Niet goed oppakken en inhouden Z18XE

Forumindex Forums Modellen Astra Niet goed oppakken en inhouden Z18XE

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Co14

Slecht oppakken motor Z18XE

Beste andere Opel liefhebbers,

Ik heb een Astra GTC Z18XE (125). Na aanschaf (3 jaar oud 54.000 km toen) pakte de motor niet goed op vooral bij vlotter optrekken en overschakelen van 1 naar 2. Een fractie inhouden voordat de motor beter gaat lopen. Teruggegaan naar de opel garage en bij diagnose bleek er een upgrade te zijn van de software v/h motormanagement. Deze gaf inderdaad aan dat er verbetering mogelijk was van 1 naar 2 schakelen en oppakken. Na downloaden was dit inderdaad iets beter.

Echter nog niet geheel over. Het oppakken van de motor bleef ook in andere situaties (hoger of lagere toerantallen) een licht probleem. Dit werd echter erger. Bougies nagekeken. Deze stonden te ruim afgesteld. De motor liep weer wat beter maar nog niet optimaal. Het gevoel net alsof, zoals vroeger bij auto’s met bougiekabels er lekkage is via de bougiekabels (maar deze zitten hier natuurlijk niet meer op).

Na een bezoek aan nog eens een andere opel garage nog een keer laten diagnosticeren. Geen foutcodes of nieuwe upgrades beschikbaar.

Inmiddels van alles gebrobeerd: meerdere keren brandstofreiniger in de tank, gasklephuis geheel losgehad en gereinigd, nieuw K&N luchtfilter, geen lekkages luchttoevoer. De onlangs vervangen bougies weer optimaal schoongemaakt. De motor loopt een week fors beter en daarna weer hetzelfde:

Niet lekker oppakken bij overschakelen. Het gevoel van inhouden bij overgang van weinig naar meer gasgeven (ongeacht toerental, bij lagere toerentallen tussen 1800-3000 erger). Gevoel van onvoldoende vermogen bij lage en hogere toerentallen. ‘Slechte bougiekabels’ gevoel.

De auto wordt netjes onderhouden en op tijd de beurten. Ik tank altijd merkbenzine (Shell of BP) en soms af en toe zelfs superplus 98.

Het rare is dat er per keer verschil in zit tussen beter lopen en meer inhouden en slechter oppakken.

Ik heb het gevoel dat Opel moeite heeft gehad om deze motor af te stemmen op de strenge emissie eisen van nu maar de klachten zijn hiervoor net iets te veel aanwezig om alleen daar aan af te schrijven.

Heeft iemand een idee? Af en toe is dit echt bagger voor zo’n auto. Ik heb al meerdere Opels gehad maar dit nooit. Ik vind de auto nog steeds erg mooi, maar het rijplezier wordt erdoor bedorven.

Luchtmassameter? (Geen foutcodes) Krukassensor? (Geen foutcodes), Lambdasonde of katalysator? Verdeler? Een andere oorzaak?

De auto heeft alleen een brandstoffilter in de tank. Nu 85.000 km gereden.

Wie weet raad?

Bedankt.

wim-v6
      Deelnemer

waarden controleren via Tech-II.

injectoren / injectorrails kan vervuild zijn.

bobine kan kapot zijn

Willem

Co14

Bobine is idd ook een mogelijkheid. Ik heb onlangs 3x met tussenpozen verschillende soorten brandstofreiniger in de tank gedaan. Kunnen de injectoren dan toch vervuild zijn? Ik rij vrijwel altijd grotere afstanden waarbij de motor goed op temperatuur komt.

Willem: Bedankt voor je reactie en antwoord!

wim-v6
          Deelnemer

De Z18XE heeft geen retour op de injectorrails zitten, waardoor vaak verouderde benzine blijft hangen in de rails, deze kan de injectoren verstoppen, benzine word bij oud worden net een soort rubber namelijk.

dit al bij 2 Z18XE’s meegemaakt..

Alleen ultrasoon reinigen wil wel helpen..

Willem

guppie23

hey hallo nauw troost je ik heb er ook last van heb hem nu 3 weken en dat probleem heb ik ook inhouden soms als je bij stoplicht wil weg trekken gewoon normaal ineens even inhouden heb bijna al spijt dat ik die mooie gtc heb gekocht als dit zo blijft doorgaan

Haasje17
              Moderator

Heb al bij veel z18xe meegemaakt dat dit na vervangen van de luchtmassameter was opgelost. Probeer de stekker hiervan eens los te maken en te kijken of het dan beter of slechter word.

EddyReuneker
                Deelnemer

Klinkt herkenbaar dit probleem…ik ervaar een beetje hetzelfde met m’n X20XEV. Er zijn nergens foutcodes opgeslagen maar toch heb ik het idee dat ‘ie niet helemaal loopt zoals ‘ie zou moeten lopen.

Vooral bij opschakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4 heb ik hier “last” van. Moet soms behoorlijk gasgeven om bij het optrekken goed met het verkeer mee te komen….

Ga dit topic in de gaten houden, misschien word ik er iets wijzer van….

bjornspiering
                  Deelnemer

tja, dit probleem heb ik ook vooral in zijn 4 ik rij zelf een astra G 1.6 16V XEL

derartz
                    Deelnemer

ik geloof nooit dat het een bug in de software kan zijn. wat jullie? niet dat mensen dit zeggen ofzo, maar ga hier het probleem niet in zoeken. dit zou namelijk anders betekenen dat de veel meer mensen hier last van zouden moet hebben. Ik heb laatst nog de nieuwste software versie door opel in m’n astra laten schieten en van bovenstaand probleem niks gemerkt. is het niet een brakke sensor misschien? luchtmassemeter ofzo

ik vind het namelijk apart dat bij jou met een nieuwe software versie het even een tijdje beter gaat en daarna weer minder. dit omdat het in opnieuw inladen van nieuwe software, alle softwarematige “tellers” op 0 gezet worden die reageren op sensor events? zou iets zou ik verwachten.

EddyReuneker
                      Deelnemer

Ik geloof persoonlijk ook niet dat dit iets softwarematigs zal zijn. het probleem wat de TS trouwens omschrijft dat hij het soms wel en dan weer niet heeft herken ik ook niet…mijn X20XEV heeft het voorturend…ok als ik eens een beetje snel op wil trekken bij het stoplicht gaat hij bij vlot overschakelen een beetje haperen en sputteren.

Ik heb zelf een vermoeden dat het de LMM wel eens zou kunnen zijn die de mengverhouding een beetje in de war gooit. wat ik echter wel eens wil weten is, kun je zomaar zonder enige problemen de LMM loskoppelen en gaan rijden? En waar moet je dan op letten om te kunnen constateren dat het inderdaad de LMM is die verantwoordelijk voor het vreemde rijgedrag is?

wim-v6
                        Deelnemer

Ik denk eerder ernstige vervuiling van de Carterventilatie en Gasklep aansluitingen.

daar zou ik als eerte naar kijken.

en mocht je een EGR hebben is deze ook verdacht.

Willem

EddyReuneker
                          Deelnemer

Jup, ik heb een EGR…heb momenteel al zo’n filtertje in bestelling staan wat je er tussen kunt plaatsen om evt.olie resten op te vangen zodat de boel niet zo snel vervuilt…

Maar “vuile” EGR controleren…is dat gewoon een kwestie van het slangetje aan het kleppendeksel losmaken en kijken hoe die er van binnen uitziet? Of moet ook de flens op het carter en dus die metalen “pijp” losgemaakt worden en mocht die vuil zijn, hoe ga je dat reinigen?

Mijn gasklephuis gaat binnenkort gereinigd worden, tenminste, ga dat zelf doen onder supervisie van iemand die het vaker gedaan heeft….benieuwd of dat helpt….

wim-v6
                            Deelnemer

Filterje los het probleem van de Carterventilatie niet op, maar verplaatst het enkel maar, ik raad dat filtertje af in ieder geval.

Controleer eens of het pijpje op de gasklep waar het dunne slangetje vanaf het kleppendeksel opzit nog open is.

Zie dat je uit Zoeterminder :jerry komt, kan evt hulp bieden als je dat wil, of in ieder geval mijn opinie laten blijken.

Willem

EddyReuneker
                              Deelnemer

@wim: je hebt PM! :thumb

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.