Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › ‘Nieuwe’ Vectra, paar probleempjes
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 juli 2017om 12:26 door Jalu.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2017 om 16:24 #18343387
Vandaag heb ik, na jaren Citroën (als laatste een V6 automaat, heerlijke auto…) gereden te hebben, mijn eerste Opel opgehaald. Dit nadat we kortgeleden voor mijn vrouw een Astra cabriolet gekocht hebben en we deze beiden wel erg fijn vonden rijden. Toen de hydrauliekpomp van de C5 de geest gaf (dure reparatie, die dingen gaan bijna nooit stuk, behalve bij de mijne) werd de beslissing min of meer voor oms genomen dat we toch maar een stationwagen moesten gaan zoeken, iets waar ik sowieso al een tijdje mee bezig was. De keuze is gevallen op een mooie zwarte Vectra C Wagon van bj. 2005 (of heet dat nog steeds Caravan bij Opel?) met een eenvoudige Z18XE motor maar wel in een zeer mooi aangekleed exemplaar, met lichte leren bekleding, navigatie en allerlei leuke luxe dingetjes.
[IMG]http://i177.photobucket.com/albums/w202/jalumsx/IMG_5920_zpsqxvgkqji.jpg[/IMG]
De auto staat nu bij de lokale garage voor een grote onderhoudsbeurt (helaas kwam aan het licht dat de radiateur lekte, dus nu maar besloten om direct bij de reparatie daarvan een fatsoenlijke onderhoudsbeurt uit te laten voeren) en daarna zijn er nog wat kleine problemen waar ik zelf even mijn tanden in wil zetten, tips zijn welkom:
– van de linker deur achter wil het raam niet naar beneden, het schoonmaken van de schakelaar hielp niet, schakelaar verwisseld met die van de deur rechts helpt ook niet, geen beweging in te krijgen. Waar kan ik verder zoeken?
– de parkeersensoren piepen eenmalig als je de auto in de achteruit zet of als je op de knop in de middenconsole drukt, en er staat een geel icoontje in de toerenteller, maar er klinkt geen verder geluid als je een object nadert; ik ben blij dat ik dat eerst even heb uitgetest voordat ik er blindelings op vertrouw… :) Na wat lezen hier lijkt de conclusie te zijn dat er mogelijk een sensor stuk is en dat dan het hele systeem niet meer werkt, maar hoe kom ik er nu achter welke van de 8 sensoren het niet goed doet…?
– de auto meldt veelvuldig dat ik de achterlichten moet controleren, maar voor zover ik kan nagaan zijn alle lampjes ok. Kan het zijn dat er verkeerde lampjes inzitten, qua aantal Watts of zo?16 mei 2017 om 16:31 #18343388het linker achter raam is gewoon een kwestie van het deurpaneel verwijderen en kijken of de stekker er op zit en of deze de aansturing vanaf de schakelaar krijgt.
de parkeer sensoren zijn simpel uit te lezen, als er op de knop in het midden console wordt gedrukt dan schakel je de sensoren aan de voorkant uit, als ik het goed heb gaat dan sowieso het lampje branden ter aanduiding dat ze uit staan. als er echter totaal geen signalen klinken bij het naderen van objecten zal er dus iets aan de hand zijn, uitlezen dus.
met uitlezen zullen ze wellicht ook kunnen zien waarom de auto de melding van de achterlichten blijft geven.
een verkeerd lampje zou zeker kunnen.16 mei 2017 om 21:24 #18343397Ok, dank je wel. Een zoektochtje op Internet leert inmiddels dat er nog wel eens een draadbreuk in de kabelbundel naar de deur zou kunnen zitten; herkenbaar, bij mijn Xantia (jaren terug alweer) heb ik dat ook al eens meegemaakt, ik weet nog dat het een heel,gedoe was om dat te repareren… Ik zal op onderzoek gaan als ik de auto terug heb.
En ik zal op zoek gaan naar een Opcom, want ik vermoed dat dat een onmisbaar stukje gereedschap is als je electronische problemen wilt onderzoeken.
16 mei 2017 om 22:31 #18343406Ik vermoed dat er toch een lampje achter defect is of dat er led exemplaren zijn geplaatst. Anders komt deze melding zelden tevoorschijn. Wat betreft parkeersensoren, zou ik ze gewoon allen vervangen als je zeker weet dat een van deze defect is.
18 mei 2017 om 23:04 #18343501Nou, de auto staat weer voor mijn eigen deur. Best wat centen armer, want behalve de radiateur bleken ook de schijfremmen en -blokken voor nog aan vervanging toe, en de spoorstangen.
Het raam linksachter werkt weer; het probleem werd veroorzaakt door kabelbreuk in de dradenbundel naar de deur. Dit gerepareerd en het raam werkt weer feilloos. Van de parkeersensoren blijken er drie aan de achterkant stuk te zijn, die dingen lijken niet echt gebouwd voor de eeuwigheid… Morgen maar eens op de sloop kijken, of misschien heeft iemand hier nog wat te koop? Anders zal ik nieuwe sensoren moeten bestellen.
Het probleem met de foutmeldingen over de achterlichten bleek veroorzaakt door gammele contacten van de lampen in de achterklep.
19 mei 2017 om 11:39 #18343517parkeer sensoren zijn in overvloed te vinden op ebay, even goed kijken welk type, maar dan komt het best wel goed denk ik.
27 mei 2017 om 22:01 #18343875Inderdaad voor relatief weinig geld 4 nieuwe parkeersensoren op ebay gekocht, en de park assist werkt weer. Wel zo fijn gezien de lengte van de auto…
Inmiddels ook het gasklephuis gereinigd en het beruchte carterventilatiegaatje uit- en opgeboord, de thermostaat vervangen (hij werd nauwelijks warm, thermostaat bleef open staan) en de deurvangers van de voorste portieren omgedraaid zodat de deuren niet meer knakken bij het openen.
Het kleine display in de toerenteller heeft nogal wat pixelfouten, misschien heeft iemand nog tips om daar iets aan te doen?
15 juli 2017 om 19:03 #18346061De Vectra is inmiddels een paar maanden in mijn bezit, alle probleempjes uit de openingspost zijn opgelost, er is een LPG installatie ingekomen en nog een stabilisator koppelstangetje vervangen. Vandaag kwamen de nieuwe koplampen binnen die ik besteld had, en toevalligerwijze óók de in China besteld Opcom. Dus even aan het werk geweest:
[img]https://image.ibb.co/mUeVpa/IMG_1454.jpg[/img]
[img]https://image.ibb.co/ewewUa/IMG_6431.jpg[/img]De originele koplampen waren dof en zo lek als een mandje, de rechter was net een aquarium. Dus een nieuw setje gemonteerd, en met de nieuwe Opcom de DRL optie ingeschakeld, in mijn geval optie 4: als DRL branden dan ALLEEN de dimlichten, verder niets, ook geen stadslicht of achterlicht; en de dashboardverlichting wordt niet gedimd, voor mij het grootste nadeel aan rijden met het normale dimlicht aan overdag: de verlichting van het navigatiescherm dimt dan zo ver dat het nauwelijks meer leesbaar is.
Buiten dat frist de auto enorm op van de nieuwe heldere koplampen.
15 juli 2017 om 22:15 #18346071Jalu, dat is goed op gefrist, ziet er goed uit, ik heb deze koplampen ook, alleen de lampjes in de ringen
Geven een gelig licht en hebben geen lang leven, ik heb ze vervangen voor smd,s dan heb je witter licht en oogt
Mooier (tekoop bij Ali.com) ook heb ik xenon er in gezet, en moet zeggen, als je nog nooit xenon heb gehad dan
Gaat er een wereld van licht voor je open, echt goed.Vr,gr, jac.
16 juli 2017 om 12:07 #18346085Het dimmen van de boordcomputer kun je in het menu uitschakelen.
Staat de lichtdimmer niet gewoon heel ver gedimd?17 juli 2017 om 12:26 #18346136Het klopt dat de lichtdimmer ver gedimd staat, ‘s avonds vind ik het dashboard anders al gauw te fel.
De dimmer van het kleurenscherm kun je bij mij niet uitschakelen; je kunt alleen de nachtstand(geinverteerde kleuren) uitzetten. Maar als je de lichten aandoet dimt de backlight mee met de dashboardverlichting, nachtstand of niet.
Maar goed, DRL optie 4 biedt dus een oplossing: zodra de motor loopt, gaan enkel de dimlichten branden maar het dashboard dimt niet. Ook de stadslichten en de achterlichten gaan dan niet branden, dat gebeurt allemaal pas als je handmatig de lichten aandoet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.