Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › nokkenas sensor X18XE vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 juli 2012 om 13:43 #17250451
Zoals Wim V6 al opmerkte is de nokkenas sensor van mijn B1 nu ook overleden. Vorige week de krukas sensor vervangen en die was inderdaad defect. Nu blijkt na uitlezen bij de dealer de nokkenas sensor ook defect, schijnbaar het euvel van de X18XE…
Geraamde kosten voor het vervangen van de sensor: € 300-350 met inbouw. Dat vind ik veel geld, heel veel geld om in een 14 jaar oude kar te steken. Daarnaast is de storing zo nu en dan. Als de storing optreedt is ‘t ding niet vooruit te branden, even uitzetten en weer starten en het probleem is weg. Op dit moment heb ik dus zoiets: rijden tot ie verrekt. ;)
Mijn vraag: is het enigszins te doen om die nokkenas sensor zelf te vervangen? Zo ja, zijn er tips waar ik een originele sensor vandaan kan halen?
Punt 2: is het ernstig schadelijk om even door te rijden met die sensor kapot? Of is het dan gewoon een kwestie van noodloop met bijbehorend toenemend brandstofverbruik?
11 juli 2012 om 14:39 #18046304ja vervangen is simpel.
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-sensor-nokkenas-oe-ref-1238915.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-sensor-nokkenas-oe-ref-6238187.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
afhankelijk welke je hebt.
11 juli 2012 om 17:28 #18046305Dank dank! ;)
Om de distributiekap eraf te halen, kan ik deze motorsteun zonder verdere gevolgen gewoon losschroeven? Of moet ik ergens het een of ander ondersteunen? Misschien een domme vraag, maar liever dat ik het van te voren hoor. :)
11 juli 2012 om 17:31 #18046306motersteun ken je gewoon los halen,wel dopje lang hebben anders zit je tegen de tandwielen te krassen
11 juli 2012 om 18:24 #18046307Ok, dan ga ik daar vrijdag eens rustig naar kijken. Weet iemand toevallig met hoeveel boutjes de distributiekap vast zit? Ben er zo op het oog twee tegengekomen. Eentje net half onder de motorsteun en eentje ter hoogte van de multiriem. Zitten er nog meer?
11 juli 2012 om 18:35 #18046308links onder geloof ik ook nog,dacht 3
11 juli 2012 om 21:26 #18046309hallo,
je kan de nokkenassensor bestellen bij gm-parts.nl
Eugene heeft ze liggen dacht 59 euries
ton.
12 juli 2012 om 05:45 #18046310@ton_koene wrote:
hallo,
je kan de nokkenassensor bestellen bij gm-parts.nl
Eugene heeft ze liggen dacht 59 euries
ton.
Is dat een originele sensor??
12 juli 2012 om 09:42 #18046311Heb online in ieder geval Siemens sensoren gevonden voor € 80-90. Bij Opel kan ik ook een losse sensor bestellen, eveneens Siemens voor € 176,20 ex btw… :???: Pardon? Voor dezelfde sensor?
Nou, net weer even gekeken. Ik denk, ik haal even het luchtfilterhuis los: NOT. Deze zit met een fijn klein ophangpunt net onder een remleiding en twee aircoleidingen. Niet aan te komen. Losrukken heeft natuurlijk ook geen zin, daar mol je het mee. Voor zover ik zie moet ik nog aan de multiriem, een extra motorsteuntje loshalen, danwel de motor even opkrikken om ook bij de bovenste distributiekap te komen. Dit alles om een *@#&*# sensor te vervangen. Geloof dat ze bij Opel destijds ernstig hebben liggen te slapen toen dit blokje werd ontworpen. ;) Dit is toch verre van logisch nadenken… Buiten het feit dat 2 sensoren om het toerental te meten gewoon ronduit nonsens is, geeft alleen maar ellende.
Al met al, ik ga ‘m niet zelf vervangen. Teveel gedoe en dan is het altijd maar bidden of het werkt. Ik rij nog ff door zolang het geen storing geeft en dan breng ik ‘m volgende maand wel ergens naar de garage. Mogen ze zich er daar fijn mee amuseren. Dan maar wat extra centen in de duitse economie pompen. ;) In ieder geval dank voor de hulp zover! :)
12 juli 2012 om 17:31 #18046312Lemmens, Ik heb dit gisteren ook nog los gehad, het is ff piele maar het kan, bij mij moest
er een kapotte dynamo uit, dan moet ook het komplete luchtfilter er uit.
gebruik een steeksleutel 10/11, de slangen druk je met een schroevendraaier een beetje naar je distri toe en dan kun je met steekie 10 een slag maken, om draaien en weer een slag, de m6 moertjes
hoeven er niet helemaal af, als je dat gedaan heb dan kun je de bak er uit halen.
de steun die aan je motor en body zit kun je gewoon los halen, die is voor het kantelen van
je motor, er staat geen spanning op, dan zet je steek 15 op je spanner van je multi-riem
en die druk je naar rechts, dan kun je hem er bij je dynamo af halen. (maak van tevoren een tekening-
hoe je multi-riem loopt)
je distri-kap kun je met een klein rateltje met dopje 10 dan los halen, kap er af halen en dan zit
hij tussen je nokkenas tandwielen, hij zit vast geschroeft met een torx boutje waar een dopje
8 overheen past, heb je dit gedaan dan lees je dit verhaal weer terug, en dan ben je klaar.
jammer dat je te ver weg woont anders had ik je wel willen helpen, maar met een beetje door
zetten gaat het je lukken.succes, jac.
12 juli 2012 om 23:02 #18046313‘t Is op zich het proberen wel waard. Enkele punten waarom ik het nu laat liggen is dat de vectra op ‘t moment als de brandweer gaat. Geen toerenbegrenzing vanaf 4500 rpm (dat schijnt ie normaal te doen met een defecte sensor). Laatste foutmelding door middel van een MM lampje is alweer 3 dagen terug. Na herstarten van de auto geen enkel probleem ondervonden. Aangezien ie nu gewoon rijdt (en behoorlijk goed overigens), heb ik nu eerder zoiets “laat maar lopen”. 2e punt is dat ik de auto ook regelmatig nodig heb nu, ik kan niet even de sensor eruit laten, kijken welke stekker het is, dan weer terugbouwen, wachten tot de sensor binnen is en vervolgens weer eraan lopen sleutelen. Als ‘t ding stilvalt merk ik het dan wel weer. :???:
Mocht ‘t nu allemaal verrekken en ik tijd over heb en eventueel een extra auto als backup dan vis ik ‘t ding wel een keer eruit. M’n ervaringen met sensoren wisselen is meestal bijzonder slecht. Die dingen horen ook helemaal niet in een auto thuis imo. king:
Al met al vind ik het toch een bijzonder domme, ondoordachte en onpraktische manier om die #*$&*@ sensor te kunnen vervangen. ‘t Ding zit nota bene bovenaan op het blok. Ipv een simpel stukje distribtiekap weg te kunnen halen moet je er een motorsteun voor loshalen, luchtfilterbak, multiriem… Doe me dan maar een good ol’ 8 klepper. Heerlijk om daaraan te klooien! :wors
13 juli 2012 om 16:24 #18046314hahahaha, je heb helemaal gelijk, maar het milieu he, het moet steedts schooner, dus plaatsen
we daar maar een sensortje, ja voor heen kon je om het motorblok rondjes rennen en nu
krijg je je hand er niet eens tussen of zie je helemaal niets door plastic plaaten.
kijk maar eens naar de e-kadett, daar kon je via een luikje de drukgroep+koppelingsplaat langs weg
halen,bij de latere modelen kan dat niet meer en mag je de helebak er af halen :(
maar ik blijf het zelf doen want als ik de prijsen van de vod hoor dan ga je over je :puke -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.