Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie Astra G 1600 8V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2010 om 23:12 #17229833
Mensen, wat is de beste olie om in een opel astra G 1600cc 8V te doen?
Mvg,
Erwin
24 december 2010 om 09:14 #17778361haflsynthetische 10w40 denk ik zo…
groeten Twan
24 december 2010 om 13:31 #17778362ja heb ik zelf ook erin in de 1.6 8v.
24 december 2010 om 13:52 #177783635w30 volsynthetisch… heb ook een G met hetzelfde blok.
24 december 2010 om 17:20 #17778364Inderdaad 5W30 volsynthetische olie. Heb ik zelf altijd gebruikt met het beste resultaat. Ben ook lang wezen zoeken naar de juiste olie en had hier het minste problemen mee (qua olieverbruik).
24 december 2010 om 22:22 #17778365Ligt aan het type motor. de 8 klepper heb je in 2 smaken.
Is het de X16SZR dan 10W40
Is het de Z16SE dan 5W30.Rij je weinig of veel korte afstanden met de Z16SE, dan 10W40.
24 december 2010 om 22:26 #17778366Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.
Vanwaar verschillende olieën??
Zou juist op veel korte stukjes een volsyntheet aanraden, en dan juist 5w30.
Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!
De meeste X16SZR en Z16SE blokken tikken juist door slecht onderhoud en bezuinigen op de motorolie kwaliteit
Willem
24 december 2010 om 22:41 #17778367[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.
Vanwaar verschillende olieën??
Zou juist op veel korte stukjes een volsyntheet aanraden, en dan juist 5w30.
Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!
De meeste X16SZR en Z16SE blokken tikken juist door slecht onderhoud en bezuinigen op de motorolie kwaliteit
Willem[/rquote]
Willem, dat geld toch niet alleen voor de 8v motoren maar toch ook voor de 16v motoren. Ken genoeg verhalen van mensen met een 16v motor waaronder ikzelf, die baat hebben (gehad) bij het gebruik van een volsynthetische olie zoals 5w30.
En ben het zeker met je eens ( en dat geld voor iedere motor) dat bezuinigen op de (kwaliteit)motorolie een verkeerde vorm van zuinigheid is. Vroeg of laat ga je het toch voelen in je portemonee.24 december 2010 om 22:54 #17778368Klopt helemaal Skip.
Voor elke motor geld dat onderhoud en GOEDE spullen een belangrijke rol spelen ten behoud van de motor.
Zeker als er nog velen kilometers te gaan zijn.
De smallblock 8V motoren hebben vanaf de introductie problemen gehad met betrekking tot overmatige slijtage van de nokkenas nokken van cilinder 4, en dat proces word zeker versneld als er goedkopere olieën worden gebruikt.
Zo had mijn Combo toen ik m kocht met wel 135.000km op de teller al een kale nokkenas op de laatste 2 nokken (zeker 3mm van de nok gesleten, dus wienig over).
Mijn kadett (eveneens smallblock 8V motor. heeft met 1 nokkenas dik 250.000km gereden bij ons (Daewoo Nexia nokkenas, zonder aanpassing oliekanaal). auto is gesloopt ivm slechte karroserie, de motor liep nog prima, deze had wel dik 4 ton weg.
Willem
26 december 2010 om 09:49 #17778369Ik heb het ook niet over goedkope 10W40 Action olie ofzo hoor.
Ik bedoel GOEDE 10W40.
RIj je veel korte stukken met een Z16SE, 10W40 erin.
Waarom?
Omdat de Z16SE koeler loopt dan de X16SZR.
Dat heeft als gevolg dat de volsysntheet 5W30 door de toegevoegingen die erin zitten erg snel de neiging heeft te gaan Sludgen. Die mooie mayonaise onder de olievuldop.
Die mayo verzamelt zich bovenin het kleppendeksel war de nokkenas zit.
Die mayo bestaat grotendeels uit water. Dus wat gebeurt er dan. Je nokkenas wordt opgevreten.Daarom. Bij twijfel dus GOEDE 10W40.
probeer het maar. Je zult zien dat er minder sludge ontstaat.26 december 2010 om 13:54 #17778370ik heb alleen sludge gehad bij half syntheten eigenlijk, zo ook met een Z16SE 8V motor.
ververst en gevuld met Valvoline 5w40 volsytheet bleef het wel weg.
gebruik over het algemeen altijd Valvoline olieën
Willem
26 december 2010 om 14:00 #17778371Ik gebruik altijd valvoline olie heb dan nu een zafira 1800 16v en bevalt me prima….
wil weer naar een stra en daar gaat ook weel valvoline in….
27 december 2010 om 17:00 #17778372Ook verschilt het idd per merk olie.
Het zit hem maar net wat voor dopes ze erin mikken en in hoeverre dat de olie gevoelig maakt voor sludgevorming.Bij ons wagenpark is het DE oplossing voor sludgevorming (bij redelijk normaal gebruik) en ook bij oliezuipers!
Die verbruiken dan echt een stuk minder bij gebruik van 10W40.27 december 2010 om 23:46 #17778373Nu we het er dan toch over bezig zijn.
Wat is dan goede olie en wat niet.
Vroeger haalde ik gewoon bij een tankstation (shell) olie.
Is dit ook “goede” olie of….28 december 2010 om 00:35 #17778374Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!
topmerken zijn onder andere:
Castrol
Valvoline
ELFVul maar aan zeg ik dan maar
Ik heb wel veel slechte ervaring gehoord over Kroon oil, en dan voornamelijk van garage bedrijven.
Willem
28 december 2010 om 10:47 #17778375[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]
Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!
[/rquote]Te smalle olie-kanalen schijnen ook van grote invloed te zijn…
Hier zit ondertussen al 14.000km een nieuwe nokkenas in, zo ook voor goede olie… Elf volsyntheet 5w30.Is nog wat te maken van de oude nokkenas ??
:hmmz… kapstok :D28 december 2010 om 10:52 #17778376Ja of iets van een slagwapen oid.
iets voor in de vitrinekast.
en ja, het gaat ook om te kleine oliekanalen, daarom is het zeker zaak geen te dikke oliëen te gebruiken in de smallblock 8V motoren.
Willem
28 december 2010 om 10:53 #17778377[rquote=1824906&tid=138900&author=wim-v6]Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!
topmerken zijn onder andere:
Castrol
Valvoline
ELFVul maar aan zeg ik dan maar
Ik heb wel veel slechte ervaring gehoord over Kroon oil, en dan voornamelijk van garage bedrijven.
Willem[/rquote]
Ja ik schrok me ook rot toen ik voor het eerst olie ging halen als beginnend bestuurder :P. Maar goed dan weet ik het dat het wel goed zit. :)28 december 2010 om 10:57 #17778378Ik zou gaan voor 15W40 of 10W30 van CASTROL
28 december 2010 om 10:59 #17778379waarom 15w40??
er word net gezegd dat deze motoren te kleine olie kanalen hebben, en jij adviseerd ongeveer stroop??
beter is een 5w** te gebruiken van een goed merk, meer is niet nodig, zeker niet voor een 1.6 8kleppertje.
Castrol is dan ook wel ERRUG duur tov andere TOPkwaliteit olieën
net wat je ervoor over hebt uiteraard.
Willem
29 december 2010 om 13:30 #17778380Willem, Als ik het goed heb is 15W40 in warme toestand even dik als 5W40.
Deze bied in warme toestand zelfde smeering, in koude toestand zal de 5W40 eerder de kleppen bereiken, maar zelf ervaring met tikkende kleppen door de te dunne olie bij koude motor, vandaar 15 of 10W.29 december 2010 om 15:01 #17778381als je te kleine kanalen hebt zal te dikke olie alleen maar ellende veroorzaken.
In mijn Vectra V6 ooit eens Castrol High Performance olie gehaald 10w60 volsyntheet.
nou je wilde het niet weten, bij de koude start deed ie rammelen en warm bij stationair.
De V6 heeft dezelfde hydrostoters als bijna alle opel 16V motoren.
Willem
29 december 2010 om 17:16 #17778382http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/B5qZulbOVPvx/?result=ok
op deze site adviseren ze welke olie je het beste kan gebruiken.
zelf rij ik al jaren te vrede met full synthetische 5w30 catrol olie in mij 1.6 8v
30 december 2010 om 17:27 #17778383Volgens mij is het een Opel waar het om gaat.
Waarom zou je dan op allerlei sites gaan kijken van anderen om te zien wat voor olie erin moet.Ik snap dat niet he. Opel heeft die motor gebouwd, Ingenieurs van Opel hebben het onderzocht. Waarom dan bij derden kijken?
( Die tevens niet geheel belangeloos zijn in het te verkopen van een zo duur mogelijke olie)Het wordt zo ingewikkeld en onduidelijk gemaakt zo.
30 december 2010 om 18:33 #17778384zo kan je het ook zien en, natuurlijk verkopen bedrijven graag hun duurste producten en, zullen ze die ook de hemel in prijzen maar, aan de andere kant hebben ze ook hun naam en, betrouwbaarheid hoog te houden ,als ze een verkeerde duurdere olie gaan adviseren en, de motor daardoor kapot loopt gooien ze hun eigen glazen in en, zal er niemand meer wat bij ze kopen.
de kwaliteit van een olie kun je wel deels controleren op het etiket er staan namelijk allemaal code’s en letters op die aan geven wat er in zit maar, dan nog kun je niet zeggen dat 1 olie de beste is voor alle auto’s omdat er meerdere factoren mee spelen .
wil je zeker weten of het werkt zal je het zelf moeten testen en wellicht de adviezen hier en , op ander site’s als richtlijnen kunnen gebruiken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.