Octaangetal en olie, wat is goed voor je 2.2 Ecotec?

Forumindex Forums Modellen Astra Octaangetal en olie, wat is goed voor je 2.2 Ecotec?

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    dtmcalibra672

Beste mensen,

Door het oerwoud van topics en meningen kom ik er niet uit. Ik heb binnenkort een 2.2 Ecotec motor in mijn bezit en vroeg me af wat goed is voor de motor. Een duur merk brandstof met een hoog octaangetal, een speciale brandstof zoals V power of een normale huis en tuin keukenbenzine van een witte pomp met octaan 95?

Is het soort olie ook nog van belang in combinatie met het soort brandstof wat je gaat tanken? Het lijkt meer en meer op het koelvak bij de supermarkt om een simpel toetje uit te moeten zoeken waar je voorheen alleen yoghurt had en in het weekeinde gele vla….pfff.

Oh ja, vanwege de achterlijke hoge prijzen ben ik van plan net over de grens bij Aral te gaan tanken, die hebben een 102 octaan brandstof of ook een 98 brandstof voor de prijs van een 95 brandstof in Nederland…bovendien wil ik die boeven in Den Haag zo min mogelijk sponsoren. Zou een Duitse motor in Duitsland op die brandstof daar beter rijden??

Kortom een hoop vragen en hoop dat iemand mij duidelijk kan maken wat het beste is voor mijn 2.2 Ecotec torretje wat brandstof en olie betreft!

ps: heb een filmpje gekeken van keuringsdienst van waren maar wat een boutfilmpje, vooral die kneus van Shell. Ergerlijk.

RickR91
      Deelnemer

Aral 102 heeft alleen zin als je echt gaat blazen.
        102 octaan heeft een hogere klopvastheid, dwz dat het minder snel ontbrandt bij gelijke drukken in vergelijking met lagere getallen.
        98 is prima, gooi ik er zelf ook in als ik naar Duitsland ga.

Voor rustig rijden is 95 voldoende.

Wat olie betreft, veel jongens hier op het forum gebruiken Castrol, zo ook ik.
        De olie waar mijn blokje van mag genieten is Castrol Edge 5W30.

Ik durf er bijna op te wedden dat Wim-V6 hier ook gaat reageren, en bijna hetzelfde zegt als ik.

Ik wens je een fijne tijd met je 2.2 , welk type is het trouwens?

dtmcalibra672

Hallo Rick,

Bedankt voor de info. Het gaat om een Z2.2SE blok met Ecotec…Ik vraag me af ik de hele tijd dan net over de grens bij Aral in Elten RON98 ga tanken, al is het alleen maar om dat tuig in Den Haag te pesten…en bovendien ben ik dan met een volle tank net zoveel kwijt als in Nederland met RON95. Van de zomer gaan we met de auto naar Zwitserland, dus berg op en af, is dan echt een RON102 zoveel beter? Is het niet schadelijk voor de motor enzovoort? Wat de olie betreft, dat is ook een interessante vraag en ben benieuwd naar ervaringen van jullie, zeker wat betreft mensen met hetzelfde blokje.

Rick bedankt voor jouw info en kijk inderdaad ook uit naar WimV6 zijn reactie zoals jij al aangaf.

Gr. Erwin.

hopel

Van motor olie zou ik je niet verder kunnen helpen maar k heb in al mijn auto’s altijd de beste brandstof getankt. Mijn ervaring is dat bij benzine een hoger octaan gehalte meestal zorgt voor iets meer kilometer per liter. Dus dat prijsverschil verdwijnt dan. Plus de duurdere merken hebben meestal zuiverdere brandstof. Is uiteindelijk beter voor de motor op langere termijn. Bij de witte pompen tank ik nooit.

wim-v6
            Deelnemer

Tja, Motorolie, een GOEDE Volsynthetische 5w40 is prima zat voor deze motor..

en Brandstof, deze motor is ontwikkeld om probleemloos op euro95 te rijden..

Willem

dtmcalibra672

@wim-v6 wrote:

Tja, Motorolie, een GOEDE Volsynthetische 5w40 is prima zat voor deze motor..

en Brandstof, deze motor is ontwikkeld om probleemloos op euro95 te rijden..

Willem

Dank je Willem,

Wat is een goede volsynthetische olie voor dit blok dan? Merk? Is het wel raadzaam te tanken bij een A merk station zoals een Aral of BP? Ik zal een proefondervindelijk kijken of een RON 95 of RON98 van Aral verschil maakt voor dit motorblok (voor de knip zeker wel maar dat geld gaat nu toch niet naar Den Haag gelukkig)

wim-v6
                Deelnemer

Ik weet niet, Tank al jaren Euro95 bij Tango, niks aan het handje, en het verbruik wat mijn auto laat zien, is lager dan de gemiddelde met eenzelfde motor op dit forum.

Olie, Ik vul met een Valvoline 5w40 Volsynthetische motorolie.

Willem

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.