nieuwe speler op het schoolplein

Forumindex Forums Modellen Corsa nieuwe speler op het schoolplein

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    seccondbest

Ok na lang zeuren van mijn twee zoons heb ik dus eindelijk de stap genomen die elke man vroeger of later ooit maakt, de aanschaf van een opel.

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb al meteen een vraag,

De corsa is van 1993, een 1.4i (1.4nz) met een kachel probleem.

De aanjager doet het niet!

Ik heb reeds het een en ander geprobeerd:

stekker er uit bij de kachel (naast het gas pedaal) universeel meter er aan en de kachel schakelaar van 0 naar 1 gezet, ik meet dan 12 volt op de stekker.

Ik heb de voorkant van de opel uit elkaar gehaald en de blower bloot gelegd, ff twee draadjes rechtstreeks naar de accu, en de blower draaid als een gek.

heb inmiddels het dashboard voor 2/3 uitelkaar gehaald en alle draden te voorschijn gehaald om ze een voor een te kunnen checken, en daar is mijn probleem…

Ik ben op zoek naar het bedradings schema voor de kachel in die corsaB.

wie o wie heeft er een, weet er een of kan mij in de juiste richting wijzen, ik ben al meer dan een uur op zoek maar kan niets vinden.

al vast bedankt!

Dr.Ed

Nou,

Welkom hier, maar stel je anders eerst ff voor…Levert je over het algemeen een stuk meer reacties op…

Kachelweerstand stuk?

Ed

Fearless
        Deelnemer

Had mijn 1e Corsa A ook. Die kachelweerstand was gaar.
          Trok toen uit de sloop een compleet blowertje met weerstand uit een auto. Deze gemonteerd en zag dat het goed was king:

corsaracer
          Deelnemer

doet de aanjager het op alle standen niet of werkt hij alleen op de hoogste stand?

als hij alleen op de hoogste stand werkt is je kachel weerstand idd stuk.

doet hij het helemaal niet dan kan het misschien zijn dat je ventilator zelf stuk is.

misschien heb je hier iets aan….

seccondbest

fantastisch dit ziet er uit als het schema dat ik nodig heb, ik kan nu alle draden na lopen en door meten.

De blower doet het heel zachtjes in de eerste stand (en ik bedoel HEEL zachtjes)

de blower doet het goed rechtstreeks op de accu

De weerstand zie ik wel zitten naast de blower maar ik heb geen idee of die goed of slecht is, ziet er niet verbrand uit.

Ga morgen met dit schema op papier ff meten en gelijk wat foto’s maken voor de HOW TO.

Is misschien handig voor de volgende doe het zelf kachel monteur :)

bedankt zo ver.

martin

Jurgen
              Deelnemer

Een weerstand kan best intern kaput zijn, dus waarschijnlijk zit daar je probleem. Die zou ik eerst eens even doormeten.

johanhummer9
                Deelnemer

die dingen gaan wel vaker kapot , en ze zijn nieuwn nog best prijzig

seccondbest

Met dank aan de mensen op dit forum ben ik inmiddels wat wijzer geworden. :thumb

De kachel weerstand is inderdaad kaput, na demontage heb ik hem doorgemeten en op alle punten kreeg ik dezelfde waarde van 802 Ohm dus ik ga er vanuit dat de weerstand inwendig volledige kortsluiting maakt.

Na een gesprek met een goede vriend en monteur kreeg ik het advies om de blower er ook uit te halen en te kijken of die nog wel soepel ronddraaid, NIET dus moest moeite doen om hem rond te krijgen!

De weerstand is doorgebrand omdat de blower motor te veel kracht moest zetten om te draaien.

FF gebeld met BREZAN, geen weerstand! :wtf

gebeld met de dealer en ja hoor, KASSA! 62 euro ex BTW voor de weerstand, Ik heb maar niet gevraagt wat de blower kost.

sloperij van de braak in Almere, complete set (blower met weerstand) 35 euro! :thumbup

Zodra ik de onderdelen binnen heb en weer ga monteren maak ik er mooie foto’s van dan kan het meteen naar de HOW TO afdeling op dit forum.

want ik kan maar een ding zeggen, wat een baggerklus! :fy1

bedankt voor alle hulp en tot de volgende doorgang.

KadAstra-EF
                    Deelnemer

Baggerklus of niet, je hebt het wel zelf gedaan en het is stukken goedkoper !!!!
                      Welkom trouwens hier op dit mooie Opelforum.

Voor het plaatsen van foto’s en een avatar verwijs ik je graag naar het volgende topic:

viewtopic.php?f=78&t=139209

Hartelijke groet, Rik ;)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.