nieuwe regels apk

Forumindex Forums Overige APK & RDW nieuwe regels apk

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 26 tot 44 (van in totaal 44)
  • Auteur
    Berichten
  • #17473424
    low speed devil
      Lid sinds:
      29 October 2004

      ach we zien wel, momenteel mag het en men keurder hier bij ons hier keurt hem toch lekker goed.:vertag

      en da ze ons ma is deftig op de hoogte brengen dan van de nieuwe regeltjes…

      niet op uw kop laten sch*ten zeg ik altijd maar:D

      #17473425
      sincere107
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 April 2009

        beste opelaars,

        regelmatig word ik opgeschrikt door mn maatje,die keurmeester is.
        tot nu toe was het alleen voor de technische zaken en veiligheid.
        nu kwam hij weer met wat anders aan,van zon rdw keurmeester leerboek…..

        omtrent xenon…….

        dat koplampsproeier verhaal blijft van kracht…..
        maar nu gaan ze ook extra letten op de koplampen.
        in veel koplampen staan H logos/aanduidingen…..van halogeen.

        en in sommige koplampen een D van discharge/xenon.
        staat die h op je koplamp,maar er zit xenon in is het afkeur.

        ik heb hier zelf nog nix over kunnen vinden op forums en rdw zelf.

        mijn maat krijgt de “updates”van een leermeester per email……

        zijn er hier nog meer keurmeesters/kenners die er wat over gehoord hebben?

        ik zit ook met het feit……

        stel je hebt originele xenon koplampen van opel.
        en je krijgt een aanrijding…..dan gaat er meestal immi op na bepaalde bouwjaren.
        staat er op je originele d en op je immi h…en dan?
        plus dat 95% van de angel eyes zowieso afkeur zijn.

        ik heb zelf angels van fk op mn astra g zitten.
        als ik het boek pak,mag maar 1 stadslicht aangaan per unit.
        met de angels zitten er al 2 ringen in.

        maar per ring zitten er weer 4 lichtbronnen in……

        mijn xenon geeft een goed gekeurt beeld met xenon.

        sommige autoos schijnen de vliegtuigen uit de lucht…dat dat dan afkeur zou zijn ok……

        het lijkt wel of ze alle immi van luxe dure autoos willen verbieden ofzo……..

        kijk bv audi dan……..

        met ledstrips hier en daar……….
        en zelfs nu met dimlicht leds………

        alles moet beter ,duurzamer,beter voor het milieu…..dan mogen de grote het allemaal wel……

        maar voor de mensen met een iets mindere beurs die wel willen hobbyen,wordt het onmogelijk gemaakt door de apk.

        en die belachelijke controles in rijnmond…..op db enz……..

        greetz ro

        #17473426
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          en zelfs nu met dimlicht leds………

          Dat is dagrijlicht.

          dat is verplicht op nieuwe auto’s.

          dat mag met leds.

          Dimlicht nog niet dacht ik zo.

          willem

          #17473427
          sincere107
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 April 2009

            vag en hella experimenteren nu met dimlicht.’
            de halo of xenon bulb word vervangen voor leds.

            heb er mee mogen spelen op esse autoshow.

            dat geeft echt mega licht…..net zo scherp als xenon…..
            kan je nagaan…halo 55 watt xenon 40/35 watt.
            en die leds ongeveer 15 watt…..mamamia.

            maargoed….

            niemand nog iets over het H en D verhaal?

            #17473428
            manus
              Lid sinds:
              30 June 2004

              nieuwe regels

              Een linkje die ik ergens gevonden heb.
              Voor zover ik de nieuwe APK regels doorgenomen heb maakt het voor de APK nog niet uit.

              #17473429
              sincere107
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 April 2009

                in jouw linkje,word er wel gesproken over:

                type behuizing en type lamp…………

                #17473430
                manus
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  En daarmee wil je zeggen dat………

                  #17473431
                  sincere107
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 April 2009

                    dat dus het hrc en dcs type gecontroleerd gaat worden.
                    zowel bij apk,en bij de razzia tegen de xenon.

                    nu zal de ene keurmeester zn schouders ophalen…..
                    maar zon zwart op wit agent gaat zeker moeilijk doen.

                    dat die tekst in het nieuwe regelement staat….doen ze niet zomaar…..

                    denk dat dit weer iets nieuws gaat worden voor zomer 2009!

                    #17473432
                    OrangeArrow
                      Lid sinds:
                      18 February 2007

                      om ff terug te komen op die klinkloze deuren van ons, heb afgelopen week met een steekproefcontroleur gesproken op t werk, hij vertelde me dat ze donderdag (weet niet afgelopen of aankomende) een vergadering hadden over de regels… Hij vertelde me dat het misschien toegelaten word dat als je met een elektrische schakelaar op de deur, de deur kunt open maken, het ook goed is…
                      En ook dat ze bij de rdw bang zijn voor de conseqentie dat als hun een auto goedkeuren met strakke deuren, en deze vervolgens tegen een boom knalt, hun verantwoordelijk kunnen worden gehouden als de deur niet open gaat…
                      Hoop dat het een beetje begrijpelijk is:hmmz Maar goed, denk dat het wel los gaat lopen…

                      #17473433
                      mayhem
                        Lid sinds:
                        13 June 2006

                        er staat van binnen en van buiten ;) de afstandsbediening is toch ook van buiten :P

                        boom knuffelaars hebben over t algemeen de boel ze krom dat je toch geen deur open krijgt.

                        #17473434
                        OrangeArrow
                          Lid sinds:
                          18 February 2007

                          origineel gepost door mayhem
                          er staat van binnen en van buiten ;) de afstandsbediening is toch ook van buiten :P

                          boom knuffelaars hebben over t algemeen de boel ze krom dat je toch geen deur open krijgt.

                          Zei ik m ook, maar hij zag dat toch anders… Die kut ambtenaren die zo’n regels bedenken, hebben geen flauw idee waar ze over praten… En als ik m om een boom heen vauw, dan knippen ze toch het dak eraf:o

                          #17473435
                          Opel_Astr@
                            Lid sinds:
                            16 September 2004

                            Opsomming van alle veranderingen:

                            Roest
                            De roestnorm en de bijbehorende gradaties zijn ongewijzigd.
                            Ook de manier waarop een roestschade moet zijn gerepareerd is grotendeels hetzelfde gebleven. Als er documentatie van de fabrikant aanwezig is waarin staat hoe roestschade gerepareerd moet worden, mag een reparatie straks ook volgens deze documentatie zijn uitgevoerd.

                            Controle van alle motor- en brandstofsystemen
                            Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op
                            deugdelijkheid en op eventuele lekkage. Dus niet alleen het
                            hoofdbrandstofsysteem, maar ook alle andere brandstofsystemen.
                            Denk bijvoorbeeld aan een kookinstallatie van een
                            kampeerauto of de brandstoftank voor een koelmotor op een
                            oplegger. Ook moeten alle tanks, indien van toepassing, zijn
                            voorzien van een passende tankdop.

                            Stofkap bij LPG-installatie
                            Op de vulaansluiting van een LPG-installatie moet een
                            stofkap aanwezig zijn. Deze beschermt de vulaansluiting
                            tegen bijvoorbeeld zand dat bij het tanken tussen de
                            afdichting van de terugslagkleppen kan komen, waardoor
                            deze niet meer goed afdichten. Zit de vulaansluiting
                            bijvoorbeeld achter de benzineklep, dan hoeft er geen
                            stofkap aanwezig te zijn.

                            Snelheidsmeter
                            Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op de
                            aanwezigheid van de snelheidsmeter. De controle op goede
                            werking en verlichting van de meter vervalt.

                            Eisen kruiskoppelingen aandrijflijn vervallen
                            De specifieke eis voor kruiskoppelingen in de aandrijflijn
                            vervalt. In plaats daarvan geldt nu de eis dat alle onderdelen
                            van de aandrijflijn deugdelijk moeten zijn en deugdelijk
                            moeten zijn bevestigd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een
                            homokinetische koppeling van een aandrijfas.

                            Controle fuseekogel
                            De manier waarop een fuseekogel moet worden
                            gecontroleerd, wordt niet meer voorgeschreven. De
                            keurmeester is ervoor verantwoordelijk dat dit op een goede
                            manier gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de rijstand van
                            het voertuig of door de wielen uit te laten hangen. Ook kan
                            het bij bepaalde constructies nodig zijn de draagarm te
                            ondersteunen. Het gaat erom dat eventuele speling zichtbaar wordt gemaakt. De manier waarop dit gebeurt kan wisselen.

                            Controle overige draaipunten wielophanging
                            Bij een volledig onafhankelijke wielophanging geldt de eis dat
                            de overige draaipunten in deze wielophanging niet meer dan
                            1 mm speling mogen hebben. Ook mogen er geen contactplekken zijn. De bevestiging van de draaipunten in een semi-onafhankelijke wielophanging en een starre as moet deugdelijk zijn. Dat kan dus ruimer zijn dan bij een onafhankelijke wielophanging.

                            Roestvorming velgen
                            De velgen van een voertuig mogen niet te veel verroest zijn.

                            Draairichting banden
                            Als er op de banden een draairichting staat aangegeven, dan
                            moet de band goed op de velg zitten. De draairichting wordt
                            meestal aangegeven door een pijl met de tekst ‘rotation’. De
                            pijl op de band moet de draairichting van de band aangeven
                            als het voertuig maar voren rijdt.

                            Maataanduiding banden
                            Op één as moet dezelfde maat banden zijn gemonteerd. De
                            breedte van de band, de verhouding tussen de bandbreedte en de bandhoogte en de diameter van de velg die op de band staan aangegeven moeten dus links en rechts hetzelfde zijn.

                            Noodwiel
                            Bij een APK-keuring mag er géén noodwiel op één van de
                            assen zitten.

                            Speling koppelingen
                            Alle koppelingen in de stuurinrichting moeten zichtbaar
                            spelingvrij zijn.

                            Controle stuurbekrachtiger
                            De stuurbekrachtiger moet goed werken. Dit wordt
                            gecontroleerd door eerst aan het stuur te draaien als de motor niet loopt en vervolgens nog eens aan het stuur te draaien als de motor wel loopt. Het moet merkbaar zijn dat de stuurbekrachtiger het doet. De slangen van de stuurbekrachtiger mogen niet te veel beschadigd zijn. Dit houdt in dat het wapeningsmateriaal van de slang niet zichtbaar mag zijn.
                            Ook mogen de slangen niet tegen bewegende onderdelen
                            aankomen. De stuurbekrachtiger mag geen ernstige lekkage
                            vertonen. Om dit te controleren moet het stuur bij draaiende
                            motor in de uiterste stand worden gedraaid.

                            Dikte remschijf
                            Een remschijf mag niet te dun zijn. Als een remschijf zo
                            dun is dat er grote kans op af breken is, moet deze worden
                            afgekeurd.

                            Maximaal toegestane remverschil
                            Het maximaal toegestane remverschil van de bedrijfsrem,
                            is in alle gevallen 30%. Het maakt hierbij niet uit op welke
                            as het verschil zit. Bij een personenauto en een lichte
                            bedrijfsauto is een remproef op de weg niet meer nodig, als
                            het verschil op de vooras tussen de 20% en 30% bedraagt.

                            Antiblokkeersysteem (ABS)
                            De onderdelen van het ABS moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem. Dat betekent bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het ABS-systeem niet afgebroken mogen zijn, ook als het controlelampje van het ABS goed werkt.

                            Controle waarschuwingsinrichting remvloeistofreservoir vervallen
                            De controle van het waarschuwingslampje van het remvloeistofniveau vervalt. Vanzelfsprekend moet nog wel worden gecontroleerd of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit.

                            Deuren
                            De deuren van een personenauto of bedrijfsauto moeten nu
                            van binnen én van buiten zijn te openen. Het gaat om alle
                            deuren, met uitzondering van die in de laadruimte. Dit was al
                            het geval bij aangepaste taxi’s, maar is dus nu een eis voor alle voertuigen.

                            Ruiten
                            Bij een APK-keuring hoeft niet meer gecontroleerd te worden
                            of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder
                            (en als er geen rechterbuitenspiegel is ook de achterruit) zijn
                            voorzien van onnodige voorwerpen. Denk aan bijvoorbeeld
                            folie of het tinten van ruiten. Een voertuigeigenaar kan
                            hiervoor wel door de politie voor worden bekeurd.

                            Spiegels
                            Er hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de linkerbuitenspiegel vanuit het voertuig verstelbaar is. Ook hoeft niet meer gecontroleerd te worden of deze spiegel bij voertuigen van vóór 1975 omklapbaar is.

                            Airbags en Gordelspanners
                            Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn, als ze van
                            fabriekswege zijn gemonteerd. Ook moet het controlelampje
                            goed werken. Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op
                            de plaats waar in de auto ‘AIRBAG’ staat vermeld of als het
                            controlelampje blijft branden of niet werkt, moet hiervan
                            melding worden gemaakt. Er moet dan op het
                            APK-keuringsrapport een reparatieadvies worden gegeven.
                            Het voertuig wordt dus hierop niet afgekeurd.

                            Gasontladingslichten (Xenonlichten)
                            Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
                            hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei- installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
                            Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
                            gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
                            waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
                            dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

                            Handmatige verstelling dimlicht
                            Als een voertuig een handmatige verstelling voor het dimlicht
                            heeft, moet deze werken. Dit kan bijvoorbeeld worden
                            gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of
                            de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de
                            handmatige verstelling wordt bediend.

                            Milieuboek vervalt
                            Het ‘milieuboek’ is komen te vervallen. Voor de auto’s waarop
                            het milieuboek van toepassing was geldt een CO-percentage
                            van 4,5% of 3,5%. Welke van deze twee percentages is
                            afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto.
                            Geen emissietest voor hybrides Auto’s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de
                            emissietest. De stationaire meting van het CO, de lambdameting en de CO-meting bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd. Wel moet de auto worden gecontroleerd op de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde.

                            Regels aanwezigheid kat veranderd per 1 mei 2009

                            Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
                            De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een
                            lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd.
                            Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31
                            december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde
                            hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum
                            eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een
                            katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden
                            niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s
                            toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is
                            gemonteerd.

                            Afwijkende eisen viergasmeting
                            Voor sommige auto’s gelden afwijkende eisen voor de viergasmeting.
                            De eisen voor deze auto’s staan in een lijst in de
                            aanvullende permanente eisen. Komt een auto niet voor in
                            deze lijst, en gelden er afwijkende eisen, dan is voertuigdocumentatie nodig waaruit blijkt dat er voor dat type auto afwijkende eisen gelden.

                            EOBD gebruik
                            Bij auto’s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagement worden uitgelezen. Als hierin geen fouten (P-codes) zitten en de Readiness is afgerond, hoeft bij stationair toerental geen CO-percentage meer gemeten te worden. Readiness houdt in dat het EOBD in het motormanagement een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden. De viergastest, bij verhoogd toerental, moet nog wel met de viergastester worden gedaan. Als er fouten in het motormanagement zitten of de Readiness is niet
                            klaar moet er nog wel een CO-meting, met de viergastester,
                            bij stationair toerental worden gedaan.

                            Eisen stabilisatoren
                            De stabilisatoren van personenauto’s en bedrijfsauto’s moeten goed vast zitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.

                            Bandenspanning
                            De banden moeten de juiste spanning hebben. Dit is de
                            spanning die in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.
                            Bij een te lage spanning moeten de banden tijdens
                            de keuring worden opgepompt. De bandenspanning moet op
                            één as gelijk zijn.

                            #17473436
                            jblfreak
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              hrc en dcs type word niets over vermeld

                              wel moet k me stuurbekrachtiging gaan doen

                              die doe t nie haha

                              #17473437
                              jsgsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                Gasontladingslichten (Xenonlichten) Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei- installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

                                Dit geld dus voor auto’s ingebruik genomen na 31-12-2006
                                (dus vanaf 2007) !!!!!!

                                #17473438
                                zastrow_kadett_d
                                  Lid sinds:
                                  26 May 2009

                                  Voorin het apk boek, in de begrippen lijst wordt gesproken over een 60% regeling, aangaande de verlichting :vertag

                                  origineel gepost door sincere107
                                  beste opelaars,

                                  regelmatig word ik opgeschrikt door mn maatje,die keurmeester is.
                                  tot nu toe was het alleen voor de technische zaken en veiligheid.
                                  nu kwam hij weer met wat anders aan,van zon rdw keurmeester leerboek…..

                                  omtrent xenon…….

                                  dat koplampsproeier verhaal blijft van kracht…..
                                  maar nu gaan ze ook extra letten op de koplampen.
                                  in veel koplampen staan H logos/aanduidingen…..van halogeen.

                                  en in sommige koplampen een D van discharge/xenon.
                                  staat die h op je koplamp,maar er zit xenon in is het afkeur.

                                  ik heb hier zelf nog nix over kunnen vinden op forums en rdw zelf.

                                  mijn maat krijgt de “updates”van een leermeester per email……

                                  zijn er hier nog meer keurmeesters/kenners die er wat over gehoord hebben?

                                  ik zit ook met het feit……

                                  stel je hebt originele xenon koplampen van opel.
                                  en je krijgt een aanrijding…..dan gaat er meestal immi op na bepaalde bouwjaren.
                                  staat er op je originele d en op je immi h…en dan?
                                  plus dat 95% van de angel eyes zowieso afkeur zijn.

                                  ik heb zelf angels van fk op mn astra g zitten.
                                  als ik het boek pak,mag maar 1 stadslicht aangaan per unit.
                                  met de angels zitten er al 2 ringen in.

                                  maar per ring zitten er weer 4 lichtbronnen in……

                                  mijn xenon geeft een goed gekeurt beeld met xenon.

                                  sommige autoos schijnen de vliegtuigen uit de lucht…dat dat dan afkeur zou zijn ok……

                                  het lijkt wel of ze alle immi van luxe dure autoos willen verbieden ofzo……..

                                  kijk bv audi dan……..

                                  met ledstrips hier en daar……….
                                  en zelfs nu met dimlicht leds………

                                  alles moet beter ,duurzamer,beter voor het milieu…..dan mogen de grote het allemaal wel……

                                  maar voor de mensen met een iets mindere beurs die wel willen hobbyen,wordt het onmogelijk gemaakt door de apk.

                                  en die belachelijke controles in rijnmond…..op db enz……..

                                  greetz ro

                                  #17473439
                                  zastrow_kadett_d
                                    Lid sinds:
                                    26 May 2009

                                    Artikel 5.1a.4 bepalen aantal lichten
                                    Voor de bepaling van het aantal lichten wordt als één licht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al dan niet identieke lichten die:
                                    a.
                                    dezelfde functie vervullen,
                                    b.
                                    licht van dezelfde kleur uitstralen, en
                                    c.
                                    een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven

                                    #17473440
                                    tmug
                                      Lid sinds:
                                      4 July 2007

                                      Mijn astra x20xev van 1999 heeft geen cat, moet ik me zorgen gaan maken?

                                      #17473441
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        @ Tmug: Ja, vanaf ’93 is een katalysator verplicht onder je auto.

                                        de 4 gas meting zal zo goed als zeker niet haalbaar zijn.

                                        heb zelf 1x mazzel gehad met een leeggehaalde kat onder een Calibra-V6 van ’96

                                        deze bleef binnen de waarden van de 4 gastest.

                                        Willem

                                        #17473442
                                        tmug
                                          Lid sinds:
                                          4 July 2007

                                          Oow jakkes, dat word weer een dikke rekening….

                                        19 berichten aan het bekijken - 26 tot 44 (van in totaal 44)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.