Nokkenassensor kapot (?)

Forumindex Forums Modellen Omega Nokkenassensor kapot (?)

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225607
    DiviNe187
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2010

      Hoi daar!

      Allereerst zal ik mezelf even voorstellen aangezien ik al een paar weken langswip voor wat handige tips/pics maar heb de zin/tijd nog niet gehad om even een nette post te maken king:

      Mijn naam is Kevin, ben 23 jaartjes jong en woon in een blok beton in middelburg.

      Ik heb sinds januari een Omega B Diamond uit 96′ en ben er meer dan verliefd op geworden! :wtf:wub

      Binnenkort zal ik ook even wat nette foto’s in de showroom topic zetten om het feestje compleet te maken king: :jerry

      Anyways, om maar even recht op het doel af te stormen.. ik heb sinds vorige week een paar problemen gekregen waar ik niet zo blij mee was.. ik was de motor een beetje preventief aan de buitenkant aan het schoonmaken en ineens hoor ik een stuk plastic afkraken.. ik kijk goed rond het blok en zie ineens een complete stekker van een onderdeel afkomen (ben er nog steeds niet achter wat het nou is, maargoed het is wel vervangen! :P (41 eu inc.) zal een foto later plaatsen) en bleek dus compleet onbruikbaar te zijn. :puke

      Meteen na het aftakelen van het arme stekkertje merkte ik dat mijn motor onregelmatig begon te lopen en dat het MM lampje begon te branden.. ik ben langs de dealer gegaan.. en zelfs de monteur daar wist niet hoe het onderdeeltje heette maar hij had wel het gevoel dat het MM lampje puur en alleen daardoor kwam, dus we hebben het nummer even opgezocht besteld en heb em er zelf ingeknald, monteur zei dat ik daarna even de bak moest resetten en alles zou in orde zijn.

      Anyways.. na het erin zetten en resetten was alles weer pico bello, hij reed fantastisch als nooit te voren en ik was weer vrolijk.. tot de volgende ochtend toen ik naar mijn werk wou gaan. De auto startte wel en niet moeilijk, maar opnieuw begon het MM lampje weer te branden :argue
      Ben diezelfde dag naar de dealer gegaan, die heeft em even snel gratis voor me uitgelezen en kreeg 1 storing door van de nokkenassensor :fy1

      Nou heb ik begrepen dat deze best prijzig zijn (dealer vertelde mij ongeveer 140-145 euro inc. plus een euro of 100 aan monteurskosten..) nou is dat op zich geen ramp, want ik weet wel waar het kreng zit maar kan ik er zelf niet goed bij (geen materialen ervoor)
      Ik kan hooguit de bovenkant van de stekker zien door het ecotec plaatje eraf te trotseren maar hier kom ik natuurlijk niet ver mee.

      Wat dus het probleem is is dat ik zeker wil weten of deze kosten echt nodig zijn of dat het toch een slechte aarde of iets in die richting is.
      Dit omdat ik deze week bezig was met mijn contactslot en de stuurhuiskappen zaten wat los, toen ik over een aardig heuveltje reed knalde de auto uit door het verliezen van spanning (waarschijnlijk het chipje net versprongen tussen de sleutel en de lezer)
      Na het uitvallen en opnieuw aanzetten van de auto merkte ik ineens op dat de sensor het gewoon weer prima deed, het MM lampje was dus ook gewoon weer uit en de auto reed als vanouds!

      Zelfde verhaal deze ochtend, ik start de auto maar weer het lampje aan.. begrenst op 4500 toeren en zuipt weer als een gek (zoals ik heb begrepen uit topics dus wel de nokkenassensor) maargoed.. eenmaal aangekomen op het werk zet ik de auto uit, ik druk een paar keer per ongeluk op de rem met het pakken van mijn jas dus mijn rem was compleet opgepompt dus ik dacht ik start de auto even snel voordat ik ga werken en uiteraard… weer het lampje gewoon netjes uit en de auto draait weer als een zonnetje.

      Ik ben toen een beetje gaan rondsnuffelen op het forum hier en daar en merkte al gauw genoeg dat de sensors bekend staan om het sneuvelen maar ook zag ik veel gevallen van slechte aarde.
      Mijn vraag is dus dan ook of iemand een idee heeft of dit klinkt als slechte aarde of dat de sensor gewoon aan het kapotgaan is.
      En wat raden jullie aan, kan ik zelf ergens redelijk makkelijk bij om te checken wat het is of word dit toch een dealervisit?

      Alvast bedankt!

      Mvg,

      Kevin

      #17725220
      Jack-omegax3.0xe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 September 2007

        Welkom op het opel forum.
        Als je gedonder hebt met een sensor vervang hem maar. Wat nu gebeurd is dat als hij wat afgekoeld is het weer even doet om vervolgens weer storing te geven. Uit je verhaal maak ik op dat het gaat om een x2.0xev of te wel een 2.0 16v. Wat ik je kan aanraden is loop een doppenset hoeft niet duur te zijn. En begin zelf met dit soort sleutel werk. Daarbij haal je je onderdelen goedkoper bij een automaterialenzaak.
        ben ook benieuwd naar de foto van dat stekkertje. Wat ik niet snap is dat de dealer zijn onderdelen niet kent. Maar goed.

        Gr jack

        #17725221
        DiviNe187
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 September 2010

          origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
          Welkom op het opel forum.
          Als je gedonder hebt met een sensor vervang hem maar. Wat nu gebeurd is dat als hij wat afgekoeld is het weer even doet om vervolgens weer storing te geven. Uit je verhaal maak ik op dat het gaat om een x2.0xev of te wel een 2.0 16v. Wat ik je kan aanraden is loop een doppenset hoeft niet duur te zijn. En begin zelf met dit soort sleutel werk. Daarbij haal je je onderdelen goedkoper bij een automaterialenzaak.
          ben ook benieuwd naar de foto van dat stekkertje. Wat ik niet snap is dat de dealer zijn onderdelen niet kent. Maar goed.

          Gr jack

          Hey!

          Bedankt voor je reactie!
          En inderdaad het betreft hier een X2.0XEV.

          Hier is het beloofde fotootje misschien dat jullie er wat wijzer uit worden:

          Het ging dus om het aansluitpunt op het gevalletje zelf, de stekker zoals je misschien een beetje kan zien was nog prima in orde.

          Iemand een idee waar dit voor dient
          Ik heb mij laten vertellen door een collega op het werk dat het iets in de richting van je kleppenregeling of ontluchting zit.
          Kan het ook niet meer dan eens zijn dat het vreemd was dat de monteur het onderdeel niet (her)kende.. maargoed :hmmz

          Om terug te komen op de topic, ik ben toch vanmiddag even langs de dealer gegaan om de sensor te kopen, ik had zoals je zelf al zei ook al het gevoel dat hij juist nu langzaam aan het aftakelen is/was en dus toch alsnog uiteindelijk vernieuwd moet worden.

          Voor de mensen die willen weten hoe groot het dingetje nou eigenlijk is of waar ze voor moeten zoeken:

          Over het plaatsen ervan, nou heb ik een paar howto’s voorbij zien komen alleen zie ik toch soms dingen die niet gelijk lijken of moeilijk begaanbaar zijn zonder de juiste materialen.
          Ik zou ook niet echt weten hoe ik er zo 1.2.3 bij kan komen omdat de multiriem en de distributiekap van plastic er in prencipe af moeten (hoe anders de kap eraf te krijgen zonder de multiriem aan te raken?) voordat ik ook maar in de buurt kom van de sensor zelf.
          Ik heb begrepen dat de sensor zelf recht achter de distributieriem zit en de opel dealer vertelde mij dan ook dat deze opzij moet?

          Is dit waar? lijkt mij toch van niet?
          De doppen heb ik er trouwens wel voor, in iedergeval de meest gebruikte tussen 5 en 15 en ik neem ook niet aan dat ik nog andere nodig ga hebben daar..

          Nog 1 :swear nachtdienstje draaien en dan kunnen we morgen even aan de slag om het te proberen.
          Als er nog tips zijn hoor ik die graag!

          Mvg,

          Kevin

          #17725222
          caponetyuh
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 May 2009

            ik heb de mijne vervangen van me v6 2.5 duuurde nog geen 10 min en klaar was ik moet nog alleen ff laten resetten als je kijk op e bay koste die voor een 2 liter zo 18 20 euro voor de nokkenassensor:)

            #17725223
            DiviNe187
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2010

              Goedkoops is altijd leuk inderdaad king:
              Alleen goedkoop is duurkoop he :P

              Maargoed, zit het bij een 2.5 precies hetzelfde dan?

              Zoja hoe krijg ik die kap tussen de katrollen dan los want zover ik zie zit die vast aan de distributiekap tot aan de bovenkant dus moet ik volgens mij het complete kapje eraf draaien of niet ?

              Mvg,

              Kevin

              #17725224
              svdk20
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 August 2009

                hoi divine187,

                welkom op het forum.
                als je de distrubutie kap los haalt en iets laat zakken een centimeter of 10 kan je met een ratel en een dop 10 of 8 het torx boutje van je nokkenas sensor los en vast draaien dit boutje zit als je voor de auto staat net onder en tussen de tandwielen van je nokkenas.
                deze is heel makkelijk zelf te vervangen en kost je waarschijnlijk met opruimen erbij maximaal een half uurtje.

                maar het uitlezen is dit gedaan met stil staande motor en met draaiende motor?
                dit is namelijk wel belangrijk want elke x20xev(mogelijk ook bij andere motoren) geeft met stil staande motor de foutcode nokkenas sensor error .

                #17725225
                DiviNe187
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2010

                  Hoi en bedankt voor de uitleg!

                  Over het uitlezen, eerlijk gezegd ben ik er niet zeker meer van of de motor nou draaide of niet.
                  Eigenlijk inderdaad een beetje dom om niet aan te denken, maar dan alsnog.. is dit niet 20x dommer van de monteur zelf?

                  Neem aan dat ik bij een dealer toch wel de juiste behandeling kan verwachten :fy1

                  Al moet ik wel zeggen, na het zoeken en spitten in de forums en op het internet kom ik toch eigenlijk wel zelf ook tot de conclusie dat alle klachten die ik merk (zoals het 4500 toeren maximum, slechter lopende motor en het zuipgedrag wat de auto nu ineens vertoont) toch aardig netjes in de nokkenassensor reeks past.

                  Wat raad je aan, alsnog de sensor erin knallen en maar proberen of toch maar even opnieuw uitlezen voordat ik de sensor in gebruik ga nemen en niet meer terug kan brengen?

                  Op zich scheelt het een bom duiten maar als de sensor toch regelmatig kapot gaat kan ik deze natuurlijk ook achter de hand houden.

                  Alvast bedankt!

                  Mvg,

                  kevin

                  #17725226
                  svdk20
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 August 2009

                    haha een dealer snapt er vaak de kloot niet van.
                    dealer vervangt alleen die kleine garage’s die repaeren meestal.

                    ik zou zeggen vervang hem maar zeker als je hem al hebt liggen is ie nu niet kapot dan wellicht morgen of …..
                    hou je de oude nog ff vast 2 dagen komt dan weer het mm lampje dan licht het niet aan de nokkenassensor.

                    #17725227
                    DiviNe187
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 September 2010

                      Haha ja inderdaad ik begin het steeds vaker te horen :jerry

                      In iedergeval hartelijk bedankt voor de uitleg en informatie,
                      ik ga het morgen even proberen nadat ik uit de nachtdienst kom en dan laat ik het in de avond nog even weten of het gelukt is.

                      Zal de sensor even na het vervangen nakijken of er zichtbare cor. schade is of i.d. en even apart houden.

                      Nogmaals hartelijk bedankt!

                      Mvg,

                      Kevin

                      #17725228
                      Jack-omegax3.0xe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 September 2007

                        Je zult aan de sensor niks zien. Het is een puls teller die reageert op een nokje op de nokkenas.

                        Het stekkertje is van een klep van het secundaire lucht systeem dat ervoor zorgt dat de kat sneller op temp komt.

                        Er zit een verschil tussen een 4 en een 6 cilinder kwa sensoren.

                        Maakt trouwens niet uit of de motor draait of niet. Het gaat om de opgeslagen fouten. Bij actuele fouten geeft zij dat aan.

                        Gr Jack

                        #17725229
                        DiviNe187
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 September 2010

                          Hoi allemaal!

                          Nou heb ik geprobeerd vandaag de sensor te bereiken, kwam er niet goed bij door de multieriem die aardig in de weg zat..
                          Heb geprobeerd de kap iets omhoog te trekken om wat ruimte te creeren bij de distributieriem en ineens krak.. een heel stuk van de kap kapot aan de linkeronderkant :fy1

                          Het gaat om 1 ophangspunt vlak bij de dynamo dus het valt op zich nog mee maar er moet helaas wel snel een nieuwe op.

                          Vandaar dat ik nog even snel schrijf, weet iemand misschien de juiste naam om op te zoeken voor die kap?
                          Als ik namelijk zoek op distributiekap of iets in die richting zoals de meeste het noemen krijg je uiteraard niet het kapje te zien :afro

                          Of als iemand er nog een heeft liggen.. :) hoor het graag!

                          Mvg,

                          Kevin

                          #17725230
                          andrew2
                            Lid sinds:
                            22 September 2007

                            Ik vermoed dat het bij een X20XEV hetzelfde is als bij een Z22XE welke ik heb. Daar moet je toch echt de distributiekap weghalen om bij de nokkenassensor te komen. En om die kap weg te kunnen halen, moet je ook de multiriem en de krukaspoelie van de multiriem weghalen (4 x torx boutje aan de voorzijde van die poelie), doe je dat niet dan breekt inderdaad het bevestigingsoog van de D-kap onder de dynamo af. De multiriem kun je met een steeksleutel op de spanner ontspannen voor de- en montage.

                            Andrew

                            #17725231
                            yoyo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 April 2009

                              Is het nog gelukt om een kap te vinden en je sensor te plaatsen?
                              Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en of je melding weg is.

                              Gr,
                              Aart

                              #17725232
                              DiviNe187
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2010

                                origineel gepost door yoyo
                                Is het nog gelukt om een kap te vinden en je sensor te plaatsen?
                                Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en of je melding weg is.

                                Gr,
                                Aart

                                Heb alle slopen gebeld en bezocht in de buurt voor een kap, kon er helaas geen vinden dus moest het rot ding toch maar bestellen bij de dealer :fy1

                                Had em pas dinsdag verwacht dat was ook wat hij aangaf maar hij kreeg de kap tot grote verassing van ons beiden vandaag al binnen king:

                                Was de bedoeling dat ik vandaag even langs een dhz garage zou langswippen om te kijken hoe of wat maar er kwam bij hem helaas iets tussen en dus word het pas minimaal dinsdag :cry

                                Kan wel zelf die multiriem eraf gaan proberen te halen maar weet niet of dat wel zo verstandig is aangezien ik er nog niet veel vanaf weet als het gaat om het (de)monteren :(

                                #17725233
                                GlennGSI
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 August 2007

                                  multiriem is zo gedaan. ff een sleutel 15 op de spanrol ( automatische spanrol ) en dan wip je em er zo af.

                                  #17725234
                                  arjontje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 March 2006

                                    origineel gepost door andrew2
                                    Ik vermoed dat het bij een X20XEV hetzelfde is als bij een Z22XE welke ik heb. Daar moet je toch echt de distributiekap weghalen om bij de nokkenassensor te komen. En om die kap weg te kunnen halen, moet je ook de multiriem en de krukaspoelie van de multiriem weghalen (4 x torx boutje aan de voorzijde van die poelie), doe je dat niet dan breekt inderdaad het bevestigingsoog van de D-kap onder de dynamo af. De multiriem kun je met een steeksleutel op de spanner ontspannen voor de- en montage.

                                    Andrew

                                    hmm.
                                    bij de omega van mijn pa heb ik niet de krukaspoelie los gehaald.
                                    Ik kon hem er zo tussen uit schuiven.

                                    Dit is ook een z22xe.

                                    #17725235
                                    DiviNe187
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 September 2010

                                      origineel gepost door GlennGSI
                                      multiriem is zo gedaan. ff een sleutel 15 op de spanrol ( automatische spanrol ) en dan wip je em er zo af.

                                      Hmm als dat toch echt alles is denk ik dat het geen probleem zal worden, ik lees alleen veel over een motorsteun probleem en daar heb ik nog niet voor gekeken of ik daar ook mee zit, zoja dan word het toch wat lastiger al heb ik wel een krik liggen.

                                      Ga het morgen na het werk even proberen dan, dus gewoon de bout een stuk losdraaien, riem eraf halen, na de kap en sensor alles ,weer terug en weer vast?

                                      Moet er daarna niets afgestemd worden of id of word dit gedaan via de bout die je dan weer vast draait? :thumbup
                                      Anders staat de riem toch nog steeds slap?
                                      Alvast Bedankt

                                      #17725236
                                      DiviNe187
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 September 2010

                                        Oke weer even een update!

                                        Ben vol overtuiging na alle informatie begonnen aan de tour en het bleek inderdaad heel erg makkelijk te zijn, even de sleutel erop en het was zo gebeurd met de riem.

                                        Maarja… er gaat altijd wel wat mis bij mij :fy1

                                        Ik haal de sensor eruit, ik wil de nieuwe erop pluggen en ik denk verrek, dat past toch niet helemaal goe zo.

                                        Verkeerde stekker/sensor dus.. de grote vraag is nu dus.. heb ik de oude stekker of de oude sensor op mijn bakkie zitten?
                                        Het meest logische lijkt mij dat ze dus gewoon de vernieuwde sensor mee hebben gegeven en ik de oude type bedrading nog heb maargoed dat is voor mij giswerk.

                                        Ze hebben uiteraard het onderdeel gewoon op kenteken besteld.

                                        Mochten mensen nog geinstresseerd zijn, dit was de distributiekap die eraf moest:

                                        Had het even wat provisorisch opgelost met wat bison lijm en dtape om toch de kleine afstandjes te kunnen rijden zonder problemen. :P

                                        Maargoed.. dat word dus naar de dealer morgen en vragen hoe dat zit, het zal wel weer een nieuwe stekker worden heb ik het gevoel. :swear

                                        #17725237
                                        yoyo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 April 2009

                                          Kijk in godsnaam uit met die defecte disrtikap.
                                          Als deze verder breekt en tussen je distririem komt ben je verder van huis.

                                          Dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

                                          VWB je sensor ik hoop dat het lukt.
                                          Hou ons op de hoogte.

                                          Gr,
                                          Aart

                                          #17725238
                                          DiviNe187
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 September 2010

                                            origineel gepost door yoyo
                                            Kijk in godsnaam uit met die defecte disrtikap.
                                            Als deze verder breekt en tussen je distririem komt ben je verder van huis.

                                            Dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

                                            VWB je sensor ik hoop dat het lukt.
                                            Hou ons op de hoogte.

                                            Gr,
                                            Aart

                                            Hey!
                                            Ja inderdaad daar was ik zelf dus ook al heel erg bang voor daarom probeerde ik zo min mogelijk te rijden ook al zat het redelijk stevig vast zo.

                                            Maargoed omdat ik dus de sensor ging vernieuwen heb ik meteen de nieuwe kap erop gezet dus dat zit nu wel snor :thumbup :jerry
                                            Maar alsnog bedankt voor de waarschuwing king:

                                            Wat betreft de sensor, ik heb vandaag de monteur aan de lijn gehad, hij heeft het nagekeken en ik blijk dus inderdaad de nieuwe stekker nodig te gaan hebben. Dat word voor mij dus helaas over een weekje of 2 aangezien de stekker ook al weer rond de 80 euro is :cry

                                            Hij zei overigens wel dat het slimmer was (ook voor de kosten) om de kabel halverwege gewoon door te knippen en de nieuwe stekker erop te solderen, weet niet of dat te doen valt of dat er niet weer storingen gaan komen?

                                            Ik laat het weten zodra de stekker binnen is en erop zit!

                                            Mvg,

                                            Kevin

                                            #17725239
                                            Mickel_MV6
                                              Lid sinds:
                                              6 March 2007

                                              €80,- voor een stekker???? Is hij van goud?

                                              #17725240
                                              DiviNe187
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 September 2010

                                                origineel gepost door Mickel_MV6
                                                €80,- voor een stekker???? Is hij van goud?

                                                haha ja ik denk het :(
                                                Of het is de stekker plus misschien een draad van 100km? :P

                                                Maar inderdaad aardig prijzig :cry, maargoed beter dat dan goedkoop spul wat volgende week weer kapot gaat dan betaal je alsnog hetzelfde of meer :P

                                                #17725241
                                                yoyo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 April 2009

                                                  En hoe is het nu?

                                                  Triest dat hij eerst een verkeerde sensor levert en jou dan om een nieuwe stekker probeert aan te smeren.

                                                  (zo ben jij het kind van de rekening)

                                                  Zit alles er nu in/aan?

                                                  #17725242
                                                  yoyo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 April 2009

                                                    Ik zou toch maar eens gaan shoppen op de sloop (voor een stekker maakt het niet uit of die van de sloop komt)

                                                    Bij mij ook de nokkenassensor vervangen incl de LMM.
                                                    Ik heb door het berichtje hier over de verkeerde aansluiting de sensor gekocht hier bij de VOD en die ging met mij mee naar de auto om te kijken of ik niet de verkeerde had (deze was goed )
                                                    Al met al een goede service.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.