Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › nieuwe regels apk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 april 2009 om 19:10 #17473424
ach we zien wel, momenteel mag het en men keurder hier bij ons hier keurt hem toch lekker goed.:vertag
en da ze ons ma is deftig op de hoogte brengen dan van de nieuwe regeltjes…
niet op uw kop laten sch*ten zeg ik altijd maar:D
20 april 2009 om 15:24 #17473425beste opelaars,
regelmatig word ik opgeschrikt door mn maatje,die keurmeester is.
tot nu toe was het alleen voor de technische zaken en veiligheid.
nu kwam hij weer met wat anders aan,van zon rdw keurmeester leerboek…..omtrent xenon…….
dat koplampsproeier verhaal blijft van kracht…..
maar nu gaan ze ook extra letten op de koplampen.
in veel koplampen staan H logos/aanduidingen…..van halogeen.en in sommige koplampen een D van discharge/xenon.
staat die h op je koplamp,maar er zit xenon in is het afkeur.ik heb hier zelf nog nix over kunnen vinden op forums en rdw zelf.
mijn maat krijgt de “updates”van een leermeester per email……
zijn er hier nog meer keurmeesters/kenners die er wat over gehoord hebben?
ik zit ook met het feit……
stel je hebt originele xenon koplampen van opel.
en je krijgt een aanrijding…..dan gaat er meestal immi op na bepaalde bouwjaren.
staat er op je originele d en op je immi h…en dan?
plus dat 95% van de angel eyes zowieso afkeur zijn.ik heb zelf angels van fk op mn astra g zitten.
als ik het boek pak,mag maar 1 stadslicht aangaan per unit.
met de angels zitten er al 2 ringen in.maar per ring zitten er weer 4 lichtbronnen in……
mijn xenon geeft een goed gekeurt beeld met xenon.
sommige autoos schijnen de vliegtuigen uit de lucht…dat dat dan afkeur zou zijn ok……
het lijkt wel of ze alle immi van luxe dure autoos willen verbieden ofzo……..
kijk bv audi dan……..
met ledstrips hier en daar……….
en zelfs nu met dimlicht leds………alles moet beter ,duurzamer,beter voor het milieu…..dan mogen de grote het allemaal wel……
maar voor de mensen met een iets mindere beurs die wel willen hobbyen,wordt het onmogelijk gemaakt door de apk.
en die belachelijke controles in rijnmond…..op db enz……..
greetz ro
20 april 2009 om 21:42 #17473426en zelfs nu met dimlicht leds………
Dat is dagrijlicht.
dat is verplicht op nieuwe auto’s.
dat mag met leds.
Dimlicht nog niet dacht ik zo.
willem
21 april 2009 om 16:56 #17473427vag en hella experimenteren nu met dimlicht.’
de halo of xenon bulb word vervangen voor leds.heb er mee mogen spelen op esse autoshow.
dat geeft echt mega licht…..net zo scherp als xenon…..
kan je nagaan…halo 55 watt xenon 40/35 watt.
en die leds ongeveer 15 watt…..mamamia.maargoed….
niemand nog iets over het H en D verhaal?
21 april 2009 om 17:13 #17473428Een linkje die ik ergens gevonden heb.
Voor zover ik de nieuwe APK regels doorgenomen heb maakt het voor de APK nog niet uit.21 april 2009 om 23:11 #17473429in jouw linkje,word er wel gesproken over:
type behuizing en type lamp…………
22 april 2009 om 20:18 #17473430En daarmee wil je zeggen dat………
22 april 2009 om 20:52 #17473431dat dus het hrc en dcs type gecontroleerd gaat worden.
zowel bij apk,en bij de razzia tegen de xenon.nu zal de ene keurmeester zn schouders ophalen…..
maar zon zwart op wit agent gaat zeker moeilijk doen.dat die tekst in het nieuwe regelement staat….doen ze niet zomaar…..
denk dat dit weer iets nieuws gaat worden voor zomer 2009!
25 april 2009 om 18:18 #17473432om ff terug te komen op die klinkloze deuren van ons, heb afgelopen week met een steekproefcontroleur gesproken op t werk, hij vertelde me dat ze donderdag (weet niet afgelopen of aankomende) een vergadering hadden over de regels… Hij vertelde me dat het misschien toegelaten word dat als je met een elektrische schakelaar op de deur, de deur kunt open maken, het ook goed is…
En ook dat ze bij de rdw bang zijn voor de conseqentie dat als hun een auto goedkeuren met strakke deuren, en deze vervolgens tegen een boom knalt, hun verantwoordelijk kunnen worden gehouden als de deur niet open gaat…
Hoop dat het een beetje begrijpelijk is:hmmz Maar goed, denk dat het wel los gaat lopen…25 april 2009 om 19:36 #17473433er staat van binnen en van buiten ;) de afstandsbediening is toch ook van buiten :P
boom knuffelaars hebben over t algemeen de boel ze krom dat je toch geen deur open krijgt.
26 april 2009 om 17:05 #17473434origineel gepost door mayhem
er staat van binnen en van buiten ;) de afstandsbediening is toch ook van buiten :Pboom knuffelaars hebben over t algemeen de boel ze krom dat je toch geen deur open krijgt.
Zei ik m ook, maar hij zag dat toch anders… Die kut ambtenaren die zo’n regels bedenken, hebben geen flauw idee waar ze over praten… En als ik m om een boom heen vauw, dan knippen ze toch het dak eraf:o
1 mei 2009 om 16:46 #17473435Opsomming van alle veranderingen:
Roest
De roestnorm en de bijbehorende gradaties zijn ongewijzigd.
Ook de manier waarop een roestschade moet zijn gerepareerd is grotendeels hetzelfde gebleven. Als er documentatie van de fabrikant aanwezig is waarin staat hoe roestschade gerepareerd moet worden, mag een reparatie straks ook volgens deze documentatie zijn uitgevoerd.Controle van alle motor- en brandstofsystemen
Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op
deugdelijkheid en op eventuele lekkage. Dus niet alleen het
hoofdbrandstofsysteem, maar ook alle andere brandstofsystemen.
Denk bijvoorbeeld aan een kookinstallatie van een
kampeerauto of de brandstoftank voor een koelmotor op een
oplegger. Ook moeten alle tanks, indien van toepassing, zijn
voorzien van een passende tankdop.Stofkap bij LPG-installatie
Op de vulaansluiting van een LPG-installatie moet een
stofkap aanwezig zijn. Deze beschermt de vulaansluiting
tegen bijvoorbeeld zand dat bij het tanken tussen de
afdichting van de terugslagkleppen kan komen, waardoor
deze niet meer goed afdichten. Zit de vulaansluiting
bijvoorbeeld achter de benzineklep, dan hoeft er geen
stofkap aanwezig te zijn.Snelheidsmeter
Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op de
aanwezigheid van de snelheidsmeter. De controle op goede
werking en verlichting van de meter vervalt.Eisen kruiskoppelingen aandrijflijn vervallen
De specifieke eis voor kruiskoppelingen in de aandrijflijn
vervalt. In plaats daarvan geldt nu de eis dat alle onderdelen
van de aandrijflijn deugdelijk moeten zijn en deugdelijk
moeten zijn bevestigd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een
homokinetische koppeling van een aandrijfas.Controle fuseekogel
De manier waarop een fuseekogel moet worden
gecontroleerd, wordt niet meer voorgeschreven. De
keurmeester is ervoor verantwoordelijk dat dit op een goede
manier gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de rijstand van
het voertuig of door de wielen uit te laten hangen. Ook kan
het bij bepaalde constructies nodig zijn de draagarm te
ondersteunen. Het gaat erom dat eventuele speling zichtbaar wordt gemaakt. De manier waarop dit gebeurt kan wisselen.Controle overige draaipunten wielophanging
Bij een volledig onafhankelijke wielophanging geldt de eis dat
de overige draaipunten in deze wielophanging niet meer dan
1 mm speling mogen hebben. Ook mogen er geen contactplekken zijn. De bevestiging van de draaipunten in een semi-onafhankelijke wielophanging en een starre as moet deugdelijk zijn. Dat kan dus ruimer zijn dan bij een onafhankelijke wielophanging.Roestvorming velgen
De velgen van een voertuig mogen niet te veel verroest zijn.Draairichting banden
Als er op de banden een draairichting staat aangegeven, dan
moet de band goed op de velg zitten. De draairichting wordt
meestal aangegeven door een pijl met de tekst ‘rotation’. De
pijl op de band moet de draairichting van de band aangeven
als het voertuig maar voren rijdt.Maataanduiding banden
Op één as moet dezelfde maat banden zijn gemonteerd. De
breedte van de band, de verhouding tussen de bandbreedte en de bandhoogte en de diameter van de velg die op de band staan aangegeven moeten dus links en rechts hetzelfde zijn.Noodwiel
Bij een APK-keuring mag er géén noodwiel op één van de
assen zitten.Speling koppelingen
Alle koppelingen in de stuurinrichting moeten zichtbaar
spelingvrij zijn.Controle stuurbekrachtiger
De stuurbekrachtiger moet goed werken. Dit wordt
gecontroleerd door eerst aan het stuur te draaien als de motor niet loopt en vervolgens nog eens aan het stuur te draaien als de motor wel loopt. Het moet merkbaar zijn dat de stuurbekrachtiger het doet. De slangen van de stuurbekrachtiger mogen niet te veel beschadigd zijn. Dit houdt in dat het wapeningsmateriaal van de slang niet zichtbaar mag zijn.
Ook mogen de slangen niet tegen bewegende onderdelen
aankomen. De stuurbekrachtiger mag geen ernstige lekkage
vertonen. Om dit te controleren moet het stuur bij draaiende
motor in de uiterste stand worden gedraaid.Dikte remschijf
Een remschijf mag niet te dun zijn. Als een remschijf zo
dun is dat er grote kans op af breken is, moet deze worden
afgekeurd.Maximaal toegestane remverschil
Het maximaal toegestane remverschil van de bedrijfsrem,
is in alle gevallen 30%. Het maakt hierbij niet uit op welke
as het verschil zit. Bij een personenauto en een lichte
bedrijfsauto is een remproef op de weg niet meer nodig, als
het verschil op de vooras tussen de 20% en 30% bedraagt.Antiblokkeersysteem (ABS)
De onderdelen van het ABS moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem. Dat betekent bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het ABS-systeem niet afgebroken mogen zijn, ook als het controlelampje van het ABS goed werkt.Controle waarschuwingsinrichting remvloeistofreservoir vervallen
De controle van het waarschuwingslampje van het remvloeistofniveau vervalt. Vanzelfsprekend moet nog wel worden gecontroleerd of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit.Deuren
De deuren van een personenauto of bedrijfsauto moeten nu
van binnen én van buiten zijn te openen. Het gaat om alle
deuren, met uitzondering van die in de laadruimte. Dit was al
het geval bij aangepaste taxi’s, maar is dus nu een eis voor alle voertuigen.Ruiten
Bij een APK-keuring hoeft niet meer gecontroleerd te worden
of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder
(en als er geen rechterbuitenspiegel is ook de achterruit) zijn
voorzien van onnodige voorwerpen. Denk aan bijvoorbeeld
folie of het tinten van ruiten. Een voertuigeigenaar kan
hiervoor wel door de politie voor worden bekeurd.Spiegels
Er hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de linkerbuitenspiegel vanuit het voertuig verstelbaar is. Ook hoeft niet meer gecontroleerd te worden of deze spiegel bij voertuigen van vóór 1975 omklapbaar is.Airbags en Gordelspanners
Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn, als ze van
fabriekswege zijn gemonteerd. Ook moet het controlelampje
goed werken. Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op
de plaats waar in de auto ‘AIRBAG’ staat vermeld of als het
controlelampje blijft branden of niet werkt, moet hiervan
melding worden gemaakt. Er moet dan op het
APK-keuringsrapport een reparatieadvies worden gegeven.
Het voertuig wordt dus hierop niet afgekeurd.Gasontladingslichten (Xenonlichten)
Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei- installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.Handmatige verstelling dimlicht
Als een voertuig een handmatige verstelling voor het dimlicht
heeft, moet deze werken. Dit kan bijvoorbeeld worden
gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of
de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de
handmatige verstelling wordt bediend.Milieuboek vervalt
Het ‘milieuboek’ is komen te vervallen. Voor de auto’s waarop
het milieuboek van toepassing was geldt een CO-percentage
van 4,5% of 3,5%. Welke van deze twee percentages is
afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto.
Geen emissietest voor hybrides Auto’s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de
emissietest. De stationaire meting van het CO, de lambdameting en de CO-meting bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd. Wel moet de auto worden gecontroleerd op de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde.Regels aanwezigheid kat veranderd per 1 mei 2009
Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een
lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd.
Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31
december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde
hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum
eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een
katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden
niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s
toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is
gemonteerd.Afwijkende eisen viergasmeting
Voor sommige auto’s gelden afwijkende eisen voor de viergasmeting.
De eisen voor deze auto’s staan in een lijst in de
aanvullende permanente eisen. Komt een auto niet voor in
deze lijst, en gelden er afwijkende eisen, dan is voertuigdocumentatie nodig waaruit blijkt dat er voor dat type auto afwijkende eisen gelden.EOBD gebruik
Bij auto’s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagement worden uitgelezen. Als hierin geen fouten (P-codes) zitten en de Readiness is afgerond, hoeft bij stationair toerental geen CO-percentage meer gemeten te worden. Readiness houdt in dat het EOBD in het motormanagement een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden. De viergastest, bij verhoogd toerental, moet nog wel met de viergastester worden gedaan. Als er fouten in het motormanagement zitten of de Readiness is niet
klaar moet er nog wel een CO-meting, met de viergastester,
bij stationair toerental worden gedaan.Eisen stabilisatoren
De stabilisatoren van personenauto’s en bedrijfsauto’s moeten goed vast zitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.Bandenspanning
De banden moeten de juiste spanning hebben. Dit is de
spanning die in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.
Bij een te lage spanning moeten de banden tijdens
de keuring worden opgepompt. De bandenspanning moet op
één as gelijk zijn.7 mei 2009 om 16:00 #17473436hrc en dcs type word niets over vermeld
wel moet k me stuurbekrachtiging gaan doen
die doe t nie haha
7 mei 2009 om 18:45 #17473437Gasontladingslichten (Xenonlichten) Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei- installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.
Dit geld dus voor auto’s ingebruik genomen na 31-12-2006
(dus vanaf 2007) !!!!!!29 mei 2009 om 17:44 #17473438Voorin het apk boek, in de begrippen lijst wordt gesproken over een 60% regeling, aangaande de verlichting :vertag
origineel gepost door sincere107
beste opelaars,regelmatig word ik opgeschrikt door mn maatje,die keurmeester is.
tot nu toe was het alleen voor de technische zaken en veiligheid.
nu kwam hij weer met wat anders aan,van zon rdw keurmeester leerboek…..omtrent xenon…….
dat koplampsproeier verhaal blijft van kracht…..
maar nu gaan ze ook extra letten op de koplampen.
in veel koplampen staan H logos/aanduidingen…..van halogeen.en in sommige koplampen een D van discharge/xenon.
staat die h op je koplamp,maar er zit xenon in is het afkeur.ik heb hier zelf nog nix over kunnen vinden op forums en rdw zelf.
mijn maat krijgt de “updates”van een leermeester per email……
zijn er hier nog meer keurmeesters/kenners die er wat over gehoord hebben?
ik zit ook met het feit……
stel je hebt originele xenon koplampen van opel.
en je krijgt een aanrijding…..dan gaat er meestal immi op na bepaalde bouwjaren.
staat er op je originele d en op je immi h…en dan?
plus dat 95% van de angel eyes zowieso afkeur zijn.ik heb zelf angels van fk op mn astra g zitten.
als ik het boek pak,mag maar 1 stadslicht aangaan per unit.
met de angels zitten er al 2 ringen in.maar per ring zitten er weer 4 lichtbronnen in……
mijn xenon geeft een goed gekeurt beeld met xenon.
sommige autoos schijnen de vliegtuigen uit de lucht…dat dat dan afkeur zou zijn ok……
het lijkt wel of ze alle immi van luxe dure autoos willen verbieden ofzo……..
kijk bv audi dan……..
met ledstrips hier en daar……….
en zelfs nu met dimlicht leds………alles moet beter ,duurzamer,beter voor het milieu…..dan mogen de grote het allemaal wel……
maar voor de mensen met een iets mindere beurs die wel willen hobbyen,wordt het onmogelijk gemaakt door de apk.
en die belachelijke controles in rijnmond…..op db enz……..
greetz ro
29 mei 2009 om 17:55 #17473439Artikel 5.1a.4 bepalen aantal lichten
Voor de bepaling van het aantal lichten wordt als één licht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al dan niet identieke lichten die:
a.
dezelfde functie vervullen,
b.
licht van dezelfde kleur uitstralen, en
c.
een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven1 juni 2009 om 18:42 #17473440Mijn astra x20xev van 1999 heeft geen cat, moet ik me zorgen gaan maken?
1 juni 2009 om 18:47 #17473441@ Tmug: Ja, vanaf ’93 is een katalysator verplicht onder je auto.
de 4 gas meting zal zo goed als zeker niet haalbaar zijn.
heb zelf 1x mazzel gehad met een leeggehaalde kat onder een Calibra-V6 van ’96
deze bleef binnen de waarden van de 4 gastest.
Willem
3 juni 2009 om 18:29 #17473442Oow jakkes, dat word weer een dikke rekening….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.