Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Niew hier + vraagje z12xep tikken en geen vermogen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2015 om 17:21 #17273225
Goedendag,
Vorige week heb ik een corsa c 1.2 twinport (z12xep) uit 2005 gekocht. Er zou een nieuw distributieketting zijn gemonteerd inclusief nieuwe geleiders spanner waterpomp etc.
Ook de multiriem is vernieuwd. De auto is gekocht zonder garantie, maar de verkoper zei 100 procent zeker te zijn, dat de motor goed zou zijn.Thuisgekomen begon de multiriem te piepen en de auto maakte een tikkend geluid rond de 2500 toeren. Ketting spanner vervangen. De oude bleek een stuk van de veer
afgeslepen te zijn?? De dubbele ring op het einde van de veer ontbrak hierdoor ook. met de nieuwe spanner (van de sloop) was dit probleem verholpen. Wel merk ik nu dat de
motor zingt, dus ik denk dat ze met minder spanning op de riem hebben geprobeerd het geluid van een slechte waterpomp te verbloemen. Hier is op zich wel uit te komen.Verder merkte ik dat er sludge onder de oliedop zat. Dus kleppendeksel gelicht en de boel schoongemaakt. Tevens de olie ververst. Die was er ook opnieuw ingekomen, maar was alweer grijzig
geworden. Ik vond ook pakking resten (rubber stukjes) in het filterhuis. Ik verlies ( nog) geen koelvloeistof, dus ik denk dat de vorige eigenaar korte stukjes heeft gereden.Ik zit met het volgende probleem:
De motor tikt en loopt onregelmatig vanaf zo’n 2500 toeren. als ik rijd hoor ik zo nu en dan binnen het geluid van een dieselmotortje. dit is voornamelijk bij het gas loslaten rond dit toerental.
Stationair loopt de motor als een zonnetje. Ik ben ook bij een motorenrevisiebedrijf langsgeweest en die dacht aan de ketting of niet op tijd staan van de motor. Ik durf dus niet verder door te trekken dan 3000 toeren. Tevens vind ik het autootje niet echt goed optrekken, maar dat is lastig te bepalen, omdat ik niet een kleine benzinemotor gewend ben. In het begin wel eens tot 4000 toeren gehad,
maar trok nog niet echt goed op. Bij het starten hoor je de klepstotertjes even en dan draait hij stationair (zowel warm als koud) zonder vreemde geluiden.Ik ben bang dat de distributie weer nagekeken moet worden. Ik ga niet terug naar die verkoper met zijn ” mannetje” om het te repareren. hij heeft het wel aangeboden, maar ik heb hier geen vertrouwen in en trouwens ook niks meer gehoord.
Gasklephuis heb ik ook reeds schoongemaakt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt.
gr,
Wahi
20 augustus 2015 om 17:34 #18294105Misschien een idee om je geld terug te vragen omdat je niet tevrede bent met de aankoop als je je auto onder garantie gekocht hebt…
Als je na het vervangen van de ketting een diesl geluid hoort.. Kijk dan de stand van de nokkenassen en krukas eens na.. Als deze fout staat kan je een verkeerde timing voor je inspuiting en ontsteking hebben.. En staan ze tever van de juiste stand dan kun je inwendige motorschade krijgen.. Ik weet overgens niet of dat bij de 1.2 ook is net als bij de 1.6 xep dat het binnenste deel van je inlaat los kan raken en vastgezet moet worden ( dat je inlaat uit 3 delen bestaat i.v.m. de wervelkleppen)
20 augustus 2015 om 18:19 #18294106Auto dus zonder garantie gekocht :(
Ik ben er voor de rest ook wel content mee en krijg hem graag weer goed. Ik heb goede hoop omdat hij stationair goed loopt.Deze heeft wel de wervelkleppen volgens mij. Kan dit deze klachten veroorzaken? En is dit makkelijk te controleren of hier het probleem
zit?Alvast bedankt.
Gr,
Wahi
20 augustus 2015 om 18:42 #18294107Dat je trekkracht verlies merkt kan idd de wervelkleppen zijn maar als je motor tikt als een diesel dan vermoed ik dat er iets intern in je motor niet goed zit.. Daarom de vraag.. Staat je ketting wel op de goede stand?? Er staan markeringen op de tand wielen.. Die moeten overeen komen met de markeringen op het motorblok…
20 augustus 2015 om 18:49 #18294108OK bedankt. dan gaan we dat eerst controleren.
Ik ga binnenkort op vakantie en dan gaat hij naar de garage voor deze klacht.Als hij niet op tijd staat, kan het dan dat hij stationair wel goed loopt? Hier heb ik nl geen problemen.
gr,
Wahi
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.