Forumindex › Forums › Modellen › Astra › na uitlijnen nog steeds naar links trekken (astra F)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2010 om 11:50 #17222384
beste techneuten :wors
mijn astra f trok sinds ik hem vorige jaar kocht een beetje naar links.
nu heb ik mijn banden en velgen vervangen voor 17″ en bij profile centre laten uitlijnen. de monteur kwam met een verhaal dat hij hem keurig heeft uitgelijnd dat de meeting klopt, alleen trekt de auto nog naar links! (precies zoals het al was ook qua hoeveelheid) hij zei dat het waarschijnlijk komt door een band? maar bij mijn andere banden en velgen 15″ was dus ook precies het zelfde :swear
ik merk dat bij remmen hij eigenlijk wel rechtuit gaat, bij rijden en optrekken wilt hij constant naar links.
ik heb de uitdraai toegevoegd! al die getallen zeggen mij niet zoveel? waarschijnlijk kan 1 van jullie hem lezen / begrijpen :P
het moet toch te herstellen zijn?
thx Norwin12 juni 2010 om 11:59 #1768690712 juni 2010 om 18:26 #17686908Hoi,
die cijfers zeggen me niet zoveel….voorheen heb ik een cirtroen zx gehad. Die bleef naar rechts trekken…ook na balanceren van de banden en uitlijnen.
De monteur zei toen dat het waarschijnlijk lag aan de versleten draagarmrubber rechts.
Als je auto een keer goed tegen de stoep heeft gezeten kan er ook het een en ander “verbuigen”…
Zit er een ergens een slag in je originele velgen?Succes.
12 juni 2010 om 18:38 #17686909de oude velgen hadden geen sporen van teveel stoep geweld….
iets verbogen neem ik aan dat je dat met het oog moet/kan zien.
ik heb op de brug bij profiel niets bijzonders gezien.hoe kan je een draagrubber controleren de km stand is 130.000 !! kan of is dan zoiets versleten?
12 juni 2010 om 19:17 #17686910bron
http://www.autoadviezen.nl/Volkswagen-2.htmfuseekogelspeling en draagarm rubbers/silentblocs
Zoals bekend hebben deze voertuigen wel eens last van spelling op de fuseekogels. Het probleem hierbij is vaak hoe je deze speling het beste kan controleren. Uit de praktijk is ons gebleken dat dit op de volgende wijze het makkelijkste gaat. Bovenste draagarmen/kogels: Als eerste door de auto op de grond/brug te laten staan en het stuur met snelle krachtige bewegingen van links naar rechts te bewegen, zoals in het APK boek is aangegeven. Als tweede controle wanneer de voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat, het wiel aan de voorzijde en de achterzijde vast pakken en dan krachtig heen en weer bewegen. Eventuele speling op de stuurkogel is dan ook goed voelbaar/zichtbaar.
Onderste draagarmen/kogels: Voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat. De voorste draagarmen, deze zitten aan de schokbreker bevestigd. Laat een collega het wiel naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling. De achterste draagarmen/kogels: Laat een collega de draagarm naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling.
12 juni 2010 om 19:17 #17686911Hier een reactie van een NIET expert;
Maarreh laat jou uitlijnformulier niet zien dat er verschil zit in wielvlucht ( = camber ) én askanteling tussen links en rechts ?
En ja ze zijn aan alle twee de kanten nog binnen de ‘marge’ die de fabrikant opgeeft en ja de monteur heeft de ‘sporing’ netjes afgesteld. Maar feit blijft dat je camber en askanteling afwijken !
Kan door:
– kromme draagarm ( kan door een stoeprandje )
– draagarmbussen. ( zijn gewoon rubber dingen; meestal slijten ze niet door kilometers maar door ouderdom. Astra F is al minstens 12 jaar oud dus zou zomaar kunnen )
-schokdemperpoort. Ja ook die kunnen krom door ‘een tikje’
– montagepunten op chassis niet meer op juiste plek….. ( nu wordt het een vervelend verhaal ). In geval van een schadeauto zouden de chassis montagepunten eens wat ‘verschoven’ kunnen zijn. Hoop het niet voor je.. Ik weet trouwens niet of een F een los subframe heeft wat krom kan en evt te vervangen is. ( een G in ieder geval wel ). Dus in het uiterste geval..
Na ja vergeet deze nare oorzaak even.
Wellicht zijn het toch draagarm rubbers die aan hun eind zijn.
Controleren: Op de brug / wieltjes los en dan wrikken met een koevoet of bandenlichter. Bij ‘te veel’ speling vervangen. Helaas is voor dat ‘te veel’ niet echt een harde maat te geven; meestal een gevoelskwestie van de monteur of de apk keurmeester die ‘m daarop afkeurt… Ik zou een goede ‘universele’ en licht ambachtelijke garage er naar laten kijken. grtz..12 juni 2010 om 20:40 #17686912het kan ook nog aan de banden liggen ff links naar rechts en rechts naar links wisselen en dan moet hij de andere kant op trekken
als hij goed is uitgelijnd zijn ook alle kogels en rubbers nagekeken daar zou het dus niet aan mogen liggen19 juni 2010 om 21:22 #17686913ik ga sowieso maar eens de draagrubbers vervangen (voor poly of originele).
de banden zijn links rechts, kan ze dus alleen van voor naar achteren zetten.
Maar het feit dat hij het ook met de oude set banden (en andere velgen) deed, dacht ik dat het niet in de banden zou moeten zitten!20 juni 2010 om 11:30 #17686914draai richting van een band niet verkeerd staan.
een astra f heeft geen mogelijkheid om de camber waarde aftestellen.
draagarm rubbers zou ik alleen vervangen als het nodig is. het is nutteloos om ze nu te vervangen.
anders zou je bij het remmen jou stuur omslaan/verdraaien. dan zijn je draagarm rubbers kapot.
eerst kijken naar spelling om kogels. wat ze bij profile tyre center ook hadden moeten doen omdat anders een uitlijning vrijwel geen zin heeft.
chris
20 juni 2010 om 16:57 #17686915hmmm, ik zal heb gekeken door de ruit wat ze allemaal aan het doen waren tijdens het uitlijnen. en ik zag de auto op de brug worden gezet platen op mijn wiel en draaien!! ik zal eens vragen of ze (en hoe) de kogels hebben gecontroleerd!
ik zal zelf de bovenstaande testjes gaan uitvoeren (met wat hulp
inmiddels de draairichting gecontroleerd en alle banden zitten op de juiste plek (en richting!)MAAR (reply van Chris) als ik achteruit rij wilt mijn stuur soms wel 45 vanzelf draaien!!! is dat een teken van een defecte rubber! het is maar soms en ik heb het idee dat het meer voorkomt op een bobbelige weg ipv strak vlak asfalt weg?
misschien zegt het jullie iets!20 juni 2010 om 19:56 #17686916origineel gepost door akonings
Hier een reactie van een NIET expert;
Maarreh laat jou uitlijnformulier niet zien dat er verschil zit in wielvlucht ( = camber ) én askanteling tussen links en rechts ?
En ja ze zijn aan alle twee de kanten nog binnen de ‘marge’ die de fabrikant opgeeft en ja de monteur heeft de ‘sporing’ netjes afgesteld. Maar feit blijft dat je camber en askanteling afwijken !
Kan door:
– kromme draagarm ( kan door een stoeprandje )
– draagarmbussen. ( zijn gewoon rubber dingen; meestal slijten ze niet door kilometers maar door ouderdom. Astra F is al minstens 12 jaar oud dus zou zomaar kunnen )
-schokdemperpoort. Ja ook die kunnen krom door ‘een tikje’
– montagepunten op chassis niet meer op juiste plek….. ( nu wordt het een vervelend verhaal ). In geval van een schadeauto zouden de chassis montagepunten eens wat ‘verschoven’ kunnen zijn. Hoop het niet voor je.. Ik weet trouwens niet of een F een los subframe heeft wat krom kan en evt te vervangen is. ( een G in ieder geval wel ). Dus in het uiterste geval..
Na ja vergeet deze nare oorzaak even.
Wellicht zijn het toch draagarm rubbers die aan hun eind zijn.
Controleren: Op de brug / wieltjes los en dan wrikken met een koevoet of bandenlichter. Bij ‘te veel’ speling vervangen. Helaas is voor dat ‘te veel’ niet echt een harde maat te geven; meestal een gevoelskwestie van de monteur of de apk keurmeester die ‘m daarop afkeurt… Ik zou een goede ‘universele’ en licht ambachtelijke garage er naar laten kijken. grtz..Ik sluit me hier geheel bij aan en als alles goed lijkt te zijn kan het zijn dat het subframe verschoven is.
Ik werk zelf bij de Profile in Amersfoort en wij proberen altijd de bouten van het subframe los te draaien en het in de goede richting te schuiven(speling in de boutgaten).21 juni 2010 om 07:16 #17686917ik vermoed eerder dat de remmen vast zitten aan 1 kant.
de glij pin zit vast.
gebeurd vaker.
remmen los halen glij lager er vanaf en ontroesten.
kopervet er op smeren en weer in mekaar zetten.heb het de laatste keer maar bij alle 4 mijn remmen gedaan en er zaten er stiekem 2 vast.
toevallig aan rechter kant waarmijn auto ook naar toe trok.mijn schassis al op een richbank gehad om te kontroleren of die recht was.
2 keer laten uitlijnen en niks hielp.
toevallig een bevriende garage houder die me er op wees dat het ook de remmen kond zijn22 juni 2010 om 07:07 #17686918@ jhr
goeie tip had ik nog niet aan gedacht.
voor heb ik toevallig pas nieuwe schijven en blokken op gezet!
maar de achter remmen (trommels) zal ik eens openmaken en checken.22 juni 2010 om 10:03 #17686919ok ik heb rond om schijfremmen.
ik bedoel alleen wat anders als nieuwe remblokken en schijven.
je remklauw heeft 1 zuiger aan 1 kant.
als die druk geeft gaat de hele remklauw schuiven en drukt die de andere remblok ook op de schijf.
dit gebeurd door een glij pin.
als deze vast zit gaat de remklauw niet terug naar binnen en blijft 1 remblok aan de kant waar geen zuiger zit door remmen omdat die nog steeds tegen de schijf aan is gedrukt.dus haal de voorremmen nog eens los en kijk of de remklauw makkelijk kan bewegen.
ik denk namelijk niet dat de achter het probleem is. want trommelremmen werken met 2 zuigers.groetjes jurrian
22 juni 2010 om 17:59 #17686920Mijn wagen trekt ook iets, maar dan naar rechts. Ik ben nu bij de kwik-shit geweest die er helemaal een bende van gemaakt hadden en naar een echt banden/wielen bedrijf. Deze zei dat hij hem niet beter kon krijgen doordat de E.T. waarde van de velgen te ver afweek van het origineel.
22 juni 2010 om 18:33 #17686921origineel gepost door champo
Mijn wagen trekt ook iets, maar dan naar rechts. Ik ben nu bij de kwik-shit geweest die er helemaal een bende van gemaakt hadden en naar een echt banden/wielen bedrijf. Deze zei dat hij hem niet beter kon krijgen doordat de E.T. waarde van de velgen te ver afweek van het origineel.ET waarde heeft pas met trekken te maken, als het links en rechts te veel afwijkt.
Ik rijd zelf ook met verkeerde et (Origineel 49 nu 37).
Auto trekt niet stuur staat ook recht.22 juni 2010 om 19:19 #17686922persoonlijk heb ik het niet meer zo op de Kwikfit met hun “adviezen / kennis”
(er zullen vast uitzonderingen zijn dus wie dit leest maar een goeie monteur bij de kwikfit is dan bedoel ik niet jou, maar die sukkel van een collega, je weet vast wel wie!!!!22 juni 2010 om 22:13 #17686923rijd zelf ook astra f met et 37 17inch 7j met 205/40/17 en heb er ook geen last van.
tja kwik fit vind ik ook niet alles.
ik ben door kwik fit hoofd kantoor is naar een aantal stations geweest om daar mijn auto een grote beurt te laten geven.
was daar aan het werk met een verbouwing.1station had al mijn schokdempers vervangen omdat die kapot waren.
bleek uit een test bank (die ze niet hebben)
heb mijn oude schekdempers weer terug laten monteren want mijn auto is verlaagd met veren en schokdempers en had ze geen toestemming daar voor laten geven.
op de rekening stond mijn luchtfilter op die niet vervangen was omdat ik er net een knn inlegfilter in had gedaan.
dus ik weer aan het werk bij kwik fit hoofd kantoor en ze hebben de rekening uit het systeem gedaan en moesten toegeven dat ze fout zaten maar zou toeval wezen.station 2 een week later: remolie vervangen (1maand oud)
remblokken vervangen (1maand oud)
en de andere standaard dingen die dus een week oud waren en 100km terug vervangen waren door station 1
en raar maar waar weer luchtfilter op de rekening en ik zou mijn banden moeten vervangen (hadden nog veel profiel) maar werd netjes over gebeld door de garage.dus op het hoofdkantoor hebben ze weer alles weggehaald en moesten weer toegeven dat ze fout zaten.
ik zeg gelijk daarom ga ik dus nooit naar die afzetters van een kwikfit.daarna gewoon de klus af gemaakt en nog een paar andere klussen gehad van ze.
groetjes jurrian
24 juni 2010 om 13:56 #17686924Het was niet de Kwik-fit die dit zei, maar een echt bedrijf.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.