nokken, spaghetti inlaat koppeling keuze

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) nokken, spaghetti inlaat koppeling keuze

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263917
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      Hallo,

      we zijn al druk met de c20xe. Met ks700 kop.
      onderblok is gecheckt, en nog verassend goed.
      kop wordt gereviseerd
      alle pakkingen en kerringen worden vervangen.
      Dus weer ee fris blok.

      nu wat vraagjes omdat ik voor keuzes kom te staan waar ik niet in thuis ben.

      nokkenassen.
      Watis net beste, mooiste makkelijkst om mee te rijden?
      orgineel, sport assen, merk, type. Vermogen winst, voor en nadelen, aanpassingen, alle info welkom

      koppeling.
      de huidige is af.
      Wat is een goede plaat, drukgroep en vliegwiel?
      We denken aan een licht vliegwiel, let drukgroep, c20xe orginele plaat.

      spruitstuk.

      er komt een groep a uitlaat onder.
      welk spruitstuk sluit hier goed bij aan?
      gezien prestaties, kwaliteit

      inlaat.
      idee was die geheel weg te laten en zelf een nieuwe te maken met een grotere gasklep.
      is dat een goed idee? Tips en tricks zijn welkom.

      C20xe komti een corsa b met f18 bak. Bak keuze kan im nog veranderen natuurlijk

      #18215898
      sw16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        tja lastige vraag als je er geen ‘doel’ bij hebt gezet.

        als je leuk rijdende auto wil hebben zou ik t zoveel mogelijk origineel houden.

        #18215899
        sjoerdie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 September 2005

          Voor gewoon gebruik idd standaard houden.

          Is fun genoeg hoor.

          #18215900
          robert_corsa
            Lid sinds:
            16 May 2009

            Doel. Show auto. Leuk rijdbaar.
            Mag uiteraard wel meer dan de standaard 150pk hebben.
            180 zou leuk zijn in eerste instantie om het financieel leuk te houden.

            Ga er niet mee het circuit op.
            Hooguit een stoplicht sprintje. Tegen een vag groep auto.

            Auto is ook puur voor eigen plezier.

            Meer vermogen in de verre toekomst sluit ik niet uit.
            Wel turbo loos.

            #18215901
            sw16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              als meer vermogen toekomst werk is zou ik mooi alles origineel houden en geen gedonder, als je het dan wil doe het dan pas allemaal in 1x goed.

              in en uitlaat zijn beide goed voor 200+pk atmosferisch dus niet direct nodig lijkt mij.

              nokkenassen word ie wat nerveuzer van wat niet altijd even prettig rijdt.

              koppeling kan je wel een sinterplaat nemen met versterkte drukgroep, maar file rijden is amper te doen dan…

              #18215902
              david verburg
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 July 2004

                Lekker origineel laten en eerst maar eens gaan rijden daarna kan je altijd nog opvoeren.

                #18215903
                freek corsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 December 2004

                  Origineel is inderdaad de beste keuze.

                  Als je echt vermogen wil maken zonder turbo, dan kost het bouwen van de motor meer dan een turbo motor die hetzelfde vermogen haalt.

                  Dan hebben we het nog niet over koppel gehad.
                  Een NA motor geeft direct koppel als je gas geeft.
                  Een turbo motor geeft meer koppel, maar dit koppel komt langzamer in op het moment van gas geven.

                  Als je een show auto wil om af en toe eens gas te geven, blijft mijn advies standaard is leuk genoeg.

                  #18215904
                  freek corsa
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 December 2004

                    tenzij je snel van €10.000,- af wil?

                    #18215905
                    Mr. Bone
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 September 2009

                      €10000 is overdreven. Als je gewoon een redelijk tam setje nokkenassen neem, een vlakke gasklep, een sfi vv, een GOED filter, een licht vliegwiel, je flens van je uitlaatspruitstuk uitfreest, je dikke karterslang naar een catchtank en je gasklepverwarming afdopt en dan een goeie uitlaat met een chip op maat, kan je zeker 180 pk halen en is er prima mee te rijden op straat en loopt die stationair gewoon prima. Ook met een OEM Luk koppeling. En dan ben je hooguit €2000 kwijt.

                      #18215906
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Tsja is een lastige vraag inderdaag zonder dat er bij staat of hij ook dagelijks gebruikt gaat worden.

                        Maar met de opmerkingen die er nu staan.

                        – Motor origineel houden, wel SFI vervanger en halve maantje uit de gasklep halen en een goed sportfilter.
                        – Eventueel kan je via ebay engeland misschien een gasklep kopen die geflowed is en voorzien van grotere gasklep (68 ipv 64mm), kostte mij een paar jaar geleden maar 75 euro met verzenden.
                        – Inlaatspruitstuk is zelfs op een LET goed tot zo’n 350 / 400pk, dus waarom veranderen. En als je het al wilt veranderen, bouw dan gelijk om naar throttlebodies. Kost wat heb je ook wat.
                        – Uitlaatspruitstuk de originele is gewoon prima tot 200pk, als je goedkoop tegen een dikkere aanloopt altijd doen natuurlijk.
                        – Uitlaat, ik weet niet waar je woont, maar neem is contact op met Andre Botter (zit ook hier op het forum), die bouwt perfecte uitlaten (RVS, Simons dempers) pasklaar onder de auto.
                        – Chippen zou ik wel doen, neem hiervoor contact op met Miruni van dit forum.
                        – Koppeling neem een goede Sachs Performance koppeling (drukgroep, plaat en lager) met volledig geveerde organische plaat, daar is prima mee te rijden. Je hebt zeker geen LET vliegwiel of drukgroep nodig, de Sachs set hierboven is goed tot zo’n 400Nm met platvliegwiel! CCC-Motorsport.de of DutchPowerTrading zijn daar goede dealers voor.

                        Daarnaast zou ik eerder investeren in de wegligging / stopkracht dan in meer vermogen:
                        – Quaife sper in de bak
                        – Goede veren en dempers (Weitec, KW beiden met 70-140 voor veren of een Bilstein B16).
                        – Vervang de rubbers in je wielophanging voor Powerflex spullen.
                        – En vergeet je remmen niet te upgraden (Calibra turbo / V6 288mm of 2 liter klauwen 256mm).
                        – Doe je dit, kijk dan of je ook de hoofdremcilinder / rembekrachtiger van zo’n auto met de begrenzers voor de achteras kan kopen. Corsa HRC is 20mm, Kadett / Astra GSI 22mm en dat merk je!

                        Tip: Schijven achter op een Corsa is onzin als je niet boven de 300pk gaat komen.

                        #18215907
                        robert_corsa
                          Lid sinds:
                          16 May 2009

                          Omderstel en remmen zijn aangepast.
                          Uitlaat is vanaf de kat groep a simmons.

                          het orginele spruitstuk heeft flinke schaaf schade. Die wil ik toch wel vervangen.

                          lees al dat er veel mogelijk is. Tijd om eens veel te lezen.

                          de corsa wordt niet meer dagelijks gebruikt. Desondanks zal hij wel aan 10.000km in het jaar komen hoor.
                          met mijn daily rijd ik al ruim 20.000 in het jaar.

                          waarom zou een let drukgroep geen aanrader zijn?
                          En heb je wellicht een link naar de sash koppeling set?
                          Aangezien toch alles nieuw moet is net toch een kwestie van afwegen gezien prijs, nut en presaties.

                          waarom een andere inlaat, ik sluit niet uit dat er ooit een turbo op komt.
                          Zeg ook niet dat bet wel gaat gebeuren.
                          Maar in dat geval kan ik de inlaat weer gebruiken.
                          Gaat mij er meer om of het ook wat vermogen oplevert als we hem zelf opbouwen, op de atmosferisch e xe

                          jongen die met mij blok bezig is heeft een keer op een xe een dikker spruitstuk gelast.
                          Dit zag er dik uit, en zal ook zeker vermogen opleveren.

                          Op dit moment gaat het blok weer fris in mekaar.
                          Had geluk dat het onderblok nog in goede staat was, dus daar hebben we niets aan gedaan, op nieuwe krusasbouten etc na. En een schoonmaak, spuit beurtje.

                          eerste keuze is nu de nokkenassen, zodat het blok weer “dicht” kan.
                          Daarna stap voor stap de aanbouwdelen naar keuze erop zetten.

                          zal morgen eens een projecten pagina aanmaken, aangezien er flink wat verbouwd wordt aan de corsa

                          #18215908
                          robert_corsa
                            Lid sinds:
                            16 May 2009

                            Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
                            eigenlijk is er teveel om een goede reactie op te geven.
                            Ben in iedergeval weer een beetje wijzer.

                            :wors top forum :thumb

                            #18215909
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Vergeet niet dat als je een atmo wilt ombouwen naar turbo je nog veel meer moet vervangen (kompressie omlaag, zuigers, drijfstangen).

                              Als je een LET drukgroep wilt gebruiken, dan moet je ook een LET KOMvliegwiel gebruiken en die zijn veel zwaarder dan een PLAT vliegwiel, en duurder ook.

                              http://www.sachsperformance.com/Sachs-Performance-Kupplung-Sportkupplung/Opel-/Opel-Astra-F-09.91-01.98/2.0-GSI-16V-110-kW-;-09/1991-01/1998-:::2_160_182_3004.html

                              http://www.ccc-motorsport.de/shop/217/zf-sachs-performance-race-sport-kupplung-sportkupplung-clutch-parts-act-exedy-f1/kupplung-auswahl-nach-fahrzeugen-clutch-selection-cartypes/opel2012-03-11-19-52-23_1/astra-f,-cc-53,-54,-56,-57,-58,-59-bj-09-1991-09-1998/2-0-gsi-16v-110kw-150ps-c-20-xe-bj-09-1991-01-1998

                              http://www.dutchpowertrading.nl/

                              Inlaatspruitstuk zelf maken…. tsja als je hem echt goed maakt dan zal het vermogen opleveren, maar zoals al gezegd het standaardspruitstuk is gewoon prima tot vermogens van 350 pk, dus waarom moeilijk doen.

                              #18215910
                              corsaboy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Persoonlijk zou ik het volgende doen als ik je begin post rustig lees:

                                – Onderblok toch honen en de zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren en olieschrapers.
                                – De krukas en drijfstanglagers vervangen voor nieuwe ACL lagers.
                                – Onderblok vlakken
                                – Nieuwe oliepomp plaatsen
                                – Plaatsen ARP drijfstangbouten

                                Dan heb je in combinatie met de cilinderkop revisie, ik weet niet wat ze daar allemaal doen maar ik zou het volgende doen:
                                – Polijsten van de kleppen (als deze nog te redden zijn)
                                – Kleppen opnieuw in vrezen
                                – Controle klepgeleiders en bij twijfel vervangen
                                – Vervangen klepseals
                                – vlakken cilinderkop

                                Haal een stalen koppakking. Scheelt weer ellende :)

                                Je hebt dan een echt goede en frisse basis.

                                Qua tuning is het altijd leuk een setje andere nokkenassen te plaatsen.
                                ALs je ze niet te wild neemt is er dagelijks ook nog wel mee te rijden.

                                Dit zijn wel leuke nokken van catcams:
                                4600736
                                268°/268° – 228°/228° – 10.95mm/10.95mm – 1.50mm/1.40mm
                                sport

                                http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=186&CAMSETUP_id=679″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                Qua inlaat en uitlaatspruitstuk niets veranderen.
                                De inlaat is perfect qua design, je gaat waarschijnlijk je motor slopen als je zelf wat gaat bouwen.
                                De uitlaat ook lekker een originele voor halen. Geld kun je beter investeren in een goede basis.

                                De gasklep is tevens groot zat voor dit soort vermogens.
                                Wel zou ik de halve maan verwijderen voor een betere gasresponse.
                                Aangezien de motor in een corsa b komt zou ik het nieuwe type SFI vervangen aanbevelen.

                                Dit zodat je niet hoeft te hakken en zagen in je schutbord.

                                Je combinatie van vliegwiel en koppeling die je voorstelt gaat niet werken.
                                Past gewoon domweg niet op elkaar.

                                Als je een iets fellere gasresponse wilt creëren kun je kiezen om een licht stalen vliegwiel van bijv Helix Autosport te nemen.
                                Verkrijgbaar bij dutchpowertrading. Dit is een plat vliegwiel en erg licht maar ook erg sterk.

                                De standaard koppeling volstaat in jouw geval prima maar je kun ook kiezen voor een set van Helix of Sachs Performance.
                                Neem gewoon een organischeplaat, zware sinterbrons totaal over de top voor je setup.

                                Een chip kun je inderdaad netjes laten schrijven door Rudy.

                                Succes met je keuzes

                                #18215911
                                robert_corsa
                                  Lid sinds:
                                  16 May 2009

                                  Feit is dat ik zelf bet blok niet onder handen neem.
                                  ombouw doe ik ook niet.

                                  onderblok. Lagerschalen zijn nagekeken en zagen er heel mooi uit. Cilinderwanden staan de hoonsporen nog in.
                                  ik heb geen compressie kunnen meten. Maar zo gezien en bekeken lijkt hij erg fris.
                                  onderblok laten we zo. Wel komen er nieuw apr bouten
                                  cilinderkop krijgt nieuwe seals en er worden nieuwe kleppen in geslepen.

                                  olie pomp is schoongemaakt en zag er nog it als nieuw.
                                  ik heb nog een olie temperatuur en druk meter. Die komt er tussen.
                                  gok het er eerst op dat de pomp nog goed werkt. In feite wordt er jaren lang mee gereden. Dus in feite moet het wel goed gaan zou je zeggen.
                                  druk meter kan ik dan mooi bekijken of hij goed werkt.
                                  bij twijfel wordt deze gewoon vervangen

                                  Zo is in iedergeval het blok wel weer fris te noemen.

                                  Koppakking is van een let die er tussen komt.

                                  stel dat ik overga op een turbo, dan bouwen we een ander onderblok daarvoor nieuw op.
                                  vandaar de keuze om in het huidige onderblok geen bergen geld te stoppen.
                                  hij is wel serieus bekeken. Bij twijfel krijg hij nieuwe delen.

                                  Bedankt voor de links. Weer even wat lees en overleg voer.

                                  #18215912
                                  robert_corsa
                                    Lid sinds:
                                    16 May 2009

                                    Dacht trouwens dat de nieuwe type sfi vv geen aanrader was.
                                    of zijn die verschillen te verwaarlozen?

                                    heb ook nog gedacht aan een lexmaul inlaat.
                                    nu snap ik dat ik dan nog meer moet hakken in het schutboard. Maar past het wel?

                                    #18215913
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Welk Schutbord????? king: king: :D :D :thumb :thumb :vertag :vertag

                                      Die kan je grotendeels wel weghalen bij een Corsa-B met Lexmaul.

                                      #18215914
                                      corsaboy
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Idd net als bij een 8v.
                                        Been there done that.

                                        Blijf ut een gemiste kans vinden betreffende je onderblok. Maar goed als jij op die paar euro gaat besparen hoop ik dat je achteraf geen spijt krijgt.

                                        Vraag me wel af wie Je advieseert het huidige spul te laten zitten.

                                        Succes met je project.

                                        #18215915
                                        Sebbe GSI
                                          Lid sinds:
                                          26 July 2008

                                          Ik zeg lekker standaard c20xe er in hoog uit andere nokken en chippie.

                                          Uitlaat komt wel goed gewoon origineel spruit stuk er op en die aanpassen voor groepe a doe ik altijd. En geen kat er onder dat is voor watjes :jerry

                                          Aangezien ik de uitlaat ga bouwen is dat mij advies. En blok er in ga hangen samen met alex.

                                          Ik zal eerst maar leren rijden met c20xe in een corsa voor je nog meer vermogen wil hebben. Is al zat 150 pk in een corsa kan je je al goed mee dood rijden als je niet weet wat je doet. Gaat echt wel van zijn plek.

                                          Een inlaat bouwen is niet echt nuttig lijkt mij. neem dan gewoon TB’s of lexmaul.

                                          Ik zal niet teveel willen in een keer. Snap dat je nu dat alles los licht zo veel mogelijk wil doen. Maar doe ook wat wijsheid is.

                                          Is mijn blik op jou situatie.

                                          Groeten bas.

                                          #18215916
                                          sjoerdie
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 September 2005

                                            dus je haalt geen nieuwe drijfstanglagers?

                                            maar het is wel al los geweest om te bekijken.

                                            een setje kost iets van 60euro.

                                            en de hoonsporen staan er nog in….die zijn bijna altijd nog zichtbaar, ook al zijn ze niet fris meer.

                                            als je het goed aan wil pakken, doe dan wat corsaboy zegt.

                                            kost de wereld niet, maar zit je helemaal goed.

                                            anders had je net zo goed een lopende xe kunnen kopen, en zo erin gehangen.

                                            #18215917
                                            corsaboy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              en alles wat los is geweest moet je trouwens ook nieuwe bouten voor gebruiken
                                              (hoofdlagerkappen en drijfstangkappen)

                                              of vervangen voor ARP ;)

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.