Niet reageren op gaspedaal Vectra B X18XE1 bj 2000

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Niet reageren op gaspedaal Vectra B X18XE1 bj 2000

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Simon3009

Onze Vectra B Daimond Automaat van januari 2000 is voorzien van een X18XE1 motor, een 16v, transmissie is een automaat. Sinds enige tijd reageert de motor niet direkt op het gaspedaal, de motor loopt stationair en bij optrekken regelmatig, slaat niet over, bokt niet. Vreemde is dat het euvel zich niet altijd voordoet. Als het wel gebeurd dan druk je het gaspedaal ver in zonder dat er meer toeren worden gemaakt, en dan in ene reageert de motor wel en gaat de wagen er flink vandoor. De trekkracht is in zijn totaal ook wel iets minder. Het kan zo zijn dat het de motor wel direkt reageert op het gaspedaal, je weet nooit wanneer het euvel zich voordoet. Het brandstofverbruik is niet extreem hoog, niet anders dan voorheen. Nu is enige tijd geleden de accu vervangen, is dus de wagen stroomloos geweest. Onlangs, na wat leeswerk op dit mooie forum, zijn de bougies vervangen, motor en bak ververst en is het gasklephuis schoongemaakt inclusief het opboren van het gaatje welke aansluiting vind via een slang/leiding naar het dampretourklepje naast het luchtfilterhuis. Hier ook de slangetjes vervangen ivm lekkage van één van de koppelstukjes. Helaas, alle acties zonder resultaat. Moet nu bij dit type motor het gaspedaal opnieuw worden ingeleerd of misschien het gasklephuis worden ingeleerd ? Dat is mij niet geheel duidelijk omdat de antwoorden verschillen. Voor een ieder die reageert, alvast bedankt.

Haasje17
      Moderator

Ehh als het een X motor betreft heb je een mechanische gasklep en is hier weinig aan in te leren, je zou dan de kabel wat strakker kunnen zetten.

Dus danzou je eigenlijk eerder denken aan een Luchtmassameter die niet goed werkt. Of je luchtfilter zit dicht, maar dan zou je dit ook moeten merken aan minder trekkracht of schokken. Ook kan je katalysator of een van je dempers dicht zitten.

Simon3009

Dank je Haasje, je hebt gelijk, de Vectra heeft een gaskabel, ik dacht in mijn onschuld…die is vast voor de kickdown omdat het een automaat is. En met de wetenschap dat er aan het gasklephuis ook een stekker zit…..
          Inmiddels is de LMM ook schoongemaakt, echt vuil was die nu ook weer niet, en is het luchtfilter aandachtig bekeken, brandschoon, nog geen grasspriet te bekennen.
          En toch……soms reageert de motor niet op het ingetrapte gaspedaal om vervolgens als een raket te gaan.
          Er is geen onverbrandde benzine te ruiken, dus verzuipen doet hij ook niet.
          De motor word niet warmer dan normaal door bijvoorbeeld overmatige tegendruk door een verstopte uitlaat.
          Het voelt alsof hij niets “te vreten” krijgt, en dan zo in ene weer wel.
          Vreemd, ik sta open voor suggesties, hulp en oplossingen natuurlijk.
          Alvast bedankt voor de reacties.

GTS Power
          Deelnemer

Brandstofpomp de kuren mischien?of de aansluiting daarvan?

Is zomaar een wilde gok:hmmz

Simon3009

Dankzij het – vernieuwde – forum en wat overig speurwerk…….probleem opgelost.
              Ik heb de LMM vervangen en de Vectra loopt weer als vanouds.
              Een nieuwe Hella LMM voor de prijs van € 161,00, oké, niet for free maar wel weer lopen zoals het hoort.
              Bedankt voor de reacties.

robert1970
              Deelnemer

Hallo simon,
                er is tevens een software update beschikbaar om eventuele brandstofpomp storingen te voorkomen,
                thans zo luide de laatste update voor mijn x18xe1 uit 2000.
                Gr Robert

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.