nieuwe eigenaar Astra F -> aantal vraagjes

Forumindex Forums Modellen Astra nieuwe eigenaar Astra F -> aantal vraagjes

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234366
    Koekenbakker
      Lid sinds:
      18 March 2011

      Hallo opel forum leden!
      Even voorstellen: Ben sinds kort de trotse eigenaar van een Astra station uit 1997. Had een auto nodig maar klein budget. Na veel zoeken (naar corsa’s, 106jes, e.d.) heeft toch de grote van de station (tegen het relatief lage gewicht) de doorslag gegeven. En natuurlijk is die motor lekker snel:D

      type: astra f 1997 x1.8xe

      Ik heb er nu 1000 km opzitten en zit met een paar vraagjes/problemen:

      Er zitten een paar aparte dingen op de astra:
      Zo is er een cruise-control ingebouwd. Doet wel iets maar wat is nog niet duidelijk, moet wat vaker op de snelweg rijden.

      Irritant is de start onderbreker. Hoop gepiel..

      Paar vragen:
      -Ik kan geen knopje voor de achterruit verwarming vinden. Gaat automatisch?
      -Het is niet mogelijk om met de sleutel de achterklep te open. Ik kan niet de sleutel niet draaien.
      -Er zit geen slot op de benzine dop. Iedereen kan er zo bij?!
      -De auto staat nogal hoog op zijn achter poten. Heb met de lucht bij de benzinepomp geprobeerd aan te passen. Maar met die digitale dingen werkt het niet. Ga nog opzoek naar een analoge

      Het aflezen van het oliepeil is een beetje verwarrend. Moet er nu 1 liter olie bij of is dit een goed niveau?

      Probleem:
      Afslaan van motor als ik de koppeling intrap.
      Als de motor koud is, geen problemen. Maar nadat ie warm is (+- 10 minuten) kan hij afslaan. De motor wordt nooit echt heet. Temp blijft net onder de 90 graden hangen.
      Echter als ik de motor start (nadat ie een tijdje heeft stilgestaan) als niet nog warm is wil die niet stationair lopen. Slaat steeds af als ik de koppeling intrap na paar minuten is het probleem weg.

      Ik heb al een aantal forums doorgespit en het probleem moet de stappenmotor zijn. Schoonmaken is dus het plan.

      [gevonden op ander forum]:
      Rubberen slang loshalen van je gasklephuis.
      Stekker van LFR en potentiometer eraf.
      Gaskabel eraf wippen,
      Huis losschroeven van de spruitstuk.
      Gasklephuis in bakje leggen en flink met de carb.reinger eroverrheen, erin en erdor.
      Gasklep even openduwen, ook even goed schoonspuiten en met doekie erover.
      Als ie weer bling bling is in omgekeerde volgorde monteren.
      Accu er 10 min. af ofzo.
      Accu derop
      auto op contact zetten en minuutje op contact laten staan
      starten en rijden maar!

      Vraagje:
      Ik hoef dus niet de accu te ontkoppelen voordat ik de boel ga demonteren?
      Kan ik de stappenmotor aan de gasklep laten zitten tijdens de schoonmaak?
      Heb gelezen dat het mogelijk is om de pakking te hergebruiken als je voorzichtig bent. Ervaringen?

      Dit is de stappenmotor met gasklep?

      stappenmotor?

      Ik ben geen auto technicus. Heb wel eens een dynamo vervangen of olie ververst. Ben van plan om het met mijn Pa te doen, hij is ook geen kenner maar heeft een hoop gereedschap. king:

      Ik ga nu naar de auto groothandel om wat carb. reiniger te kopen en dan morgen hopelijk gaan sleutelen met jullie advies.

      Woon nu in Heerhugowaard mocht er een opel-forum-er in de buurt wonen :wub

      Alvast bedankt :wors

      #17840067
      xladage
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2008

        Welkom!

        heb zelf een F station gehad, dus wordt even graven in het geheugen…..

        -Ik kan geen knopje voor de achterruit verwarming vinden. Gaat automatisch?
        Uittrekken van de middelste verwarmings-knop in het middenconsole (dit is als ik mij goed kan herinneren de blower snelheid 1 – 4, in het midden van de knop staat het tekeningentje van de achterruitverwarming). Als je hem uit trekt gaat lampje op de knop branden

        -Het is niet mogelijk om met de sleutel de achterklep te open. Ik kan niet de sleutel niet draaien.
        Hangt van af of je centrale derurvergrendeling hebt volgens mij. Als die op safelock zit, kan het inderdaad niet, maar is al weer even geleden…

        -Er zit geen slot op de benzine dop. Iedereen kan er zo bij?!
        Met centrale deurvergrendeling gaat volgens mij de tank-kap ook op slot. Misschien heb ik nog een tankdop met sleutel voor je liggen, tegen verzendkosten mag je hem hebben. Anders even kopen bij de onderdelen zaak, kost 15 euro.

        -De auto staat nogal hoog op zijn achter poten. Heb met de lucht bij de benzinepomp geprobeerd aan te passen. Maar met die digitale dingen werkt het niet. Ga nog opzoek naar een analoge
        Dat had die van mij ook. Even kijken hoeveel lucht er in zit, volgens mij iets van max 1.5bar dacht ik. je zegt dat dat digitale ding niet werkt, maar het kan ook goed zijn dat er geen lucht in het balgen systeem zit, en dat er dus geen druk op staat (vandaar 0.0 bar). Probeer eens 1 bar er in te stoppen en kijk of hij omhoog komt.

        Ik hoef dus niet de accu te ontkoppelen voordat ik de boel ga demonteren?
        Zou ik wel doen, better safe than sorry. Beetje suf als de beschrijving als laatste stap heeft dat je de accu aan moet koppelen, als je hem niet eerst er af hebt gehaald ;)

        Kan ik de stappenmotor aan de gasklep laten zitten tijdens de schoonmaak?
        Geen idee

        Heb gelezen dat het mogelijk is om
        de pakking te hergebruiken als je voorzichtig bent. Ervaringen?
        Zou ik nooit doen. Voor die paar cent gewoon een nieuwe pakking kopen. Anders moet je hem binnen kort misschien weer demonteren

        Ohja: tipje: mocht je niet weten hoe je interieruverlichting werkt: knop uittrekken van je verlichting / koplampen ;)

        #17840068
        Pastra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 February 2007

          Tankklepje gaat ook op slot als je de cv activeert.
          Mocht je het toch niet echt vertrouwen kun je er altijd nog een dop met slot inzetten.

          En inderdaad, voor de paar euri dat zo’n pakking kost, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en deze gewoon vervangen.
          Let wel op dat je de mogelijke restanten van de oude pakking goed verwijderd!

          #17840069
          JHR
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            hier de beschrijving van willem om hem schoon te maken.
            vergeet niet het gaatje op te boren.

            geloof me moet je echt doen, ik heb zelf ook een x18xe.
            start onderbreker vind ik heel onlogisch, astra heeft standaard al een startonderbreker in je sleutel zitten.

            olie pijl is goed als die bij het bovenste streepje is, is die bij de onderste dan moet er een liter bij.
            hoe doe je de deuren op slot?? sleutel naar rechts tot hij vlak zit? zoja zet je hem op safelock en kun je de kofferklep en bestuurders deur niet meer openen.
            sleutel iets naar rechts is een gaat die gewoon op slot.
            een station staat altijd achter iets hoger op zijn wielen. misschien heb je zelfs nog hulp veren er onder zodat je hem zwaarder kan beladen.
            groetjes jurrian

            HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:

            Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

            Demonteer gasklephuis:

            – Luchtslang afnemen
            – vacuum slangen afnemen
            – stekker(s) afnemen
            – gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
            – 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

            edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

            opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

            =================================================

            opboren van pijpje:

            * max 1mm groter maken

            – gasklephuis op zijn kop leggen

            – van buiten naar binnen

            foto van gasklephuis:

            nadat de gasklep is opgeboord:

            ==================================================

            EXTRA:

            maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger

            maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:

            – Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
            – probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.

            stappen motor:

            2 schroeven los:

            elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:

            als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:

            mechanisch deel ook goed reinigen:

            en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!

            gasklep van bovenaf:

            Willem

            #17840070
            JHR
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              gaat niet goed geen plaatjes. hier een link

              http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=77060#pid1176584

              #17840071
              opel-mark
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 March 2011

                Pakkingen altijd vernieuwen.

                De peilstok geeft aan hoeveel olie er tussen min en max peil zit, in jouw geval zit hij als ik het goed kan zien net boven het minimum, even een halve liter erbij doen en kijken wat de stand dan is.

                #17840072
                PVB
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 April 2006

                  [rquote=1895519&tid=144772&author=JHR]
                  start onderbreker vind ik heel onlogisch, astra heeft standaard al een startonderbreker in je sleutel zitten.
                  [/rquote]
                  Vanaf ASTRA G standaard, bij de F niet.

                  #17840073
                  Mr.F
                    Lid sinds:
                    3 November 2008

                    De F2 heeft dat zeker wel hoor!
                    Kan je al zien aan de sleutel(s) die je hebt, als je een platte vierkante hebt heeft hij het niet. Een dikke 4 kante icm een grote ”druppel” vormige sleutel heb je het wss wel.

                    #17840074
                    JHR
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      zeker heeft een astra F dat standaard, weet alleen niet vanaf welk bouwjaar, maar een 96,97,98er hebben het zeker!!

                      groetjes jurrian

                      #17840075
                      Mr.F
                        Lid sinds:
                        3 November 2008

                        Denk vanaf ’95 of ’96

                        #17840076
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          [rquote=1895623&tid=144772&author=PVB][rquote=1895519&tid=144772&author=JHR]
                          start onderbreker vind ik heel onlogisch, astra heeft standaard al een startonderbreker in je sleutel zitten.
                          [/rquote]
                          Vanaf ASTRA G standaard, bij de F niet.[/rquote]

                          ELKE X18XE heeft een eigen startonderbreker!!

                          Willem

                          #17840077
                          Koekenbakker
                            Lid sinds:
                            18 March 2011

                            Bedankt gasten :wors

                            Achterruit verwarming: idd uitrekken ventilatie knop
                            Benzine dop: zou idd op slot moeten gaan maar ijzere staafje is verroest en zit vast…
                            Hoog op poten: blijft vrij hoog maar voelt soepeler met minder bar.
                            Oliepijl: Aha, klink logisch. ff bijvullen dus.

                            Achterklepslot: Er zit centrale vergrendeling op. Als ik de sleutel een beetje naar links draai, gaan de deuren op slot. Soms schiet ik door, en draait de sleutel een kwart slag verder. Het voelt alsof het niet goed is en er iets stuk is. Maar dat heeft ook een functie?

                            Heb een het boekje van de Astra f op het internet besteld. Staat er vast in. :)

                            Startonderbreker: Het is een unit aan de sleutel hanger die je in een gleuf moet steken bij het stuur. Ik heb auto’s gehad in West Australia en daar is het verplicht voor elke auto. Je zet de sleutel op de (verste) contact stand, dan moet de unit contact maken en dan kan je de sleutel doordraaien en de motor starten. Zonder de unit doet alles het wel maar wil de motor niet starten.

                            Stappenmotor: Heb het nog niet gedaan. Koenelsenaar van het forum woont in de buurt en hij help met hopelijk een handje. :thumbup

                            – Waarom moet het carterventilatie pijpje opgeboord worden? En wat voor een maat boortje heb ik dan nodig? (1 mm groter in diameter of radius?)

                            Thanx

                            #17840078
                            syl-astra
                              Lid sinds:
                              3 October 2007

                              [rquote=1895672&tid=144772&author=Mr.F]De F2 heeft dat zeker wel hoor!
                              Kan je al zien aan de sleutel(s) die je hebt, als je een platte vierkante hebt heeft hij het niet. Een dikke 4 kante icm een grote ”druppel” vormige sleutel heb je het wss wel.[/rquote]

                              hoeft niet hoor
                              ik heb hier thuis een f2 met een 1.6 8v
                              en die heeft geen startonderbreker
                              ook geen ring om het contactslot ofzo

                              #17840079
                              JHR
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                de sleutel kan dan er ook uit als die helemaal horizontaal is.
                                dit heet safelock. je kunt dan op geen manier, behalve de sleutel de deur weer open maken.
                                op dat moment kun je dus ook niet met je sleutel de andere deuren of achterklep open maken.
                                je moet dan eerst de bestuurders deur weer open maken met de sleutel en dan kun je hem wel weer open maken.
                                dus iets( 1/8) is gewoon op slot,
                                helemaal horizontaal (1/4) zit die op safelock, ook als je daarna de sleutel weer verticaal zet.

                                startonderbreker zou ik er uit halen, je hebt in de sleutel al een transponder zitten die voor het standaard startonderbreker zit.
                                de orginele startonderbreker zit in het motormanegement.

                                ik heb het gaatje 1mm groter geboord als orgineel, welk boortje het is weet ik niet.
                                rede is dat het gaatje snel verstopt gaat zitten en dan krijg je ook rare klachten.

                                ik heb zelf nu 2 gaskleppen die ik elk jaar even wissel en dan weer schoon maak.

                                #17840080
                                koenelsenaar
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 April 2010

                                  Zo, vanmorgen bij Koekenbakker langs geweest, en de gasklep en stappenmotor schoongemaakt. Het probleem was dan ook direct verholpen.

                                  #17840081
                                  Koekenbakker
                                    Lid sinds:
                                    18 March 2011

                                    Heb nu twee dagen met een schone stappenmotor rond gerenden en …
                                    :thumbup FIXED !! :thumbup

                                    Ze is toch nog 1 keer afgeslagen, waarschijnlijk om het af te leren. Ook gaat het terug vallen naar stationaar toerental veel strakker.

                                    :wors Vele kudos voor Koenelsenaar voor het helpen :wors

                                    #17840082
                                    JHR
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      blij dat het opgelost is.

                                      erg lastig is het niet, ben de eerste keer ook met wim zijn beschrijving aan de gang gegaan en is goed gegaan.

                                      groetjes jurrian

                                      #17840083
                                      Mr.F
                                        Lid sinds:
                                        3 November 2008

                                        Dat met je slot is inderdaad normaal!
                                        is anti-diefstalbeveiliging, kunnen ze de pinnetjes niet omhoog trekken.

                                        Oftewel,
                                        Niet op safelock is: Sleutel naar / draaien.

                                        Wel op safelock is: Sleutel horizontaal draaien —

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.