Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Olie drap koelvloeistof vaatje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2011 om 19:13 #17228227
Ik heb een vraagje, ik heb een Omega V6 opgehaald, tweede eigenaar volledig ingevuld onderhoudsboekje 111000 km.
Onder de motorkap en interieur als nieuw. Nu het volgende ik heb er 150 km mee naar huis gereden (probleemloos) bij thuiskomst de auto inspecteren en tot mijn grote schrik zag ik halfvolle chocolademelk in het koelvloeistof reservoir.
De auto rijdt prima goed vermogen, geen sludge aan de oliedop, olie mooi van kleur, temperatuurmeter net boven de 90 graden constant, motor rookt niet.
Ik denk zelf dat het geen lekke koppakking is maar de warmtewisselaar. Hoe kan ik dit zeker weten?
Want ik neem aan dat als de warmtewisselaar lek is dat er geen verbrandingsgassen in de koelvloeistof zit.
De “spetters” op het reservoir heb ik gedaan met het loshalen van de dop.Gr b
23 november 2011 om 20:53 #17756752Die kun je volgens mij alleen maar testen door hem uit te bouwen. Wacht daar niet te lang mee want de olie tast vrij snel de kv slangen aan.
Bij een lekke ww komen er idd geen uitlaat gassen in de kv of olie.Gr jack
23 november 2011 om 22:14 #17756753Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..
Willem
23 november 2011 om 22:22 #17756754Sorry voor de offtopic vraag, zie het er ook zo uit als je koppakking er tussenuit ligt?
Ben gewoon benieuwd.
Succes verder met het stellen van de diagnose.23 november 2011 om 22:25 #17756755zou kunnen, alleen als je koppakking door is van olie(hogedruk) naar koelkanaal.
Willem
24 november 2011 om 11:12 #17756756@wim-v6 wrote:
Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..
Willem
Nee dat is idd geen leuk karweitje. Ben er zelf een hele dag mee bezig geweest. En ja ook de radiator en kachel radiator gaan dicht zitten.
Ik heb toen der tijd de radiator vervangen, kachel radiator doorgespoeld met een hele goede ontvetter( dit heeft niet geholpen) alle slangen vervangen, nieuwe thermostaat , nieuwe olie koeler helaas kwam ik er achteraf achter dat het het oude type was, nieuw druk vat.
Gr Jack
25 november 2011 om 17:26 #17756757Kleine update ben bij de verkoper geweest en wij zijn er uitgekomen ,dus ik ben tevreden zo.
Ik ga het maar repareren en dan zien we wel waar het schip strand.
ik kan de leidingen zeker niet afsluiten en zonder warmtewisselaar rijden?gr berry
25 november 2011 om 21:48 #17756758Kan wel, maar dan moet je m zeker niet lang Vol belasten (dikke aanhanger, Flinke klimmen in de bergen etc etc..
er zit niet voor niks zo’n grote koeler op.
Willem
26 november 2011 om 11:53 #17756759Olie koeler ? Het is een warmte wisselaar. dus ook olie koelen, maar primair bij koudestart dat olie zsm op bedrijfs temperatuur komt welke interne vrijwing, en dus slijtage en verbruik minimaliseert.
Tuurlijk kan je’m afkoppelen, en dan gewoon een externe oliekoeler eraan hangen, van Mocal ofzo, als die maar voldoende capaciteit heeft.
Enige 2 kanttekeningen die je daar bij kan zetten is bij lage snelheid en hoge temperaturen (file rijden) bijv. de koeliingsgraad wellicht wat minder is als met de WW, en dat bij koude start de motorolie wat minder snel op temperatuur komt/gebracht wordt.Ik ken er wel een aantal die dat gedaan hebbben, o.a. bij deze V6-en in een Kadett.
26 november 2011 om 12:37 #17756760Als je de juiste thermostaat in je Mocal adapter stopt, dan zal deze bij 85 graden bijvoorbeeld al open gaan.
Daarnaast wordt het rond gepompt door de oliepomp, dus als je koeler op de een goede plek hangt, dan zal de olietemp echt niet veel oplopen, mits deze koeler natuurlijk het juiste formaat heeft.30 november 2011 om 18:37 #17756761Kleine update gister de warmtewisselaar eruit geschroeft ging redelijk vlot. Met de drap lijkt het mee te vallen het zit alleen in het reservoir, de koelvloeistof was opvallend schoon ik had het me heel smerig voorgesteld. Er zat wel wat drap aan het deksel van de warmtewisselaar maar ook niet veel, de wisselaar zelf was wel wat smerig dus ik hoop dat dat de oorzaak is, effe een plaatje bij het praatje.
Vanmiddag een wisselaar uit een sloop blok geschroeft waarvan ik zeker weet dat ik goed is, en vloeibare pakking bij de dealer gehaald.
Nu de boel goed schoon maken en dan maar weer opbouwen en hopen dat het probleem verholpen is.
gr Berry
1 december 2011 om 09:23 #17756762Voldoende vloeibare pakking gebruiken en ook nieuwe ringen gebruiken voor de banjobouten!
1 december 2011 om 11:01 #17756763Is een nieuwe ww zo duur, dat er meestal gekozen wordt om een goede gebruikte te plaatsen?
1 december 2011 om 16:23 #17756764via Ebay kost een goeie zo’n 100-150 euro (GM)
1 december 2011 om 18:32 #17756765ook goed op het schroefdraad letten op de ww, wil volgens mij na een keer los en vast draaien gauw beschadigd raken?
3 december 2011 om 20:45 #17756766Zo de ww zit er weer in was inderdaad gekloot met de bouten vast draaien omdat ik de leiding weg gebogen had,kreeg vooral de laatste bout er bijna niet in keer op keer er scheef in,maar uiteindelijk gelukt.
Helaas kon ik de boel niet afmaken omdat de afdichtings ringen van het koelwater[bruggetje] vergaan waren er zit een soort van o-ring in de koperen ring,dus maandag maar effe ophalen.
Verder het hele koelsysteem op olie resten nagelopen maar dat valt reuze mee ,alleen het tankje is vies ,ik heb de ergste drap daar uit geveegt en daarna een extra vaatwas tablet ingedaan en toen in de afwas machiene gedaan :D is nu weer zo goed als nieuwGr Berry
9 december 2011 om 18:43 #17756767Zo ik heb de eerste 100km er op zitten en alles lijkt goed :thumb
gr berry
10 december 2011 om 10:07 #17756768Mooi dat het opgelost is. :thumbup
14 juni 2012 om 10:50 #17756769Dit heb ik ook gehad met een vectra b2
heb toen ook een gebruikte terug geplaatst na een druk test gedaan te hebben om zeker te weten dat hij dicht was.
na een paar honder kilometer was het weer raak.
Toen maar een nieuwe bij de dealer gehaald. dan krijg je geen aluminium maar een rvs warmtewisselaar. kost een paar knaken maar wel zeker weten goed.
o en tip spoelen met dreft werkt het besteMaar gezien de tijd retug dat dit is geplaatst denk ik dat je mazzel hebt gehad.
14 juni 2012 om 11:16 #17756770Nee geen mazzel Dikcos paar duizend km,melding kontroleer oliepeil…..geen olie aan de peilstok en alle olie spoot er bij het koelvaatje weer uit.Een liter olie er in gegooit en binnen een paar min weer leeg :shock:
Koppen eraf gehaald,was toch echt de koppakking kapot.gr b
15 juni 2012 om 14:18 #17756771Dam dat is pech hebben :(
15 juni 2012 om 23:45 #17756772Weet je wat het ‘grappige’ is… Aangezien je de Omega net overgenomen hebt, kan het ook goed zijn dat de vorige eigenaar een gare koppakking heeft gehad en dit heeft laten repareren… Die rommel blijft in je koelslangen zitten en komt er nooit meer echt uit! Het is goed mogelijk dat je over een maand weer een voorraadje hebt in je kvsvaatje.
17 juni 2012 om 07:55 #17756773Ik heb het zelf 2x gehad een keer met een vectra b x25xe en een keer met een calibra c20xe allebij na reparatie systeem 4 uur lang met water en dreft gespoelt daarna nooit meer een drukje olie in het koelsysteem gehad.
( tis wel een honde baan maar zeker de moeite ) en als je er optijd bij ben en goed spoelt zijn de slangen ook niet meteen naar de bliksem.want anders kan je die ook meteen allemaal vervangen.
maar wel balen dat het toch de koppakking was. ( misschien een tip als je toch geld uit geeft nu dan toch maar een rvs warmtewisselaar er in zetten )
17 juni 2012 om 13:23 #17756774@Dikcos wrote:
Ik heb het zelf 2x gehad een keer met een vectra b x25xe en een keer met een calibra c20xe allebij na reparatie systeem 4 uur lang met water en dreft gespoelt daarna nooit meer een drukje olie in het koelsysteem gehad.
( tis wel een honde baan maar zeker de moeite ) en als je er optijd bij ben en goed spoelt zijn de slangen ook niet meteen naar de bliksem.want anders kan je die ook meteen allemaal vervangen.
maar wel balen dat het toch de koppakking was. ( misschien een tip als je toch geld uit geeft nu dan toch maar een rvs warmtewisselaar er in zetten )
Ga er maar vanuit dat er tot op de dag van vandaag nog altijd van die prut in zit, waarbij 1 van de vaste punten toch de radiateur is ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.