Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › nokkenas vast opel calibra v6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2012 om 22:03 #17245907
na een redelijk grondige reparatie aan mijn calibra te hebben uitgevoerd (oa cilinderkoppen zijn eraf geweest) ging ik gister om 1 uur ‘s nachts voor de eerste keer testrijden
hij liep gewoon supergoed en ik zet hem op een gegeven moment (na ca 5 minuutjes rijden) aan de kant om alle vloeistoffen nog even te controleren en om te kijken of alles goed ging
dus ik zet de motor af, controleer alles en wil hem daarna weer starten
dus ik draai de sleutel om, en ik hoor gelijk toen hij aansloeg een jankend / krijsend geluid vanuit de motorruimte komen. dus ik zet hem ook METEEN weer uit (hij heeft nog geen halve seconde gelopen)
na een tijdje nadenken wat het zou kunnen zijn en een paar keer *** roepen toch maar weer proberen te starten, maar de startmotor draaide niet meer rond
Eenmaal thuisgekomen het rechtervoorwiel eraf gerukt zodat ik aan de krukaspoulie kon proberen te draaien; geen beweging in te krijgen… snaar eraf gepakt (ik dacht: misschien zit de aircopomp / stuurbekrachtigingpomp vast) maar nog steeds geen beweging in de krukas
dus ik daarna de distributie eraf gehaald en toen kon ik de krukas wel draaien.
Toen heb ik aan de nokkenassen gevoeld, en die draaiden allemaal nog, BEHALVE DE VOORSTE
de voorste nokkenas zit dus muurvast!
ik heb de kleppendeksel er nog niet af gehaald omdat ik moet leren voor de proefwerkweek maar ik heb er vandaag nog wel de hele tijd over zitten denken…
wat zou dit nou kunnen zijn? ik heb bij het monteren montagevet gebruikt en de oliekanaaltjes “geprimed” met olie
de distributie stond overigens nog wel op tijd, hij is niet versprongen ofzo
iemand enig idee?
29 januari 2012 om 23:51 #17985065zal wel een lagerkap verkeerd om zitten
ook 1x met een c20xe gehad die iemand anders had opgebouwd
30 januari 2012 om 08:08 #17985066@otdh wrote:
zal wel een lagerkap verkeerd om zitten
ook 1x met een c20xe gehad die iemand anders had opgebouwd
lagerkappen weet ik 100% zeker dat die goed zaten, die heb ik genummerd, op dezelfde plek weggelegd en daarna nog 5 keer opnieuw gecontroleerd toen ik ze heb gemonteerd
30 januari 2012 om 08:27 #17985067Alle gaatjes in de koppakking gecontrolleerd of ze er wel waren en op de goede plek?
Als je het kleppendeksel lost zal je wel metteen zien of de kop wel smereing krijgt of niet.30 januari 2012 om 16:16 #17985063vandaag de kleppendeksel eraf gehaald, en toen de nokkenassen eruit gevist en hieruit is gebleken dat de nokkenas op een plek loeiheet is geworden….
het nokkenaslager aan de distributiezeide is weggesmolten. In de cilinderkop is dat lager ook gesmolten.
dit verklaart ook waarom ik hem stilzette, hij toen toen nog goed liep, en toen ik hem na een paar minuutjes af laten koelen hij vast zat.
hij heeft wel olie gekregen, de kop staat vol met olie, en de lagerkappen zaten allemaal op de goede manier gemonteerd.
ik heb net ook even olie op de kanaaltjes geperst en gekeken of het er ook uit alle kanaaltjes uit kwam lopen, en dit was ook het geval, dus de kanaaltjes zaten niet verstopt
ik snap er dan ook heeelemaal niks van
het vreemde is ook dat de rest van de lagers er nog spik en span uitzien
dit is godverdomme balen
30 januari 2012 om 20:44 #17985064aanvoer kanaal in de kop dicht???
Verkeerd aanhaal koppel gebruikt.
Lager toch beschadigd geweest..
dingen waar je waarschijnlijk niet meer achter komt…
Word wel een andere kop helaas…
Willem
30 januari 2012 om 22:49 #17985068@wim-v6 wrote:
aanvoer kanaal in de kop dicht???
Verkeerd aanhaal koppel gebruikt.
Lager toch beschadigd geweest..
dingen waar je waarschijnlijk niet meer achter komt…
Word wel een andere kop helaas…
Willem
cilinderkop heeft olie gekregen, en ik heb gecontroleerd of de oliekanaaltjes dicht zaten, deze waren brandschoon en 100% open
aanhaalmoment is zeer cikuur gebeurd, en in de juiste volgorde aangetrokken
maar zoals ik al zei, zal de riem er dan toch wel te strak op hebben gelegen, dit is eigenlijk de enige verklaring, juist omdat het die ene lagerkap is aan de distributiekant en de rest er nog als nieuw uit ziet
_____________________________________________
wat ik nu ga doen is de beschadigde lagerkap uitkotteren en dan een gedeeld lager van sinterbrons of babbit in maken31 januari 2012 om 20:11 #17985069Dit gebeurt niet omdat de riem te strak staat, of je hij stond zo strak dat je er harp of gitaar op kan spelen..
Enige wat dit kan zijn is een Dicht kanaal of geen aanvoer of onjuiste montage..
Willem
31 januari 2012 om 20:28 #17985070Met de riem kan je geen lager laten vast lopen.
Dit lager heeft echt geen olie gekregen.
Wat ook kan is de speling tussen lager en nokkenas te klein.
Had je na het aanspannen van de nokkenassen ze eens met de hand
rondgedraaid?31 januari 2012 om 22:30 #17985071@hillclimber16V wrote:
Met de riem kan je geen lager laten vast lopen.
Dit lager heeft echt geen olie gekregen.
Wat ook kan is de speling tussen lager en nokkenas te klein.
Had je na het aanspannen van de nokkenassen ze eens met de hand
rondgedraaid?ja, de nokkenassen draaiden soepel rond bij montage
en nogmaals: de lagerkappen zaten 100% zeker op de goede plek gemoneerd, op het juiste moment aangetrokken, er was oliedruk, de cilinderkop heeft olie gekregen en de oliekanaaltjes waren open
rara?
1 februari 2012 om 13:10 #17985072ik heb nog wel een paar koppen tekoop voor weinig ;)
1 februari 2012 om 15:02 #17985073@xr1 wrote:
ik heb nog wel een paar koppen tekoop voor weinig ;)
toevallig ook losse lagerkapjes? ik ga namelijk de kop uitkotteren, en een lager voor in mijn kop frezen uit sinterbrons of aluminium, en heb alleen nog een goede lagerkap nodig, het gaat hier om een de voorste lagerkap aan de distributiekant (dat is dus de lagerkap waar de nokkenaspositiesensor op gemonteerd zit)
1 februari 2012 om 17:38 #17985074Ik zou nooit lagerkappen los verkopen, ze horen bij de kop waar ze op zitten…
ik heb ook nog 3 sets 2.5 koppen liggen hier..
Willem
1 februari 2012 om 17:54 #17985075Vraag me af ! hoeveel NM heb je de lagerkappen aangedraaid ?
Zou ook de (oude) krukas poeile vervangen door een nieuw “type” deze is trouwens ook nog de helft lichter ! kost rond 150 euro (zonder korting) deze oude willen wel eens stuk gaan !! met alle gevolgen van dien .. distru van tijd enz …..
1 februari 2012 om 18:35 #17985076Ik heb 2 gereviseerde koppen + onderblok :jerry en nog 1 compleet blok c25xe die ik wss niet nodig heb, oftewel v6 blokke genoeg dus moet voor weinig te maken zijn :thumb
1 februari 2012 om 20:38 #17985077@wim-v6 wrote:
Ik zou nooit lagerkappen los verkopen, ze horen bij de kop waar ze op zitten…
ik heb ook nog 3 sets 2.5 koppen liggen hier..
Willem
ik ga zelf nieuwe glijlagers maken
van sinterbrons, babbit, of grofweg dezelfde aluminium legering als de kop
ik heb dus een lagerkap nodig om het hart te bepalen, ik heb er ondertussen een van de sloop gehaald, binnenkort de kop uitkotteren en een lager draaien en frezen
30 oktober 2012 om 08:01 #17985078@ANJO TOL wrote:
Zou ook de (oude) krukas poeile vervangen door een nieuw “type” deze is trouwens ook nog de helft lichter ! kost rond 150 euro (zonder korting) deze oude willen wel eens stuk gaan !! met alle gevolgen van dien .. distru van tijd enz …..
Heb je voor mij een adres waar je deze koopt? ik heb een aanvraag gedaan op onderdelenzoeker omdat ik hoorde dat een nieuwe krukaspoelie zo rond 450 euro kost. I need it badly C2.one.E2 Heb al 3 distributieriemen laten vervangen
30 oktober 2012 om 10:59 #17985079ff een topic van een half jaar kicken ;)
het is overigens allemaal gelukt, ik heb de kop uitgekottert met een zelfgemaakt kotterkopje, toen van ST 51 aluminium een lager uitgedraait, gevlakt en geschraapt op de nokkenas met pruisisch blauw en een ander lagerkapje van de sloop afgevlakt zodat deze onder de maat was, en vervolgens ook uitgeschraapt
mijn ‘zelfgemaakte’ lager had minder speling als de rest van de nokkenaslagers
king:
30 oktober 2012 om 17:39 #17985080Goed bezig geweest dan!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.