Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Navigatie Siemens VDO NCDC 2015
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2009 om 19:19 #17212801
Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een opel signum. Nu leest de slede wel normale cd’s maar de navigatie cd kan niet gelezen worden.
Ik heb al wat gelezen over het schoonmaken van de laser, maar volgens mij is deze in orde, aangezien normale cd’s wel worden gelezen. Of is er een aparte laser voor de navigatie cd??
Is het misschien ook mogelijk dat er een nieuwe cd/kaart gelezen is en er een update heeft plaatsgevonden?
En dat nu oude cd/ kaarten niet worden gelezen?Wie o wie kan mij uit de brand helpen zodat ik ook kan genieten van de navi in mijn nieuwe aanwinst
Alvast bedankt,
SvEnergy6 oktober 2009 om 19:24 #17533237Ehh, dit is het Omega-deel van het forum. Ik zou de vraag op het Signum-gedeelte stellen.
6 oktober 2009 om 19:29 #17533238is het een orginele nav cd ?
10 oktober 2009 om 11:10 #17533239Ja het is het orginele cd. Het ook al een reinigings cdeetje geprobeerd, maar er wordt nog niks gelezen helaas.
Ideen en tips?
10 oktober 2009 om 11:35 #17533240Het wat meer werk, maar als je de radio eruit durt te halen( en je hebt je radiopass voor de code) zou je het lensje met een wattenstokje met mat alcohol schoon kunnen maken.
Dit kan je doen door de radio open te schroeven en het lensje dat in het cd gedeelte zit te reinigen (niet te veel alcohol hoor gewoon een vochtig staafje, en daarna met het droge gedeelte voorzichtig droogwrijven, dit alles moet echter wel voorzichtig gebeuren, want als je te hard wrijft of de lens beschadigt met het harde gedeelte van het staafje kan je hem helemaal laten repareren, od zelf een nieuwe/andere aanschaffen.!):vertag
De pas heb je nodig als je radio eruit is geweest om hem weer aan te krijgen, anders doet hij het niet.
Succes ermee.
Aart10 oktober 2009 om 15:23 #17533241origineel gepost door yoyo
De pas heb je nodig als je radio eruit is geweest om hem weer aan te krijgen, anders doet hij het niet.Succes ermee.
AartDe radio pas heb je niet nodig, de code is er door de Tech2 vast ingezet.
Peter
11 oktober 2009 om 11:52 #17533242Nou mensen, bedankt. Dan ga ik het eerdaags eens proberen te fixen. Laat de afloop nog wel weten.
Alvast bedankt in elk geval voor de vlotte reacties
11 oktober 2009 om 12:40 #17533243Haal hem er dan maar niet uit . als die door tech2 er vast is ingezet moet je hem eerst loskoppelen met tech 2.
Maar ik heb mij wel eens vertellen dan de 2015 wel radio code had (maar die kan je loskoppelen dacht ik.
11 oktober 2009 om 12:41 #17533244Nee Vega heeft gelijk. Je kan de NCDC 2015 ( even als de NCDR 2011 en NCDC 2013) er gewoon uit halen, je zal geen problemen krijgen met activeren of een code of iets dergelijks. Je hebt pas een probleem als je hem in een andere auto erin wilt zetten, zonder hem eerst vrij gegeven te hebben ;)
11 oktober 2009 om 13:00 #17533245Oke Weer wat geleerd!
Daar zat ik altijd mee te klooien (ikzelf heb nog een standaard 2005 of 6 ) en daar heb je wel een carpas bij nodig.
:sleeping11 oktober 2009 om 13:48 #17533246Lensje is prima met alcohol schoon te maken lieftst 95% [bij de apotheek te krijgen] maar JE MOET HEM NIET DROOG WRIJVEN !!!!!!!
de alcohol verdamt zo snel, je zal met het droge gedeelte alleen maar schade maken……Omdat je verteld dat hij wel muziek cd’s afspeeld, denk ik niet dat het aan je lens ligt.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er een recentere software in geladen, waardoor hij de oudere niet meer herkend. Of de orginele cd is stukJe kan gewoon op internet nieuwe software downloaden, je moet dan letten op navtech en ncdr. en deze software op een lage [4x] snelheid branden.
succes
11 oktober 2009 om 14:05 #17533247origineel gepost door stillekracht
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er een recentere software in geladen, waardoor hij de oudere niet meer herkend. Of de orginele cd is stukk heb bij men pa 1x geweten dat de 2013 (maar is in principe gelijk) er nieuwe software werd geladen door een navi-cd van duitsland.
Bij het terug steken van de BENELUX cd werd die software weer ingeladen…11 oktober 2009 om 14:37 #17533248Klopt, meestal krijg je een vermelding dat je er oudere software instopt, ik vindt het alleen zo vreemd dat hij bij muziek cd’s geen problemen geeft. Het is en blijft immers dezelfde laser…..
15 oktober 2009 om 15:49 #17533249Hee mensen,
Ik heb nog niks veranderd aan de installatie. Nu vertelde mijn buurman een computerkenner dat ik het ook eens kon proberen met een busje lucht onder druk. Hij gebruikt dit bij het reinigen van pc’s en dvd en cd spelers. Ga volgende week een busje halen.
Zien jullie gevaren bij deze methode.En wat betreft de optie van de verouderde software. Ik kan waarschijnlijk geen gebruik maken van een van de nieuwste kaarten. Ik heb namelijk een collega met een zafira uit 2009 met navi. Maar dat is een anders systeem toch?? Of zijn deze kaarten wel te lezen door mijn apparaat?
Blijft een moeilijke kwestie zo en ik wil niet over een nacht ijs gaan. Wellicht gaat er wat mis bij het reinigen en help ik de boel naar de knoppen. En volgens mij kan ik alles beter laten zitten waar het zit als het niet nodig is om het te openen
Groetjes,
Sven15 oktober 2009 om 18:44 #17533250Er is niets mis met je Laser, simpelweg omdat je wel gewone muziek cd’s kan afdraaien.
Op het moment dat hij je navigatie of muziek cd niet kan laden, spuugt tie de cd gewoon uit, en krijg je de tekst “leesfout” in je display.Dus waarschijnlijk is de CD kapot, of je GPS ontvanger is kapot.
Kan je wel de bestemming en zo intoetsen ???
15 oktober 2009 om 18:53 #17533251stillekracht, weet je zeker dat dit dezelfde laser is? En dat Sven niet bedoeld dat hij de CD’s van de CD-wisselaar wel kan lezen? Ik meen namelijk dat de laser van de navigatie en de wisselaar een aparte is, anders kan hij immers niet twee CD’s tegelijk afspelen ( lijkt me.. )
Sven, ik zou het toch eens proberen om de laser te reinigen met zo puur mogelijke alcohol
Zie hier, Saïma heeft het ook al gedaan:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=106976&page=1#pid1451126Bij mij is dit destijds ook de enige, maar dan ook zeer goede, oplossing geweest voor het eruit spugen van de nav-CD’s :)
16 oktober 2009 om 10:15 #17533252Ja of hij probeert de navigatie cd in de wisselaar :sleeping
16 oktober 2009 om 21:03 #17533253Ik heb dit een tijdje terug nog gedaan!
Enne… alles werkt perfect en nu nog steeds!Blok er uit (laten) halen bij dealer (wist ff niet hoe dat moest) en thuis verder los gemaakt, wattenstok met alco 95% en daarna terug geplaatst en… het werkte!
Er zal vast nog wel een topic over zijn waar ik dat toen heb gefixed…
18 oktober 2009 om 17:15 #17533254IK heb het over de slede voor de navigatie cd’s en niet over de wisselaar. Dit even om alle onduidelijkheden hierover op te helderen. Hij leest nu ook geen cd´s meer. In elk geval niet van harte. Morgen even naar de apotheek, alcohol halen en proberen de slede eruit te krijgen.
To be continued
19 oktober 2009 om 09:49 #17533255Vandaag bij de opel dealer geweest en deze heeft het apparaat eruitgehaald voor me. Thuis heb ik de boel opengeschroefd en ben begonnen met het schoonmaken. Er kwam eigenlijk nauwelijks vuiligheid af. Maar heb alles zo goed mogelijk gereinigd. Daarna de boel weel terug geplaatst, maar helaas werkt het nog niet.
Nu had ik tijdens het testen het geluid uit van de radio en hoorde ik hem vaak proberen op te starten. Kan ik nu de conclusie trekken dat het loopwerk niet meer goed werkt? En zo ja heeft iemand goede ideeën hoe en waar ik dit voor een beetje schappelijke prijs kan laten vervangen.19 oktober 2009 om 12:48 #17533256In alle waarschijnlijkheid is de laser van de navigatieradio kapot, dit is een zwak punt van deze apparaten.
Ze worden ook regelmatig voor redelijke prijs op Ebay aangeboden.
Peter
19 oktober 2009 om 13:21 #17533257En heb je dan ook een aantal specs waar ik op moet letten?
19 oktober 2009 om 19:13 #17533258origineel gepost door SvEnergy
En heb je dan ook een aantal specs waar ik op moet letten?Nee niet echt.
Moet er nog mooi uitzien.
Moet 100% in orde zijn.
MOET code vrij geleverd worden of de code moet erbij zitten, heb je geen code en de radio is niet vrijgegeven (moet met de Tech2 van de VOD) dan heb je er niks aan.
Hoe kan je zien dat een radio code vrij is:
Kan je eigenlijk niet zo zien, je moet hem eerst aansluiten.Het lampje blijft knipperen.
In het display verschijnt met de regelmaat RADIO SAFE.
En tegelijk klinkt er een hinderlijke piep door de speakers.Beste manier om je radio te vervangen is:
De oude radio door de VOD vrij laten geven (code vrij maken)
Dan daarna de nieuwe radio er inzetten en antidiefstalcode weer laten activeren.Peter
20 oktober 2009 om 18:43 #17533259je kan ook heel eenvoudig de laser vervangen……
is niet zo heel moeilijk, en een stuk goedkoper.21 februari 2010 om 18:11 #17533260Ik heb inmiddels de laser en het loopwerk laten vervangen. Het werkt weer als nooit tevoren. Zelfs de “reservekopieën” die ik heb gemaakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.