champignon achtig ding,dat ding vervange je door een stalen kogel van 14mm en die veer rek je op en onder die veer in de dop leg je een moertje m6.
Als der een pakking tussen de deksel en het distrubutie heeft gezeten doe der weer 1 tussen soms zit der ook vloeibare pakking tussen.
Als je alles weer in elkaar hebt zitten haal je die inbus dop los aan de bestuurderskant en schut hier dmv een knijp kannetje olie in todat ie uit dat gat loopt,je moet de pomp vullen nadat deze leeg is geweest die is nl niet zelf aanzuigend.
Dan haal je fatsoenlijke 20w50 olie en een MAN w712 oliefilter.
Als alles goed is heb je geen flikkerende lamp meer.Die lijn 6 pompen zijn in feite 4cil pompen en gewoon te klein voor een lijn 6,ze zijn voor een 4 cil ontworpen en eigenlijk 30% te klein voor op een 6 cil.
Ik zelf rij een diesel deksel (die zijn van staal en lopen vrijwel nooit in) en die hebben die gekke plastic paddestoel niet maar een stalen cilinder die in gehoont gat beweegt,deze gaan vrijwel nooit lekken en hebben een langere veer die zorgt dat de overdruk klep later opengaat.
Dan heb ik daar nog 30% langere tandwielen inzitten bij mij…
Ik heb zelden dat de druk onder de 2 bar komt stationair en bij 18-1900 toeren zit aan de max van 4.5bar,koud slaat de wijzer uit to max verder als dat kan ie niet gaan en dan bedoel ik stationair….Hoe meer olie der stroomt hoe beter je lagers en bewegende delen gesmeert worden,maar of het nu 2 of 5 bar die bij de lagers aankomt maakt geen drol uit,maar ik zie liever een motor met goede oliedruk ipv 1 waar je zit te twijfelen of de lagers der niet bijna uitliggen..
11 juli 2012 om 22:28 #18046284Ow ik leesde net de vraag goed en rustig..
Als je meter wiebelt en je lampje aangaat is het je sensor…
Komt die onder de 0,5 of 0.25 bar dacht ik gaat de lamp aanDie sensor zit aan de bijrijderskant onder het spruitstuk wat het dichtste tegen het schubord zit met 2 draadjes,derop vaak is het een rood potje,maar soms trekken mensen die rode hoes deraf en dan is het een stalen potje..
Sleutel 19 haaks ombuigen gaat het beste,je komt der wel achter wat een pens werk het is om dat ding los te krijgen zonder een sleutel te verneuken,ik heb nu een sleutel haaks gebogen en zet hier dan een waterpomp tang op zo haal ik die verekte dingen los..Zonder uitlaat systeem kun je der zo gemakkelijk bij..
12 juli 2012 om 19:21 #18046285:thumb
thanks, bedankt voor de info, is erg nuttig!
groeten frank
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.