Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › nokkenassensor vervange!maar nu nog ergere toestand geworden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 april 2013 om 16:14 #17257154
hallo,
sinds kort doet me auto allemaal raar,soms als ik hem start (koude start) moet ik gas bijgeven om te zorgen dat hij stationair gaat lopen,9 vd 10 keer loopt hij niet uit zijn eigen stationair,soms loopt ie stationair zoals het hoort (perfect dus!) en soms schommelt hij in toeren,heb het ook 1 keer meegemaakt dat hij stationair bleef lopen op 2000 toeren!
dit is allemaal gebeurd nadat een keer de auto was afgeslagen,nu heb ik hem dus zelf uitgelezen natuurlijk en dit zijn de codes:
OP-COM 100219a – PC based diagnostic tool
hkj
OP-COM – KW2000 Communication Window> 1997 (V)|Corsa-B|Engine|X 16 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8FNormal timing parameter set.
VIN: W0L0SBF08W4032915
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: FFFFFFFF
systemSupplierECUHardwareNumber: 16250910
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 16214249 JT
systemSupplierECUSoftwareNumber: CDJC
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0004
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: D96018
systemNameOrEngineType: X16XEIdentifier: 0104
Total number of fault codes: 3
P0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
(00) – PresentP0400 – Linear Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
(00) – Not presentP0505 – Idle Air Control
(00) – Not presentmijn egr klep is afgedopt (dus doet niet meer mee) dus die code valt af!
maar idle air control is dit me luchtmassameter die niet helemaal goed meer is?
en camshaft sensor incorrect signal is dit mijn nokkenassensor?? en zou dit dan goed de boosdoener kunnen zijn??hoop op wat antwoorden/vragen,aangezien je niet mij alleen helpt maar ook andere dmv dit topic!
Mvg Ivar
23 april 2013 om 16:29 #18127783Stappenmotor en gasklephuis vervuild (stationair niet goed). Kijk even bij how to van vectra, p0340 heb je misschien uitgelezen zonder dat de motor liep?
23 april 2013 om 16:36 #18127782pas geleden een powerbox erop gezet en het gasklephuis helemaal schoongemaakt,stappenmoter kan toch niet vervuilen?? d8 ik teminste?
btw: alle codes zijn uitgelezen met draaiende moter en ook na 10 minuten rijden omdat toen pas me moterstoringslampje ging branden
zou het dan toch me nokkenassensor kunnen zijn?
23 april 2013 om 19:29 #18127784Dat kan dan heel goed helaas. Stappenmotor kan gewoon vervuilen, zou maar beginnen met die door te spoelen met remreiniger en naspoelen met wd40. Dat zou het stationair probleem kunnen oplossen :thumb
23 april 2013 om 20:39 #18127785Je stationair regelaar zit op het gaskleppenhuis.
Welke foutcodes komen terug als je hem wist? Die nokkenassensoren kunnen zomaar stuk gaan, en die gaskleppositie units natuurlijk ook. Reinigen zou kunnen, maar als je onlangs een powerbox erop heb gezet zal ik eerder de sensors of bekabeling verdenken.Gaskleppositiesensor kun je bij live data trouwens makkelijk testen natuurlijk :)
23 april 2013 om 21:00 #18127786als ik me auto uit zet dan verdwijnen de codes weer als ik hem weer start en ik rijd een stukje dan komen precies dezelfde codes naarboven als hierboven beschreven
wat betreft de kabels moet goed zijn —> goede kabels+gesoldeerd+krimpkousen
en denk zoiezo niet dat het hieraan ligt want na ”goed stevig rijden’ viel hij ineens uit toen ik de koppeling intrappte en sindsdien doet hij raaren neem aan (no offense sander! ) dat het me stappenmoter niet kan zijn aangezien hij dan geen foutcodes zoals nokkenassensor had moeten geven??
ik neem aan dat die code van me nokkenassensor is dus weet niet of het loont om die te vervangen?
Mvg Ivar
23 april 2013 om 21:13 #18127787P0340 is de nokkenassensor, deze heeft niks te maken met motor aan of uit..
– Sensor kapot of distri riem versprongenP0400 Stroming EGR onjuist
– ivm afgedopte EGRP0505 Stationair regelaar
– Dit kan een hangende stappenmotor zijn, of verkeerd aangesloten vacuumslangen, of vacuum lekkage / valse lucht.Willem
24 april 2013 om 05:24 #18127788btw hij stottert ook als ik gas geef op de snelweg dus dan is het niet me stappenmoter meen ik??
zou het toch aan me nokkenassensor moeten liggen dan denk ik anders zou hij die foutcode niet geven toch?? of geeft hij daarop storing omdat er iets anders niet goed is ??
Mvg Ivar :thumb
24 april 2013 om 21:58 #18127789controleer eens of je distri versprongen is
25 april 2013 om 09:49 #18127790@koenelsenaar: denk niet dat het me distri is aangezien hij toennet wel normaal reed toen de choke erop stond kort daarna (van net aan tot 10 min rijden) reed hij ook nog goed,toen sprong ineens me moterstoringslampje weer aan en begon het gedonder weer.
dus ik denk dat me nokkenassensor foutieve waarden geeft aan me ecu ofzo waardoor dat hij beroerd gaat lopen,zou dit dan ook met het stationair draaien te maken kunnen hebben?? hij doet tevens ook raar als ik in me versnelling gas geef dan schokt hij
Mvg Ivar
25 april 2013 om 17:57 #18127791nou dacht dat het beter ging gisteravond liept hij weer gwn stationair!
maar vanmiddag reed ik terug naar huis en reed volle gas 100 op de snelweg en stotteren haperen en hij ging maar niet harder,dus vanmiddag vielt hij stil en moest ik gesleept worden.nu heb ik hem weer 2 keer uitgelezen en denk toch echt dat het de nokkenassensor is??
1e x :
Total number of fault codes: 5P0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
(00) – PresentP0400 – Linear Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
(00) – Not presentP0505 – Idle Air Control
(00) – Not presentP0335 – Incorrect RPM Signal
(00) – Not presentP0115 – Coolant Temperature Voltage High
(01) – Not present2e x :
Total number of fault codes: 3P0505 – Idle Air Control
(00) – Not presentP0340 – Camshaft Sensor Incorrect Signal
(00) – PresentP0335 – Incorrect RPM Signal
(00) – Not presentidle air control is inderdaad een los vacuumslangetje geweest en is nu opgelost maar nog geen effect met stationair lopen helaas!
hoop op antwoorden omdat ik morgen een nokkenassensor kan ophalen bij lathouwers den bosch en hij kost 104 euro dus wil wel zeker zijn van me zaak
Mvg Ivar
25 april 2013 om 21:32 #18127792RPM signal en camshaft sensor zijn bijde oorzaak van een niet goed functionerende nokkenassensor of de bedrading ernaartoe.
25 april 2013 om 21:43 #18127793Oke thnx!
27 april 2013 om 01:27 #18127794na het uitvalle gister tijdens het willen halen van een nokkenassensor
dankzij een aantal maten vandaag toch nog ingebouwd/gehaald!nu was ik bezig en had ik een slagveld (van wat wij dachten wat netjes ingebouwd was) van het installeren van een mantzel powerbox draadboom:
dit resulteerde in:
de draad voor de nokkenassensorverbinding helemaal aan gort,solderen en met krimpkousjes eromheen.
de nokkenassensor zelf.
en 1 of andere grote stekker dat op me gasklephuis ZAT <– dus lag los/afgebroken,naast dat ronde stekkertje.dus de nokkenassensor vervange en hij liep goed,maar wij hadde er nog niet voor gezorgd dat de kabel van me nokkenaswielen er uit de buurt bleef,en die maat van mij wou dus een stukje rijden/uitproberen,dus deze weer goed beschadigd naderhand dus toen maar aan elkaar gesoldeerd,hij rijdt/loopt stationair wel weer goed,alleen het enigste is dat ik gas bij moet geven met het starten van de auto hierna,loopt hij perfect als hij eenmaal aanslaat, zou dit aan me nokkenassensorkabel (wat een lang woord :jerry ) kunnen liggen omdat wij de (nieuwe) weer gesoldeerd hadden omdat hij kapot was,anders probeer ik morgen de oude (orginele) nee heb je en ja kun je krijgen……
dus als iemand mij aan nuttige info kan helpen!
Graag
27 april 2013 om 07:20 #18127795Testen nokkenas en krukassensor:
Deze motor kan op 1 van bijde toerental sensoren draaien dus kan je ze onafhankelijk Controleren
Nokkenas sensor testen: Trek stekker krukassensor los
Krukassensor testen, trek stekker nokkenas sensor losWillem
11 juni 2013 om 07:14 #18127796Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).
Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.
11 juni 2013 om 10:16 #18127797@GilbertvH wrote:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).
Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.
Waar je even naar kan kijken is of de sensor schoon is. Ik heb toen na diverse foutmeldingen een nieuwe gekocht, maar na vervanging bleek dat er ijzervijlsel op de (magnetische) sensor zat.
11 juni 2013 om 11:22 #18127798@2000 wrote:
@GilbertvH wrote:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring nu. Mijn vrouw rijdt een Opel Corsa Twinport 1.4 en deze had/heeft exact hetzelfde probleem. Bij de plaatselijke (in Opel gespecialiseerde) garage is na het uitlezen de krukassensor vervangen, waarna het probleem enige tijd weg was. Nu is het probleem weer terug (binnen half jaar) en komt het geregeld voor dat het motorstoringslampje gaat branden, waarbij de auto slecht stationair draait en inhoudt (klink bekend hè).
Ik zou dit probleem graag voor eens en altijd willen oplossen.
Waar je even naar kan kijken is of de sensor schoon is. Ik heb toen na diverse foutmeldingen een nieuwe gekocht, maar na vervanging bleek dat er ijzervijlsel op de (magnetische) sensor zat.
Dan moet ik wel weten waar hij zit…? ;)
11 juni 2013 om 19:45 #18127799Bij een c20xe links onder/achter het uitlaat spruitstuk
12 juni 2013 om 09:39 #18127800Bij een twinport 1.4 zit die onder de startmotor
Niet comfortabel te doen zonder brug ( auto moet echt omhoog ) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.