ODB2 op Vectra B uit 2000

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum ODB2 op Vectra B uit 2000

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274188
    rolandow
      Lid sinds:
      11 March 2014

      Aangezien er op mijn dashboard sporadisch een lampje gaat branden, en de garage zei dat er geen foutcode in stond, dacht ik slim te zijn door zelf een ODB2 scanner te kopen. Deze is uit te lezen via bluetooth. Echter via verschillende apps is me dit nog niet gelukt.

      Dus ineens vroeg ik me af: heeft mijn vectra wel ODB2? De stekker past prima. Lampjes gaan branden, ik kan verbinden naar bluetooth. Maar het lijkt stuk te lopen op het juiste protocol.

      Dit is degene die ik heb en waarmee het niet wil lukken (klik hier)

      Het advies van de garage om langs te komen als het lampje ging branden, maar dan met lopende motor lijkt me niet zo heel praktisch :-)

      #18301676
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        als je echt fouten wil gaan vinden zul je toch opcom aan moeten schaffen.. qua prijs ligt het niet zo ver van elkaar.. en je kunt er meer mee dan een OBD2 lezen..
        met opcom kun je waardes uitlezen, features van je auto activeren als je ze later aan bouwt zoals cruise controll, in sommige gevallen sleutels inleren etc..

        http://www.dx.com/p/opcom-op-com-v1-45-obd2-opel-fault-diagnosis-detector-396194#.VkXlmDZdGcw” onclick=”window.open(this.href);return false;

        de meeste hier gebruiken het en werkt vele malen beter kan ik je vertellen

        #18301677
        rolandow
          Lid sinds:
          11 March 2014

          Ik zie mezelf ook niet echt de komende dagen/weken rijden met een laptop in de auto :-). De bedoeling is primair alleen maar op de foutcode door te kunnen geven aan de garage. De rest wat die apps tonen lijkt me best geinig om te zien tijdens het rijden, maar is eigenlijk niet van belang. Het gaat me in eerste instantie om de foutcode waardoor het lampje gaat branden.

          Is dat onmogelijk met een standaard ODB2?

          Ik zag nu ook een ScanMyOpel app in de playstore staan, maar die moet ik nog testen.

          #18301678
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            een obd2 kan geen 100% garantie geven op het vinden van de foutcode omdat het voor alle auto types en modellen geprogrammeerd is die obd2 ondersteunen… opcom is (alleen) voor opel.. en foutcodes kun je met opcom bij stilstand uitlezen..
            als eenmaal het motormanagement lampje gebrand heeft dan blijft de foutcode bewaard tot je deze met opcom, tech2 of een obd2 verwijderd..

            #18301679
            rolandow
              Lid sinds:
              11 March 2014

              Aha! Dat verduidelijkt het een en ander. Echter, de monteur gaf aan dat er geen foutcode instond toen hij mijn auto had uitgelezen. Het lampje was bij een volgende start ook weer uit.

              Volgens de monteur zou het nog in de boord computer kunnen zitten die langzaam aan het aftakelen is?

              Maar vandaar dat ik de melding eigenlijk “live” wil vangen, ik ben bang dat hij weg is als ik hem uit zet. Maar goed, dan zou ik het ook met draaiende motor zelf kunnen bekijken. Op zich is die 20 euro dan niet zo duur in vergelijking met een garage bezoek. Zit de software die nodig is er dan gewoon bij?

              #18301680
              SimpleFace
                Lid sinds:
                14 July 2014

                Software zit er inderdaad bij, kan je ook los downloaden genoeg linkjes hier op het forum.

                #18301681
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  Software zit er idd bij… Maar dan zou ik toch die monteur niet serieus nemen… Als hij aankomt met aftakelen… De foutcode is er wel of hij is er niet… Dit maakt het verschil tussen een obd2 en opcom… Opcom kan de opgeslagen fout zien.. Dus dit hoef je niet live te doen tijdens het rijden
                  Zodra je je motor uitzet zal de fout ook niet weg zijn.. Het lampje kan dan wel uit zijn maar je moet de fout handmatig verwijderen.. Dus die gaat niet vanzelf weg zoals je monteur zei…

                  #18301682
                  rolandow
                    Lid sinds:
                    11 March 2014

                    Ik kan me voorstellen dat het lampje ten onrechte gaat branden. Misschien door sluiting ergens? In dat geval zou het kunnen dat er geen storing is toch? Het is een bovag bedrijf dat hier in de regio goed staat aangeschreven, dus ik geloof niet direct dat hij me op wil lichten :-). Misschien is de foutcode per ongeluk gewist ofzo, dat zou natuurlijk wel kunnen.

                    #18301683
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      Dat kan.. Het wil ook wel eens zijn dat en onderdeel/sensor iets buiten tolerances werkt… Dan krijg je een fout code maar dan is er niks defect… Dan gaat het lampje weer uit.. Vaak bij garages is het dan ze eerst de boel wissen en dan weer kijken of er foutcodes tevoorschijn komen door een defect.. Is er niks defect.. Komt er geen fout…

                      #18301684
                      mab58
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 April 2015

                        Op mp heb je een aanbieder (hiw) welke het heeft over een fake mcu chip. Kun je deze van dx.com voorzien van nieuwe software of niet ?
                        Hoe zit het met de aanbieder op de mp van de opel site ?

                        #18301685
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Een auto van voor 2001 kan je meestal niet uitlezen omdat deze nog geen obd2 is.

                          Universele motorsoftware kwam in 2001 pas.

                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.