Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Nieuweling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2013 om 21:07 #17257447
Hallo iedereen,
Ik ben totaal nieuw in alles wat met oldtimers te maken heeft maar zoals velen kan ik echt genieten van een prachtige auto. Aangezien ik een technische opleiding heb doorlopen en momenteel als technieker te werk ben gesteld heb ik ergens misschien wel de achtergrond om met genoeg hulp (en gesukkel) aan een project te beginnen.
Ik sprak overlaatst met een collega van me die zelf al 4 projecten achter de rug heeft (allemaal Mustang’s). Hij adviseerde me om met een gemakkelijk model te beginnen. Nu dacht ik eerst met een Volkswagen te beginnen, ik heb mij laten vertellen dat deze een zelfdragend chasis hebben en daarom relatief gemakkelijk te renoveren zijn.
Helaas na wat rond te zoeken bleek de VW T1 busjes waarin ik geïnteresseerd was niet ideaal (te groot en te duur). Daarom dat ik nu hier terecht ben gekomen!
Na wat rond te zoeken heb ik mijn hart verloren aan een Opel Manta 1.9 S De luxe (edit; Bj 71-72). helaas kan ik dit type nergens te koop vinden. wat naar mijn mening gelijkaardig is is een Opel Manta A. Verbeter me als ik fout ben! ;)
Nu dus de vraag… . Is dit een realistisch idee om als 1ste project te doen? de technische documentatie heb ik normaal al allemaal gevonden. Zoja, welke kostprijs zou ik moeten voorzien voor het materiaal om de renovatie te doen? schuurmachines niet meegerekend, redelijk basic. Sleutels, schroevendraaiers, tangen, …
Graag zo veel mogelijk informatie en tips!
Alvast vriendelijk bedankt!
Piet30 april 2013 om 21:19 #18138386Hallo PietV
wat een gemiddelde basis kost… is moeilijk te zeggen van te voren.
je moet gewoon kijken wat er op de markt is, ergens tegenaan lopen.gereedschap en dergelijke… tja dat is handig om dat van te voren al goed voor elkaar te hebben.
uiteraard hoeft dat helemaal niet het duurste van het duurste te zijn.
maar prijs en kwaliteit gaan vaak wel samen.voor een kleine 1000 euro heb je al een zeer ruim gevulde gereedschapskar.
zodat je het beginnersgereedschap hebt.
specialistis gereedschap zul je tzt moeten aanschaffen
al ben je voor een MANTA niet veel specialistis spul nodig.
enkel een stel goede handen, bij voorkeur 2 rechter :D
een dosis geduld
een dosis doorzettingsvermogen
want.. als je aan een OPEL begint… kom je altijd meer tegen als verwacht.
maar schrale troost… ook bij een VW is dit wel zo.. en zelfs bij de bmw`s en sterren.succes met je project verder !
(hier staat trouwens nog een t3.. personenbus… is da nie wat? :D )1 mei 2013 om 17:30 #18138387De techniek is niet zo moeilijk. setje steek-ring sleutels en een doppendoos en je schroeft ‘m bij wijze van spreken helemaal uit elkaar. Motorisch is eigenlijk nog alles wel te vinden.
Plaatwerk is een ander verhaal. Deuren, voorschermen, ruitensets en dergelijke begint schaars te worden en gave exemplaren beginnen aardig prijzig te worden. Maar ‘t is nog wel te krijgen.
Een harde body kopen als project kan een investering zijn, maar als je aangewezen bent op anderen om te lassen, is het denk ik de goedkoopste manier.1 mei 2013 om 17:54 #18138388Haha, die 2 rechtse handen zitten wel goed:p, en bedankt voor het aanbod maar zoals ik al zei ga ik toch voor iets kleiner dan een bus (en ook iets sportiever :p).
@DevilraY; thx voor de info! Ik heb momenteel een bod gedaan op 2 exemplaren. Uit de foto’s kan ik afleiden dat 1 van de 2 sowieso super veel werk is aangezien alles uit elkaar is gehaald. Ook veronderstel ik dat ik bij deze auto moeilijk met zekerheid kan vaststellen dat alle (juiste) onderdelen me worden meegegeven, aangezien ik geen ervaring heb. Juist?Ook vroeg ik me af of ik kan controleren of een motor werkt als deze niet meer in de auto zit? Is het bv mogelijk om aan het aandrijfwiel te draaien om te controleren of de pistons (mmm… in abn’ zuigers’? ) nog bewegen in de cilinders?
Bij de gedemonteerde auto is al het bodywork al gedaan. Kan ik er van uit gaan dat ik hierdoor bijna met zekerheid geen verborgen roest meer zal tegen komen achteraf?
De 2de auto die ik heb gevonden leek me interessanter om te kopen als beginneling. Deze stond volgens de foto’s ergens in een garage. Minder mogelijkheid tot roest? En bleek volgens de informatie nog te rijden.
Nu ken ik theoretisch wel redelijk wat van motoren en dacht ik door het luisteren naar een motor eventuele problemen te kunnen detecteren. Is dit realistisch? Zou bv ook een eventuele testrit en visuele inspectie van de motor me een idee kunnen geven van de kwaliteit? Zoja, waarop moet ik dan letten?
Indien ik een reactie krijg op dit exemplaar, waarop moet ik nog letten voor aankoop? kwaliteit van de schokdempers en ophanging? Roest onderaan de wielkassen? Lekken van olie en andere vloeistoffen?
Alle info is welkom!!
I.v.m. het plaatwerk, ik heb vroeger met 3 soorten lassen in mijn opleiding kennis gemaakt. Elektrisch, met gas en een combinatie van de 2. Nu probeer ik die oude kennis terug boven te halen dus verbeter me als ik fout ben. Elektrisch lassen kan ik gebruiken om totaal geroeste stukken plaat eerst weg te zagen en achteraf nieuwe stukken aan vast te lassen.
met het op gas lassen herinner ik mij door middel van een toevoegmiddel gaten te kunnen opvullen. In het school deden we dit met kleine gaatjes in dun plaat materiaal. is dit ook toepasbaar op een auto?
Vroeger was ik zeer goed in de lessen lassen op school maar dit is helaas al 7 jaar geleden. Is het plaat – en laswerk aan een auto echt veel moeilijker?
Nogmaals bedankt trouwens aan degene hierboven voor hun reactie en info! Keep it commimg! ;)
4 mei 2013 om 05:34 #18138389Met die Manta die helemaal uitelkaar ligt kun je natuurlijk wel de hele carrosserie bekijken, ook de anders verborgen plekken. Ik denk dat je dan ook al goed kunt zien of de werkzaamheden aan de carrosserie serieus gedaan is, maar daar kun je bijna wel vanuit gaan als ie helemaal uitelkaar ligt. (prutsers “restaureren” een auto met wat oplappen en halen niks uitelkaar) Een komplete auto die rijdbaar is heeft weer het voordeel dat je kan zien of alles werkt, maar verborgen roest is moeilijk te vinden. Ga er maar vanuit dat wanneer bij een komplete auto met roest er een restauratie aan te pas komt. Motorisch kan er niet veel mis zijn met de oude Opel blokken. Sommige carburateurs verslijten sneller dan andere/kunnen moeilijk af te stellen zijn. Verder de gebruikelijke dingen zoals wiellagers en remmen die aan vervanging toe kunnen zijn. En zoals gezegd, Opels zijn vrij simpel en een goede basis om je sleutel ervaring op te vijzelen. Ik heb het sleutelen ook met oude Opels geleerd, na verloop van jaren kun je het met de ogen dicht. :D
4 mei 2013 om 16:30 #18138390mocht je een manta-A willen aanschaffen heb ik binnenkort wel eentje staan is wel van 1975 en is hard alleen technisch moet er het een en ander nog aan gebeuren voor info moet je mij maar even bellen wel zo makkelijk
en weet natuurlijk ook je budget niet
mvg popke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.