Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Olie bij bougie, klepdeksel pakking vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2012 om 07:23 #17252782
Mijn vectra B (x1.6 xel) begint te laatste tijd zo nu en dan te ‘haperen’, voornamelijk bij het (verder) optrekken in de 2e versnelling. In eerste instantie uitgelezen omdat het oranje lampje ook af en toe ging branden (en weer uitging), volgens opcom de MAP sensor. Nadat ik deze weer goed vast gezet had en de aansluiting even schoongemaakt had en terug gezet is de melding verdwenen maar het haperen blijft wel opkomen.
Ik besloot de bougies maar even te bekijken (alhoewel deze pas een kilometertje of 1000 erin zitten). Zag er niet echt gezond uit;
Na even wat rondlezen lijkt het erop dat een nieuwe klepdekselpakking dit probleem zou moeten verhelpen. Ik las echter ook iets over dat je de pakking juist niet zou moeten vervangen omdat kleppendeksels krom zouden trekken? Snap er eerlijk gezegd weinig van, vandaar mijn vragen;
1) Klopt het dat dit waarschijnlijk door de klepdekselpakking veroorzaakt wordt en
2) Kan je deze ‘zomaar’ vervangen of zijn er dingen die even extra aandacht vragen?Bij voorbaat wederom mijn dank!
13 november 2012 om 07:40 #18074050heb je recent olie bijgevuld? Dit kan namelijk ook zelfde efect hebben. Anders inderdaad klepdekselpakking vervangen.
Je bougies zijn ook wel aan vervanging toe lijkt mij zo. Zijn erg zwart dus hij loopt erg rijk, of je bougies worden niet warm genoeg? (zijn het orginele boegies) waneer zijn deze voor het laatst vervangen?13 november 2012 om 07:43 #180740511000km, denk maandje of 3 terug vervangen.
heb inderdaad recentelijk olie moeten bijvullen (bijna 3/4 liter in maandje of 3 a 4),
dit (mijns inziens) hoge olie verbruik doet me ook vermoeden dat mijn motorolie lekt maar ik zie van buiten niks.Heb, zoals ik al zei, er weinig kaas van gegeten maar mijn theorie: olie lekt naar de bougies waardoor deze niet altijd goed kunnen vonken en ik dus soms vermogen mis/ de motor gaat haperen?
13 november 2012 om 07:55 #18074052Als je nu eens de olie wegpoetst en een paar daagjes gaat rijden zonder dat je bij hebt moeten vullen en er zit weer olie aan de bogie is de kans groot dat je klepdeksel pakking lek is. Nu vermoed ik dat je hoge olie verbruik niet echt temaken heeft met een olielek, maar gewoon dat je motorblok al redelijk wat km heeft gemaakt en een redelijke oliedrinker is geworden. Zit er olie bij je koelvloeistof? Is de koelvloeistof nog helder?
13 november 2012 om 08:30 #18074053Zal het proberen.
Kilometers vallen wel mee, zit ergens rond de 135k pas?
Koelvloeistof nog niet bekeken, zal vanavond even een kijkje nemen.Ergens ook wel weer balen, nu wordt het blijven zoeken naar waar dat haperen nou vandaan kan komen :(
13 november 2012 om 10:40 #18074054Start de motor ook wel eens moeilijk? Want je boegies vertellen dat je motor nogal rijk loopt of dat je ontsteking niet goed werkt.
Dus ik zou het stotteren eerder zoeken in de lamda sensoren of bobine.13 november 2012 om 13:02 #18074055Met starten tot op heden nooit problemen gehad, start netjes en loopt verder stationair ook wel normaal. Het is echt bij het accelereren dat hij een beetje schokt. Even gas los en weer in en hij gaat weer maar het blijft keer op keer terug komen.
Op de snelweg constante snelheid bijvoorbeeld heb je er bijna geen last van.Heeft het misschien zin om met de op-com bepaalde waardes te controleren?
13 november 2012 om 13:39 #18074056Ik zit ondertussen druk verder te lezen; klopt het dat als je de dop van waar je olie vult stil moet blijven liggen als die er los op legt met een draaiende motor? Weet namelijk van de laatste keer vullen dat deze niet alleen ‘danst’ maar zowaar aan de jumpstyle lijkt te gaan en binnen een paar seconden eraf springt.
14 november 2012 om 09:50 #18074057Vanochtend even nagekeken;
* koelvloeistof is gewoon mooi helder, geen olie of troep in
* bougie netjes schoongemaakt, ca 20 km gereden (in de stad), daarna weer gewoon olie op de bougiesHeb even zitten opletten; het ‘schokken’ komt als ik mijn gas los laat, toeren terug lopen en dan dan vervolgens weer gas geeft. Bij het optrekken geeft hij dan het licht schokken. Als ik gewoon ‘in een keer’ door gas is er overigens geen probleem valt me op;
20 naar 2
40 naar 3
60 naar 4
80 naar 5
geen enkel probleem, probleem is er dus alleen bij bijvoorbeeld terugschakelen, of gas loslaten en na even laten rollen weer doorrijden.Wat zou ik eventueel kunnen uitlezen, welke waardes moet ik controleren om erachter te kunnen komen wat er mis is met mijn bolide?
15 november 2012 om 20:15 #18074058Olie op de bougies komt door de klepdekselpakking welke zal lekken, bij een klein beetje zal dit niet de oorzaak zijn van sotteren, tenzij het tot aan de bougiedopppen komt..
De Zwarte koppen van de bougies getuigd van veelal korte ritten of korte verlaatsingen vooraleer de bougies ter controle werden gedemonteerd…
ik vermoed gezien de koerte afstande die de auto waarschijnlijk rijdt dat de boel gewoon vervuild is..
Denk daarbij aan de:
– Gasklep
– Stappenmotor
– EGRWillem
16 november 2012 om 21:02 #18074059AnoniemLid sinds:
1 January 1970En check of je ontluchtingsslangen niet dicht zitten met troep.
12 december 2012 om 05:34 #18074060– Gasklephuis helemaal schoon gemaakt
– het zwarte ronde “cilindertje” aan de gasklephuis (zit een grote veer in die electronisch open en dicht lijkt te gaan) even ingespoten. (is dit de stappenmotor ??)
– geen carterventiliatie zoals op de afbeeldingen uit de how-to van Wim kunnen ontdekken, zag wel iets soortgelijks aan de bovenkant van de inlaat zitten (op die kap die eraf gaat), zag er nog schoon uit dus heb hier voor de show alleen een beetje wd40 ingespoten.
-EGR was al reeds schoongemaakt, heb al een keer geprobeerd de stekker eraf te halen om te kijken of het probleem zich dan ook zou voordoen, dit was het geval. krijg ook geen meldingen van de EGR klep (meer) dus ik vermoed dat dit wel goed zit.Toen alles weer op zijn plaats terug zat even een testrit gemaakt. Auto liep stationair wat hoger (net boven de 1000) maar reed prima. Na een kilometertje of 15 snelweg (rond de 140 km/u) begon de auto licht te stotteren in de bebouwde kom. Uiteindelijk viel de motor uit en wou deze ook niet meer aanslaan. Hele boel weer losgehaald, rubberen slang tussen de inlaat en gasklephuis en de pakking vervangen en de auto reed weer en draaide ook stationair weer gewoon netjes onder de 1000, volgens opcom nu tussen de 825 en 875.
Auto stottert nu niet meer elke keer als ik gas los laat en weer op wil pakken. Met mijn normale rijstijl (schakelen rond de 2500 toeren) is er weinig tot niets aan de hand.En dan nu de MAAR..
Vol gassen naar de 5000 toeren geeft ook geen problemen, auto trekt gewoon netjes op zonder stotteren of haperen.
Als ik dan mijn gas weer los laat begint de boel wel echt hard tegen te stribbelen, hij schokt heel erg en valt, als ik niets doe, uit.
Als ik tijdens het stotteren even koppeling intrap en 1 a 2 keer een beetje gas geef kan ik weer verder maar hij doet dat wel een keer of 3. Tijdens het stotteren gaat ook het MM lampje branden, soms blijft deze ook nog even kort (half minuutje ofzo) na het stotteren branden maar verdwijnt vervolgens ook weer netjes. Heb de storing uitgelezen; hij verwijst naar de MAP sensor (spanning te laag en/of niet aanwezig). Als ik stationair draai en aan de sensor friemel reageert de motor ook gelijk door even wat hoger of lager te schieten. Zit wel een klein knikje in de (bruine) kabel. Waardes bij stationair draaien schommelen enigszins; tussen 0.95 en 1.15volt en tussen 0.20 en 0.22 bar bij 825-875 toeren.Ga vanmiddag even bij de sloop kijken of ik ergens een sensor met stekker en al kan scoren,
als de sensor zelf geen verschil geeft wordt het kabels knippen en plakken vrees ik.Mochten er nog tips zijn of dingen waar ik op moet letten hoor ik dat natuurlijk graag :)
Will be continued….
12 december 2012 om 06:48 #18074061NB. Hij is inmiddels wel door de APK heen zonder noemenswaardige problemen :thumb
13 december 2012 om 07:51 #18074062Update:
MAP sensor van de sloop (zelfde auto, motor en zelfs bouwjaar) erop en de auto rijdt weer
Ik meen nog een lichte hapering te voelen als je in de 2e versnelling gas los laat en daarna weer oppakt,
je moet erop letten om het te voelen dus an sich geen prioriteit lijkt mij.
Overigens zou ik niet weten waar ik verder zou moeten zoeken dus denk dat ik het voor nu even goed is zoWederom vriendelijk bedankt voor alle hulp heren!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.