Nokkenassen afstellen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Nokkenassen afstellen

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229050
    KadettGSI
      Lid sinds:
      21 January 2009

      Vandaag mijn nokkenassen gemonteerd, morgen heb ik een meetklok en kan ik ze afstellen, ik ga ze afstellen dmv de lift in bdp juist te zetten..
      Maar nu begin ik te twijfelen, zoals je op de foto ziet kan ik nu de uitlaatas afstellen en als ik de krukas 1x rond draai en terug op bdp zet kan ik de inlaat afstellen? Of kan ik ze nu allebei al afstellen?

      #17766845
      dr_antrax
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 August 2007

        moeten die dingen niet op de rollenbank worden afgesteld??? mijne hebben ze daar afgesteld om max eruit te halen

        #17766846
        KadettGSI
          Lid sinds:
          21 January 2009

          Ik stel ze zelf altijd af, dan laat ik de motor wat inlopen en dan ga ik naar de testbank en kunnen we ze daar nog wat bijstellen indien nodig…

          #17766847
          youri_corsa_gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 April 2006

            Volgens mij kan je ze zo allebei afstellen. Alleen wel even goed bdp punt meten, want je zuiger staat even stil bovenin. Is ongeveer 1 tand op je starterkrans, zet em daar precies tussen in na het meten

            #17766848
            KadettGSI
              Lid sinds:
              21 January 2009

              Ok, ga ze zo afstellen dan!

              #17766849
              mr-turbo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2004

                Ik ben zelf meer een fan van afstellen max lift at xx krukasgraden.
                Dan omzeil je een aantal onbekende variabelen zoals slijtage van stoters en klepspeling ed….

                #17766850
                KadettGSI
                  Lid sinds:
                  21 January 2009

                  Ik begrijp er niets meer van, als ik hem zoals op foto te zien is zet (in bdp) dan heb ik 0,0 lift.
                  Dit zou bij de inlaat 2,87mm en uitlaat 2,03 moeten zijn, dit kan ik dus nooit bereiken met mijn verstelbare tandwielen?? De pinnetjes op de assen(die in de tandwielen zitten) staan recht naar boven in bdp, dit is toch normaal?

                  #17766851
                  mr-turbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    Dan sta je in de compressieslag handige harry ;) krukas 360graden verdraaien….

                    Of op cilinder 4 gaan meten..

                    #17766852
                    KadettGSI
                      Lid sinds:
                      21 January 2009

                      Als de nokkenassen liggen zoals ze op foto liggen, kan ik de lift in bdp toch afstellen?

                      (Als ik de krukas 360 verdraai staan de nokkenassen ook andersom en heb ik nog 0,0 lift :-) )

                      #17766853
                      youri_corsa_gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 April 2006

                        Ja op cilinder 4 kan je ze nu afstellen. Cilinder 1 staat nu in de compressie slag. Dan moet je de krukas 1 slag draaien, staat cilinder 1 eind uitlaat slag/begin inlaat. Je nokkenassen draaien maar 1 slag rond als je krukas er 2 doet he ;)

                        #17766854
                        KadettGSI
                          Lid sinds:
                          21 January 2009

                          Zo ver was ik ook al:-)
                          Maar goed ik heb dus helemaal geen lift in bdp, nu de nokkenassen staan dus met het pennetje bovenaan, is het erg ivm ontsteking als ik ze een paar tanden verzet?

                          #17766855
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            Duh, het is net verteld waarom je geen lift hebt… :vertag

                            #17766856
                            Miruni
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 February 2007

                              Heb je hem wel er naar toe gedraait?
                              Als je de inlaatnokkenas wilt verstellen moet je hem eerst linksom draaien totdat hij
                              op zijn basiscirkel loopt en je geen lift hebt.
                              Dan stel je de micrometer op nul. Daarna draai je de krukas naar rechts totdat
                              hij in B.D.P. staat. Nu geeft de micrometer de juiste kleplift waarde in B.D.P. aan.
                              Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
                              en dan naar links draaien.

                              Je moet iets meten als de pinnetjes van de nokkenas naar boven wijzen anders
                              doe je iets verkeerd. Of je hebt de distributie er niet goed op liggen.
                              Ga hem niet tanden verzetten. 1 tand zou kunnen als je net niet ver genoeg met de poelie kan
                              verstellen maar meer niet want dan klopt er gewoon iets niet.

                              Ps:
                              Zoals Youri al schreef: Als je de nokkenassen zoals op de foto hebt liggen dan moet je nu op cilinder 4 gaan afstellen.
                              Cilinder 1 ligt nu in de verkeerde positie.

                              Succes!

                              #17766857
                              modfreak
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                probeer even een kwart slag van de krukas te meten(daar is de zuigersnelheid het grootst) dan + 90 deg.
                                Dan heb je het meest nauwkeurige bdp punt

                                #17766858
                                max
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Originally posted by Miruni
                                  Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
                                  en dan naar links draaien.

                                  En daarna weer een stukje naar rechts om de spanning weer op je riem te krijgen

                                  #17766859
                                  max
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Originally posted by Miruni
                                    Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
                                    en dan naar links draaien.

                                    En daarna weer een stukje naar rechts om de spanning weer op je riem te krijgen

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.