Naar rechts trekken veroorzaakt door nieuwe banden??

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Naar rechts trekken veroorzaakt door nieuwe banden??

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266240
    Calibrafreak73
      Lid sinds:
      2 June 2014

      Beste collega-forumleden,

      Allereerst mijn dank voor de vele interessante info die ik in de afgelopen jaren uit diverse topics via opel-forum.nl heb mogen vergaren.
      Helaas heeft een vervelende discussie met mijn Opel dealer er toe geleid dat ik mezelf nu bewust op dit forum heb geregistreerd in de hoop dat ik met jullie ervaring en technische kennis argumenten vind die mijn mening in die discussie kunnen onderbouwen.

      Een kleine 2 jaar geleden heb ik een mooie Vectra C GTS 1.8 uit 2007 bij een Opel-dealer aangeschaft. Bij de afleverbeurt zijn de oude banden vervangen door banden van het merk Semperit type C, maatvoering 225/45/17.

      De discussie draait om het volgende. Zo’n 3 a 4 maanden na aanschaf viel steeds vaker op dat de auto de neiging kreeg naar rechts te trekken. Niet heel zwaar, maar genoeg om op de wat langere afstanden last van kramp in de linkerhand te krijgen. Daarbij maakte niet uit of ik op de linkse of rechtse rijbaan van de snelweg reed. Maar ook op klinkerwegen binnen de bebouwde kom liet de Vectra een nerveus stuurgedrag zien waarbij de auto geregeld plots de rechtse berm opzocht.
      Auto vervolgens binnen de garantie laten nakijken op de uitlijning bij een andere vestiging van diezelfde dealer waar de Vectra na aanschaf in onderhoud is gegaan. Helaas zonder resultaat.
      De ergernis bleef echter, en na meerdere contactpogingen en een half jaar verder bleek uit een nieuwe inspectie één van de voorveren te zijn gebroken, waarna beide voorveren zijn vervangen. Daarmee moest het probleem dan toch wel opgelost zijn dacht ik. Niets bleek minder waar.
      Na een aantal maanden de dealer opnieuw opgezocht en een testritje met de chef-werkplaats gemaakt, die het euvel daarbij (h)erkende. Kort daarna is de auto (voor de 2e keer) op de uitlijning gecontroleerd, maar alle waarden bevonden zich opnieuw binnen de ‘fabrieksmarges’.

      Omdat het probleem zich al had voorgedaan binnen de garantieperiode, probeer ik de dealer te dwingen om met een oplossing te komen. In hun laatste reactie verklaren zij nu dat het naar rechts trekken van de Vectra nu slechts alleen nog kan worden veroorzaakt door de banden, aangezien alle andere mogelijke oorzaken volgens hen zijn uitgesloten. Obv die verklaring én het inmiddels herkenbare cuppen van de banden komen zij nu met een voorstel waarbij ik 50% van de kosten voor 4 nieuwe Michelin banden voor mijn rekening neem (= € 420!). En dat terwijl op de Semperits gemiddeld nog zo’n 5,5mm profiel staat (muv de binnenzijde van de 2 linkerbanden)…

      Technische vraag aan de kenners; kan de oorzaak van het naar rechts trekken van de Vectra worden gevonden in banden die nog geen 4 maanden oud zijn en daarbij zo’n 6.000 km hebben gelopen?
      Verder ben ik benieuwd naar jullie mening mbt het voorstel van de dealer.

      Graag lees ik jullie reacties, bedankt alvast!

      #18237158
      gwriemersma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2010

        Het cuppen is idd een bekend fenomeen bij de C-VEC
        Wat mij verwonderd is dat dit bij gebeurt op de linker kant van de auto
        Het cuppen van de banden gebeurt meest bij de achterzijde van de VEC vandaar dat de er vaak gewisseld word van voor naar achter
        Het voorstel van de dealer is begrijpelijk we willen allemaal het meest haalbare
        Waar is de auto uitgelijnd heb begrepen dat dit een lastige zaak is bij de c vec
        Weet niet waar je vandaan komt maar Vaniebe hier van het forum zou je daar mischien meer uitleg over kunnen geven en mischien ook wel helpen lijkt mij namelijk dat er iets toch niet goed is
        Succes :thumbup

        #18237159
        rocky4
          Lid sinds:
          30 April 2014

          Welkom calibrafreak.

          trilt je stuur ook bij 110+?
          Ik heb het namelijk gehad bij mijn astra na een onderhoudsbeurt en apk ging ik de snelweg op, enorm trillen bij 110 en hoger en de auto wou steeds beetjes naar links.
          na teruggegaan te zijn bleek me linker stuurkogel kapot te zijn, vervangen uitgelijnd en weg probleem.

          succes met je vec, hoop dat het probleem snel opgelost word,
          ene fototje van de vectra?? :thumb

          #18237160
          vanieba
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 January 2012

            Heb je ook een recent uitlijn rapport van de auto ?

            je bent altijd welkom in Staphorst om er door mij eens mee te rijden en na te laten kijken

            Groet Mark

            #18237161
            Nor
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 June 2012

              Beste TS,

              Dit euvel komt mij erg bekend voor. ik heb tot wanhoop ook een jaar of twee zo rond gereden. erg irritant.
              Uit frustratie maar zelf het internet afgestruind niemand van de “specialisten” kon mij vertellen hoe en wat.
              Uiteindelijk zelf met de Opcom de stuurhoeksensor gereset en gecalibreerd en…..

              De auto functioneerde en stuurde weer perfect. Is bij jou na uitlijning de stuurhoeksensor opnieuw ingesteld? Dit wordt meestal niet gedaan door onwetendheid bij de dealer omtrent dit onderwerp.

              Ik zou dit ff checken.

              groet

              #18237162
              Calibrafreak73
                Lid sinds:
                2 June 2014

                Goedemiddag,
                Allen bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

                @ gwriemersma;
                zowel linksachter als linksvoor zijn de banden aan de binnenzijde idd tot zo’n 3,5mm afgesleten (loopvlak nog zo’n 5,5mm), terwijl de banden aan de rechterzijde aan de binnenzijde nauwelijks meer slijtage vertonen dan op het gehele loopvlak (5,5mm om ca. 6mm). De banden hebben een looprichting; ik vermoed dat linksachter bij 1 van de controles dus al eens met linksvoor is verwisseld..
                Met de genoemde profielwaarden verwacht ik niet nu al geconfronteerd te worden met ruim € 400 vervangingskosten terwijl het probleem volgens de dealer het gevolg zou zijn van een verkeerde (!) bandenkeuze én het probleem zich al in de garantieperiode voordeed, toch?

                De Vectra is 1 of 2 keer bij de dealer uitgelijnd, en daarna bij een (niet landelijk bekende) bandenspecialist in Maasdijk (Zuid-Holland). Van die laatste heb ik een uitlijnrapport meegekregen; deze zal ik vanavond even op de scan leggen en hier posten.

                @ rocky4;
                Nee van trillen heb ik geen last, ook niet bij hogere snelheden.
                Ik zal vanavond of morgen even proberen een fotootje te posten.


                @Mark
                /vanieba;
                ik zou best jouw kant even op willen komen, ware het niet dat ik dan zo’n 1,5 uur onderweg ben..
                Het uitlijnrapport zal ik vanavond even posten. Hierop zijn dan de eindwaarden van de laatste uitlijning bij de dealer te zien en die van de uitlijning bij die bandenspecialist uit Maasdijk.


                @Nor

                Van het resetten/calibreren van een stuurhoeksensor na het uitlijnen als mogelijke oplossing had ik niet eerder gehoord. Van de dealer weet ik niet of daar naar is gekeken (niet bij aanwezig geweest), bij de bandenspecialist hebben ze daar in ieder geval niets mee gedaan. Maar ik vermoed dat daar wel enige specifieke kennis en ervaring voor nodig zal zijn? Of is dat met een duidelijke beschrijving ook door een ‘leek’ uit te voeren?

                Bedankt weer voor jullie reacties.

                #18237163
                arjontje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 March 2006

                  Trekken kan zeker door banden komen. En ja zelfs nieuwe banden kunnen dit veroorzaken.

                  Maar als zelfs de linker banden schuin zijn afgesleten heeft de uitlijning zeker niet goed gestaan.
                  Ben daarom ook benieuwd naar de uitdraai.

                  #18237164
                  Calibrafreak73
                    Lid sinds:
                    2 June 2014

                    Hallo, aan allen die hiernaar gevraagd hadden, onderstaand dan het uitlijnrapport van de bandenspecialist waarop de beginwaarden (dus namens de dealer) staan, en de eindwaarden na uitlijning door die bandenspecialist.

                    Ik hoop dat ie goed is doorgekomen..

                    Grt

                    #18237165
                    aapje1963
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 July 2006

                      Wat betreft snelwegen…. die lijken allemaal naar rechts af te lopen, mijn vectra gaat dan ook naar rechts als ik stuur loslaat…

                      Maar op binnen wegen end… gaat hij wel recht.

                      Maar even uitleg over de soorten stuurbekrachtiging.
                      Je heb verschil heb je EPS of EHPS electronische hydraulische stuurbekrachtiging
                      EHPS is: electro Hydrolische stuurbekrachtiging.

                      Bij de nieuwere modellen en met EPS achter je stuur model 2006>>
                      Deze is volledig elektronisch en zit het stabiliteit programma erbij in. als je je auto op contact zet zie je een lampje EPS branden.
                      Waarschijnlijk gezien je bouwjaar zal je EPS hebben dan kan het stuur gekalibreerd moeten worden, ik weet niet of dit je probleem is maar misschien heb je er wat aan.

                      Verder kan er natuurlijk van alles mis zijn waardoor hij zo graag naar rechts wil, zeker als je zegt ook in stedelijk gebied en klinkerwegen.
                      Het kan natuurlijk een lager en of rubbers zijn en stuurkogel.
                      En je zegt: zowel linksachter als linksvoor zijn de banden aan de binnenzijde idd tot zo’n 3,5mm afgesleten (loopvlak nog zo’n 5,5mm), terwijl de banden aan de rechterzijde aan de binnenzijde nauwelijks meer slijtage vertonen dan op het gehele loopvlak (5,5mm om ca. 6mm).

                      Dat vindt ik wel vreemd lijkt me toch dat er iets niet goed is of staat.. banden horen niet echt scheef te slijten en (maar dat zeg ik)
                      En ik snap niet zo waarom je na maanden pas terug gaat a;s ontdekt dat de auto nog naar rechts trekt dit merk je gelijk en …ja ik zou direct rechts omkeert gaan (dit moet lukken met een auto die naar rechts trekt) Geintje sorry kon het niet laten :thumb

                      Ik zeg bij voorbaat ik ben geen expert!

                      Ik moet 12 Juli voor de keuring en wacht even af of er wat vervangen moet worden,(zonde om het nu te doen en dan weer.
                      Dan ga ik hem ook weer laten uitlijnen ik rijd zeer weinig dus die 500 km kan ook nog wel.
                      Vorige keer bij aanschaf auto 2x uitgelijnd en stond het stuur iets scheef ook zo vervelend…tenminste ik vind het irritant en slordig, dus weer op zoek naar een goede uitlijner en voor en achter laten uitlijnen. Een goede uitlijner

                      Er zijn wel leden hier die bij een bedrijf komen waar ze enorm goed zijn met onderstellen en die zaken: KCPerformance
                      viewforum.php?f=195
                      viewtopic.php?f=195&t=179071
                      Dit bedrijf doet Tuning en onderhoud maar ook veel aan onderstel en wielophanging.

                      jraaf heeft daar erg veel aan zijn vectra laten doen en nog veel meer forum leden!

                      Succes!

                      Arnold

                      #18237166
                      arjontje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 March 2006

                        De dealer heeft de sporing voor verkeerd gezet.
                        Negative camber met negatieve sporing is een echte no go.
                        Je auto wordt daar enorm nerveus van en wil bij het minste geringste weg springen.

                        Als je met de dealer uit lijning lang door rijd gaan de banden verkeerd slijten.

                        Corrigeer je die uitlijning weer. Dan zorgen die banden dan juist voor trekken. Omdat de banden dan raar op het wegdek staan.
                        Maar om de banden dus uit te sluiten kan je proberen de banden van links naar rechts te wisselen. ( mits het banden zonder rij richting zijn)

                        De combinatie verkeerde uitlijning en lang mee door rijden.
                        Het uiteindelijk goed zetten zorgt dat de auto blijft trekken.

                        #18237167
                        Calibrafreak73
                          Lid sinds:
                          2 June 2014

                          Bedankt voor jullie commentaar, Arnold en Arjontje.

                          Het naar rechts trekken gebeurt ook vaak op de linkse of middelste van 3 (snelweg)rijbanen. Wel valt sinds de laatste uitlijning op dat dit nu wat minder is. Als het gebeurt, moet ik licht naar links bijsturen om de auto in een rechte lijn te houden, waarbij het stuur niet meer netjes in het midden staat.
                          Kalibreren/afstellen van het stuur via EPS lijkt me een evt klus voor de dealer – als het daar uberhaupt aan ligt. Is zoiets ook nodig wanneer je bijv tegen een stoeprand aan hebt gezeten? (niet dat dit bij mij is gebeurd ofzo).

                          @ Arjontje
                          Ik had idd al eens op een ander forum gelezen dat de afstelling van het camber nooit los kan staan van de afstelling van de sporing. Doel jij met die negatieve sporing aan de voorzijde op die -0.03 bij ‘toespoor’? Wat betekent die waarde voor de stand van het wiel? Staat deze dan meer naar binnen gedraaid dan bij een +waarde, zoals bij het rechter voorwiel het geval is?
                          De camber van het linker voorwiel heeft bij de vorige stand van de dealer uitlijning een grotere negatieve waarde dan bij het rechter voorwiel; heeft dit verschil veel effect op de slijtage aan de binnenzijde van de banden?

                          Zowel de voor- als de achterbanden beschikken inmiddels over het ‘cuppen’-fenomeen. Kan dit er op duiden dat de achterbanden al eens met voor verwisseld zijn, en linksachter daardoor diezelfde mate van slijtage heeft als linksvoor? En dus meer dan rechtsachter, ondanks dat beiden dezelfde camber hebben?

                          Grt,
                          calibrafreak

                          #18237168
                          wagnas
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 May 2007

                            Ik heb ook bijna zoiets gehad met mijn Vectra. Dealer wil je graag laten betalen voor de banden. Eigenlijk niet toegeven. Het is een gevolg van een mankement dat zij hadden moeten verhelpen. Alles wat daaruit komt zijn hun kosten.

                            Jouw laten opdraaien voor bandenslijtage kan je makkelijk teniet laten doen doordat je nu niet echt comfortabele kilometers gemaakt had.

                            #18237169
                            arjontje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 March 2006

                              Negatieve sporing (totaal sporing)wijs het wiel boven af gezien naar buiten.
                              Samen met de negatieve camber geeft dat een schuin slijtage beeld aan de band. Dat het alleen links is vind ik wel weer raar omdat het totaal negatief is.

                              Zit nu nog een keer naar de waardes te kijken.
                              En zie ook dat links een positievere naloop(het wiel links staat verder naar voren dan rechts) heeft en een negatievere camber. Het is allemaal nog binnen de toleranties maar het zorgt wel dat de auto sneller naar rechts wilt. Samen met verkeerd afgesleten banden kan dit samen genoeg zijn om te trekken.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.