Forumindex › Forums › Modellen › Astra › olie aan de onderkant blok 1.6 16v xel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 augustus 2012 om 18:30 #17251594
beste opel liefhebbers,
vraagje. mijn vrouw heeft een astra station G uit 1999 met 205000 op de teller. (ik zelf een j sports tourer)
aan de onderkant valt het me op dat als ik er met de vinger langsga er vaak redelijk verse olie onderaan zit.wat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik weet dat hij niet nieuw is maar preventief voorkomt correctief zeg ik altijd maar.
of is dat niet erg.27 augustus 2012 om 18:51 #18058764Bij mij was de ring van het oliefilter lek, nieuw filter erop, en direct maar olie ververst, lekkage verholpen.
het zou eventueel ook het ringetje van de sensor in het carter kunnen zijn.
Even schoonspuiten en warm rijden, daarna kijken waar de olie vandaan komtSucces met zoeken.
27 augustus 2012 om 20:01 #18058765beste even kijken waar het vandaan komt
kan ook je carterpan pakking zijn.
of je olie aftap plug.27 augustus 2012 om 20:29 #18058766Het kan ook een krukaskeering zijn .
28 augustus 2012 om 08:39 #18058767Inderdaad krukaskeerring komt nog wel eens voor
Mark
28 augustus 2012 om 08:42 #18058768Het kan zoveel zijn: carterplug, carterpanpakking, koppakking, krukaskeering, klepdekselpakking.
Naar mijn mening kun je het best je blok schoon spuiten en dan over een paar dagen eens te kijken waar de olie vandaan komt. De hoogste plek waar de olie zit, is de plaats van lekkage.
28 augustus 2012 om 19:15 #18058769ik heb een foto gemaakt al eens eerder. Het zijn geen liters wat lekt, maar met name in het midden als ik mijn vinger er langshaal zit er vaak verse olie aan
28 augustus 2012 om 19:50 #18058770Is zo niet te zeggen waar het wegkomt.
Wat ik wel zie is dat de motorsteun daar het rubber van al aardige scheuren inzitten.28 augustus 2012 om 20:01 #18058771ik kan me wel voorstellen dat bij een auto van 13 jaar oud het aan de onderkant niet superdroog meer is, dus moet ik hier van schrikken of..
er wordt per jaar max 5000 km in gereden28 augustus 2012 om 20:03 #18058772Zo hard Schrik ik er niet van, dit zal haast zeker de Krukaskeerring zijn van de Bakzijde..
Zolang het er niet onder vandaan druppeld, vind ik het prima.
Willem
28 augustus 2012 om 20:10 #18058773ahhh Wim V6, dank voor je reactie.
tja druppelt valt wel mee maar af en toe ligt er wel een klein opgedroogde plek op de grond van ca 4 cm breed als de auto langer als 2 dagen stilstaat.
wat is wijsheid…is vervangen duur of gewoon mee doorrijden28 augustus 2012 om 20:11 #18058774Hoe is de koppeling er aan toe, mocht die ook niet heel best meer zijn, dan kan je er een Combiklus van maken, anders zou ik er even mee wachten..
Willem
28 augustus 2012 om 20:22 #18058775hij schakelt en koppelt prima verder. alleen in zijn een naar twee af en toe beetje schokken maar is astra eigen heb ik eerder gehoord.
waarom, gezien de uren zeker die erin zitten….o
28 augustus 2012 om 21:25 #18058776is een redelijke klus omdat het subframe eronderuit moet om de versnellingsbak er onder uit te krijgen.en daarna moet de auto ook nog worden uitgelijnd. is bekend euvel.
dus geregeld je olie pijlen28 augustus 2012 om 22:14 #18058777is het dan bakolie of motorolie wat het lekt als het de keerring is…..
en kan je hier eindeloos mee verder rijden (alleen olie checken af en toe) of is dit binnenkort zeer kostbare reparatie.29 augustus 2012 om 20:35 #18058778Motorolie zo te zien..
Willem
29 augustus 2012 om 22:08 #18058779Mijn Zafira ervaring bij 190.000km:
Als de olie zuiver is is het versnellingsbak olie. Als het zwart of bruin is is het bak-olie. Alles goed schoonmaken en dan kijken naar de kleur van een verse druppel. Laat zo’n druppel op een velletje wit papier vallen, en doe er een druppen van de peilstok naast, en een druppel transmissie olie uit het versnellingsbak-peilgat. Als je ze op een rij ziet kun je je niet vergissen bij de diagnose.
Als het olie filter waar bak-olie uit lekt niet is dan……
Kan het de krukaskeerring zijn, maar kan ook de afdichtring achter hydraulisch koppelings aandruk lager zijn, en de keerring in het aandruklager. In het koppelingsaandruklager is het meest ellendig, want dan heb je een nieuw koppelingsaandruklager nodig en dat kost circa 150 euro geloof ik. Achter het aandruklager zit een O-ring, en dat is niet duur. Wat het is doet er niet heel veel toe, want de hoeveelheid werk is bijna gelijk…..en kost flink wat uren!
Als de versnellingsbak er nog nooit af geweest is dan zijn er twee keuzes:
1) Voor de doe hetzelver die er 200.000km op heeft zitten en niet elk jaar een dag kwijt wil zijn, en die niet van half werk houdt: Rij door tot het 1 druppel per dag is, en controleer peil van bak olie en versnellingsbak regelmatig. Doe dan alles in een keer: Subframe eruit, bak onderlangs er uit en alles in een keer doen: Keerring achter de koppeling, nieuwe koppeling, nieuw aandruklager, nieuwe o-ring achter het aandruklager, nieuwe keerringen rond de aandrijfassen, versnellingsbak schoonspoelen met diesel en verse versnellingsbak olie er in. Kost wat onderdelen, maar dan kun je er weer 200.000km tegen wat dit deel van je wagen betreft. Dat is wat ik gedaan heb.
2) Als je van de garage afhankelijk bent: Rij door tot het 1 druppel per dag wordt, en ga dan aan een andere wagen denken.
Tip1: Bij gamma zijn er grijze PVC afsluitstukjes van wasbakafvoerpijp die precies in de aandrijfas gaten van de versnellingsbak passen. Zo kun je hem er uit halen zonder met olie te lopen knoeien.
Tip2: Versnellingsbak spoelen als hij er uit is. Als je hem ondersteboven houdt met de assen horizontaal, loopt echt alles er uit door het “pook-gat”. Er zitten wat “reservoir-kommetjes” in die nooit leeglopen als je de bak niet omdraaid. Verder transmissie olie er al in doen als de bak nog niet onder de wagen hangt, en deze goed naar de kant ver van het inkomende as laten stromen. Dan gaat opstarten zonder “aanloopschade”.
Groeten Rinus
30 augustus 2012 om 11:57 #18058780bedankt voor de zeer uitvoerige uitleg, maar ben geen monteur. tja en 1 druppel per dag anders aan een andere auto denken….
deze G gun ik nog even. Mijn vrouw rijdt er maar 3400-4500 per jaar mee. ik spuit hem eerst goed schoon, en bij de apk in februari laat ik het wel even nakijken.Als het motorolie is dan gewoon af en toe bijvullen, tot op heden amper verbruik
Als het bakolie is weet ik het even niet. Een droge versnelling willen we ook niet.vervangen auto denk ik echter nog niet aan verder prima auto
4 september 2012 om 17:26 #18058781Kan iemand mij vertellen of het bij mij ook het geval is?
Er hangt soms een drupje olie onder mijn blok wat volgens mij uit het gaatje op de onderstaande foto komt:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.