nokkenas vast opel calibra v6

Forumindex Forums Modellen Calibra nokkenas vast opel calibra v6

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245907
    k0ent
      Lid sinds:
      3 January 2012

      na een redelijk grondige reparatie aan mijn calibra te hebben uitgevoerd (oa cilinderkoppen zijn eraf geweest) ging ik gister om 1 uur ‘s nachts voor de eerste keer testrijden

      hij liep gewoon supergoed en ik zet hem op een gegeven moment (na ca 5 minuutjes rijden) aan de kant om alle vloeistoffen nog even te controleren en om te kijken of alles goed ging

      dus ik zet de motor af, controleer alles en wil hem daarna weer starten

      dus ik draai de sleutel om, en ik hoor gelijk toen hij aansloeg een jankend / krijsend geluid vanuit de motorruimte komen. dus ik zet hem ook METEEN weer uit (hij heeft nog geen halve seconde gelopen)

      na een tijdje nadenken wat het zou kunnen zijn en een paar keer *** roepen toch maar weer proberen te starten, maar de startmotor draaide niet meer rond

      Eenmaal thuisgekomen het rechtervoorwiel eraf gerukt zodat ik aan de krukaspoulie kon proberen te draaien; geen beweging in te krijgen… snaar eraf gepakt (ik dacht: misschien zit de aircopomp / stuurbekrachtigingpomp vast) maar nog steeds geen beweging in de krukas

      dus ik daarna de distributie eraf gehaald en toen kon ik de krukas wel draaien.

      Toen heb ik aan de nokkenassen gevoeld, en die draaiden allemaal nog, BEHALVE DE VOORSTE

      de voorste nokkenas zit dus muurvast!

      ik heb de kleppendeksel er nog niet af gehaald omdat ik moet leren voor de proefwerkweek maar ik heb er vandaag nog wel de hele tijd over zitten denken…

      wat zou dit nou kunnen zijn? ik heb bij het monteren montagevet gebruikt en de oliekanaaltjes “geprimed” met olie

      de distributie stond overigens nog wel op tijd, hij is niet versprongen ofzo

      iemand enig idee?

      #17985065
      otdh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 March 2010

        zal wel een lagerkap verkeerd om zitten

        ook 1x met een c20xe gehad die iemand anders had opgebouwd

        #17985066
        k0ent
          Lid sinds:
          3 January 2012

          @otdh wrote:

          zal wel een lagerkap verkeerd om zitten

          ook 1x met een c20xe gehad die iemand anders had opgebouwd

          lagerkappen weet ik 100% zeker dat die goed zaten, die heb ik genummerd, op dezelfde plek weggelegd en daarna nog 5 keer opnieuw gecontroleerd toen ik ze heb gemonteerd

          #17985067
          hillclimber16V
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 November 2009

            Alle gaatjes in de koppakking gecontrolleerd of ze er wel waren en op de goede plek?
            Als je het kleppendeksel lost zal je wel metteen zien of de kop wel smereing krijgt of niet.

            #17985063
            k0ent
              Lid sinds:
              3 January 2012

              vandaag de kleppendeksel eraf gehaald, en toen de nokkenassen eruit gevist en hieruit is gebleken dat de nokkenas op een plek loeiheet is geworden….

              het nokkenaslager aan de distributiezeide is weggesmolten. In de cilinderkop is dat lager ook gesmolten.

              dit verklaart ook waarom ik hem stilzette, hij toen toen nog goed liep, en toen ik hem na een paar minuutjes af laten koelen hij vast zat.

              hij heeft wel olie gekregen, de kop staat vol met olie, en de lagerkappen zaten allemaal op de goede manier gemonteerd.

              ik heb net ook even olie op de kanaaltjes geperst en gekeken of het er ook uit alle kanaaltjes uit kwam lopen, en dit was ook het geval, dus de kanaaltjes zaten niet verstopt

              ik snap er dan ook heeelemaal niks van

              het vreemde is ook dat de rest van de lagers er nog spik en span uitzien

              dit is godverdomme balen

              #17985064
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                aanvoer kanaal in de kop dicht???

                Verkeerd aanhaal koppel gebruikt.

                Lager toch beschadigd geweest..

                dingen waar je waarschijnlijk niet meer achter komt…

                Word wel een andere kop helaas…

                Willem

                #17985068
                k0ent
                  Lid sinds:
                  3 January 2012

                  @wim-v6 wrote:

                  aanvoer kanaal in de kop dicht???

                  Verkeerd aanhaal koppel gebruikt.

                  Lager toch beschadigd geweest..

                  dingen waar je waarschijnlijk niet meer achter komt…

                  Word wel een andere kop helaas…

                  Willem

                  cilinderkop heeft olie gekregen, en ik heb gecontroleerd of de oliekanaaltjes dicht zaten, deze waren brandschoon en 100% open

                  aanhaalmoment is zeer cikuur gebeurd, en in de juiste volgorde aangetrokken

                  maar zoals ik al zei, zal de riem er dan toch wel te strak op hebben gelegen, dit is eigenlijk de enige verklaring, juist omdat het die ene lagerkap is aan de distributiekant en de rest er nog als nieuw uit ziet

                  _____________________________________________
                  wat ik nu ga doen is de beschadigde lagerkap uitkotteren en dan een gedeeld lager van sinterbrons of babbit in maken

                  #17985069
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Dit gebeurt niet omdat de riem te strak staat, of je hij stond zo strak dat je er harp of gitaar op kan spelen..

                    Enige wat dit kan zijn is een Dicht kanaal of geen aanvoer of onjuiste montage..

                    Willem

                    #17985070
                    hillclimber16V
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 November 2009

                      Met de riem kan je geen lager laten vast lopen.
                      Dit lager heeft echt geen olie gekregen.
                      Wat ook kan is de speling tussen lager en nokkenas te klein.
                      Had je na het aanspannen van de nokkenassen ze eens met de hand
                      rondgedraaid?

                      #17985071
                      k0ent
                        Lid sinds:
                        3 January 2012

                        @hillclimber16V wrote:

                        Met de riem kan je geen lager laten vast lopen.
                        Dit lager heeft echt geen olie gekregen.
                        Wat ook kan is de speling tussen lager en nokkenas te klein.
                        Had je na het aanspannen van de nokkenassen ze eens met de hand
                        rondgedraaid?

                        ja, de nokkenassen draaiden soepel rond bij montage

                        en nogmaals: de lagerkappen zaten 100% zeker op de goede plek gemoneerd, op het juiste moment aangetrokken, er was oliedruk, de cilinderkop heeft olie gekregen en de oliekanaaltjes waren open

                        rara?

                        #17985072
                        xr1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 January 2006

                          ik heb nog wel een paar koppen tekoop voor weinig ;)

                          #17985073
                          k0ent
                            Lid sinds:
                            3 January 2012

                            @xr1 wrote:

                            ik heb nog wel een paar koppen tekoop voor weinig ;)

                            toevallig ook losse lagerkapjes? ik ga namelijk de kop uitkotteren, en een lager voor in mijn kop frezen uit sinterbrons of aluminium, en heb alleen nog een goede lagerkap nodig, het gaat hier om een de voorste lagerkap aan de distributiekant (dat is dus de lagerkap waar de nokkenaspositiesensor op gemonteerd zit)

                            #17985074
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Ik zou nooit lagerkappen los verkopen, ze horen bij de kop waar ze op zitten…

                              ik heb ook nog 3 sets 2.5 koppen liggen hier..

                              Willem

                              #17985075
                              ANJO TOL
                                Lid sinds:
                                22 December 2008

                                Vraag me af ! hoeveel NM heb je de lagerkappen aangedraaid ?

                                Zou ook de (oude) krukas poeile vervangen door een nieuw “type” deze is trouwens ook nog de helft lichter ! kost rond 150 euro (zonder korting) deze oude willen wel eens stuk gaan !! met alle gevolgen van dien .. distru van tijd enz …..

                                #17985076
                                Maurice89
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 October 2009

                                  Ik heb 2 gereviseerde koppen + onderblok :jerry en nog 1 compleet blok c25xe die ik wss niet nodig heb, oftewel v6 blokke genoeg dus moet voor weinig te maken zijn :thumb

                                  #17985077
                                  k0ent
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2012

                                    @wim-v6 wrote:

                                    Ik zou nooit lagerkappen los verkopen, ze horen bij de kop waar ze op zitten…

                                    ik heb ook nog 3 sets 2.5 koppen liggen hier..

                                    Willem

                                    ik ga zelf nieuwe glijlagers maken

                                    van sinterbrons, babbit, of grofweg dezelfde aluminium legering als de kop

                                    ik heb dus een lagerkap nodig om het hart te bepalen, ik heb er ondertussen een van de sloop gehaald, binnenkort de kop uitkotteren en een lager draaien en frezen

                                    #17985078
                                    Jahima
                                      Lid sinds:
                                      30 October 2012

                                      @ANJO TOL wrote:

                                      Zou ook de (oude) krukas poeile vervangen door een nieuw “type” deze is trouwens ook nog de helft lichter ! kost rond 150 euro (zonder korting) deze oude willen wel eens stuk gaan !! met alle gevolgen van dien .. distru van tijd enz …..

                                      Heb je voor mij een adres waar je deze koopt? ik heb een aanvraag gedaan op onderdelenzoeker omdat ik hoorde dat een nieuwe krukaspoelie zo rond 450 euro kost. I need it badly C2.one.E2 Heb al 3 distributieriemen laten vervangen :-(

                                      #17985079
                                      k0ent
                                        Lid sinds:
                                        3 January 2012

                                        ff een topic van een half jaar kicken ;)

                                        het is overigens allemaal gelukt, ik heb de kop uitgekottert met een zelfgemaakt kotterkopje, toen van ST 51 aluminium een lager uitgedraait, gevlakt en geschraapt op de nokkenas met pruisisch blauw en een ander lagerkapje van de sloop afgevlakt zodat deze onder de maat was, en vervolgens ook uitgeschraapt

                                        mijn ‘zelfgemaakte’ lager had minder speling als de rest van de nokkenaslagers

                                        king:

                                        #17985080
                                        InjectTheVenom
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 December 2004

                                          Goed bezig geweest dan!

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.