Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Noodloop Combo-C Z17DTH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2014 om 20:46 #17267119
Hallo allemaal!
Ik heb dit forum al eerder met succes geraadpleegd voor problemen aan mijn vorige auto. Dit was een Combo-B uit 1999. Deze auto is sinds afgelopen maart na bijna 300.000km vervangen door een nieuwe(re) Combo-C. Het is een oude auto van me werk. Afgelopen weken ben ik met deze auto op vakantie geweest en in die vakantie is 3x het storingslampje met de steeksleutel erin gaan branden. Ook ging de motor toen in de ‘noodloop’. Na uitschakelen en opnieuw starten was de storing over. De storing is 3x voorgekomen in 3600km, en voor mijn gevoel op willekeurige momenten in de rit. In die periode ook verschillende langere ritten gemaakt zonder dat het lampje ging branden. De motor was op die momenten goed warm, minimaal 1,5 uur rijden. Twee keer ging het lampje aan op de snelweg en één maal op een N-weg in Frankrijk. Zowel (vlak) voor als na de storing liep de motor normaal.
Vandaag heb ik de computer uit gelezen en daar kwamen twee storingscodes in voor:
– P0571: Remlicht circuit (remlichten gecontroleerd, dit werkt correct, mogelijk een oude storing?)
– P1243: Circuit Turbodrukregeling Positieve AfwijkingWat mij verder ook opgevallen is, is dat de motor niet constant loopt als ik gas geef. Als ik langzaam het gaspedaal indruk loopt het toerental netjes op. Bij circa 3000 toeren gaat het toerental echter pendelen. Tijdens het uitlezen bleek de pedaalstand te variëren volgens de computer. Na het constateren hiervan bedacht ik dat ik tijdens het rijden ook wel eens het gemerkt dat de auto rond dat toerental niet constant reed. Zelf denk ik dat er een potentiaal-meter van het gaspedaal niet helemaal lekker meer is?
Weet iemand van jullie misschien of de variërende pedaalstand van invloed kan zijn op de storing die uitgelezen is? Of wat een andere mogelijke oorzaak van de storing kan zijn?
Aanvullende info bij de auto:
Opel Combo-C
1.7CDTI (Z17DTH) Ecotec
bouwjaar: 2009
km-stand: 205.000
– De distributie-riem is vervangen bij 195.000.
– Bij ca 150.000 is er een nieuwe turbo op gekomen
– De auto is tot maar 2014 bij de dealer in onderhoud geweestIk hoop dat jullie advies voor mij hebben. Ik denk dat het sowieso verstandig is om de potentiaalmeter te vervangen, moet ik dan het complete pedaal vervangen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Jan-Willem
23 juli 2014 om 21:09 #18244151P0571 : Code wissen en kijken of het terug komt.
Brake Light Switch Circuit Incorrect Signal / Brake Light Switch Circuit Malfunction
Comparison of brake-light switch signal (break contact) with brake-light switch signal (make contact) results in an implausible value.P1243 : Heb nooit met turbo’s gewerkt, ik heb wel deze info gevonden in TIS :
Boost Pressure Valve Low Voltage
Short to ground or interruption in circuit to control unit terminal 35 (X39)
Above condition must be fulfilled for at least 3 s .Boost Pressure Valve High Voltage
Short to voltage or interruption in circuit to control unit terminal 35 (X39)
Above condition must be fulfilled for at least 3 s .Heb je met het uitlezen van je gaspedaal gekeken naar voltage of berekende percentage ?
23 juli 2014 om 21:33 #18244152De beide foutmelding zijn nu gewist uit het geheugen.
Het uitlezen van het gaspedaal gebeurde op de computer. Tijdens het draaien van de motor werd er een grafiek getoond met daarop de stand van het gaspedaal. Ik weet eerlijk gezegd niet welke waarde dit is geweest? Kan ik met bv een multi-meter aan het pedaal meten?
24 juli 2014 om 19:52 #18244153Als tijdens het uitlezen bij het niet bedienen van het pedaal 0% staat en bij helemaal intrappen 99-100% staat kan de ECU de positie juist berekenen.
Als het percentage soms 1% schommelt tijdens het half intrappen is het nog binnen de specificaties.Ik heb een schema van het gaspedaal, heb alleen geen ijk waarden voor elk draadje…
24 juli 2014 om 20:33 #18244154Vacuumklepje van drcturbodrukregeling wil wel eens kapot.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.