Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › nokkenassen op tijd zetten?!?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2010 om 18:12 #17220791
Hallo mensen!
Vandaag de nieuwe nokkenassen gemonteerd + de verstelbare poellies.
Nu liep ik tegen een probleem aan. De poellies hebben geen merktekens
Helemaal niet op gelet toen ik ze binnen kreeg.Er staat wel een schaalverdeling (in graden) op.
Ik kan me wel vaag iets herinneren dat het spietje waar je de poelie overheen schuift normaal naar boven staat als de nokkenassen op tijd staan…
De poellies zijn van het merk Kent.
Wie o wie kan me helpen!!
Voor de rest ging alles prima. De assen draaien lekker soepel rond enz
alvast bedankt…
4 mei 2010 om 18:15 #17666783Ik heb mijn nokkenassen laten stellen, ik wou dit niet verprutsen…..
De schaalverdeling is simpel..middelste streepje is 0 graden.
Daar voor en daar na is vervroegen/verlaten…4 mei 2010 om 18:18 #17666784Ik heb de poellies nu indd. gewoon op 0 graden staan.
Morgen wil ik de riem gaan monteren, maar hoe weet ik nu of de nokkenassen op tijd staan? omdat er geen merktekens op de poellies staan.
Of moet het 0 graden teken geheel naar boven staan zeg maar?B.V.D
4 mei 2010 om 18:20 #17666785er zitten spie gaatjes in lijkt mij?
De spietjes van de nokkenassen stonden bij mij loodrecht naar boven.
Check voor de zekerheid ook ff de stand van de nokken……4 mei 2010 om 18:25 #17666786Jaja, zitten spiegaatjes in.
Ik kan me er ook vaag iets van herinneren dat de spietjes loodrecht naar boven wijzen als de motor op tijd staat.
hoe bedoel je; Check voor de zekerheid ook ff de stand van de nokken……??4 mei 2010 om 18:27 #17666787Aan de stand van de nokken kan je wel zien of die op tijd staat.
je weet wel 1e cilinder tuimelen cilinder 4….enz enz…
Heb je nog een oude poelie?
Die kan je er tijdelijk op zetten, om zo de nokkenas goed te zetten met het kleppendeksel.
Dan weer je verstelbare er op.4 mei 2010 om 18:37 #17666788Heb helaas geen oude poelie meer:swear dan was het een koud kunstje.
Zo staan ze nu:
4 mei 2010 om 18:38 #17666789Volgens mij zit je er ver naast….
Check maar eens met je oude poelie en je deksel er op.
4 mei 2010 om 18:40 #17666790Ik heb de post ff bewerkt, heb helaas geen oude poelie meer:wtf
4 mei 2010 om 18:51 #17666791zijn de poellies van een X20XEV hetzelfde? anders haal ik me die ff op de sloop o.i.d
4 mei 2010 om 18:54 #17666792waar kom je vandaan??
u2u
4 mei 2010 om 19:00 #17666793u2u terug
4 mei 2010 om 19:17 #17666794Ben al geholpen!
Corsaracer had het verlossende antwoord:D
De pennetjes waar de poellie in valt zeg maar moeten geheel naar boven wijzen.
toch bedankt voor jullie reacties.
Ik laat morgen ff weten of het gelukt is
5 mei 2010 om 08:05 #17666795om ze juist aftestellen zou je ze moeten uitklokken met een micrometer
en ik meen op de 4e cilinder moet je ff uitzoeken.
afhangkelijk van het type hoef je misschien niet eens wat te doen
5 mei 2010 om 11:23 #17666796Voor de juiste afstelling zou je ze inderdaad moeten uitklokken.
Je kunt dat op de 1ste of 4de cilinder doen.
Je kunt niet standaard aan de streepjes zien of hij wel of niet goed staat.
De positie veranderd door verschillende dingen o.a. door hoever je kop is gevlakt en hoe slap / strak je
de distributieriem span enz.Ook wanneer je ze uitklok op de waarden welke de fabrikant opgeeft wil het nog niet zeggen
dat ze 100% goed staan. Dit moet je op de rollenbank testen. Als je bijvoorbeeld
een ander uitlaatspruitstuk monteer dan kunnen ze ook weer een andere afstelling nodig hebben.Ps. Mooie poelies. Eindelijk een fabrikant die er een gradenverdeling opzet:thumbup:thumbup
5 mei 2010 om 14:47 #17666797Ik heb een gedemonteerde kop laten vlakken en de klepzittingen laten inslijpen.De standaard nokkenassen heb ik zelf weer gemonteerd,maar ik kan de nokkenassen alleen laten draaien met een sleutel erop en dit gaat schoksgewijs,omdat er vrij veel spanning door de klepveren wordt opgewekt.
Klopt dit of moet ik hem met de hand soepel kunnen laten rondgaan??
Heb nog niet zo veel ervaring met een c20xe helaas…:hmmz5 mei 2010 om 14:49 #17666798origineel gepost door d.kadett
Ik heb een gedemonteerde kop laten vlakken en de klepzittingen laten inslijpen.De standaard nokkenassen heb ik zelf weer gemonteerd,maar ik kan de nokkenassen alleen laten draaien met een sleutel erop en dit gaat schoksgewijs,omdat er vrij veel spanning door de klepveren wordt opgewekt.Klopt dit of moet ik hem met de hand soepel kunnen laten rondgaan??
Heb nog niet zo veel ervaring met een c20xe helaas…:hmmzDit is goed. Zoals je zelf al zegt komt dat doordat je de kleppen indrukt.:thumbup
5 mei 2010 om 17:50 #17666799Nou, vandaag alles gemonteerd.
Motor laat zich lekker rond draaien. Bouwt flink wat compressie op.
heb de tandwielen gewoon met het spiegaatje naar boven gezet, de riem kreeg je er dan zo op;)
Nokkenassen moeten wel nog afgesteld worden als de motor ingereden is:thumbup
5 mei 2010 om 17:51 #176668005 mei 2010 om 18:23 #17666801mooi blokje man!!
5 mei 2010 om 21:08 #17666802:D
5 mei 2010 om 21:21 #17666803origineel gepost door GSI Racer
Nokkenassen moeten wel nog afgesteld worden als de motor ingereden is:thumbup
het lijkt me persoonlijk handiger om het te doen voordat je hem start :P
6 mei 2010 om 06:45 #17666804Miruni: bedankt voor je antwoord!Kan ik met een gerust hart verder:thumbup
Mooi blokkie inderdaad!Altijd leuk die foto’s:wors
6 mei 2010 om 14:25 #17666805Originally posted by mr-turbo
origineel gepost door GSI Racer
Nokkenassen moeten wel nog afgesteld worden als de motor ingereden is:thumbup
het lijkt me persoonlijk handiger om het te doen voordat je hem start :P
Mij ook, nu kan je overal nog goed bij…
Hier maar eens kijken en dan leer je meteen hoe je het moet doen.
http://www.youtube.com/watch?v=_MsqA-C3vGI&playnext_from=TL&videos=MmrJSeCKryM6 mei 2010 om 17:16 #17666806ik kan de youtube link niet openen:hmmz
de nokkenassen ga ik zeker weten nog ff bij laten stellen voordat de motor erin gaat:thumbup
kan het kleppendeksel er wel al op? of moet ik deze eraf laten totdat de assen gesteld zijn?
Bedankt voor de tips iig:D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.