Naafmaat

Forumindex Forums Modellen Tigra Naafmaat

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Cyruzzz

Beste mensen,

ik heb het gevoel dat het forum een beetje dood is, maar probeer het toch, aangezien jullie mij altijd van wijze raad hebben voorzien.

Ik heb een Opel Tigra uit 2000 en ben bezig om winterbanden aan te schaffen. Aangezien ik student ben en mijn budget erg beperkt is, ben ik op marktplaats gaan zoeken.

Hier heb ik een setje velgen met winterbanden gevonden.

185/60/14
      4×100
      ET 38
      Naaf 57,1

Alles klopt, behalve de naaf… die is “officieel” 56,6 bij mijn Tigra.

Mijn vraag is dan ook, aangezien ik hier verder totaal geen verstand van heb, of dit gaat passen??

Groeten
      Cyruzzz

McKaamos
      Deelnemer

Passen? ja.
        Of het slim is? Niet echt.
        Naaf maat is te ruim, waardoor je wiel kan schuiven op de naaf en daar krijg je trillingen van. Als je heeeeeeeel secuur bent met aandraaien van de bouten (crosswise patroon, netjes aantrekken met een momentsleutel, etc) is de kans er dat het goed gaat, maar het wordt eigenlijk altijd afgeraden.
        Je kan het wel oplossen trouwens. Je zou dan pasringen (aka centreerringen) in het naafgat moeten stoppen. Maar de omzetting van VW/VAG naar Opel naaf komt niet heel vaak voor, dus het zal allicht pittig zijn om goede ringen te krijgen. Daarbij zullen ze flinterdun zijn en dus snel beschadigd raken bij het loshalen van een wiel.

Trouwens, de ET waarde is ook verkeerd. Dat hoort 49 te zijn voor je Tigra.
        Opzich zal het wel passen (genoeg speelruimte op standaard formaat wielen) maar het is wel slecht voor je wiel lagers.
        De ET waarde is er namelijk om de hartlijn van het wiel haaks op het wiellager te houden (waar je lagers het meeste kunnen dragen).
        Wijkt je ET waarde af, dan maak je effectief een hefboom waarmee je de binnen en buitenring van de lager ten opzichte van elkaar gaat torderen, waardoor ze harder slijten en dus vaker vervangen zullen moeten worden.
        Een klein beetje afwijken kan vaak wel (ivm breedte van de lager), maar meer als 10 wordt afgeraden.
        Er zijn ook zat mensen die beweren dat het wel goed gaat, en het kan ook wel goed gaan (ligt totaal aan de lagers en afwijking), maar het blijft slim om zo min mogelijk af te wijken als je voor levensduur gaat.

Edit:
        Trouwens, ik verwacht dat je VW velgen te pakken hebt (ivm naafmaat). Houd er rekening mee dat je passende bouten zal moeten aanschaffen. Opel boutmaat is standaard M12x1,5 met een conische kop. VW gebruikt M14x1,5 met een R13 bolconische kop.
        Je zal dus M12x1,5 bouten met R13 bolconische kop moeten vinden. Laatste keer dat ik ze nodig had, kostte me dat (voor 4 stuks 4×100 velgen) 45 euro, en dat is nog niet eens duur.
        Monteer je met de verkeerde bouten, dan bestaat het risico dat je velgen los lopen, en je dus mooi een eindje op je remschijven gaat rijden.

Oftewel: het loont om velgen te zoeken die 100% passend zijn, deels om kosten bij aanschaf te verlagen en deels om eventuele reparatiekosten tegen te gaan.

DeMeistah
        Deelnemer

sorry, maar het forum een beetje dood?

McKaamos
          Deelnemer

Het is laat en het was vandaag veel te mooi weer om binnen te zitten. Wat denk jij waar het door komt?

Cyruzzz

Dag mensen voor de antwoorden,

ik kreeg het gevoel dat er veel minder gepost werd op het forum maar ben blij om te merken dat dat niet het geval is!

Ik had idd mn oog op VW velgen, maar dat is inmiddels bijgesteld, de desbetreffende man vroeg er gewoon te veel voor.

Ga vanavond kijken voor een setje opel velgen.

Velg: 5½ x 14 4 x 100.00 x 56.50 ET: 45.00 4-gaten stalen velg
              Banden: Avon Ice Touring 185/60R14 profiel 6mm

Deze zijn volgens mij wel geschikt zonder aanpassingen. Of zit ik er naast :P haha

Fearless
              Deelnemer

Vw velgen passen wel. Maar omdat je hem enkel op de bouten centreren kan zullen ze gaan trillen tijdens het rijden.

Er zijn wel flinterdunne naafringetjes te koop maar die worden bijna nergens verkocht omdat ze speciaal besteld moeten worden.

Bourgonjen in Zwolle kan je er wel aan helpen, en dan even vragen naar “de man die heel goed uitlijnen kan”….dan weten ze wel genoeg :vertag

McKaamos
                Deelnemer

@Cyruzzz wrote:

Dag mensen voor de antwoorden,

ik kreeg het gevoel dat er veel minder gepost werd op het forum maar ben blij om te merken dat dat niet het geval is!

Ik had idd mn oog op VW velgen, maar dat is inmiddels bijgesteld, de desbetreffende man vroeg er gewoon te veel voor.

Ga vanavond kijken voor een setje opel velgen.

Velg: 5½ x 14 4 x 100.00 x 56.50 ET: 45.00 4-gaten stalen velg
                  Banden: Avon Ice Touring 185/60R14 profiel 6mm

Deze zijn volgens mij wel geschikt zonder aanpassingen. Of zit ik er naast :P haha

Yup, die zijn prima :)

Cyruzzz

Ik heb inmiddels de velgen met banden uit de bovenstaande post aangeschaft. Voor de zekerheid wel eentje gepast en hij was idd perfect. Nu kunnen mijn zomerwielen veilig overwinteren.

Bedankt voor alle reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.