Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Noodstop door Opel Eye – onnodig.
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 november 2017om 15:28 door Vierwieler.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2017 om 09:34 #18350056
Beste,
Ik ben in het bezit van een Opel Astra K uit april 2017. Een mooie 1.6 CDTI, handgeschakeld in innovation uitvoering.
Afgelopen paar weken was mij al opgevallen dat de Botsdetectie incidenteel een botswaarschuwing af gaf op de snelweg. Zonder dat daar überhaupt aanleiding voor was. Geen auto’s (of fietsers of voetgangers) voor mij. Ik heb even gevarieerd met de ‘gevoeligheid’ van de botsdetectie maar dat bood geen verschil. Daarbij heb ik regelmatig de voorruit schoongemaakt om de sensor goed beeld te laten houden op de weg.
Vanochtend ging het echter bijna mis. Ik stond op de ring Alkmaar, voor het stoplicht, netjes in een rij auto’s. Licht op groen: iedereen trekt op. Ik let niet goed op en was wat laat met optrekken, met als resultaat: veel ruimte voor mij. Ik accelereer een beetje stevig om het ontstaande gat op te vullen en plots grijpt de Astra in. Noodstop. De auto achter mij (een witte bestelbus, sorry!) moest uitwijken. Die kon niet bevatten/inschatten waarom ik een noodstop maakte stond zonder reden.
Twee vragen:
1: Is dit wispelturige gedrag bekend bij iemand?
2: Weet iemand of dit met een update o.i.d. op te lossen is?Bvd!
15 november 2017 om 15:28 #18350065Dat is niet zo fraai. Het systeem zou bedoeld moeten zijn om je een veilig gevoel te geven. Ik heb mijn auto ook in april gekregen en heb sindsdien een stuk of 5 à 10 onterechte (maar ook 1 terechte!) botswaarschuwingen gehad. Bij mij maakte de ingestelde gevoeligheid wel degelijk een verschil, deze staat nu op de “ongevoeligste” stand en ik heb sindsdien bijna geen botswaarschuwingen meer. De botswaarschuwingen deden zich een aantal keren voor op hetzelfde stuk weg, namelijk waar de weg iets naar beneden loopt, onder een viaduct door, en ook een keer waar er een een hele flauwe kronkel (“S”) in de weg zat. Ik denk dat de stand van de zon er ook mee te maken kan hebben, zeker nu in het najaar waarin we veel contrasten (schaduwen) hebben die het camerasysteem in de war kunnen brengen, gok ik. Mijn auto heeft echter in geen enkel geval bijgeremd of een noodstop gemaakt. Ik herinner me dat de verkoper destijds zei dat het systeem slechts kan bijremmen maar niet een volledige noodstop zal maken. Dat strookt vreemd genoeg niet met jouw ervaring.
Al met al kan ik je, helaas, niet verder helpen. Hebben we in de middenconsole niet een knop om die veiligheidsvoorziening uit te schakelen?
Ik was tijdens de aanschaf van de auto in april erg enthousiast over het veiligheidspakket, maar ondertussen weet ik dat het pakket voor mij, inclusief de lane assist, niet meer dan een grappige gadget is. In jouw geval kan het woordje “grappig” wel achterwege blijven.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.