Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Nieuwe oldtimerregeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2012 om 18:37 #17942913
:sleeping ik heb er ook een link bij staan van de belastingdienst, dan maar kopiëren en plakken :jerry
Gewijzigde vrijstelling oldtimers
Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.Let op!
Voor vrachtauto’s en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig worden gebruikt.
Brandstoftoeslag
Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.Overgangsregeling
In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:1.Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
2.Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
3.Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.
4.Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.
5.Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.
Let op!
Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.
2 januari 2012 om 19:06 #17942914Ik had alleen het bovenste stukje omdat het daar om gaat
dit maakt het voor mij niet duidelijker hoorsimpel gezegd, officieel zijn oude documenten van een wagen waardeloos zodra er een nederlands kentekenbewijs is aangevraagd
DIE papieren gelden dan en geen andere
dus ik wil weten wat er dan als datum eerste toelating staat op een ingevoerde auto
wordt deze datum overgenomen van de oude papieren
of wordt deze datum gezet op de dag dat je hem aanmeld bij de rdw voor invoeren2 januari 2012 om 19:09 #17942915Interessante vraag, zou toch mal zijn als je over een zware oldtimer chevy de volle mep wegenbelasting moet gaan betalen! :thumbdown
2 januari 2012 om 19:19 #17942814haha, ik blijf de rdw stalken, al een vraag gestuurd over omkeuren en vermogenstest
en of er Sportive als typebenaming bijgevoegd kan worden omdat dit bij sommigen wel is maar mijne niet :???:2 januari 2012 om 19:45 #17942903Ik heb meerdere ingevoerde auto’s staan en bij allemaal
is de eerste datum van toelating over genomen van de
bestaande auto papieren.Of ze moeten een nieuwe regel hebben dat per 1 januari 2012
de eerste datum van toelating de invoerdatum wordt.Dan is het importeren van alle oldies ook al zijn ze 50 jaar oud
in één keer gebeurt om belasting vrij mee te rijden.Misschien is dat een goede vraag om bij de belastingdienst neer te leggen.
2 januari 2012 om 19:57 #17942810Ben trouwens net lid geworden bij een hobby garage en daar zei de eigenaar dat die import auto’s nu wel degelijk meer moeten betalen al omdat er volgens hem al 100.000 Mercedessen al uit Duitsland hier binnen waren gehaald en men dit wil terugdringen. Hij had de gehele nieuwe wet afgedrukt ergens opgehangen, zal eens kijken of er daar iets meer duidelijk uit wordt…
2 januari 2012 om 20:42 #17942812@mantallica wrote:
Ik heb meerdere ingevoerde auto’s staan en bij allemaal
is de eerste datum van toelating over genomen van de
bestaande auto papieren.Of ze moeten een nieuwe regel hebben dat per 1 januari 2012
de eerste datum van toelating de invoerdatum wordt.Dan is het importeren van alle oldies ook al zijn ze 50 jaar oud
in één keer gebeurt om belasting vrij mee te rijden.Misschien is dat een goede vraag om bij de belastingdienst neer te leggen.
stel ze het maar niet voor mantallica :swear
2 januari 2012 om 21:51 #17942916@Ghanz wrote:
@mantallica wrote:
Ik heb meerdere ingevoerde auto’s staan en bij allemaal
is de eerste datum van toelating over genomen van de
bestaande auto papieren.Of ze moeten een nieuwe regel hebben dat per 1 januari 2012
de eerste datum van toelating de invoerdatum wordt.Dan is het importeren van alle oldies ook al zijn ze 50 jaar oud
in één keer gebeurt om belasting vrij mee te rijden.Misschien is dat een goede vraag om bij de belastingdienst neer te leggen.
stel ze het maar niet voor mantallica :swear
Ja, je moet die rakkers niet op het idee helpen natuurlijk ;)
3 januari 2012 om 06:30 #17942917humz da’s ook weer een pint, uh punt
moet binnenkort toch naar de rdw en die moeten het dan toch ook met zekerheid kunnen zeggen
de belastingdienst op foute ideeen brengen willen we niet
maar als dat foute idee al werkelijkheid is
zou ik en nog wel meer denk ik dat graag willen weten :hmmz3 januari 2012 om 08:21 #17942809Het gaat zoals ik zei gewoon om de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld. De eerste keer dat de auto op kenteken is gezet.
3 januari 2012 om 09:42 #17942918Precies; datum eerste toelating die op het buitenlandse document staat. Belastingdienst en RDW werken volledig onafhankelijk van elkaar.
3 januari 2012 om 13:22 #17942919Kan er wel geroepen worden dat de datum op oude papieren geld
Alleen Mantallica gaf het gezochte antwoord, dat de datum word overgenomen op nieuwe papieren
Oude papieren zijn niks waard als een nederlands kenteken is afgegeven
Wie denkt van wel en een leuke manta heeft, kom maar langs schrijven hem over op mijn naam
Nieuwe papieren in mn zak en jij de oude kijken of je de manta nog (legaal) meekrijgtIk hoop dat het een beetje gesnapt wordt dat dit best verwarrend kan zijn
3 januari 2012 om 14:02 #17942920Ben toch bang dat je het niet helemaal begrijpt. Als je een auto invoert wordt de datum overgenomen van het buitenlandse document. Er staat ook bij sinds wanneer hij in Nederland is. Bouwjaar blijft dus bouwjaar. De buitenlandse documenten blijven ook bij de RDW, die kreeg je niet mee.
3 januari 2012 om 14:34 #17942921@trashmetal wrote:
Kan er wel geroepen worden dat de datum op oude papieren geld
Alleen Mantallica gaf het gezochte antwoord, dat de datum word overgenomen op nieuwe papieren
Oude papieren zijn niks waard als een nederlands kenteken is afgegeven
Wie denkt van wel en een leuke manta heeft, kom maar langs schrijven hem over op mijn naam
Nieuwe papieren in mn zak en jij de oude kijken of je de manta nog (legaal) meekrijgtIk hoop dat het een beetje gesnapt wordt dat dit best verwarrend kan zijn
Lezen is niet altijd makkelijk weet ik
Als iemand gelijk al duidelijk dit had gezegd was het eerder gesnapt
Mij was verteld dat de datum eerste toelating de datum is dat hij word aangemeld bij de nederlandse rdw
Wat voor iemand die het niet weet vrij logisch klinkt, of niet?
Dus als er alleen maar bla bla is over oude papieren, En er is maar EEN die duidelijk zegt dat deze worden overgenomen :hmmzIk snap het al lang, jij nu ook :jerry
17 maart 2012 om 17:45 #17942922AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nog even voor de duidelijkheid:
Oldtimerregeling 2012
Vele jaren geleden is de oldtimerregeling in het leven geroepen. Wie (af en toe) in een klassieker reed werd fiscaal tegemoet gekomen om het erfgoed aan klassieke auto’s in Nederland in stand te houden.De regeling was bedacht voor auto’s van 25 jaar of ouder. Behaalde de auto de leeftijd van 25 jaar dan werd deze automatisch vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Niet alleen de hobbyisten zagen mogelijkheden in een klassieker ook ondernemers hadden de fiscale voordelen in beeld. Een klassieker op de zaak betekende namelijk bijtelling (25%) over de cataloguswaarde. Deze cataloguswaarde lag vaak aanzienlijk lager dan van een vergelijkbare nieuwe auto en op deze wijze kon goedkoper een auto van de zaak worden gereden.
Naast de “oldtimer” kennen wij ook nog de term “youngtimer”. Voor de “youngtimer moet wel normaal de motorrijtuigenbelasting worden betaald. Het voordeel bij deze auto’s zit in de bijtelling.
Vanaf 1 januari 2010 is het percentage van de bijtelling voor zowel de “youngtimer” als de “oldtimer” gewijzigd. Vanaf deze datum worden deze auto’s tegen de waarde in het economisch verkeer belast maar dan wel tegen een percentage van 35%. De auto met een waarde in het economisch verkeer van € 5.000 wordt als volgt belast. € 5.000 x 35% = € 1.750. Dit bedrag moet dan voor privégebruik van de auto van de zaak bij het belastbaar inkomen worden opgeteld waarover dan weer 42% of 52% inkomstenbelasting wordt betaald.
Toekomst oldtimer
De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling” te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto “oldtimer” wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.
Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto’s die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto’s geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.
Voor de auto’s die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van 30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto’s maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.
Voor auto’s die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.
Oldtimerregeling Oldtimer bij Oldtimer in jaar Brandstoftoeslag
Bouwjaar 86 25 jaar 2011 Nee
Bouwjaar 87 26 jaar 2013 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 88 27 jaar 2015 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 89 28 jaar 2017 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 90 29 jaar 2019 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar vanaf 91 30 jaar 2021 of later Ja, voor diesel en autogas
Bijgewerkt : 1 maart 201217 maart 2012 om 17:49 #17942923hmm duurt weer 5 jaar langer dus dat mijn auto bel vrij word :P
en over 5 jaar is de regel wel weer anders en duurt het nog eens 1- jaar of zo:P:Pmaar hoe zit het met het verhaal dat wanneer je een oldtimer hebt hij bel vrij blijft en wanneer ik hem van iemand over koop er wat aan veranderd?
is ook flauwe kul zeker?
als ik over een half jaar een auto van 86 koop heb ik hem gewoon bel vrij neem ik aan toch?grappig trouwens, dat ze nu ook moeilijk gaan doen over de brandstof haha. maar ja het belasting vrije blijft in ieder geval bestaan, dus we mogen niet klagen toch?
17 maart 2012 om 17:51 #17942924AnoniemLid sinds:
1 January 1970auto’s t/m 86 zijn en blijven wegenbelastingvrij, jongere auto’s krijgen een brandstoftoeslag bij diesel en lpg
17 maart 2012 om 18:58 #17942925Hij is fijn, 2013 dan is hij belanstingvrij! king: En wel volledig, want ik blijf lekker benzine rijden…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.