nokkenassensor vervange!maar nu nog ergere toestand geworden

Forumindex Forums Techniek Ecotec nokkenassensor vervange!maar nu nog ergere toestand geworden

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257154
    ivartje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 December 2010

      hallo,

      sinds kort doet me auto allemaal raar,soms als ik hem start (koude start) moet ik gas bijgeven om te zorgen dat hij stationair gaat lopen,9 vd 10 keer loopt hij niet uit zijn eigen stationair,soms loopt ie stationair zoals het hoort (perfect dus!) en soms schommelt hij in toeren,heb het ook 1 keer meegemaakt dat hij stationair bleef lopen op 2000 toeren!

      dit is allemaal gebeurd nadat een keer de auto was afgeslagen,nu heb ik hem dus zelf uitgelezen natuurlijk en dit zijn de codes:

      OP-COM 100219a – PC based diagnostic tool

      hkj

      OP-COM – KW2000 Communication Window> 1997 (V)|Corsa-B|Engine|X 16 XE

      Keyword #1: EF
      Keyword #2: 8F

      Normal timing parameter set.

      VIN: W0L0SBF08W4032915
      RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
      ProgrammingDate: FFFFFFFF
      systemSupplierECUHardwareNumber: 16250910
      vehicleManufacturerECUHardwareNumber 16214249 JT
      systemSupplierECUSoftwareNumber: CDJC
      systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0004
      exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: D96018
      systemNameOrEngineType: X16XE

      Identifier: 0104

      Total number of fault codes: 3

      P0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
      (00) – Present

      P0400 – Linear Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
      (00) – Not present

      P0505 – Idle Air Control
      (00) – Not present

      mijn egr klep is afgedopt (dus doet niet meer mee) dus die code valt af!
      maar idle air control is dit me luchtmassameter die niet helemaal goed meer is?
      en camshaft sensor incorrect signal is dit mijn nokkenassensor?? en zou dit dan goed de boosdoener kunnen zijn??

      hoop op wat antwoorden/vragen,aangezien je niet mij alleen helpt maar ook andere dmv dit topic!

      Mvg Ivar

      #18127783
      sander2.5v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 April 2011

        Stappenmotor en gasklephuis vervuild (stationair niet goed). Kijk even bij how to van vectra, p0340 heb je misschien uitgelezen zonder dat de motor liep?

        #18127782
        ivartje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 December 2010

          pas geleden een powerbox erop gezet en het gasklephuis helemaal schoongemaakt,stappenmoter kan toch niet vervuilen?? d8 ik teminste?

          btw: alle codes zijn uitgelezen met draaiende moter en ook na 10 minuten rijden omdat toen pas me moterstoringslampje ging branden

          zou het dan toch me nokkenassensor kunnen zijn?

          #18127784
          sander2.5v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 April 2011

            Dat kan dan heel goed helaas. Stappenmotor kan gewoon vervuilen, zou maar beginnen met die door te spoelen met remreiniger en naspoelen met wd40. Dat zou het stationair probleem kunnen oplossen :thumb

            #18127785
            Looney
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 June 2010

              Je stationair regelaar zit op het gaskleppenhuis.
              Welke foutcodes komen terug als je hem wist? Die nokkenassensoren kunnen zomaar stuk gaan, en die gaskleppositie units natuurlijk ook. Reinigen zou kunnen, maar als je onlangs een powerbox erop heb gezet zal ik eerder de sensors of bekabeling verdenken.

              Gaskleppositiesensor kun je bij live data trouwens makkelijk testen natuurlijk :)

              #18127786
              ivartje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 December 2010

                als ik me auto uit zet dan verdwijnen de codes weer als ik hem weer start en ik rijd een stukje dan komen precies dezelfde codes naarboven als hierboven beschreven

                wat betreft de kabels moet goed zijn —> goede kabels+gesoldeerd+krimpkousen
                en denk zoiezo niet dat het hieraan ligt want na ”goed stevig rijden’ viel hij ineens uit toen ik de koppeling intrappte en sindsdien doet hij raar

                en neem aan (no offense sander! ) dat het me stappenmoter niet kan zijn aangezien hij dan geen foutcodes zoals nokkenassensor had moeten geven??

                ik neem aan dat die code van me nokkenassensor is dus weet niet of het loont om die te vervangen?

                Mvg Ivar

                #18127787
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  P0340 is de nokkenassensor, deze heeft niks te maken met motor aan of uit..
                  – Sensor kapot of distri riem versprongen

                  P0400 Stroming EGR onjuist
                  – ivm afgedopte EGR

                  P0505 Stationair regelaar
                  – Dit kan een hangende stappenmotor zijn, of verkeerd aangesloten vacuumslangen, of vacuum lekkage / valse lucht.

                  Willem

                  #18127788
                  ivartje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 December 2010

                    btw hij stottert ook als ik gas geef op de snelweg dus dan is het niet me stappenmoter meen ik??

                    zou het toch aan me nokkenassensor moeten liggen dan denk ik anders zou hij die foutcode niet geven toch?? of geeft hij daarop storing omdat er iets anders niet goed is ??

                    Mvg Ivar :thumb

                    #18127789
                    koenelsenaar
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 April 2010

                      controleer eens of je distri versprongen is

                      #18127790
                      ivartje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 December 2010

                        @koenelsenaar: denk niet dat het me distri is aangezien hij toennet wel normaal reed toen de choke erop stond kort daarna (van net aan tot 10 min rijden) reed hij ook nog goed,toen sprong ineens me moterstoringslampje weer aan en begon het gedonder weer.

                        dus ik denk dat me nokkenassensor foutieve waarden geeft aan me ecu ofzo waardoor dat hij beroerd gaat lopen,zou dit dan ook met het stationair draaien te maken kunnen hebben?? hij doet tevens ook raar als ik in me versnelling gas geef dan schokt hij

                        Mvg Ivar

                        #18127791
                        ivartje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 December 2010

                          nou dacht dat het beter ging gisteravond liept hij weer gwn stationair!
                          maar vanmiddag reed ik terug naar huis en reed volle gas 100 op de snelweg en stotteren haperen en hij ging maar niet harder,dus vanmiddag vielt hij stil en moest ik gesleept worden.

                          nu heb ik hem weer 2 keer uitgelezen en denk toch echt dat het de nokkenassensor is??

                          1e x :
                          Total number of fault codes: 5

                          P0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
                          (00) – Present

                          P0400 – Linear Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
                          (00) – Not present

                          P0505 – Idle Air Control
                          (00) – Not present

                          P0335 – Incorrect RPM Signal
                          (00) – Not present

                          P0115 – Coolant Temperature Voltage High
                          (01) – Not present

                          2e x :
                          Total number of fault codes: 3

                          P0505 – Idle Air Control
                          (00) – Not present

                          P0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
                          (00) – Present

                          P0335 – Incorrect RPM Signal
                          (00) – Not present

                          idle air control is inderdaad een los vacuumslangetje geweest en is nu opgelost maar nog geen effect met stationair lopen helaas!

                          hoop op antwoorden omdat ik morgen een nokkenassensor kan ophalen bij lathouwers den bosch en hij kost 104 euro dus wil wel zeker zijn van me zaak

                          Mvg Ivar

                          #18127792
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            RPM signal en camshaft sensor zijn bijde oorzaak van een niet goed functionerende nokkenassensor of de bedrading ernaartoe.

                            #18127793
                            ivartje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 December 2010

                              Oke thnx!

                              #18127794
                              ivartje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 December 2010

                                na het uitvalle gister tijdens het willen halen van een nokkenassensor
                                dankzij een aantal maten vandaag toch nog ingebouwd/gehaald!

                                nu was ik bezig en had ik een slagveld (van wat wij dachten wat netjes ingebouwd was) van het installeren van een mantzel powerbox draadboom:

                                dit resulteerde in:
                                de draad voor de nokkenassensorverbinding helemaal aan gort,solderen en met krimpkousjes eromheen.
                                de nokkenassensor zelf.
                                en 1 of andere grote stekker dat op me gasklephuis ZAT <– dus lag los/afgebroken,naast dat ronde stekkertje.

                                dus de nokkenassensor vervange en hij liep goed,maar wij hadde er nog niet voor gezorgd dat de kabel van me nokkenaswielen er uit de buurt bleef,en die maat van mij wou dus een stukje rijden/uitproberen,dus deze weer goed beschadigd naderhand dus toen maar aan elkaar gesoldeerd,hij rijdt/loopt stationair wel weer goed,alleen het enigste is dat ik gas bij moet geven met het starten van de auto hierna,loopt hij perfect als hij eenmaal aanslaat, zou dit aan me nokkenassensorkabel (wat een lang woord :jerry ) kunnen liggen omdat wij de (nieuwe) weer gesoldeerd hadden omdat hij kapot was,anders probeer ik morgen de oude (orginele) nee heb je en ja kun je krijgen……

                                dus als iemand mij aan nuttige info kan helpen!

                                Graag

                                #18127795
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Testen nokkenas en krukassensor:
                                  Deze motor kan op 1 van bijde toerental sensoren draaien dus kan je ze onafhankelijk Controleren
                                  Nokkenas sensor testen: Trek stekker krukassensor los
                                  Krukassensor testen, trek stekker nokkenas sensor los

                                  Willem

                                  #18127796
                                  GilbertvH
                                    Lid sinds:
                                    5 April 2013

                                    Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).

                                    Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.

                                    #18127797
                                    2000
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      @GilbertvH wrote:

                                      Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).

                                      Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.

                                      Waar je even naar kan kijken is of de sensor schoon is. Ik heb toen na diverse foutmeldingen een nieuwe gekocht, maar na vervanging bleek dat er ijzervijlsel op de (magnetische) sensor zat.

                                      #18127798
                                      GilbertvH
                                        Lid sinds:
                                        5 April 2013

                                        @2000 wrote:

                                        @GilbertvH wrote:

                                        Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).

                                        Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.

                                        Waar je even naar kan kijken is of de sensor schoon is. Ik heb toen na diverse foutmeldingen een nieuwe gekocht, maar na vervanging bleek dat er ijzervijlsel op de (magnetische) sensor zat.

                                        Dan moet ik wel weten waar hij zit…? ;)

                                        #18127799
                                        2000
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Bij een c20xe links onder/achter het uitlaat spruitstuk

                                          #18127800
                                          TRPower
                                            Lid sinds:
                                            13 October 2008

                                            Bij een twinport 1.4 zit die onder de startmotor
                                            Niet comfortabel te doen zonder brug ( auto moet echt omhoog )

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.