Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Oldtimer regeling toch bevroren vanaf 31 -12- 2011
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2008 om 19:25 #17208147
Lees ik net op autoweek:
Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
25 november 2008 om 19:28 #17451237Denk dat er een run komt op auto’s die in 2011 oldtimer worden. dus als je ze hebt hou ze nog paar jaar in de stalling.
25 november 2008 om 21:50 #17451238onze grote cristenunie vriend heeft een vies spelletje gespeelt,vorig week was het afgekest en ineens is het doorgedruk door een of andere reden:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1 hij heeft zeker wat vriendje wat beloofd in de tweedekamer en we wisten niet dat het voor een tweede keer in stemming kon worden gebracht,de viespeuk.
ik heb hem al een hele mooie mail gestuurd dat wij er voor gan zorgen dat ze geen zetel overhouden en oprotten uit de tweedekamer,de honden.
dus stuur even allemaal een lekker haatmailtje aan deze sukkel.E.Cramer@tweedekamer.nl mail hem plat
25 november 2008 om 21:58 #17451239kom ik aan met mijn 86er corsa godver
25 november 2008 om 22:09 #17451240origineel gepost door Basgsi
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen,
origineel gepost door sw16v
kom ik aan met mijn 86er corsa godverde jouwe is van ’86 dat betekent 86+25= 2011, jou corsa valt nog net in de regeling.
mijn corsa van ’89 dus niet meer:argue
25 november 2008 om 22:39 #17451241AnoniemLid sinds:
1 January 1970voor mij geen problemen
m,n jongste is van 81en die van m,n vrouwtje is dan wel van 98
maar was toch al wel weer vervangen lang voor die bel vrij zou zijnmaar toch blijft het een honde streek.
enkel om de staatskas weer te vullen zodat dat tuig maar weer met onze centen kunnen omknoeien:fy1:fy1:argue26 november 2008 om 08:24 #17451242ja inderdaad jammer! ik keek er wel naar uit dat mijn kadett die vrijstelling kreeg in 2013 maar helaas.
26 november 2008 om 08:29 #17451243Betekent dus ook dat die belasting helemaal niet afgeschaft gaat worden en een evt km vergoeding erboven op komt. Eikels.:argue
26 november 2008 om 08:55 #17451244De overheid denkt weer een melkoe te hebben om de hardwerkende mensen een poot uit te draaien. Ze verdienen veel te weinig op al die oldtimers, ze betalen geen belasting, en rijden te weinig, waardoor ze ook niet kunnen cashen op de brandstofacijnsen. Het verhaal dat ze zo slecht voor het milieu zijn is dus de grootste lulkoek, er word veel minder mee gereden, dus minder uitstoot als de gemiddelde uitstoot. Bovendien verbruikt een oldtimer meestal ongeveer net zoveel al de huidige, vaak veel zwaarder auto’s. En de meeste oldtimers rijden op benzine of lpg, wat veel minder vervuilend is als al die tuffende diesels van tegenwoordig.
26 november 2008 om 12:05 #17451245is er ook een link ergens naar toe waar dat wordt bevestigd??
26 november 2008 om 12:49 #17451246http://www.autoweek.nl maar hoezo geloof je me niet :fy1haha:p:jerry
27 november 2008 om 10:37 #17451247sommige Omega A wel belastingvrij, Sennie B niet :(
28 november 2008 om 06:53 #17451248Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken.
Dus de grens ligt op 31 december 1986, dan zijn mijn 2 corsa’s straks wel belasting vrij.
@ SW die van jou dus ook :wors
28 november 2008 om 10:34 #17451249aha dus elke auto van 1986 komt wel in aanmerking voor de vrijstelling.
opzoek dus naar een corsa a casco van uit 1986 of ouder :)
29 november 2008 om 11:23 #17451250Ik maak me er al niet meer zo druk over. Wat is tegenwoordig nog 17 euro per maand??
29 november 2008 om 16:35 #17451251120 euro per jaar :thumbup
Maar ik wil op gas en als oldtimer gaan verzekeren
Wie weet hoe het werkt, mijn Zwarte A corsa is van bouwjaar 1985 en heeft een kenteken van 1987, is hij dan wel of niet oldtimer straks ?
30 november 2008 om 22:33 #17451252en als dan de wegenbelasting verdwijnt (zoals beloofd) en die ellendige kilometerheffing er komt?
Wat dan? en hoe gaan ze dat dan doen op lpg/diesel/benzine??
Volgens mij weten ze zelf niet war ze mee bezig zijn.
Terwijl het zo simpel is.
Alles moet toch in EU verband geregeld worden,alle beslissingen gaan via Brussel.
Gewoon in heel europa 1 vast accijns tarief op de brandstof en de wegenbelasting laten vervallen.Veel rijden of een zware wagen die veel verbruikt?dan veel betalen.en andersom. Geen elctronische troep,kastjes die je zelf moet betalen.
En voor lpg en diesel eens per jaar een vast bedrag,die je er dan weer uit hebt als je meer als een bepaalde hoeveelheid km’s rijdt.
Of nog simpeler,gewoon houden zoals het nu is,werkt toch prima?over dat bevriezen van de leeftijd zie ik wel wat in,of bijvoorbeeld opschroeven naar 30 jaar.
Dan haal je de echte liefhebbers eruit en de lui die “klassiek” rijden alleen maar voor de kosten haken dan wel af.1 december 2008 om 12:47 #17451253mn manta is van 86, kom ik mooi mee weg. Ik las dat er een registratiekastje (gps?) in je auto komt…ben benieuwd hoe dat werkt…wat als je auto op een ambulance staat…
4 december 2008 om 16:22 #17451254lang leve de zielige maatschapij van dit klote land:jerry:jerry:jerry
en er komt helemaal geen klote kastje in mijn auto’s ze gaan ,maar andere mensen controleren, die niet van werken houden en lekker van dit land genieten:fy1:fy1
groeten nick
4 december 2008 om 21:24 #17451255de heilige koe is een melkkoe :puke
4 december 2008 om 22:25 #17451256origineel gepost door city77
de heilige koe is een melkkoe :pukedas toch al zo sinds jaar en dag? :swear
16 januari 2009 om 16:56 #17451257Even over die co2 uitstoot …..
Dat het bij oldtimers meer uitstoot geeft is totaal niet bewezen , er is een tijdje terug op tv een uitzending geweest dat een onderzoek hiernaar deed.
En het bleek dat de nieuwere auto’s soms wel meer dan de helft meer co uitstoot hadden dan de oldtimers die ze testen gingen :vertag.De test was geloof ik met een lelijke eend en de nieuwe auto’s weet ik niet meer.
Misschien dat iemand anders deze uitzending ook heeft gezien op tv? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.