Nieuw hier en een Corsa met een verwarmingsprobleem

Forumindex Forums Modellen Corsa Nieuw hier en een Corsa met een verwarmingsprobleem

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243971
    EarlyBird
      Lid sinds:
      6 December 2011

      LS,

      Ik ben nieuw hier omdat we sinds juli 2011 in het bezit zijn van een Corsa D Ecoflex Cosmo uitvoering. Mooie auto maar met helaas 1 klein gebrekje….. je moet met de huidige temperaturen minimaal 15 km rijden :shock: om het binnenin een beetje warm te krijgen, en daar worden we niet vrolijk van :swear Zijn er meer mensen met deze ervaring ??

      Zie de reacties met belangstelling tegemoet.

      Groet,

      Oscar

      #17955469
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Welkom op het forum.
        We zijn gek op foto’s, dus als je ze hebt?

        Je probleem: wat ik wel doe bij mijn Astra Coupé (op LPG, dus nog moeilijker om warm te krijgen) is ‘s winters een stuk karton voor de radiator zetten, dat scheelt echt veel. Wel eruit halen als je een lang stuk wilt rijden of dagelijks veel file rijdt. En natuurlijk niet vanaf het begin de verwarming op ‘warm’ zetten, dan wordt de motor niet warm en jij zelf maar heel langzaam.

        #17955470
        kaneelschep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 November 2004

          Hoi! Jammer dat je niet eventjes de zoekfunctie hier of op google heb gebruikt.. Dan had je namelijk gezien dat elke keer als het koud wordt, heel veel mensen ditzelfde probleem hebben. En ook wat de oplossing is. Het meeste is natuurlijk al vaak besproken en dus ook redelijk makkelijk terug te vinden. Als we steeds maar hetzelfde moeten blijven herhalen is er ook niet veel meer aan hè ;)
          iig.. als de motor temperatuur tijdens het rijden ook niet echt omhoog komt is dit waarschijnlijk je thermostaat die stuk is.

          #17955471
          kaneelschep
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2004

            Stukken karton in je motorruimte doen om het warm te krijgen is redelijk barbaars.. Laatste dat ik dat zag was op IFA’s in Hongarije..
            Normaal gesproken zorgt je thermostaat ervoor dat de warmte in de motor blijft.
            Koop dan gewoon een thermostaat die pas later (bij hogere temperatuur) opent.

            #17955472
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Kaneelschep, een kapotte thermostaat bij een auto van een halfjaar oud is erg onwaarschijnlijk. En hij heeft het ook nergens over dat de motor niet op temperatuur komt.
              Overigens, een thermostaat die later open gaat heeft toch geen zin om de motor sneller warm te laten worden? Het warme koelwater moet namelijk bij mij eerst het LPG ‘opwarmen’ voordat het geinjecteerd wordt. Koop ik dan een andere thermostaat, wordtie zomers veel te warm. Er zijn er trouwens wel meer die hun radiateur ‘s winters afdekken hoor.

              #17955473
              EarlyBird
                Lid sinds:
                6 December 2011

                Ben ik weer, De motor komt echt wel op temperatuur, echter het duurt heel lang voor de warmte naar binnenkomt. Volgens de dealer die hem geleverd heeft is er niets aan de hand. Ik heb bij een andere dealer om een second opinion gevraagd en die vond het ook vreemd, hij heeft vergeleken met een 2012 model en die schijn wel sneller binnen warm te worden.

                Vandaag contact gehad met GM Nederland die erkent het probleem “qoute”
                Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud kunnen wij u bevestigen dat het langzaam warm worden van de motor van uw Opel Corsa 1.3 EcoFLEX eigen aan het product is. Het logische gevolg hiervan is dat de cabine ook langzaam warm wordt.

                echter die biedt geen oplossing. Een andere termostaat schijnt er niet te zijn want ik had al gevraagd om er een andere in te laten zetten die eerder open gaat.

                #17955474
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Ik zie wel vaker autos langs de weg staan van een half jaar oud of minder. Dat zegt helemaal niks.
                  En als een auto gewoon normaal werkt hoef je zeker geen radiateur af te dekken.
                  Zeker niet met +10. Kijk als het hier nou -30 was… ok.

                  Als de themostaat later open gaat, blijft de kvs langer alleen in het motortraject en wordt het dus iets warmer.. Datzelfde kvs stroomt ook door je kachelradiateur. ;) Tadaaa… En nee hij wordt in de zomer dan niet te warm want hij gaat wel open! (alleen iets later) En zal dan dus gewoon zoals normaal je motor gaan koelen door het kvs door je radiateur te laten stromen. Waar desnoods weer de fan extra koude lucht op knalt om extra te koelen. voor bijv in de file.

                  Hij moet ook juist LATER open gaan om warmer te worden ;) Zoals hierboven uitgelegd.
                  Heb je ook gevraagd hoe lang het dan volgens hun precies moet duren? Zonder te zeggen hoe lang het bij jou duurt! Nooit voorzeggen ;) Want dit antwoord int blauw zegt eigenlijk niet echt veel hè ;) Wat is langzaam volgens hun?! :)

                  En komt de motor ook tijdens het goed doorrijden op de snelweg of provinciale weg goed op de 90 graden? Of alleen als je even wat langzamer rijdt of stil staat?

                  #17955475
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Ze hoeven geen oplossing te bieden als het eigen aan het product is.
                    Dan kun je dus overwegen om wat (volgens kaneelschep) ‘barbaarse’ ingrepen en gewoon een stuk karton voor de radiateur zetten. Scheelt een hoop ;)

                    Een thermostaat die later open gaat zal de motor niet sneller doen opwarmen, hij wordt alleen warmer.

                    P.s. ik dek ‘m nu ook nog niet af. Maar zodra het gaat flink gaat vriezen wel en dat zie ik bij wel meer LPG-wagens. En hoe weet jij nou hoe oud een auto is die langs de kant van de weg is?? Neem aan dat je niet stopt om het te vragen. :jerry

                    #17955476
                    EarlyBird
                      Lid sinds:
                      6 December 2011

                      De motor komt wel op temperatuur, als ik aan de slangen, in de motorruimte voel voordat deze naar binnen verdwijnen, tenminste want er zit helaas geen temperatuurmeter in.

                      De tijd die nodig is om warm te worden is niet bekend maar afhankelijk van veel factoren nl buitentemperatuur, rijstijl etc. maar ik vind het gewoon raar dat met normale rijstijl het +/- 12 kilometer moet duren voordat er warmte binnenkomt en het advies van Opel en de 2 dealers is om gewoon meer toeren te maken voordat je overschakeld. Het advies van de laatste dealer was om pas bij 3000 toeren te schakelen…

                      Ik heb het idee dat als ik in de file terecht kom, ik woon tenslotte in Utrecht, dat het binnen nooit meer warm wordt, terwijl onze vorige auto snel op temepartuur was en ons vele (250.000) kilometers heeft vervoerd en ik denk dat deze Corsa het nog geen 15000 km gaat uit houden want als het zo is als het is gaat hij heel snel weer verdwijnen…

                      #17955477
                      mrmonkey
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 February 2006

                        Zon Ecoflex motortje is zo zuinig en zo effectief dat deze zn energie dus bijna niet in warmte omzet.
                        En motorwarmte heb je nodig om het binnen ook warm te krijgen dus…

                        #17955478
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Dan is er wel meer aan de hand. In de file heb je namelijk geen rijwind en zou de wagen juist wel goed moeten opwarmen. Heb zelf in Utrecht op kamers gezeten en als ik vanaf station Overvecht (waar ik tegenover woonde) naar mijn afstudeerstage (de Koninklijke Munt op de Leidseweg) moest, was de auto al warm.

                          Een benzinemotor zet effectief maar heel weinig brandstof om in kinetische energie, vooral in warmte. Dat de ene motor efficiënter is dan de andere dat klopt wel, maar dit lijkt me wel veel, zeker alsie in de file niet warm wordt.

                          #17955479
                          kaneelschep
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 November 2004

                            Omdat je dus geen temperatuur meter hebt, weet je eigenlijk ook helemaal niet zeker of ie wel op bedrijfstemperatuur komt, toch? ;) Iets gokken naar aanleiding van hoe warm de slangen zijn lijkt me niet betrouwbaar genoeg als je echt zeker wilt weten waarom de auto niet warm wordt van binnen. Zeker als je zelf denkt dat dit wel een probleem is in tegenstelling tot wat Opel zegt.
                            Waar ik je persoonlijk gelijk in geef! ;) Ik vind de tip van later schakelen een beetje een lompe smoes. Juist als je lekker zuinig wilt rijden zonder toeren te hoeven maken toch? En een motor die niet warm genoeg wordt rijdt ook minder zuinig!
                            Zeker binnen 12 km mag je toch wel wat warmte verwachten in de cabine. Als ie dat niet doet is er volgens mij gewoon iets mis.
                            Zoals ik al zei. het is nog niet eens onder nul buiten. Dan zou je deze auto dus gewoon niet kunnen rijden in koudere landen?? ;)

                            Je zou eigenlijk een manier moeten vinden om de echte motor temperatuur te zien. Doe anders eens de dop vd kvs en hang er een keukenthermometer in. Of misschien is dit mogelijk bij uitlezen? Een auto die stil staat en draait moet toch wel binnen een kwartier warm genoeg worden om de thermostaat open te doen. En niet veel langer de fan er ook bij nodig te hebben. En dan moet er echt goed warme lucht uit de blowers komen.

                            Ok.. speciaal voor Risl.. :jerry Ik zal je precies uitleggen hoe ik zie hoe oud een auto ongeveer is. Auto’s hebben kentekens. Dat zijn in dit land gele en soms blauw/zwarte rechthoekige platen van metaal. Daar staan letters en cijfers op. Aan die combinaties kan je ongeveer zien hoe oud het voertuig is wat aan dat plaatje vast zit. Ook zijn sommige modellen gewoon nog niet zo lang op de markt. Snap je het nu? pfff… :sleeping :thumbdown Het is je al veel vaker gezegd hè. Je hoeft niet altijd te reageren, als je niks te zeggen hebt :thumbup

                            #17955480
                            RISL
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              24 January 2011

                              @ Kaneelschep, het was maar een grap hoor, over die wagens langs de kant van de weg.
                              Jammer dat je niet wat meer humor hebt… :thumbdown
                              Overigens hoeft een kentekenplaat niets over een bouwjaar te zeggen. Auto’s worden geïmporteerd, staan in voorraden, enzovoort, maar goed, dat is niet de meerderheid. Mijn kenteken staat op april 2001, terwijl de auto al begin 2000 gebouwd is.

                              Dat van dat niet reageren is me niet vaker gezegd, slechts één keer door iemand die daarna tijdelijk geband werd omdat hij zoveel forumleden beledigde. Beetje offtopic dat je het hier aanhaalt. :thumbdown ik probeer net als jij de topicstarter te helpen met tips. En als je hierboven gelezen had, dan zie je dat ik ook wel vind dat er iets niet goed met de wagen is. Dikke min voor jou deze keer :thumbdown

                              Maar goed, laten we ontopic blijven en het vooral leuk houden!

                              #17955481
                              EarlyBird
                                Lid sinds:
                                6 December 2011

                                Hallo Allen bedankt voor de vele reacties. Voorlopig blijft het even zoals het is en ga ik van de week eens met een algemene autoonderhoudbedrijf praten, misschien hebben zij een oplossing. Niet geschoten is altijd mis en mijn eigen ervaring is dat merkendealers zich vaak verschuilen achter allemaal regeltjes van de fabrikant….

                                Als er nieuws te melden is zal ik het hier weer doen, en als het weer een beetje meewerkt zal ik een paar kiekjes plaatsen van onze Corsa Cosmo….

                                Nogmaals dank !!

                                #17955482
                                RISL
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  24 January 2011

                                  Foto’s zijn altijd welkom :)
                                  Ondanks dat het als ‘barbaars’ is bestempeld, zou ik je toch aanraden om eens de radiateur eens gedeeltelijk af te dekken. Er gaat dan minder rijwind langs langs de motor, waardoor deze sneller opwarmt.

                                  Een thermostaat die later open gaat, helpt volgens mij niet, omdat deze pas open gaat zodra de motor warm is. De motor zal dus niet sneller opwarmen, zoals hierboven fout beschreven is. De motor wordt alleen warmer, terwijl er niet voor niets gekozen is voor een bepaalde thermostaat.

                                  #17955483
                                  EarlyBird
                                    Lid sinds:
                                    6 December 2011

                                    Ja klopt inderdaad Risl , ik ga zaterdag eens met de kop onder de kap zitten om een gedeeltelijk te bedekken. Opel dealer meldde al dat er weinig variatie is thermostaten.

                                    Zal na het weekend de ervaringen updaten !

                                    #17955484
                                    manac
                                      Lid sinds:
                                      7 October 2008

                                      Deze corsa’s hebben toch een BC waar je de motortemp kan aflezen na een paar knopjes te hebben ingedrukt!?

                                      #17955485
                                      EarlyBird
                                        Lid sinds:
                                        6 December 2011

                                        Man!ac, Ik heb me nog niet verdiept in de BC maar volgens mij lees ik daar alles af over verbruik en zo, toch ?

                                        #17955486
                                        RISL
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          24 January 2011

                                          Klopt, maar als je dieper in de settings komt, kun je vaak meer aflezen. Weet niet of je ook de temperatuur kunt aflezen.

                                          #17955487
                                          EarlyBird
                                            Lid sinds:
                                            6 December 2011

                                            Ik ga dat straks even nakijken, wat er allemaal te zien is..

                                            #17955488
                                            Yiasya
                                              Lid sinds:
                                              25 November 2011

                                              Hmm…een thermostaat welke later opengaat helpt wel degelijk.
                                              Als hij eerder open gaat begint het systeem eerder met koelen van de motor waardoor de motor minder snel warm word.
                                              Als het echt door het type komt, m.a.w. als het geen defect is, misschien is een standkachel dan wat.

                                              #17955489
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Lees even wat mrmonkey zei: die motoren zijn dusdanig efficiënt dat ze amper warmte produceren. Dan gaat een thermostaat die een paar graden later open gaat echt niet dusdanig veel aan bijdragen dat je er iets van merkt.

                                                #17955490
                                                Jurgen
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 September 2007

                                                  @Yiasya wrote:

                                                  Hmm…een thermostaat welke later opengaat helpt wel degelijk.
                                                  Als hij eerder open gaat begint het systeem eerder met koelen van de motor waardoor de motor minder snel warm word.
                                                  Als het echt door het type komt, m.a.w. als het geen defect is, misschien is een standkachel dan wat.

                                                  Waarom altijd in het paars? beetje vervelend :angel

                                                  #17955491
                                                  Yiasya
                                                    Lid sinds:
                                                    25 November 2011

                                                    @*Jurgen* wrote:

                                                    Waarom altijd in het paars? beetje vervelend :angel

                                                    Smaken verschillen, maar zwart is zo saai

                                                    #17955492
                                                    RISL
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      24 January 2011

                                                      Hehe, maar het leest niet zo prettig.
                                                      Al is paars wel beter leesbaar dan allerlei verschillende kleurtjes ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.