Naar rechts trekken Astra F ’93

Forumindex Forums Modellen Astra Naar rechts trekken Astra F ’93

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264835
    Xfade
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 December 2007

      Dag mensen,

      Ik heb een probleem met mijn Astra uit ’93, waar de garage ook niet echt uit komt. Voor dat ik hem wederom heen stuur voor een grote dure “check” wou ik toch de mening van jullie peilen.

      De auto trekt namelijk naar rechts tijdens het rijden. Dit gebeurt constant. Bij normaal rijgedrag op een vlakke weg bij verschillende snelheden is er geen verschil in sterkte. Het wordt versterkt als je hem op de staart trapt. Bij remmen niet merkbaar.

      Bij het rijden over een oneven wegdek of over hobbels krijgt de auto een zweverig gevoel, waarbij hij graag naar rechts wil.

      Verder is bij het rijden een hoorbare trilling aan de voorkant (vermoedelijk rechts). Dit voel je niet in het stuur. Net of een wiel wiebelt.

      De historie:

      Hij heeft altijd al (2005 tot januari dit jaar) in zeer minieme mate naar rechts getrokken.
      Eind januari zijn er nieuwe banden op gekomen, en zijn de wielrem cylinders achter vervangen vanwege slecht remmen.
      Sinds de nieuwe banden is het dus erger geworden.
      Daarom heb ik hem een week na het verwisselen laten uitlijnen. Dit was keurig, er zijn minieme afwijkingen, maar binnen de norm. De monteur gaf wel aan dat mogelijk die kleine verschillen wel kunnen bijdragen aan een lichte afwijking. Ook de bekende bandenwisseltruuk maakte geen verschil.

      Echter het probleem is er dus nog steeds. Ik heb wel “gegoogled” en dan kom je veelal uit op spoorstangen, fuseekogels/rubbers of draagarm uit.

      Een kleine kanttekening: De auto heeft een half jaar geleden wel met de linkerachterband tegen een boompje gezeten (te krappe bocht naar links op een parkeerplaats in het donker waar dus een boompje stond…) echter dit heeft geen invloed op het rijgedrag gehad tot het vervangen van de banden.

      Bedankt alvast!

      #18225373
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Er zijn een aantal dingen die je zelf eenvoudig kunt controleren:

        – Hoe staat het met de bandenspanning rondom, is deze gelijk?
        – Auto opkrikken aan de voorkant. Even goed en stevig aan het wiel sjorren. Mag eigenlijk geen speling of bijna geen speling op zitten.

        Het zweverige gevoel wat je ervaart zou waarschijnlijk met een keer goed uitlijnen een eind opgelost moeten kunnen zijn.

        Een hoorbare trilling … Je voelt niks? Zou vanalles kunnen zijn, ook bv. je versnellingsbak…

        #18225374
        Xfade
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 December 2007

          Bedankt voor je reply.

          Bandenspanning is gecontroleerd en goed.
          Banden hebben we aan gesjord. Geen speling.
          Hij is 2x uitgelijnd geweest, zou denken dat het dan goed is.

          De waarden ter info:

          Voor Links Rechts
          Wielvlucht -1.3 -0.7
          Askanteling 1.5 1.1
          Sporing 0.12 0.30
          Asverzet -0.17

          Achter Links Rechts
          Wielvlucht -1.8 -1.4
          Sporing -0.18 0.09
          Rijhoek -0.13

          De hoorbare trilling zal toch haast echt in een band zitten. Je kan het horen als je bijv. van nieuw naar oud asfalt gaat.

          #18225375
          jeroenk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 February 2012

            Vreemd, lijkt bijna of er een band of meerdere banden niet deugen dan. Er ligt toevallig geen troep IN de band, wat er tijdens montage perongeluk in is gekomen?
            Het trillen verklaart alleen geen directe afwijking naar rechts. En zou je kunnen uitsluiten door LV met RV te verwisselen.

            Het heeft er alle schijn van dat er dan toch in de ophanging iets niet deugt.

            Als het probleem plots ontstaan is, is het wel vreemd. Meestal hoor je dit soort dingen als de auto een klapper gemaakt heeft…

            #18225376
            Xfade
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 December 2007

              Mjah het probleem is niet plots ontstaan, wat ik al aangaf in mijn eerste bericht. Het is alleen enorm versterkt. Dus ik denk dat er iets met de ophanging of as e.d. aan de voorkant is.
              Wat ik nog kan proberen is om gewoon een compleet andere set banden te proberen, puur om uit te sluiten dat het aan de huidige ligt.
              Is misschien verspilde moeite aangezien we ze ook al hebben verwisseld van voor naar achter en van links naar rechts (*/meezing*) en het probleem hetzelfde bleef.
              Ik heb onder de motorkap een veerpootbrug. Die ga ik ook eens los halen. Bedankt Jeroen voor het meedenken.

              #18225377
              koenelsenaar
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 April 2010

                draagarmrubber versleten kan dat getik veroorzaken en ook het getrek naar rechts.

                Heb het zelf ook met mijn F gehad.

                Schokdempers niet toevallig versleten? dat kan het zweverige gevoel veroorzaken.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.