Olie drap koelvloeistof vaatje

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Olie drap koelvloeistof vaatje

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228227
    xr1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 January 2006

      Ik heb een vraagje, ik heb een Omega V6 opgehaald, tweede eigenaar volledig ingevuld onderhoudsboekje 111000 km.
      Onder de motorkap en interieur als nieuw. Nu het volgende ik heb er 150 km mee naar huis gereden (probleemloos) bij thuiskomst de auto inspecteren en tot mijn grote schrik zag ik halfvolle chocolademelk in het koelvloeistof reservoir.


      De auto rijdt prima goed vermogen, geen sludge aan de oliedop, olie mooi van kleur, temperatuurmeter net boven de 90 graden constant, motor rookt niet.
      Ik denk zelf dat het geen lekke koppakking is maar de warmtewisselaar. Hoe kan ik dit zeker weten?
      Want ik neem aan dat als de warmtewisselaar lek is dat er geen verbrandingsgassen in de koelvloeistof zit.
      De “spetters” op het reservoir heb ik gedaan met het loshalen van de dop.

      Gr b

      #17756752
      Jack-omegax3.0xe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 September 2007

        Die kun je volgens mij alleen maar testen door hem uit te bouwen. Wacht daar niet te lang mee want de olie tast vrij snel de kv slangen aan.
        Bij een lekke ww komen er idd geen uitlaat gassen in de kv of olie.

        Gr jack

        #17756753
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

          Willem

          #17756754
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Sorry voor de offtopic vraag, zie het er ook zo uit als je koppakking er tussenuit ligt?
            Ben gewoon benieuwd.
            Succes verder met het stellen van de diagnose.

            #17756755
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              zou kunnen, alleen als je koppakking door is van olie(hogedruk) naar koelkanaal.

              Willem

              #17756756
              Jack-omegax3.0xe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 September 2007

                @wim-v6 wrote:

                Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

                Willem

                Nee dat is idd geen leuk karweitje. Ben er zelf een hele dag mee bezig geweest. En ja ook de radiator en kachel radiator gaan dicht zitten.

                Ik heb toen der tijd de radiator vervangen, kachel radiator doorgespoeld met een hele goede ontvetter( dit heeft niet geholpen) alle slangen vervangen, nieuwe thermostaat , nieuwe olie koeler helaas kwam ik er achteraf achter dat het het oude type was, nieuw druk vat.

                Gr Jack

                #17756757
                xr1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 January 2006

                  Kleine update ben bij de verkoper geweest en wij zijn er uitgekomen ,dus ik ben tevreden zo.
                  Ik ga het maar repareren en dan zien we wel waar het schip strand.
                  ik kan de leidingen zeker niet afsluiten en zonder warmtewisselaar rijden?

                  gr berry

                  #17756758
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Kan wel, maar dan moet je m zeker niet lang Vol belasten (dikke aanhanger, Flinke klimmen in de bergen etc etc..

                    er zit niet voor niks zo’n grote koeler op.

                    Willem

                    #17756759
                    Jerremy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 October 2004

                      Olie koeler ? Het is een warmte wisselaar. dus ook olie koelen, maar primair bij koudestart dat olie zsm op bedrijfs temperatuur komt welke interne vrijwing, en dus slijtage en verbruik minimaliseert.

                      Tuurlijk kan je’m afkoppelen, en dan gewoon een externe oliekoeler eraan hangen, van Mocal ofzo, als die maar voldoende capaciteit heeft.
                      Enige 2 kanttekeningen die je daar bij kan zetten is bij lage snelheid en hoge temperaturen (file rijden) bijv. de koeliingsgraad wellicht wat minder is als met de WW, en dat bij koude start de motorolie wat minder snel op temperatuur komt/gebracht wordt.

                      Ik ken er wel een aantal die dat gedaan hebbben, o.a. bij deze V6-en in een Kadett.

                      #17756760
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Als je de juiste thermostaat in je Mocal adapter stopt, dan zal deze bij 85 graden bijvoorbeeld al open gaan.
                        Daarnaast wordt het rond gepompt door de oliepomp, dus als je koeler op de een goede plek hangt, dan zal de olietemp echt niet veel oplopen, mits deze koeler natuurlijk het juiste formaat heeft.

                        #17756761
                        xr1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 January 2006

                          Kleine update gister de warmtewisselaar eruit geschroeft ging redelijk vlot. Met de drap lijkt het mee te vallen het zit alleen in het reservoir, de koelvloeistof was opvallend schoon ik had het me heel smerig voorgesteld. Er zat wel wat drap aan het deksel van de warmtewisselaar maar ook niet veel, de wisselaar zelf was wel wat smerig dus ik hoop dat dat de oorzaak is, effe een plaatje bij het praatje.


                          Vanmiddag een wisselaar uit een sloop blok geschroeft waarvan ik zeker weet dat ik goed is, en vloeibare pakking bij de dealer gehaald.
                          Nu de boel goed schoon maken en dan maar weer opbouwen en hopen dat het probleem verholpen is.

                          gr Berry

                          #17756762
                          Jurgen
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 September 2007

                            Voldoende vloeibare pakking gebruiken en ook nieuwe ringen gebruiken voor de banjobouten!

                            #17756763
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Is een nieuwe ww zo duur, dat er meestal gekozen wordt om een goede gebruikte te plaatsen?

                              #17756764
                              Jurgen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2007

                                via Ebay kost een goeie zo’n 100-150 euro (GM)

                                #17756765
                                rooiepeet
                                  Lid sinds:
                                  23 November 2009

                                  ook goed op het schroefdraad letten op de ww, wil volgens mij na een keer los en vast draaien gauw beschadigd raken?

                                  #17756766
                                  xr1
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2006

                                    Zo de ww zit er weer in was inderdaad gekloot met de bouten vast draaien omdat ik de leiding weg gebogen had,kreeg vooral de laatste bout er bijna niet in keer op keer er scheef in,maar uiteindelijk gelukt.
                                    Helaas kon ik de boel niet afmaken omdat de afdichtings ringen van het koelwater[bruggetje] vergaan waren er zit een soort van o-ring in de koperen ring,dus maandag maar effe ophalen.
                                    Verder het hele koelsysteem op olie resten nagelopen maar dat valt reuze mee ,alleen het tankje is vies ,ik heb de ergste drap daar uit geveegt en daarna een extra vaatwas tablet ingedaan en toen in de afwas machiene gedaan :D is nu weer zo goed als nieuw

                                    Gr Berry

                                    #17756767
                                    xr1
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 January 2006

                                      Zo ik heb de eerste 100km er op zitten en alles lijkt goed :thumb

                                      gr berry

                                      #17756768
                                      Jack-omegax3.0xe
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 September 2007

                                        Mooi dat het opgelost is. :thumbup

                                        #17756769
                                        Dikcos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 September 2009

                                          Dit heb ik ook gehad met een vectra b2
                                          heb toen ook een gebruikte terug geplaatst na een druk test gedaan te hebben om zeker te weten dat hij dicht was.
                                          na een paar honder kilometer was het weer raak.
                                          Toen maar een nieuwe bij de dealer gehaald. dan krijg je geen aluminium maar een rvs warmtewisselaar. kost een paar knaken maar wel zeker weten goed.
                                          o en tip spoelen met dreft werkt het beste

                                          Maar gezien de tijd retug dat dit is geplaatst denk ik dat je mazzel hebt gehad.

                                          #17756770
                                          xr1
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 January 2006

                                            Nee geen mazzel Dikcos paar duizend km,melding kontroleer oliepeil…..geen olie aan de peilstok en alle olie spoot er bij het koelvaatje weer uit.Een liter olie er in gegooit en binnen een paar min weer leeg :shock:
                                            Koppen eraf gehaald,was toch echt de koppakking kapot.

                                            gr b

                                            #17756771
                                            Maurice89
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 October 2009

                                              Dam dat is pech hebben :(

                                              #17756772
                                              Klopper
                                                Lid sinds:
                                                19 September 2010

                                                Weet je wat het ‘grappige’ is… Aangezien je de Omega net overgenomen hebt, kan het ook goed zijn dat de vorige eigenaar een gare koppakking heeft gehad en dit heeft laten repareren… Die rommel blijft in je koelslangen zitten en komt er nooit meer echt uit! Het is goed mogelijk dat je over een maand weer een voorraadje hebt in je kvsvaatje.

                                                #17756773
                                                Dikcos
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 September 2009

                                                  Ik heb het zelf 2x gehad een keer met een vectra b x25xe en een keer met een calibra c20xe allebij na reparatie systeem 4 uur lang met water en dreft gespoelt daarna nooit meer een drukje olie in het koelsysteem gehad.
                                                  ( tis wel een honde baan maar zeker de moeite ) en als je er optijd bij ben en goed spoelt zijn de slangen ook niet meteen naar de bliksem.

                                                  want anders kan je die ook meteen allemaal vervangen.

                                                  maar wel balen dat het toch de koppakking was. ( misschien een tip als je toch geld uit geeft nu dan toch maar een rvs warmtewisselaar er in zetten )

                                                  #17756774
                                                  Klopper
                                                    Lid sinds:
                                                    19 September 2010

                                                    @Dikcos wrote:

                                                    Ik heb het zelf 2x gehad een keer met een vectra b x25xe en een keer met een calibra c20xe allebij na reparatie systeem 4 uur lang met water en dreft gespoelt daarna nooit meer een drukje olie in het koelsysteem gehad.
                                                    ( tis wel een honde baan maar zeker de moeite ) en als je er optijd bij ben en goed spoelt zijn de slangen ook niet meteen naar de bliksem.

                                                    want anders kan je die ook meteen allemaal vervangen.

                                                    maar wel balen dat het toch de koppakking was. ( misschien een tip als je toch geld uit geeft nu dan toch maar een rvs warmtewisselaar er in zetten )

                                                    Ga er maar vanuit dat er tot op de dag van vandaag nog altijd van die prut in zit, waarbij 1 van de vaste punten toch de radiateur is ;)

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.