Nieuwsgierig naar E85 gebruikers

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Nieuwsgierig naar E85 gebruikers

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239285
    DdV
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Hallo Turbo rijders,

      Wie van jullie rijdt er inmiddels op E10/E85/E100 ?

      Ik vraag dit omdat ik er zelf enorme vooruitgangen mee heb geboekt met mijn rally auto (Lancer evo 6)
      Verbrandingstemperatuur lager, meer zuurstof in de brandstof, meer koppel… ik ben er zeer goed over te spreken.
      Klein nadeel was in het begin de koude start, maar ook dit is geen probleem meer.

      Wie heeft ook ervaringen met E-xx in zijn turbo…

      Groetjes,

      Dennis

      #17896224
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Weet dat ze bij DP Engineering veel hiermee doen.

        Zou het ook wel willen, maar de verkrijgbaarheid / kostprijs van Exx in de regio waar ik woon is gewoon dramatisch.

        #17896225
        Mark16v
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2005

          In Frankrijk kan je bijna alleen nog maar E10 tanken langs de route du soleil maar ik vind het maar tricky. Ik heb gelezen dat het op langere termijn slecht is voor het rubber in slangen en afdichtingen…

          #17896226
          kaneelschep
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2004

            In Hongarije rijden ze er ook al wat meer op.
            Een vriend van me was er ongelofelijk tegen. maar die rijdt met 125cc motoren. Bleef niet echt veel topsnelheid over.

            Toen ik in Frankrijk was ben ik maar de snelweg afgegaan om normale benzine te kopen.

            #17896223
            Orang-pinda
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Kom er net achter dat er bij ons in Groningen een pomp zit dat E85 verkoopt. Wist ik geen eens. Binnenkort es proberen?

              #17896222
              bd.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 July 2009

                @Orang-pinda wrote:

                Kom er net achter dat er bij ons in Groningen een pomp zit dat E85 verkoopt. Wist ik geen eens. Binnenkort es proberen?

                als je ecu/injectoren niet zijn afgesteld op e85 dan moet je het niet tanken!

                #17896227
                Orang-pinda
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  @bd. wrote:

                  @Orang-pinda wrote:

                  Kom er net achter dat er bij ons in Groningen een pomp zit dat E85 verkoopt. Wist ik geen eens. Binnenkort es proberen?

                  als je ecu/injectoren niet zijn afgesteld op e85 dan moet je het niet tanken!

                  Ok, dankjewel. Moeten er grotere injectoren in? Ecu afstellen, kan ik daarna nog ‘probleemloos’ met 98 rijden? Het is niet zo dat je overal E85 kunt tanken ja.

                  #17896228
                  sebastiaankadettcabriogsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 November 2005

                    in groningen kunnen we het nu bij Firestone en Feiten olie tanken,

                    het is goedkoper als 98 maar je moet er ook 30 % meer van inspuiten.

                    als je ecu er niet op afgesteld is en je wilt alleen meer inspuiten zou je half om half E85 a euro 98 kunnen proberen. ik weet dat er meerdere mensen vooral in de volvo wereld zijn die dat doen.

                    maar het blijft experimenteren als je te weinig inspuit kan het wellicht fout gaan.

                    #17896229
                    sebastiaankadettcabriogsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 November 2005

                      @Orang-pinda wrote:

                      @bd. wrote:

                      @Orang-pinda wrote:

                      Kom er net achter dat er bij ons in Groningen een pomp zit dat E85 verkoopt. Wist ik geen eens. Binnenkort es proberen?

                      als je ecu/injectoren niet zijn afgesteld op e85 dan moet je het niet tanken!

                      Ok, dankjewel. Moeten er grotere injectoren in? Ecu afstellen, kan ik daarna nog ‘probleemloos’ met 98 rijden? Het is niet zo dat je overal E85 kunt tanken ja.

                      gezien het vermogen wat je nu al rijdt zou ik ook een andere brandstofpomp gebruiken die meer capaciteit heeft. grotere injectoren (of hogere druk) en dan half om half proberen. maar het blijft expirimenteren.

                      u2u

                      #17896230
                      freek corsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 December 2004

                        Ik heb het ook gebruikt, echt leuk spul die E85.

                        Ik kon de turbo druk omhoog doen zonder dat de motor begon met pingelen.

                        Wel moest ik de brandstofdruk omhoog zetten.

                        Boven 5000 rpm kan de brandstofpomp niet meer genoeg brandstof verpompen om de AFR waarden goed te houden.

                        ( getest met een C20NET met 1 bar turbodruk )

                        #17896231
                        Orang-pinda
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Dus niet 50/50 Freek? Wat als ik nou bijvoorbeeld: 9 liter 98 tank en er een liter ethanol bij ingooi. Heeft dat zin? Kan dat kwaad?

                          E85 durf ik niet zonder grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, straks is mijn motor dood. Ben er wel nieuwsgierig naar.

                          #17896232
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            @Orang-pinda wrote:

                            Dus niet 50/50 Freek? Wat als ik nou bijvoorbeeld: 9 liter 98 tank en er een liter ethanol bij ingooi. Heeft dat zin? Kan dat kwaad?

                            E85 durf ik niet zonder grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, straks is mijn motor dood. Ben er wel nieuwsgierig naar.

                            E85 bevat zo’n 20% minder energie t.o.v. benzine. Je moet dus minstens 20% meer kunnen inspuiten.
                            De zogeheten “bi-fuel” auto’s tegenwoordig die benzine en E85 vreten, herkennen de brandstof en schakelen automatisch.
                            Jij zal dat moeten doen door ergens iets mechanisch te forceren. Bijvoorbeeld met een hogere brandstofdruk. Andere optie is grotere injectoren.
                            En als je huidige injectoren nog genoeg ruimte bieden, kan je via chippen of een tussendoosje (doen ze veel in USA, frankrijk en duitsland) de PWM dutycycle van je injectoren omhoog zetten.

                            Op die manier maak je helaas geen gebruik van de kracht van E85. Dat is namelijk het hogere octaangetal (107 RON). Daardoor kan je dikkere compressie of hogere vuldruk (turbo, supercharger) draaien zonder dat er pre-detonatie (pingelen, kloppen) plaatsvind.
                            Met alleen injectie aanpassing heb je dus gewoon origineel vermogen tegen 20% meer brandstof verbruik. E85 is helaas nog niet goedkoop genoeg om dat te verantwoorden.

                            Een mix van 1op10 (oftewel E10) is algemeen geaccepteerd veilig voor alle Opel motoren, met uitzondering van de 2.2 directe injectie blokken (o.a. Y22SE).
                            De meeste Opeltjes hebben trouwens sinds de 90’s al geen rubber brandstofleidingen meer, maar kunststof (die blauwe pijpjes, zitten o.a. ook op m’n Corsa B GSi). Sowieso is het afhankelijk van de rubbersamenstelling of het problemen oplevert, en voor zover ik weet maakt het bij een Opel niks uit. Ze rijden in brazilie al 30 jaar op E85. O.a. de Corsa B is daar verschrikkelijk populair.

                            Ik heb zelf, bij gebrek aan E10, een tijd E5 gereden en heb geen problemen gehad met m’n Calibra, waar nog rubber slang onder hangt.

                            #17896233
                            sebastiaankadettcabriogsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 November 2005

                              dit is de eerste keer dat ik 20% lees.

                              overal anders lees ik 30% minder energie.

                              #17896234
                              bd.
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 July 2009

                                @Orang-pinda wrote:

                                Dus niet 50/50 Freek? Wat als ik nou bijvoorbeeld: 9 liter 98 tank en er een liter ethanol bij ingooi. Heeft dat zin? Kan dat kwaad?

                                E85 durf ik niet zonder grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, straks is mijn motor dood. Ben er wel nieuwsgierig naar.

                                waarom zou jij over stappen op e85? op gewone 98 kan je al het maximale vermogen draaien wat je standaart let aan kan en wat de turbo kan leveren. dus wil je meer, kan je beter overstappen op een fase 3/3,5 of evo310 imho.

                                #17896235
                                McKaamos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 December 2009

                                  @sebastiaankadettcabriogsi wrote:

                                  dit is de eerste keer dat ik 20% lees.

                                  overal anders lees ik 30% minder energie.

                                  Pure ethanol idd 30%, maar E85 is deels benzine, en dus is het percentage lager.

                                  #17896236
                                  needlefreak
                                    Lid sinds:
                                    25 April 2010

                                    ik heb de E85 gebruikt om naar de keuring te gaan mijn co was buiten tolerantie hij gaat er op maar rond de 3000toeren begon hij te stotteren dit was wel met mij originele boegies met de bosch f5…. gaat het wel veel vlotter (en de auto is zuiniger )

                                    #17896237
                                    sebastiaankadettcabriogsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 November 2005

                                      @bd. wrote:

                                      @Orang-pinda wrote:

                                      Dus niet 50/50 Freek? Wat als ik nou bijvoorbeeld: 9 liter 98 tank en er een liter ethanol bij ingooi. Heeft dat zin? Kan dat kwaad?

                                      E85 durf ik niet zonder grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, straks is mijn motor dood. Ben er wel nieuwsgierig naar.

                                      waarom zou jij over stappen op e85? op gewone 98 kan je al het maximale vermogen draaien wat je standaart let aan kan en wat de turbo kan leveren. dus wil je meer, kan je beter overstappen op een fase 3/3,5 of evo310 imho.

                                      niet helemaal mee eens.

                                      met E85 kan je ook gewoon meer vermogen draaien mits juist afgesteld toch? tenminste dit waren de bevindingen van die gast van sneaky tuning die nu bij de 10sec club hoort van dhra.

                                      die gele crx van hem had meen ik 750 pk met garrett gt 40 op benzine. en die rode civic 920 op E85 terwijl het een 800 pk turbo is. nou was meen ik die crx een b16 en die civic een b18 motor dus geheel gelijk waren ze niet.

                                      ook brieken hier op het forum had er bovenmatig veel vermogen mee voor “maar” een t3 turbo na mijn mening.

                                      #17896238
                                      bd.
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 July 2009

                                        met e85 kan je inderdaad meer vermogen maken. Maar je drijfstangen van je let vinden 320+ pk’s niet leuk en komen dan (vaak)buitenspelen. e85 of euro 98 maakt dan natuurlijk geen verschil, je drijfstangen worden hier niet sterker van oid ;).
                                        dus daarom kan je net zo goed 98 tanken, is ook overal goed verkrijgbaar.

                                        #17896239
                                        sebastiaankadettcabriogsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 November 2005

                                          de turbo set van E+B kadett reed (bij vorrige eigenaar) op standaard drijfstangen 325 pk

                                          tis wel de grens op zoeken dan ben ik met je eens. of dat verstandig is is een tweede.

                                          los daarvan.
                                          stel die 320 pk is te behalen met een K16 turbo met E85.
                                          is dat ook te doen met benzine? dit betwijfel ik.

                                          #17896240
                                          sebastiaankadettcabriogsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            27 November 2005

                                            @needlefreak wrote:

                                            ik heb de E85 gebruikt om naar de keuring te gaan mijn co was buiten tolerantie hij gaat er op maar rond de 3000toeren begon hij te stotteren dit was wel met mij originele boegies met de bosch f5…. gaat het wel veel vlotter (en de auto is zuiniger )

                                            met wat voor auto/moter was dit?

                                            ik neem aan dat hij niet op E85 afgesteld was?

                                            ben benieuwd!

                                            #17896241
                                            bd.
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 July 2009

                                              @sebastiaankadettcabriogsi wrote:

                                              de turbo set van E+B kadett reed (bij vorrige eigenaar) op standaard drijfstangen 325 pk

                                              tis wel de grens op zoeken dan ben ik met je eens. of dat verstandig is is een tweede.

                                              los daarvan.
                                              stel die 320 pk is te behalen met een K16 turbo met E85.
                                              is dat ook te doen met benzine? dit betwijfel ik.

                                              jazeker! 320 pk is te halen met een k16 lader op ron 98. Als je bv. een frisse let met een fase 3.5 hebt, dan moet dit geen probleem zijn :thumbup maar met e85 zal je er waarschijnlijk wel meer uit kunnen halen ;)

                                              #17896242
                                              gijzbed-opc
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                :D Nu goed!Dan mijn ervaring maar.
                                                Nu z’n 3 x E85 getankt zonder problemen geen start en rij bijzonderheden.Start problemen verwacht ik alleen in de winter wanneer het onder nul is.
                                                Het voordeel voor mij is dat ik in Duitsland voor 1.07 euro de liter kan tanken en in Frankrijk voor 0.83.5 de liter. :thumb
                                                Wel is het zo dat je moet zoeken in Frankrijk want er gaan steeds meer over op E20.
                                                Mijn OPC z20let is nu H-turbo met injectoren van de OPC H.
                                                Hij liep dus veel te rijk dus ik heb geen last van arm lopen bij vollast.Nu met E85 helemaal niet.
                                                Wel zie je een stevige witte pluim uit de uitlaat bij gasgeven.Dit is niet wanneer ik op Benzine rijd.
                                                Ga nu verder met het uitlaat sys. volledig 76mm waardoor het vermogen verder omhoog kan en dit alles met Fase1 en standaard
                                                intercooler. :D

                                                Gr.Peter.

                                                #17896243
                                                frank de jonge
                                                  Lid sinds:
                                                  23 May 2011

                                                  E85? Wat móet ik me daar bij voorstellen?

                                                  #17896244
                                                  gijzbed-opc
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Frank!
                                                    Dat is Bio-Ethanol met 15% Benzine met een octaangetal van 104.
                                                    Is in Nederland ongunstig aangezien je er meer van nodig hebt t.o.v benzine z’n 30%
                                                    Wel is het zo dat de verbrandings temp lager is maar de vulling beter.Hierdoor meer vermogen.
                                                    Zoals ik al schreef kan ik er aankomen voor 83.5 euro/Ltr. Dus voordelig voor mij.
                                                    lees ook Flex-fuel auto’s. (Saab Aero en Volvo T).

                                                    Gr.Peter

                                                    #17896245
                                                    needlefreak
                                                      Lid sinds:
                                                      25 April 2010

                                                      @sebastiaankadettcabriogsi wrote:

                                                      @needlefreak wrote:

                                                      ik heb de E85 gebruikt om naar de keuring te gaan mijn co was buiten tolerantie hij gaat er op maar rond de 3000toeren begon hij te stotteren dit was wel met mij originele boegies met de bosch f5…. gaat het wel veel vlotter (en de auto is zuiniger )

                                                      met wat voor auto/moter was dit?

                                                      ik neem aan dat hij niet op E85 afgesteld was?

                                                      ben benieuwd!

                                                      dit was een z20let met leh turbo en de 470cc injectoren met chip van m -pech
                                                      ik deed er 50/50 in niet puur e85 mijn co was zeer laag het verbruik was veel minder maar hem echt tot de 5500rpm treken ging niet zo goed maar voor rustig te rijden en niet altijd door te trekken is het een aanrader
                                                      ik kan zelf de inspuiting regelen in de auto dus voor mij is het niet echt een probleem om 20% meer in te spuiten
                                                      autostyle heeft ook een instelbare brandstofdrukregelaar voor weinig geld dus als je van plan bent er op te rijden denk ik dat dit de goedkoopste manier is om het aan te passen zo kan je door de week E85 tanken en in de weekends 95 zo doe ik het

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.