Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › nokkenas afstellen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2012 om 22:31 #17252850
hoi,
ik heb een SEH opgebouwd en er een mooie nieuwe nokkenas ingelegt.
heb dus ook een instelbaar tandwiel, maar nu kunnen we er niet goed aan
uit.heb hier een linkje met de gevens die ik van die as heb.
http://www.newman-cams.com/pdf/vauxhall.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
het gaat om deze as VAUX/288/507H
PH4zou mooi zijn als iemand me ff op weg kan helpen hiermee.
gr dennie
16 november 2012 om 07:39 #18074937gewoon eerst op de orginele manier monteren.
Aangezien het een 8v is zou ik er niet teveel aan gaan draaien.Gewoon eerst orgineel, dan de bank op en daar iets gaan sleutelen.
Kan best zijn dat je helemaal niet veel hoeft bij te stellen..ik reed met een 324 graden nokkenas van dbilas met het orginele tandwiel en dat liep als de brandweer..
Zonder rare afstellingen op de timing16 november 2012 om 11:00 #18074938Ja die setup ging als een malle, alleen stationair loop was al waanzinnig leuk om te horen :jerry
29 november 2012 om 13:44 #18074939Heb je deze al aan het lopen? Ben benieuwd wat het asje doet.
29 november 2012 om 22:17 #18074940nee nog niet heb er niks meer aan gedaan eigenlijk,
ga volgende week nog eens proberen en als die loopt
zal ik eerst ff een boddy moete zoeken.
zal wel voorjaar/zomer worden als die helmaal af is30 november 2012 om 00:59 #18074941Kijk hier maar eens voor de procedure. Ik heb gezien dat er bij jou nokkenas niet gegeven staat wat de timing bij 0.50″lift is maar dat is niet zo van belang. Je kunt gewoon op de inlaatstoter meten over welke hoek de stoter hoger staat dan 0.050″ (1,27mm) als je hem helemaal doordraaid tot hij weer sluit. Deel die hoek door 2 en trek daar 108 graden vanaf. Zorg dan dat je inlaat op die hoek staat als de stoter weer op 1,27mm hoogte komt.
Doe hetzelfde voor de uitlaatnok ter controle.
Je hebt hiervoor een gradenschijf nodig en een micrometer met (magnetische) voet.
Het is even proberen maar uiteindelijk is het redelijk simpel plus je kunt meteen controleren of dit de nokkenas is die je hebt besteld.30 november 2012 om 10:32 #18074942HAhaha je verteld het alsof het zo makkelijk is als een bakje vla inschenken ;)
Maar voor normale mensen is dit echt Japans. Mits die geen Japans kunnen dan :D30 november 2012 om 11:06 #18074943Tja het is nou ook niet echt rocket science maar als je het artikel van Isky een paar keer doorleest dan komt het wel goed.
Daarbij komt dat de vraag van “fase” komt, hij heeft toch een blok opgebouwd met een instelbaar nokkenastandwiel (naar ik aanneem) dus ga ik er vanuit dat hij niet bepaald onhandig is.
Waarschijnlijk moet je je er nog even in verdiepen maar dan kom je er toch wel uit.30 november 2012 om 14:53 #18074944Voor een c20ne werkt het wel iets anders, daar ligt geen onderliggende nokkenas in. Je kunt je kop er dus niet af laten. Heb het hele verhaal niet doorgelezen, maar het principe zal misschien wel gelijk zijn hoor.
30 november 2012 om 17:13 #18074945de uitleg is me wel duidelijk daar kom ik wel aan uit, maar hoe ga ik dit bij een bovenokker doen dan?
30 november 2012 om 23:36 #18074946Maakt in wezen niets uit of je de nokkenas onderliggend hebt of bovenliggend of met slepers.
Hier een foto van het timen van een CIH nokkenas (tijdelijk twee vaste stoters geplaatst).
In jou geval zul je toch op de bovenste veerschotel moeten meten en dan ervoor zorgen dat de micrometerstift evenwijdig staat aan de klepsteel.
De meeste micrometers hebben maar 10mm meetbereik en volgens de leverancier gaan bij deze nokkenas de kleppen 12,87mm open maar dat is geen ramp want als je op de veerschotel van een klep meet moet je toch de meetstift ingedrukt op de klep zetten en dan de honderste-schijf op nul draaien (de meter telt dan wel terug maar dat is niet zo belangrijk als je dat in de gaten hebt). Je kunt alleen het laatste stukje openen niet meten maar dat is toch niet zo van belang voor het op tijd zetten van je nokkenas omdat het meer gaat over het openen en sluiten.
Wat betreft de hydraulische stoters, daar zou je tijdelijk vaste in moeten zetten voor het meten en liefst een slappe(re) klepveer om je klep te sluiten want dan kun je de krukas het mooiste verdraaien.
Omdat je op de klep gaat meten zou je in plaats van 1,27mm lift beter bij 2mm lift de timingen kunnen meten zodat je zeker de aanloopnok overslaat. Uiteraard meet je dan een veel kortere openingsduur maar dat is niet belangrijk het gaat over het moment van openen en sluiten. De Centerline van de nok ligt toch in het midden daarvan.1 december 2012 om 15:56 #18074947ik snap je verhaal maar als ik het goed begrijp moet ik de kop er eerst afhalen en slappere klepveren monteren en vaste stoters
is dat niet heel erg ingewikkeld om het zo te doen?
heb hem eerst met me orginele nokkenastandwiel op tijd gezet die eraf gehaald en instelbare gemonteerd
het gaat er mij om of ik hem zo aan het lopen krijg en dat de timing redelijk goedzit zodat hij de bank opkan.
maar is het verstandig eerst rustig in te rijden of gelijk de bank op?1 december 2012 om 18:54 #18074948verstandig is het om de nokkenas op tijd te zetten en dus niet simpelweg met de standaard merktekens. De klepveer eraf halen kan ook met de kop erop. Je zou ook eerst met de standaart klepveer kunnen proberen, gaat ook wel maar iets moeilijker. Vaste stoter lijkt me dan wel nodig.
Waarom zou je een instelbaarnokkenas tandwiel gebruiken als je hem met de standaart ook op tijd krijgt??2 december 2012 om 11:44 #18074949de instelbare nokkenastandwielen zijn handig wanneer je gaat afstellen op de bank.
Ik vind het bij een 8v alleen onhandig want bij een 16v kun je hiermee je inlaat eerder of later laten sluiten en hetzelfde voor je uitlaat zijde.Op een testbank kun je in sommige gevallen er zo 10pk erbij pakken..
En nee dit is geen sprookje, heb het mijn eigen ogen en mijn eigen auto gedaan..Bij een 8v is het wat lastiger maar door de nokkenas dus verstelbaar te maken kun je wel iets proberen om hem stationair iets rustiger te krijgen of het laatste stukje bovenin een beetje te helpen door je timing dus te wijzigen.
Maar dat kan alleen op de bank.. Dus eerst in originele positie zetten en goed vastzetten.
Dan afstellen op de bank in deze positie, kijken wat eruit komt.. Dan voorzichtig de as gaan bijstellen en kijken welk effect het heeft op de originele stand.That’s the way to do it..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.