Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Nieuwe oldtimerregeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2011 om 15:57 #17942889
Kan je hem ook niet meer exporteren heh??
20 december 2011 om 16:23 #17942890@Vinci wrote:
Kan je hem ook niet meer exporteren heh??
Exporteren gaat denk ik wel ?! én we zouden eventueel nog aan papieren kunnen komen als we via import werken …
Maar daar hebben we nog geen tijd voor gehad …20 december 2011 om 17:08 #17942891Haha wat een discussie! Iedereen heeft wel n punt. Maar Ik ben het met ghanz eens. Gebruiken die regeling!! genoeg ouwe benzen in t buitenland. En onderhoud doe ik zelf. Onderdelen zat. Dus kost me niks extras. Als die benz na 2 jaar zover uit elkaar gevallen is dat ik de hele bodem er opnieuw in moet lassen gaat ie in de verkoop of in onderdelen.
En dan kom je aan de kern van een groot twist punt van veel liefhebbers van oldtimers. maar dan vraag ik ALTYD: waar zijn dan op dat moment die liefhebberds met hun grote bakkes die hem dan van de sloop redden als ie al maaaaaaaaanden te koop is?? Het antoord is dan bijna altyd: nergens.. of ze hebben er geen 5 tientjes voor over. Altyd hetzelfde. Je kan hier in wel duuzend topic lezen hoe mensen met hun auto leuren tot ie toch maar naar de sloop gaat omdat aaaaaal die liefhebbers opeens toch niet zoveel interesse hebben.
Verder heeft vinci wel een punt dat autos die altijd in nederland betaald hebben voorrang zouden mogen hebben. Maar is niet te regelen natuurlijk.. bouwjaar is bouwjaar. Ergens moet een grens gesteld worden. Maar die neppe nieuwe wegenbelastingvrije autos die net zo zuinig rijden als mn passat tdi uit 94 moeten ze allemaal extra belasten wegens zinloosheid..20 december 2011 om 17:29 #17942892Nou dat snap ik wel, de liefhebbers hebben meestal alleen interesse in iets wat nog een beetje knap is, wat nog bruikbaar is op z’n minst, maar liefst iets wat net zo veel liefde heeft gehad als ze er zelf in steken. Logisch gevolg van als je er zelf niks meer in ziet, ziet een ander dat meestal ook niet meer….
20 december 2011 om 17:42 #17942893of nog niet eens fantsoenlijk de ruimte om aan eigen auto te sleutelen
laat staan een restauratieproject er bij te nemen
sleutelruimte is gewoon duur, en dat heb je toch echt wel nodig
ik denk dat er veel mensen net zo zitten als ik
de wil is er wel maar kunnen het niet vanwege ruimtegebrek
maar ook daar wordt aan gewerkt :D20 december 2011 om 22:21 #17942894@trashmetal wrote:
of nog niet eens fantsoenlijk de ruimte om aan eigen auto te sleutelen
maar ook daar wordt aan gewerkt :Ddat er zoveel ruimte gebrek is, mag de staat blij om wezen, wij natuurlijk wat minder, maar toch.
stel er was sleutelruimte zat, en je kon en mocht alles mooi voor het huis aan de doorgaande weg doen…
tja dan waren er nog meer ouwe barrels in dit belasting paradijs geweest.
nee, doe mij maar griekenland, die betalen tenminste 0 aan belasting
:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry
21 december 2011 om 08:01 #17942895@Ghanz wrote:
@trashmetal wrote:
of nog niet eens fantsoenlijk de ruimte om aan eigen auto te sleutelen
maar ook daar wordt aan gewerkt :Ddat er zoveel ruimte gebrek is, mag de staat blij om wezen, wij natuurlijk wat minder, maar toch.
stel er was sleutelruimte zat, en je kon en mocht alles mooi voor het huis aan de doorgaande weg doen…
tja dan waren er nog meer ouwe barrels in dit belasting paradijs geweest.
nee, doe mij maar griekenland, die betalen tenminste 0 aan belasting
:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry
ehm….. klopt die belasting wordt ook door ons betaald :jerry :puke
21 december 2011 om 21:39 #17942896wat een geklets over een oldtimer regeling.
De enige juiste manier zou zijn; je auto voldoet pas aan de oldtimer regeling ( belastingvrij ), als hij 30 jaar of ouder is, als je hem als tweede auto op je naam hebt staan, en als je er maximaal 5000 km per jaar mee rijd. Als je hier niet aan voldoet moet je gewoon wegenbelasting betalen. Het zou de regering sieren als ze dezelfde voorwaarden toepassen voor de auto’s die nu al wegenbelasting vrij zijn, maar nog geen dertig jaar oud.
Groetjes,
Christiaan
21 december 2011 om 21:46 #17942897pfff max 5000 is wel erg weinig he.
ik ga straks elke dag in de oldy…en doe er een ander bij naast voor als de oldy wat mankeerdt.
Rijden zal die, had het maar geen auto moeten worden.
21 december 2011 om 22:20 #17942898Als je niet van geklets houd wat doe je dan op een forum? :jerry
Je hebt ook wel weer een punt hoor, maar dan maak je het wel weer een erg rijkeluispeeltje…. En die hebben dan weer helemaal geen baat bij extra voordeel. En we weten allemaal dat een auto er alleen maar beter van wordt als er mee gereden wordt….
21 december 2011 om 23:28 #17942899@Vinci wrote:
Als je niet van geklets houd wat doe je dan op een forum? :jerry
Je hebt ook wel weer een punt hoor, maar dan maak je het wel weer een erg rijkeluispeeltje…. En die hebben dan weer helemaal geen baat bij extra voordeel. En we weten allemaal dat een auto er alleen maar beter van wordt als er mee gereden wordt….
:wors
AMEN
duidelijk zat vinci !!! :thumb
22 december 2011 om 20:17 #17942900wil je zeggen dat een oldtimer voor dagelijks gebruik goedkoop is?
Ik ben enkele jaren in het bezit geweest van 3 manta’s. Twee manta’s gebruikte ik voor woon- werk verkeer. En de derde, de beste heb ik niet dagelijks gebruikt. Op een gegeven moment heb ik de twee manta’s die ik voor woon- werk verkeer gebruikte weg gedaan. Ik bleef maar sleutelen of lassen, er was altijd wel wat. Ik heb een honda civic gekocht van 5 jaar oud. Deze was nog te betalen. Met de honda was het gewoon instappen en rijden. Ieder jaar keuren en een beurt, voor de rest geen gesleutel. Hij gebruikte ook nog eens veel minder brandstof. Deze auto heb ik na vijf jaar nog redelijk kunnen verkopen. Als ik nu terug kijk heb ik in die vijf jaar veel minder kosten gehad, dan ik met die twee manta’s had. Ook al had ik die derde manta er nog bij. De manta was op dat moment nog niet wegenbelasting vrij. In de winter schorste ik de manta altijd. Omdat ik hem als tweede auto had kon ik ook een oldtimerverzekering afsluiten. Dat kost maar euro 100,-.Kortom volgens mij is het goedkoper om een goedkoop en zuinig alternatief naast de manta te rijden. Dan de manta voor dagelijks gebruik in te zetten. Dus het verhaal van rijkeluispeeltje gaat er bij mij niet in.
Natuurlijk heb je een auto om er in te rijden, daar is hij tenslotte voor gemaakt. Ik vind het ook geen probleem om zo af en toe dwars van een rotonde af te komen. Echter in winter probeer ik hem zo veel mogelijk binnen te houden. Ik wil toch zo lang mogelijk van mijn hobby genieten. En mijn hobby is, lekker sturen in de manta.
Ik vind dat de mensen die de auto in de zomer en winter dagelijks gebruiken gewoon wegenbelasting kunnen betalen. Volgens mij is hun hoofddoel om goedkoop te rijden, en niet om oude auto’s in ere te houden.
Ik moet wel zeggen dat ik het stiekem wel leuk vind als ik een oldtimer ziet rijden ook al is het winter.groetjes,
Christiaan
22 december 2011 om 20:40 #17942901@OpelChristiaan wrote:
wil je zeggen dat een oldtimer voor dagelijks gebruik goedkoop is?
Ik ben enkele jaren in het bezit geweest van 3 manta’s. Twee manta’s gebruikte ik voor woon- werk verkeer. En de derde, de beste heb ik niet dagelijks gebruikt. Op een gegeven moment heb ik de twee manta’s die ik voor woon- werk verkeer gebruikte weg gedaan. Ik bleef maar sleutelen of lassen, er was altijd wel wat. Ik heb een honda civic gekocht van 5 jaar oud. Deze was nog te betalen. Met de honda was het gewoon instappen en rijden. Ieder jaar keuren en een beurt, voor de rest geen gesleutel. Hij gebruikte ook nog eens veel minder brandstof. Deze auto heb ik na vijf jaar nog redelijk kunnen verkopen. Als ik nu terug kijk heb ik in die vijf jaar veel minder kosten gehad, dan ik met die twee manta’s had. Ook al had ik die derde manta er nog bij. De manta was op dat moment nog niet wegenbelasting vrij. In de winter schorste ik de manta altijd. Omdat ik hem als tweede auto had kon ik ook een oldtimerverzekering afsluiten. Dat kost maar euro 100,-.Kortom volgens mij is het goedkoper om een goedkoop en zuinig alternatief naast de manta te rijden. Dan de manta voor dagelijks gebruik in te zetten. Dus het verhaal van rijkeluispeeltje gaat er bij mij niet in.
Natuurlijk heb je een auto om er in te rijden, daar is hij tenslotte voor gemaakt. Ik vind het ook geen probleem om zo af en toe dwars van een rotonde af te komen. Echter in winter probeer ik hem zo veel mogelijk binnen te houden. Ik wil toch zo lang mogelijk van mijn hobby genieten. En mijn hobby is, lekker sturen in de manta.
Ik vind dat de mensen die de auto in de zomer en winter dagelijks gebruiken gewoon wegenbelasting kunnen betalen. Volgens mij is hun hoofddoel om goedkoop te rijden, en niet om oude auto’s in ere te houden.
Ik moet wel zeggen dat ik het stiekem wel leuk vind als ik een oldtimer ziet rijden ook al is het winter.groetjes,
Christiaan
zoals je zegt is een oldy op de weg houden een dure aangelegenheid
hoe moet iemand dat dan kunnen als er nog een auto bij moet komen?
niet iedereen kan een auto van 5 jaar betalen
dan wordt het toch al weer een iets oudere
die waarschijnlijk ook binnen de kortste keren groot onderhoud nodig heeft
kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat niet kunnen ophoesten
wel vind ik dat je een punt hebt betreft dat er mensen, niet liefhebbers gewoon goedkoop willen rijden
daarom vind ik dat oldtimers elk jaar op keuring mogen
maar ik ben wel van mening dat als er voor een auto al 30 jaar wegenbelasting is betaald
het koetje wel genoeg gemolken is22 december 2011 om 22:06 #17942902Blijft 5000 kilometer gewoon te weinig om een auto goed te houden. Ik heb lange tijd al twee auto’s en degene dien de meeste kilometers maakt blijft het best. Stilstand is keiharde achteruitgang bij een auto. Ook al zet je hem droog verdroogd de boel, staat hij buiten verspocht de boel en rot alles van metaal keihard weg.
Een oldtimer maakt al meer kilometers als je er regelmatig mee toertochtjes doet.
Wat je al zegt kost het al genoeg om hem op de weg te houden en daarom vind ik ook als het je enige auto is dat je recht hebt op een belasting voordeel. Zoals Trashmetal al heel goed zegt is het koetje al meer dan genoeg gemolken na 30 jaar. Persoonlijk vind ik 30 jaar al best lang, auto’s van 20 jaar oud zouden vind ik al best in aanmerking mogen komen voor enige vorm van voordeel.
Er is al vaker aangetoond dat afvoer en productie van een auto vele malen vervuilender is dan de uitstoot bij de gemiddelde levensduur. Reden genoeg om het milieutechnisch juist op deze koers te zetten en duurzaamheid juist aan te prijzen.
2 januari 2012 om 13:19 #17942904Staat nu ook bij de belastingdienst omschreven, als ik het goed lees
is mijn ’87er met 26 jaar oud belastingvrij. Alleen als ik de Manta op lpg
zou maken dan moet ik de extra opcenten van lpg minus de benzine
belasting betalen.http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 januari 2012 om 16:26 #17942905Gecoopieerd van de site…………..
Gewijzigde vrijstelling oldtimersVanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen…………
dus dat wil zeggen dat de ingevoerde oldtimers pech hebben :D
2 januari 2012 om 16:46 #17942906nee hoor, dat betekent dat elke oldtimer na 1 januari eerst 30 jaar oud moet zijn voordat hij vrijstelling krijgt van houderschapsbelasting.
datum 1e toelating veranderd niet.
2 januari 2012 om 16:50 #17942907nee hoor dit betekent dat hij 30 jaar belasting heeft moeten schokken
als je een auto nu invoerd komt er op datum toelating de datum van vandaag te staan
en die bepaald of hij belastingvrij is of niet, niet meer het bouwjaar2 januari 2012 om 16:54 #17942908tuurlijk niet, die auto komt toch ergens vandaan ? zonder kaartje van bestaan/verleden. kun je met zo`n wagen niks. daarop staat ook datum 1e tenaamstellig ( ofzoiets) die datum geld voor het belastingsvrij ja of nee.
2 januari 2012 om 17:03 #17942909ik denk het toch van niet
maar ik zal ff een mailtje sturen naar de belasting of rdw
weten we het zeker ;)2 januari 2012 om 17:10 #17942910ik wil een 79 chevy c10 in voeren van uit de usa
aangzien ze hier te duur zijn voor de slechte wat ze aanbieden
is deze dan ook nietmeer wb vry ??2 januari 2012 om 17:12 #17942911zoals ik het lees niet…
2 januari 2012 om 17:14 #17942912Datum eerste toelating geldt. Maakt niet uit waar deze auto dan toegelaten is.
2 januari 2012 om 17:21 #17942841@Stender wrote:
Datum eerste toelating geldt. Maakt niet uit waar deze auto dan toegelaten is.
mocht je een ingevoerde oldie hebben zou je even op je kentekenpapieren willen kijken
wat datum eerste toelating is, en niet wat op oude papieren staat
en dit even laten wetenof iemand anders die dit leest die een ingevoerde oldie heeft
begrijp me goed is niets tegen ingevoerde oldies
maar als ik dat zeker weet hoef ik er ook zeker niet aan te denken een manta b of kadett c te importeren2 januari 2012 om 17:33 #17942811@trashmetal wrote:
@Stender wrote:
Datum eerste toelating geldt. Maakt niet uit waar deze auto dan toegelaten is.
mocht je een ingevoerde oldie hebben zou je even op je kentekenpapieren willen kijken
wat datum eerste toelating is, en niet wat op oude papieren staat
en dit even laten wetenof iemand anders die dit leest die een ingevoerde oldie heeft
begrijp me goed is niets tegen ingevoerde oldies
maar als ik dat zeker weet hoef ik er ook zeker niet aan te denken een manta b of kadett c te importerenMijn Rekord is ingevoerd, maar volgens mij haal ik 2 dingen door elkaar heen. In ieder geval gaat men uit van de eerste datum waarop de auto waar dan ook ter wereld op kenteken is gezet. Dus als de auto in 1986 in Spanje op kenteken is gezet dan wordt deze gewoon belastingvrij in Nederland, ook wanneer deze in 1988 in Amerika op kenteken is gezet, maar dan duurt het nog een paar jaar natuurlijk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.