Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › olie differentieel achteras vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2009 om 20:11 #17213769
Omdat men Monza enkel bij 110km/h zo een klein beetje zingt achteraan (diff of wiellager geen idee) zou ik eens willen beginnen met het vervangen van de olie in het diff. Maar kan iemand mss beschrijven hoe dit juist moet, en of dit zelf goed te doen valt. Welke olie moet er juist in gedaan worden?
Hoe kan kan je ook zien hoevéél % sper hij achteraan heeft? Als er één wiel op de grond staat achteraan dan kan je het andere wiel niet ronddraaien. pas als hij met zen twee pootjes achteraan van de grond is dan kan je met de hand de twee wiel ronddraaien? Ze draaien dan beide in dezelfde richting.
3 november 2009 om 21:21 #17545025olie is heel simpel te verversen
je moet hem vullen tot de vul stop
die net boven het midden zit op het dekselen als je aan de wielen draait en ze gaan bijde dezelfde kant op heb je een sper as
3 november 2009 om 21:25 #17545026Wat voor olie moet er juist op gedaan worden? Moet je iets bepaald demonteren om de olie erin te kunne gieten? Of moet je de olie erin pompen ofzo? Want anders lijkt het me moeilijk om het er zo gewoon in te kunnen gieten. :P
3 november 2009 om 21:35 #17545027Onderste schoef van de deksel aan de achterzijde in het midden is tevens de aflaat schroef.
1,2 liter olie zit erin.
Welke olie moet je ff navragen zonder sper gewoon SAE80 of SAE 90 erin kiepen maakt niks uit,ik heb er al 3 jaar cardan olie van een traktor opzitten en is muisstil.
Als beide wielen zoals Obelix ook al zegt dezelfde richting opdraaien dan heb je een sper,draait 1 wiel de andere kant op heb je geen sper.
De niveau schroef aan de bestuurderskant is tevens vul plek,gewoon ff met een slangetje erin pompen todat het eruit loopt.
Maar een zingende as is niet te verhelpen door andere olie,het komt door ingelopen tandwielen,en zal misschien iets minder worden maar over zal het niet tot heel zelden gaan.
4 november 2009 om 11:01 #17545028Ik laat er altijd SEA90 indoen, en het wordt om de 3 a 4 jaar vervangen (preventief). Wordt wel elk jaar gekontroleerd bij de beurt. Kost je de kop niet.
Ruikt de olie “zurig”, moet deze echt vervangen worden.Je zou voor het “zingen”een additief erin kunnen stoppen. Er zijn verschillende merken, die dat leveren, zoals Slick, Xado, enz. Ik weet, dat sommigen hier een weerstand tegen hebben, maar ik zweer erbij.
4 november 2009 om 11:12 #17545029Ik geloof er niet hard in:
Je kunt speling niet opheffen met een middeltje,net zo als je een versleten cilinderwanden niet kunt oplappen met een middeltje.Het moet mechanisch goed zijn dat is de basis,zulk spul is leuk om net voor een verkoop of net wat erin te doen,maar voor de lange termijn is het maar een lap middel,na mijn idee dan.
En een sper moet andere olie in,moet je ff navragen maar gewone cardan olie moet je der absoluut niet in hebben aldus de mensen die in de cardan assen/bakken revisie zitten.
Kunt zo,n lap middel proberen maar of je er echt wat mee opschiet na bv 5000km.
4 november 2009 om 19:10 #17545030Anoniem
1 January 1970ten eerste dat beide wielen dezelfde kant opdraaien
als ze beide vrij hangenis GEEN garantie dat er n sper inzit;);)
kan ook heel goed komen door wat weerstand in t diff;):owil je cker weten of er n sper inzit
moet het deksel er achter weg;)
en das bij n monza iets meer werk dan b,v een manta
want een monza heeft nog n steun aan het diff dekselwil je je olie bijvullen /vervangen
let dan op dat je auto ook voor omhoog moet
dus weer vlak hangt
als je hem afvult;)en brug is het mooist:thumbup
heb je geen sper en wil je die wel
ik heb der nog 1 te koop voor n nette prijs
past enkel in monza of senator a;)4 november 2009 om 19:16 #17545031Wat is eigenlijk juist het verschil tussen sper en geen sper? Voel je dit tijdens het rijden of in de bochten ofzo?
4 november 2009 om 19:28 #17545032origineel gepost door Goossens Bjorn
Wat is eigenlijk juist het verschil tussen sper en geen sper? Voel je dit tijdens het rijden of in de bochten ofzo?normaal word het wiel aangedreven van de minste weer stand
als je 100 procent sper hebt worden bijde wielen continu vol aangedreven
maar bij jou zou er vast 50 of 70 procent sper er in zitten
het heeft veel voor delen in bvb bos zand sneeuw
je komt minder gau vast
en als je van dwars gaan houdt met sper
gaat zo een stuk makelijker4 november 2009 om 19:31 #17545033Anoniem
1 January 1970origineel gepost door Goossens Bjorn
Wat is eigenlijk juist het verschil tussen sper en geen sper? Voel je dit tijdens het rijden of in de bochten ofzo?een normale sper voel je in gewoon weggedrag eigenlijk niet
een co2 sper (vastgelast diff) dus 100%
merk je wel
cker in langzame korte bochteneen redlijk betrouwbare test of je wel of geen sper hebt is:
zet je auto met 1 wiel op de weg
en 1 in de berm,
trek dan met spinnende wielen weg
doet alleen het wiel in de berm doorslaan
geen sper:(doen ze bijde doorslaan
dan is de kans erg groot dat je wel n sper hebt;):)4 november 2009 om 19:34 #17545034Dan zit er sper op hoor :D want hij trekt altyd op beide wielen, dat heb ik van de week in het bos gevoeld toen ik fotootjes was gaan nemen.
4 november 2009 om 19:38 #17545035Anoniem
dus in t bos zegt helemaal nietst ene wiel moet duidelijk veel moeilijker doorslaan dan het andere
dus 1 op onverhard bv gras
andere op bv asphalt of klinkers of zo;)
dan heb je een redelijk beeld
maar nog geen 100% garantiewant dan moet echt t deksel er achterweg en het diff ff bekijken;)
4 november 2009 om 20:10 #17545036origineel gepost door louwe 16 klepper
beide wielen op onverhard
dus in t bos zegt helemaal nietst ene wiel moet duidelijk veel moeilijker doorslaan dan het andere
maar nog geen 100% garantiewant dan moet echt t deksel er achterweg en het diff ff bekijken;)
krik onder het diff dat bijde wielen los zijn
en als je dan aan een wiel draait en ze gaan dezelfde kant op
kan je er ook zeker van zijn dat er een sper in zit4 november 2009 om 22:35 #17545037Zoals beschreven klopt het 1 wiel in bv de berm op nat gras en 1 wiel op het asfalt,beide wielen moeten op een gegeven moment grip krijgen ipv maar 1 bij zonder een sper.
Maar beide wielen opkrikken en dan 1 aan 1 wiel draaien werkt prima,als het andere wiel in dezelfde richting draait en je moet moeite doen om het tegen te houden (2de man) dan heb je een sper.
Maar deksel eraf is 100% zeker weten is nl niet aan het huis te zien of er wel of geen sper inzit.
Na mijn idee is een sper voor dagelijks woon werkt verkeer nutteloos,ik heb zelf bij de A2 er wel 1 inzitten en merk er niks van bij normaal straat gedrag,bijd e A1 zit er geen in en ik heb nog een sper as liggen maar zie het nut er van in om um eronder te hangen,voor waar ik met de A1 kom is het vrij nutteloos…
5 november 2009 om 09:28 #17545038Anoniem
1 January 1970origineel gepost door obelix
origineel gepost door louwe 16 klepper
beide wielen op onverhard
krik onder het diff dat bijde wielen los zijn
en als je dan aan een wiel draait en ze gaan dezelfde kant op
kan je er ook zeker van zijn dat er een sper in zitdas niet waar
maar dat had ik al gepost;)
maar ok de mensen moeten zelf maar weten wat ze geloven
heb zelf wel enige ervaringen met sper assendus zuig t niet uit m,n duim;)
wat gse post over dezelfde test maar dan met 2 man geeft al n veel betrouwbaarder beeld
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.