Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Noob vraagt advies: Nieuwe motor voor E-Kadett sedan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2011 om 20:57 #17226584
Blij als een kind was ik toen ik afgelopen jaar m’n Kadettje kocht, maar slechts een paar maanden na de aankoop is de distributieriem geknapt – dus motor aan gort! Erger me wel, want ze was net voor de aankoop door de APK heengegaan. Je zou toch denken dat er ook naar de distributieriem wordt gekeken bij een APK, althans laat me aannemen dat het niet bepaald veilig is om dat ding midden op de snelweg te zien gaan?!
In ieder geval, ik heb de ballen verstand van auto’s monteren, maar ga het nu toch maar eens proberen. Ik ben gewapend met Haynes Opel Kadett Service and Repair Manual, maar kom al direct in de problemen. Hoe weet ik of ik een OHV of een OHC motor heb? Het is in ieder geval geen 16-klepper (geloof ik :hmmz), dus die DOHC valt af (volgens mij :hmmz).
Verder ben ik al eventjes bij een paar sloperijen wezen kijken, maar mijn motor (of überhaupt een E-Kadett motor) heb ik NOG niet kunnen vinden. Die kaduke motor die er nu in zit is een 1.3N, maar ik vroeg me meteen af: Is het mogelijk om een grotere motor erin te knallen? En zou ik dan eigenlijk wel willen?. Op industrieterrein De Lieden in Vijfhuizen, waren met Hemelsvaart alleen de Turkse sloop en garage eigenaren, was wel een monteur die dacht dat een 1.4 Corsa motor wel in m’n Kadett zou passen. Hij voorzag wel allerlei problemen met de carborateur en de koppeling en wilde ‘m er wel in zetten voor €600 (wat ik veel te veel vind). Maar omdat hij het aanhaalde, wilde ik jullie vragen Heeft hier iemand ervaring met motoren van andere modellen inbouwen in een E-Kadett sedan? En is het misschien makkelijker om een Astra, Vectra of misschien zelfs een Daewoo motor in te bouwen?. Het liefst zou ik eigenlijk gewapend met een lijstje van verschillende grootte motoren (met bijbehorende model, bijv.: Astra 1.6; Vectra 2.0; Daewoo 1.7), hopelijk kan ik dat met jullie hulp in elkaar knutselen (het lijstje natuurlijk ;))
Alvast bedankt en hopelijk dan ik snel weer de weg op kan met een krachtigere auto.
Groeten,
De Ehv Noob in A’dam3 juni 2011 om 21:26 #17736443Bij de APK wordt echt niet naar de riem gekeken, is echt een algemene keuring voor de meest basale veiligheid van het voertuig.
Riem geknapt bij een 1.3 zou volgens mij totaal niet catastrofaal moeten zijn voor de motor…
€600 voor een ombouw is geen geld op zich om het uit te besteden, vergis je niet in het werk wat er in gaat zitten. Als je ervaren bent dan doe je dat in twee dagen. Als je geen ervaring hebt en het zelf wilt doen dan doe je dat meer om te leren en/of omdat je dat leuk vind dan om kosten te besparen, geloof me… spreek uit ervaring…
Groter blok tot en met 1.6 zou redelijk vlekkeloos moeten gaan…
3 juni 2011 om 21:32 #17736442OHV= onderliggende nokkenas (alleen 1.2 sc)
OHC= bovenliggende nokkenas (de rest, dus ook je 1.3)
Hier vind je iets meer info over de motoren (dan ff wel naar benede scrolleb)
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_E” onclick=”window.open(this.href);return false;3 juni 2011 om 23:29 #17736441Corsa-B 1.4 (C14NZ, X14SZ, X14SZR) motor gaat prima erin, alleen bedrading is effekes een kunstje wat je zult moeten uitpuzzelen.
De motor is qua formaat/ophanging/versnellingsbak het zeflde als de 1.3n.
de 1.3n is een carb motor gok ik? Dus je mist een retourleiding naar de benzinetank voor injectieblokken. Dus je zult een injectie kadett-e benzine-tank nodig hebben + een extra benzineleiding naar achter.
Ook heb je wss een losse-benzinepomp nodig als deze niet in de injectie-tank ingebouwd zit. (Deze is wss wel uit de corsa-b donor te krijgen).
Enige wat ik heb te opmerken is, is de auto het echt waard? Is het bijv. een oldtimer? Want als ‘t een door en door verrote kadett is kan je beter gewoon het geld in een betere auto steken.
4 juni 2011 om 12:37 #177364441.3n zou een vrijloper moeten zijn, dus nieuw riempje erop batsen en gaan.
4 juni 2011 om 19:24 #17736445X14SZR????
4 juni 2011 om 19:37 #17736446wat zijn die er niet? flauw van opel :p
4 juni 2011 om 19:58 #17736447@Vinci wrote:
Riem geknapt bij een 1.3 zou volgens mij totaal niet catastrofaal moeten zijn voor de motor…
@*Jurgen* wrote:
1.3n zou een vrijloper moeten zijn, dus nieuw riempje erop batsen en gaan.
Hé Vince thanks man (again ;)) en Jurgen ook, ik ga maandag (of misschien ietsjes later komende week) dat riempie proberen. Is toch een paar juutjes tegen een paar meijer, dus zelfs als het niet werkt heb ik nog een gloedje nieuw bandje om bij een nieuw blok te gooien (als het herbruikbaar is tenminste! Zo niet, dan zijn het slechts een paar tientjes die weg zijn, oftewel ff shag halen ipv sigaretten :P)
@Vinci wrote:
€600 voor een ombouw is geen geld op zich om het uit te besteden, vergis je niet in het werk wat er in gaat zitten. Als je ervaren bent dan doe je dat in twee dagen. Als je geen ervaring hebt en het zelf wilt doen dan doe je dat meer om te leren en/of omdat je dat leuk vind dan om kosten te besparen, geloof me… spreek uit ervaring..
Ik wil sowieso meer weten van m’n auto, dus liever een paar weken hobbiën dan die volle mep uitgeven. Want het is 600 Eppo uitgeven en niets leren of z’on 2 à 3 honderd eppo voor een blok (plus kosten voor het gebruik van een takel en mogelijk wat andere onvoorziene kosten – die bijelkaar ook weer op zo’n 600 eppo uitkomen) en wel iets leren. Maar als het riempie werkt kan ik gewoon langzaam de service onderhoud zelf opbouwen (van één steeksleutel tot vijf steeksleutels uitbreiden in m’n eigen tempo), lijkt mij een wat betere learning curve dan direct in het diepe duiken door een blok te gaan vervangen.
@Aapje wrote:
Enige wat ik heb te opmerken is, is de auto het echt waard? Is het bijv. een oldtimer? Want als ‘t een door en door verrote kadett is kan je beter gewoon het geld in een betere auto steken.
Nou, als die regelgeving niet ondertussen is of wordt verandert, dan is m’n Kadettje volgend jaar 25 jaar oud, dus belastingvrij rijden. Dat is toch maandelijks anderhalve tank die aan geld wordt bespaard, dus binnen één jaar zouden ook de kosten voor het volledig laten vervangen van de motor eruit zijn. Dus wanneer jullie weten of die belastingregels al zijn (of binnenkort worden) aangepast, dan hoor ik dat graag – want ook dit weegt mee in m’n uiteindelijke beslissing.
Ook @ Aapje – sowieso bedankt voor het motorenlijstje, zal misschien toch later nog van pas kunnen komen (al vroeg ik me inmiddels wel weer iets af).
Wanneer ik een grotere motor in een auto plaats, wat zijn dan de gevolgen? Trekt ze beter? Rijdt ze harder? Zuipt ze meer?
@Raluph wrote:
OHV= onderliggende nokkenas (alleen 1.2 sc)
OHC= bovenliggende nokkenas (de rest, dus ook je 1.3)
Hier vind je iets meer info over de motoren (dan ff wel naar benede scrolleb)
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_E” onclick=”window.open(this.href);return false;Thanks Raluph, ik heb de link nog niet geopend, maar ik weet wel al dat ik, met de hulp van Haynes, bij OHC moet kijken. Maar de link zal me vast beter uitleggen hoe ik zelf het verschil kan zien.
@Vinci wrote:
Bij de APK wordt echt niet naar de riem gekeken, is echt een algemene keuring voor de meest basale veiligheid van het voertuig.
Dat blijkt wel, ja! Welkom in Nederland! Alles moet veilig maar m’n bandenspanning is dus belangrijker dan voorkomen dat een auto midden op de snelweg helemaal afslaat (per slot van rekening is mijn eerste reactie bij een afslaande motor, opnieuw starten en niet snel naar de vluchtstrook rijden. Daarnaast is mijn eerste reactie bij lichte onderstuur in flauwe bochten, direct bij een benzinepomp stoppen en m’n banden oppompen – en bij hardnekkige klachten nieuwe banden halen – ik zeg maar: “zakken vullen is belangrijker dan het verkeer zo veilig mogelijk maken en houden”).
Nogmaals allemaal bedankt.
groeten,
Dennis (de leek uit Eindhoven in Amsterdam)4 juni 2011 om 20:10 #17736448als je een nieuwe riem erop zet wel alles eerst op tyd zetten he anders loopt ie nog niet
4 juni 2011 om 21:26 #17736449Hey Dennis,
als je een goed blokje zoekt even vragen bij sloperij Rutte in Velserbroek, de blokken die hij heeft liggen voor de verkoop zijn altijd ok.
En het is vlakbij Amsterdam (via Westhaven richting IJmuiden).Maar van welk bouwjaar is je auto? Want alleen tot en met bouwjaar 1986 wordt nog belastingvrij. Dus 1987 niet meer helaas….
Groeten, MArk
5 juni 2011 om 10:17 #17736450Jammer genoeg word 1987 inderdaad geen oldtimer :( Mijn corsa-a is van 2-jan-1987
5 juni 2011 om 10:17 #17736451Jammer genoeg word 1987 inderdaad geen oldtimer :( Mijn corsa-a is van 2-jan-1987
5 juni 2011 om 10:17 #17736452Jammer genoeg word 1987 inderdaad geen oldtimer :( Mijn corsa-a is van 2-jan-1987
6 juni 2011 om 10:21 #17736453@bluethunder wrote:
als je een nieuwe riem erop zet wel alles eerst op tyd zetten he anders loopt ie nog niet
Bedankt, ik wist het wel, maar hoe ik het moet doen blijft me een grote vraagtekening. Dus ik hoop dat ik mee mag spieken met de monteur ;)
@Kadett C wrote:
Als je een goed blokje zoekt even vragen bij sloperij Rutte in Velserbroek, de blokken die hij heeft liggen voor de verkoop zijn altijd ok.
En het is vlakbij Amsterdam (via Westhaven richting IJmuiden).Ook Mark bedankt! :thumb Mocht het bandje geen soelaas bieden, kan ik altijd wel in Velserbroek kijken (ligt vast dichtbij Velsen, en anders weet mijn vrienden Tom & Tom de route wel ;))
@Kadett C wrote:
Maar van welk bouwjaar is je auto? Want alleen tot en met bouwjaar 1986 wordt nog belastingvrij. Dus 1987 niet meer helaas….
@Aapje wrote:
Jammer genoeg word 1987 inderdaad geen oldtimer :( Mijn corsa-a is van 2-jan-1987
:( Wel jammer, ja! Mijn kadett is ook van ’87 :argue (maar ik zal me weerhouden van dit stukje drie keer te posten :angel) – Betekent dat dat ik nog 5 of 10 jaar moet wachten voor die belastingvrij wordt of kan ik het belastingvrije met waterafwerende inkt in koeienletters op m’n buikschrijven? In geval van het laatste dan ga ik bij serieuze problemen kijken of ik niet ergens een ouder autootje kan vinden :P
Wederom allemaal bedankt.
groeten,
Den (Ehv leek te A’dam)8 juni 2011 om 10:15 #17736454@*Jurgen* wrote:
1.3n zou een vrijloper moeten zijn, dus nieuw riempje erop batsen en gaan.
Is dit ook zo bij een C1.6NZ motor ?
Groet, Rik ;)
10 juni 2011 om 07:44 #17736455volgens mij wel. zosnel ik me kan herinneren de 2.0l 16v niet (8v niet zeker) en de rest allemaal wel.
12 juni 2011 om 08:42 #17736456@ Aapje: Ook de carb motor van een kadett heeft een retourleiding hoor, hij zou er met een injectie motor alleen een pomp tussen moeten zetten en kan die gewoon ze eigen tank behouden
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.