Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Noodweer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2009 om 17:43 #17210541
Toen ik de auto vrijdag weer eens uitliet om alles gesmeerd te houden werd ik onaangenaam verrast door een noodweer dat we in deze regio nog maar zelden gezien hebben.
1 straat waar het water 30 centimeter hoog stond kon niet vermeden worden met als gevolg dat op een gegeven moment de motor stil viel en niet meer aan wilde. Terug naar het werk gesleept, en bij inspectie vanmorgen bleken de verbrandingskamers tot de nok toe vol water te zitten.
Kan er ondanks het stapvoets tempo schade ontstaan zijn aan de turbo en/of motor, is het voldoende om het water overal uit te blazen en de olie te vervangen of is er een andere aanpak nodig?6 juli 2009 om 18:32 #17497979Het probleem is dat water niet zo makkelijk is samen te drukken als een benzine/lucht mengsel. Hierdoor is er dus grote kans op motorschade. Het zal er vanaf hangen hoeveel water er in het blok zat voordat deze afsloeg.
Ik zou het blok eerst goed inspecteren voordat je weer een nieuwe startpoging doet.
Ik vraag me alleen af hoe je zoveel water in je blok krijgt. Reed je stapvoets door het water?
6 juli 2009 om 18:35 #17497980Kromme drijfstangen of gebroken is goed mogelijk…. Heb het meegemaakt met een 1.6je….
6 juli 2009 om 18:50 #17497981origineel gepost door Opaul
Het probleem is dat water niet zo makkelijk is samen te drukken als een benzine/lucht mengsel. Hierdoor is er dus grote kans op motorschade. Het zal er vanaf hangen hoeveel water er in het blok zat voordat deze afsloeg.Ik zou het blok eerst goed inspecteren voordat je weer een nieuwe startpoging doet.
Ik vraag me alleen af hoe je zoveel water in je blok krijgt. Reed je stapvoets door het water?
Ik reed inderdaad gewoon stapvoets door het water, het zou oerstom zijn om er met een noodgang doorheen te jagen. Er bleek vanochtend genoeg in te zitten om de bougies nat te krijgen :(..
6 juli 2009 om 19:11 #17497982stapvoets of niet de motor draait toch zeg 1000 rpm stationair….
de hoeveel heid water is wel redelijk belangrijk aangezien je een vloeistof niet kunt samen persen.
als minder water binnen hebt gekregen dan de kleinste ruimte (in bovenste dode punt, BDP) van je verbrandingskamer dan kun je geluk hebben dan is de druk in je cilinder erg hoog geweest en in het ergste geval je koppakking eruit blaast
heb je echter zoals jij het zegt de cilinders volstaan met water dan haal het blok maar uitelkaar want gegarandeerd dat er drijfstangen krom/stuk zijn!!!!!
ik zou hem ook zeker niet meer starten voordat je echt SUPER zeker weet dat alles in orde is!!!! dus ook je lagers en degelijke!!!!
8 juli 2009 om 16:16 #17497983Vanmiddag bij thuiskomst heb ik de verzekering gebeld en waarempel het blijkt onder storm -en natuurschade gedekt te zijn :D
Met andere woorden: morgen word de auto opgehaald door een schadebedrijf hier in de buurt waar ze een expertise uit gaan voeren, en in de tussentijd kan ik rondknorren met gratis vervangend vervoer. Nu maar hopen dat als ze iets vinden het bedrag meevalt :wors8 juli 2009 om 16:32 #17497984beetje geluk bij ongeluk dan….
maarja reken toch maar op een complete revisie van je motorblok (je onderblok zeker weten)
8 juli 2009 om 16:50 #17497985origineel gepost door corsaracer
beetje geluk bij ongeluk dan….maarja reken toch maar op een complete revisie van je motorblok (je onderblok zeker weten)
Heb je misschien een idee wat zoiets doorgaans kost?
8 juli 2009 om 16:56 #17497986ik was voor de revisie van mijn X14XE onderblok 1000 euro kwijt.
toen hebben ze 4 drijfstangen, 4 zuigers, alle lagers, cilinders gehoond, en alle pakkingen en keerringen vernieuwd. incl een koppakking en kopbouten erbij.
8 juli 2009 om 17:14 #17497987In dat geval mag ik hopen dat het voor mij niet al te ver daarvan af ligt :)
8 juli 2009 om 18:11 #17497988reken maar op meer als 2000 euries een complete revisie. voor een Let
(bij een goed bedrijf)kop revisie
zuigers
drijfstangen
alle pakkingen
klein spullos van de turbo revisie… kost ook ronde 500/800 licht eraan wat er moet gebeuren.
9 juli 2009 om 15:01 #17497989Het nieuws is er al uit en dat is niet positief: dagwaarde wordt aangehouden op €1750 wat ook uitgekeerd word als ze hem afvoeren, kies ik voor de optie om de auto te behouden dan krijg ik €1500 en moet ik het restant er zelf bij leggen :(
Leuk als alleen de motor al voor rond de €2500 op zou moeten brengen :hmmz9 juli 2009 om 15:04 #17497990ja een goede motor, niet met deze geschiedenis he!
9 juli 2009 om 15:16 #17497991indd, met deze geschiedenis geef ik er niet meer als een 500 voor
zeker niet als er verder niets bekend is.
9 juli 2009 om 16:01 #17497992@SW: je hebt gelijk, “een” motor in die staat.
9 juli 2009 om 16:31 #17497993“een” ?
9 juli 2009 om 17:55 #17497994origineel gepost door sw16v
“een” ?… in goede staat verkerende C20LET ;)
9 juli 2009 om 18:24 #17497995Was dat al het nieuws? Ik mag hopen dat ze toch op z’n minst een inschatting maken van de kosten i.p.v. 5 min kijken en alleen zeggen dat het je meer kost dan de dagwaarde van de auto.
Als je niet weet wat het gaat kosten kun je ook moeilijk een beslissing nemen. Volgens mij heb je al een hoop geld en tijd in deze auto gestopt, dus ik zou hem fixen. Geen idee wat een goed blok moet kosten. Zeg €2500, je krijgt al €1500 en daarnaast verkoop je dit blok voor €500 en dan kom je nog maar €500 euro tekort. Natuurlijk weten we allemaal dat het je gegarandeerd meer gaat kosten, want een goed blok zal meer kosten en daarnaast heb je nog arbeidsuren als je het niet zelf doet.
Kun je niet in beroep tegen de dagwaarde van €1750? Iedereen weet toch dat een beetje Calibra Turbo al het dubbele waard is? En stel je had een taxatierapport, trekt een verzekeringsmaatschappij zich daar dan veel van aan? De laatste vraag stel ik uit eigen interesse, want zoiets als dit kan iedereen overkomen…
9 juli 2009 om 18:32 #17497996origineel gepost door Opaul
Was dat al het nieuws? Ik mag hopen dat ze toch op z’n minst een inschatting maken van de kosten i.p.v. 5 min kijken en alleen zeggen dat het je meer kost dan de dagwaarde van de auto.Als je niet weet wat het gaat kosten kun je ook moeilijk een beslissing nemen. Volgens mij heb je al een hoop geld en tijd in deze auto gestopt, dus ik zou hem fixen. Geen idee wat een goed blok moet kosten. Zeg €2500, je krijgt al €1500 en daarnaast verkoop je dit blok voor €500 en dan kom je nog maar €500 euro tekort. Natuurlijk weten we allemaal dat het je gegarandeerd meer gaat kosten, want een goed blok zal meer kosten en daarnaast heb je nog arbeidsuren als je het niet zelf doet.
Kun je niet in beroep tegen de dagwaarde van €1750? Iedereen weet toch dat een beetje Calibra Turbo al het dubbele waard is? En stel je had een taxatierapport, trekt een verzekeringsmaatschappij zich daar dan veel van aan? De laatste vraag stel ik uit eigen interesse, want zoiets als dit kan iedereen overkomen…
Ik krijg persoonlijk het gevoel dat ik gewoon weer nummertje zoveel ben waarbij ze even onder de kap kijken en hup weer gauw naar buiten schoppen voor de volgende.
Op Marktplaats zitten de BIEDprijzen van vergelijkbare Calibra turbo’s al op 2500-3000.http://link.marktplaats.nl/260326962
Ok deze heeft alleen een paar extra plastic delen, 16.000km minder gereden en hij is 1 jaar jonger, maar het hoogste bod staat op €3100??
http://link.marktplaats.nl/253899424
Aanzienlijk meer gereden, vergelijkbare uitrusting, zelfde bouwjaar… 2950!
Ze hebben een expertise uitgevoerd, dan vraag ik me toch af hoe grondig ze daarbij doorgaans kijken en hoe ze aan deze dagwaarde komen?
9 juli 2009 om 18:38 #17497997ik denk dat je met je gedachte vrij goed zit….
ze kijken echt niet al te nauw meestal…..
10 juli 2009 om 07:26 #17497998Het wordt nog leuker. Vandaag zijn mijn pa en ik op gesprek geweest en ze zijn van plan om aan hun 1750 vast te houden.
De advertenties die de man ons overlegde waren van een 2.0 8v (?!) en een 2.5 V6 die zoals sommigen weten beiden ONDER de turbo gepositioneerd zijn, daarbij kreeg ik gaandeweg het gesprek steeds meer het gevoel dat hij ons met diverse lulsmoesjes probeerde af te poeieren.
Met andere woorden mijn vermoeden is bevestigd en we gaan een andere aanpak opstellen… als er iets goed moet gebeuren moet je het blijkbaar zelf oplossen.
Edit 12:02: het bedrag is inmiddels omhoog gegaan naar €2000, de rest is nog under construction in samenwerking met Hennie.10 juli 2009 om 16:36 #17497999heel veel succes ermee!!!!!
hoop dat het lukt om er nog wat meer uit te krijgen!!!!!
je betaald niet voor niks premie!!!!
13 juli 2009 om 14:58 #17498000Dat wilde ik ook zeggen :)
Vandaag is er in ieder geval op de volgende dingen bevestiging gekregen:
Ik mag de auto gewoon houden, de economisch total verklaring is van tafel geveegd, alleen het exacte eindbedrag moet nog bekend worden.13 juli 2009 om 16:24 #17498001heel mooi!!!!
en nu ff afwachten op het eindbedrag!!!
succes!!!!!
22 juli 2009 om 11:51 #17498002Loopt ie nu wel dan/had je motorschade?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.